Podstawy Prawa | Prawa w Crusader Kings II poradnik Crusader Kings II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Podstawy
Prawa (Laws) to bardzo przydatne narządzie, dzięki któremu gracz może kontrolować swoje włości i ustalać zasady, na jakich nimi zarządza. Każdorazowa zmiana prawa wiążę się z reakcją poddanych. Jeżeli władca postanowi zaostrzyć kurs, może być pewien, że jego wasale nie będą tym zachwyceni, a niektórzy wręcz podniosą bunt. Dlatego też zawsze należy dobrze przygotować się do zmian legislacyjnych - nie tylko poprzez przekonanie do tego postaci (bez ich zgody niczego się nie zrobi), ale również poprzez zgromadzenie wojska i pieniędzy, dzięki którym będzie można pokonać późniejszą opozycję.
Prawa można podzielić na trzy kategorie: dotyczące dziedziczenia, królewskie i zwykłe. Te pierwsze zostały opisane w rozdziale Dziedziczenie, natomiast pozostałe - na następnych stronach poradnika. W przypadku dwóch ostatnich kategorii pamiętać trzeba, że do ich ratyfikacji wymagana jest zgoda większości poddanych. Dość szczególną sytuację wymuszają prawa królewskie, bowiem podczas głosowania nad nimi nie są brani pod uwagę wszyscy podwładni, a jedynie wasale zamieszkujący dane "królestwo de jure" - czyli niekoniecznie zgodne z faktycznymi granicami. W prawym dolnym rogu ekranu istnieje specjalny filtr, dzięki któremu można poznać granice takich królestw (zwykle nie zgadzają się z faktycznymi). Po zapoznaniu się z nimi, zwykle należy przekonać odpowiednie osoby do swoich racji - czy to przy pomocy łapówek, czy też nadań ziemskich i tytularnych. O tym, jak zjednywać sobie ludzi, napisano w rozdziale Postaci: Jak dbać o relacje między postaciami?.