Cechy indywidualne - Cechy szczególne w Crusader Kings II (Traits) | Postacie poradnik Crusader Kings II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Cechy szczególne (Traits)
O ile przymioty postaci (opisane wcześniej) decydują o powodzeniu jej poczynań, o tyle cechy szczególne wywierają znamienny wpływ na same statystyki (wartości liczbowe obok portretu bohatera). Przykładowo, jeśli bohater odznacza się okrucieństwem (cecha szczególna), z pewnością poprawi to jego umiejętność (statystyki) spiskowania (Intrigue), ale odbije się negatywnie na zdolnościach dyplomatycznych (Diplomacy). Wszystkie cechy nabywa się z czasem, głównie dzięki losowym zdarzeniom oraz edukacji, chociaż część z nich może też zostać odziedziczona. Gracz ma możliwość zadecydowania o kierunku rozwoju postaci jedynie wówczas, jeśli sam nią kieruje, albo jest jej mentorem (patrz: Dyplomacja: Nauka dzieci).
Cechy szczególne:
Nazwa | Komentarz | Działanie |
Ambitious | Ambitni władcy mogą osiągnąć wielkie cele. | +2 do wszystkich cech |
Arbitrary | Sprawiedliwość nie ma dla tej postaci żadnego znaczenia - nie cieszy się przez to zbytnim szacunkiem. | -2 do Zarządzania -1 do Wiedzy |
Attractive | W byciu ładnym nie ma nic złego! | +1 do Dyplomacji |
Bastard | Bękarty nie są brane pod uwagę podczas sukcesji (chyba, że zostaną zalegalizowane). | -1 do Dyplomacji |
Brave | Odwaga to wielka zaleta dla każdego wojownika. | +2 do Wojowniczości |
Bubonic plague | W zasadzie - zbiorowy, zaraźliwy wyrok śmierci. | -7 do Zdrowia |
Celibate | Nie tylko księża muszą stronić od uciech ciała. | +1 do Wiary (miesięcznie) Brak szansy na potomka. |
Clubfooted | Wrodzona wada stopy nie pozwala na zbytnią aktywność na polu walki. | -1 do Wojowniczości |
Content | Postać jest zadowolona z życia, przez co łatwiej nią dyrygować. | - 1 do Intrygi +0,5 do Wiary (na miesiąc) |
Craven | Tchórze nie nadają się na wojskowych. | -2 do Wojowniczości |
Cruel | Okrucieństwo to dość powszechna cecha w średniowieczu. | +1 do Intrygi -1 do Dyplomacji |
Crusader | Bohater wypraw krzyżowych to symbol dobrego wojownika. | +2 do Wojowniczości |
Cynical | Złośliwości nigdy za dość. | +2 do Intrygi -0,2 do Wiary |
Deceitful | Szczwane lisy bywają przydatne, ale mogą też być groźne. | +3 do Intrygi -2 do Dyplomacji |
Depressed | Kiedy nie chce się żyć, wszystko przychodzi z trudem. | -1 do wszystkich cech poza Wiedzą -5% do szansy na potomka -1 do zdrowia |
Drunkard | Na drugą nóżkę? | -2 do Zarządzania |
Duelist | Zabawy z bronią bywają niebezpieczne - czasami wręcz śmiertelnie. | +1 do Wojowniczości. |
Dwarf | Osoby o niskim wzroście często okrzykiwane są "skrzatami". | -1 do Wojowniczości |
Excommunicated | Postać została wydalona z Kościoła. | -5 do Dyplomacji |
Fair | Bycie uczciwym jest szczególnie pociągające dla płci przeciwnej. | +1 do Dyplomacji |
Falconer | Sokolnictwo to nie tylko świetna zabawa, ale też szanowana umiejętność. | +1 do Dyplomacji |
Gardener | Wykopki to ulubiona zabawa tego bohatera. | +2 do Zarządzania |
Genius | Geniusze cieszą się powszechnym szacunkiem - każdy jest ciekaw tego, co zrobią. | +2 do wszystkich cech |
Gregarious | Dobry mediator. | +2 do Dyplomacji |
Harelip | Zajęcza warga potrafi być odstraszająca. | -1 do Dyplomacji |
Hedonist | Zabawa i rozpusta to ulubione zajęcia tej postaci. | +20% do szansy na potomka -0,5 do Wiary (miesięcznie) |
Homosexual | Wstydliwa cecha wpływająca na niechęć ze strony wasali. | -15% do szansy na potomka |
Honest | Szczerość potrafi być równie dużą zaletą, jak i wadą. | +3 do Dyplomacji -2 do Intrygi |
Huchback | Garbate postaci nie są zbyt atrakcyjne dla płci przeciwnej. | -1 do Wojowniczości |
Hunter | Polowanie to zabawa godna króla. | +1 do Wojowniczości |
Ill | Choroba to często wyrok śmierci - w średniowieczu próżno szukać zdolnych lekarzy. | -1 do Wojowniczości -10% do szansy na potomka -2 do Zdrowia |
Imbecile | Idiotów nie sieją. | -2 do wszystkich cech |
Impaler | Nikt nie lubi sadystów. | +1 do Intrygi |
Inbred | Częste mariaże między postaciami należącymi do jednego rodu skutkują narodzinami małych potworków. | -3 do wszystkich cech -30% do szans na potomka -1,5 do Zdrowia |
Incapable | Jeśli postać została poważnie ranna w głowę albo jest bardzo stara, odbije się to na jej sposobie bycia. Osoby z tą cechą rządzą poprzez regentów. | -6 do wszystkich cech -30% do szansy na potomka -3 do Zdrowia |
Infirm | Osoby niedołężne nie mogą liczyć na szacunek ani chwałę. | -3 do wszystkich cech -30% do szansy na potomka -1 do Zdrowia |
Just | Sprawiedliwość to jedna z największych zalet każdego władcy. | +2 do Zarządzania +1 do Wiedzy |
Kinslayer | Osoba zamordowała członka rodziny i wyszło to na jaw. | -3 do Dyplomacji |
Legitimized bastard | Bękarty uznane przez władcę liczą się podczas sukcesji, ale zmaza nieprawego urodzenia pozostanie na nich na zawsze. | -1 do Dyplomacji |
Leper | Trąd to straszliwa, nieuleczalna choroba - na ogół śmiertelna. | -2 do Dyplomacji -20% do szansy na potomka -2 do Zdrowia |
Lisp | Seplenienie nie pomaga w komunikacji. | -1 do Dyplomacji |
Maimed | Dotkliwa rana goi się bardzo rzadko, a zwykle prowadzi do śmierci. | -2 do Wojowniczości -2 do Zdrowia |
Measles | Odra to nieprzyjemna i stosunkowo niebezpieczna choroba. | -1 do wszystkich cech -20% do szansy na potomka -2 do Zdrowia |
Mystic | Mistycyzm wymaga sporych umiejętności - trzeba go przecież ukryć przed inkwizycją. | +1 do Intrygi |
Paranoid | Wrogowie są wszędzie - a przynajmniej tak wydaje się tej postaci. | +2 do Intrygi -1 do Dyplomacji |
Pneumonic | Zapalenie płuc to domena nie tylko palaczy. | -2 do wszystkich cech -4 do zdrowia -50% do szansy na potomka |
Poet | Poezja to nie tylko klucz do serca kobiety, ale również przydatne narzędzie dyplomacji. | +1 do Dyplomacji |
Possessed | Postać jest opętana przez demona, przez co zachowuje się w dziwny, często bardzo szkodliwy sposób. | Losowe skutki narastające w czasie |
Pregnant | Kobieta jest w ciąży. | Wkrótce narodzi się dziecko. |
Quick | Spryciarze zawsze mają lepiej w życiu. | +1 do wszystkich cech |
Scholar | Czytanie książek rozwija wyobraźnię - nie tylko w średniowieczu. | +2 do Wiedzy |
Shy | Nieśmiałe postaci nie nadają się na dyplomatów. | -2 do Dyplomacji |
Slow | Bohater nie należy do najbystrzejszych. | -1 do wszystkich cech |
Smallpox | Potężna choroba, która zabija prawie połowę zainfekowanych. | -3 do Zdrowia |
Stressed | Zestresowanym bohaterom trudno zająć się czymkolwiek. | -1 do Zarządzania i Intrygi -10% do szansy na potomka -1 do Zdrowia |
Strong | Siła fizyczna jest nie tylko powszechnie szanowana, ale i przydatna w życiu codziennym. | +2 do Wojowniczości +1 do Dyplomacji +10% do szansy na potomka +2 do zdrowia |
Stutter | Jąkanie się nie należy do największych zalet dyplomaty. | -1 do Dyplomacji |
Syphilitic | Wizyty w zajazdach potrafią skończyć się w bardzo nieprzyjemny sposób. | -1 do wszystkich cech -20% do szansy na potomka -2 do Zdrowia |
Trusting | Naiwność potrafi być pocieszna, ale częściej bywa niebezpieczna. | +1 do Dyplomacji -2 do Intrygi |
Tuberculosis | Niezbyt śmiertelna, ale dość groźna zaraza. | -2 do Zdrowia |
Typhoid Fever | Zaraźliwa choroba, często zabijająca ofiary. | -3 do Zdrowia |
Typhus | Bardzo groźna, zwykle śmiertelna choroba. | -3 do Zdrowia |
Ugly | Fuuuuu! | -1 do Dyplomacji |
Weak | Słabość fizyczna to powód do drwin i szykan ze strony gawiedzi - może warto pomyśleć o jakimś treningu na wojnie? | -1 do Wojowniczości -5% do szansy na spłodzenie potomka -1 do Zdrowia |
Wounded | Uczestnictwo w turniejach, łowach i wojnach może skończyć się wypadkiem. | -1 do Wojowniczości -1 do Życia |
Zealous | Fanatyzm bohatera przysporzy mu wrogów wśród niewiernych, a sojuszników pośród ludzi Kościoła. | +2 do Wojowniczości +1 do Wiary (miesięcznie) |
Grzechy i cnoty:
Nazwa | Komentarz | Działanie |
Charitable | Łaskawość zawsze przysparza sympatii. | +3 do Dyplomacji |
Chaste | Cnotliwość to w tym przypadku wierność w małżeństwie - znacząco zmniejsza szansę na nieślubne dzieci. | -15% do szansy na potomka +0,5 do Wiary (miesięcznie) |
Diligent | Pracowitość zawsze popłaca - i to widać. | +1 do wszystkich statystyk |
Envious | Zazdrośnicy mają nosa do wykrywania spisków, ale nie cieszą się popularnością. | +2 do Intrygi -1 do Dyplomacji |
Gluttonous | Obżarstwo nie przysparza pieniędzy w szkatule. | -2 do Zarządzania |
Greedy | Chciwość nie popłaca... podobno. | +10% do przychodów z podatków -1 do Dyplomacji |
Humble | Skromność i pokora to najważniejsze zalety dla kapłanów. | +1 do Wiary (miesięcznie) |
Kind | Bycie miłym to najprostszy sposób na zyskanie miłości poddanych. | +2 do Dyplomacji -2 do Intrygi |
Lustful | Pożądliwość bywa przydatna, jeśli liczy się na wielu potomków, ale wiąże się z dezaprobatą Kościoła i ryzykiem spłodzenia bękarta. | +20% do szansy na potomka -0,25 do Wiary (miesięcznie) |
Patient | Cierpliwość to cnota nie tylko dla mnichów, ale też dla każdego władcy. | +1 do wszystkich cech poza Wojowniczością |
Proud | Samozachwyt potrafi być irytujący, ale przysparza ambicji. | +0,5 do Prestiżu (miesięcznie) |
Slothful | Bycie leniem to ogromna wada. | -1 do wszystkich statystyk |
Temperate | Powściągliwość to ważna cnota dla każdego posiadacza pieniędzy. | +2 do Zarządzania |
Wroth | Cholerycy nie mają lekkiego życia, podobnie jak i ich otoczenie. | +3 do Wojowniczości -1 do Intrygi -1 do Dyplomacji |