Tytuły ziemskie w Crusader Kings II | Słowniczek poradnik Crusader Kings II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Tytuły ziemskie
W grze występuje wiele tytułów, które są przypisywane odpowiednim postaciom. O tym, jaki tytuł ziemski posiada dany bohater decyduje rodzaj posiadanej przez niego włości. Przykładowo, jeżeli nadać dworzaninowi miasto, zostanie on burmistrzem, a jeśli biskupstwo - biskupem. Dla uproszczenia sprawy, wszystkie postaci tytułuje się zaczynając od ich najwyższego stanowiska. Oznacza to, że nawet jeśli król posiada kilka hrabstw, to nie będzie nazywać się go hrabią, lecz właśnie królem.
Tytuły można zdobywać poprzez nadanie (monarcha nadaje komuś ziemię) albo dzięki dziedziczeniu lub mariażowi (np. syn hrabiego przejmie tytuł po śmierci ojca).
Jako, że tytułów i ziem występuje w grze bardzo wiele, poniżej zebrano je w formie kilku przystępnych tabelek. Dzięki temu całość rozgrywki powinna stać się bardziej intuicyjna.
Stopień I
Zasięg władzy: jedna z włości w hrabstwie
Kolor ikony postaci: brązowa
Nazwa ogólna | Typ | Inne nazwy | Możliwe posiadłości | Znaczenie i możliwości |
Baron | Feudał | Wali | Baronia (zamek) | Postać niegrywalna. Najniższy rodzaj feudała, bardzo niewielkie znaczenie. |
Biskup | Duchowny | Ksiądz, szaman, mufti, mułła | Biskupstwo | Postać niegrywalna. Najniższy rodzaj duchownego. Dzieci biskupów nie są brane pod uwagę w czasie sukcesji. |
Burmistrz | Mieszczanin | - | Miasto | Postać niegrywalna. Najniższy rodzaj mieszczanina, bardzo ograniczone znaczenie. |
Stopień II
Zasięg władzy: jedno pole na mapie (prowincja, nazywana w poradniku hrabstwem)
Kolor ikony postaci: srebrna
Nazwa ogólna | Typ | Inne nazwy | Możliwe posiadłości | Znaczenie i możliwości |
Hrabia | Feudał | Earl, Szejk | Hrabstwo | Najmniej istotna z grywalnych postaci. Szczegóły w rozdziale Podstawy: Wybór postaci, regionu i okresu: Hrabia (Count) |
Książe-biskup | Duchowny | Metropolita, wysoki kapłan, seid, szejk, ajatollah | Księstwo biskupie | Postać niegrywalna, zarządzająca prowincją z biskupstwem jako centralnym budynkiem. Dzieci tego bohatera nie są brane pod uwagę w czasie sukcesji. |
Starosta (Lord mayor) | Mieszczanin | - | Wielkie miasto | Postać niegrywalna. Nie warto zawierać mariażu ze starostą, ponieważ jego stanowisko ma charakter obieralny (dzieci odziedziczą władzę tylko pod warunkiem wygranej w czasie elekcji). Poza tym postać ma takie same możliwości jak hrabia. |
Uwaga! Dla uproszczenia przekazu, większość władców II stopnia nazwano w poradniku hrabiami, a ich posiadłości hrabstwami. Jest to zabieg mający na celu uniknięcie każdorazowego wymieniania wszystkich stanowisk.
Stopień III
Zasięg władzy: księstwo, stanowiące najczęściej sumę kilku prowincji (hrabstw, księstw biskupich lub wielkich miast). Właściciele księstw nie mają wpływu na to, co dzieje się w prowincjach, o ile nie są ich bezpośrednimi właścicielami (czyli hrabiami, książętami-biskupami lub starostami)!
Kolor ikony postaci: srebrna z niebieskimi szarfami
Nazwa ogólna | Typ | Inne nazwy | Możliwe posiadłości | Znaczenie i możliwości |
Książe dzielnicowy | Feudał | Emir, bejlerbej, jarl, diuk | Księstwo, emirat | Postać grywalna, posiadająca kilka prowincji. Szczegóły w rozdziale Podstawy: Wybór postaci, regionu i okresu: Książe dzielnicowy (Duke). |
Książe-arcybiskup | Duchowny | Patriarcha, arcykapłan, wielki mufti, wielki ajatollah | Księstwo arcybiskupie | Postać niegrywalna, zarządzająca kilkoma prowincjami, ale będąca osobą duchowną. Jej dzieci nie są brane pod uwagę w czasie sukcesji. |
Doża | Mieszczanin | - | Republika | Postać niegrywalna. Nie warto zawierać mariażu z dożą, ponieważ jego stanowisko ma charakter obieralny (dzieci odziedziczą władzę tylko pod warunkiem wygranej w czasie elekcji). Poza tym postać ma takie same możliwości jak książę dzielnicowy. |
Uwaga! Dla uproszczenia przekazu, większość władców III stopnia nazwano w poradniku książętami dzielnicowymi, a ich posiadłości księstwami. Jest to zabieg mający na celu uniknięcie każdorazowego wymieniania wszystkich stanowisk.
Stopień IV
Zasięg władzy: królestwo (zbiór prowincji i księstw)
Kolor ikony postaci: złota
Nazwa ogólna | Typ | Inne nazwy | Możliwe posiadłości | Znaczenie i możliwości |
Król | Feudał | Sułtan, Despota | Królestwo | Przywódca polityczny państwa, jedna z najważniejszych, grywalnych postaci w grze. Szczegóły w rozdziale Podstawy: Wybór postaci, regionu i okresu: Król (King). |
Papież | Duchowny | Patriarcha ekumeniczny | Papiestwo | Postać niegrywalna, przywódca religijny danego kultu. Decyduje o rozwodach, krucjatach i ekskomunice. Więcej w rozdziale Religia. |
Najjaśniejszy doża (Serene Doge) | Mieszczanin | - | Najjaśniejsza republika | Postać niegrywalna, mogąca kontrolować innych dożów i postaci niższego stopnia. Nie warto zawierać mariażu z najjaśniejszym dożą, ponieważ jego stanowisko ma charakter obieralny (dzieci odziedziczą władzę tylko pod warunkiem wygranej w czasie elekcji). Poza tym postać ma takie same możliwości jak królowie. |
Stopień V
Zasięg władzy: cesarstwo (wielki zbiór posiadłości różnych rzędów)
Kolor ikony postaci: złota z fioletową szarfą
Nazwa ogólna | Inne nazwy | Typ | Możliwe posiadłości | Znaczenie i możliwości |
Cesarz | Kaiser, Basileus | Feudał | Cesarstwo | Najwyższy ze świeckich, grywalnych władców. Jako jedyny może kontrolować królów. Szczegóły w rozdziale Podstawy: Wybór postaci, regionu i okresu: Kaiser/Basileus |
Kalif | - | Duchowny | Kalifat | Przywódca religijny szyitów lub sunnitów, pełniący równocześnie funkcję władcy świeckiego. Jego dzieci mogą odziedziczyć tytuł. |