Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Crusader Kings II - poradnik do gry

Crusader Kings II - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Prawa królewskie | Prawa w Crusader Kings II poradnik Crusader Kings II

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019

Prawa królewskie

Prawa królewskie (zaznaczone ikonką korony) mogą być zmieniane jedynie przez królów oraz cesarzy - wszystkie postaci niższego rzędu są ich całkowicie pozbawione. Ratyfikację nowych rozporządzeń przeprowadza się tak samo, jak w przypadku praw ogólnych, czyli zwykłą większością głosów. Różnica polega jednak na tym, że podczas głosowania nie biorą udziału wszyscy wasale władcy, a jedynie właściciele ziem w wybranym królestwie de jure (można je zobaczyć dzięki filtrowi w prawym dolnym rogu ekranu). Prawa królewskie w znacznym stopniu decydują o zakresie kompetencji władcy - są więc nie tylko bardzo istotne, ale i kontrowersyjne. Zmiana którejkolwiek z zasad zawsze wiąże się z trwałym rozdrażnieniem wszystkich wasali - po przegłosowaniu kwestii należy więc przygotować się do wojny. Jeśli zmieni się prawo inwestytury z papieskiego na wolne, trzeba się również liczyć z niechęcią papieża (prawosławni nie mogą zmieniać tego prawa).

Królestwa de jure zwykle nie mają nic wspólnego z faktycznymi. - Prawa królewskie | Prawa w Crusader Kings II - Crusader Kings II - poradnik do gry
Królestwa de jure zwykle nie mają nic wspólnego z faktycznymi.

Crown Authority (autorytet władzy):

Poziom

Modyfikatory

Skutki

Uwagi

Minimalny

+5 do sympatii wszystkich podwładnych w królestwie

Gracz nie może wybierać dowódców armii ani odbierać podwładnym dóbr

Wasale mogą walczyć ze sobą

Tytuły ziemskie mogą opuścić domenę drogą mariażu

Wasale mogą toczyć wojny zewnętrzne

Najgorszy z możliwych poziomów, sprawiający, że kraj cały czas nurza się w wewnętrznych wojnach. Wolność gracza jest bardzo ograniczona, szczególnie jeśli chodzi o przejmowanie włości (wygrana w wojnie domowej nie przynosi w takim wypadku żadnych korzyści). Jedyne dostępne ustroje to elekcja oraz pryncypat (gavelkind).

Niski

Wasale muszą zapewnić władcy co najmniej 10% swoich wojsk

-5 do sympatii wszystkich podwładnych w królestwie

Gracz nie może bezkarnie odbierać włości niewiernym poddanym, ale ma możliwość zagarniania dóbr swoich podwładnych (z karą do reputacji)

Wasale mogą walczyć ze sobą

Tytuły ziemskie mogą opuścić domenę drogą mariażu

Wasale mogą toczyć wojny zewnętrzne

Poziom ten pozwala już na w miarę komfortową grę, ale nadal pozostawia wiele do życzenia. Poddani mogą toczyć ze sobą wojny, przez co często kumulują w swoich rękach bardzo duże tereny, tym samym zagrażając władzy monarchy. Należy ich więc jak najbardziej ograniczać, a w skrajnych przypadkach - wręcz mordować.

Dostępne ustroje to elekcja oraz pryncypat (gavelkind).

Średni

Wasale muszą zapewnić władcy co najmniej 20% swoich wojsk

-10 do sympatii wszystkich podwładnych w królestwie

Gracz może bezkarnie odbierać włości niewiernym poddanym i ma możliwość zagarniania dóbr swoich podwładnych (z karą do reputacji)

Wasale nie mogą walczyć między sobą

Tytuły ziemskie mogą opuścić domenę drogą mariażu

Wasale mogą toczyć wojny zewnętrzne

Najbardziej komfortowy ze wszystkich poziomów autorytetu - gwarantuje całkiem sporą wolność dla gracza, równocześnie ograniczając autonomię poddanych. Wielką zaletą jest zakaz walk wewnętrznych między wasalami, co w połączeniu z niewielkim spadkiem popularności stanowi doskonałe połączenie - decyzje gracza będą dzięki temu niezmienne (granice nadanych ziem nie ulegną zmianie na skutek wojny).

Dostępne ustroje to elekcja, seniorat oraz pryncypat (gavelkind).

Wysoki

Wasale muszą zapewnić władcy co najmniej 30% swoich wojsk

-20 do sympatii wszystkich podwładnych w królestwie

Gracz może bezkarnie odbierać włości niewiernym poddanym i ma możliwość zagarniania dóbr swoich podwładnych (z karą do reputacji)

Wasale nie mogą walczyć między sobą

Tytuły ziemskie nie mogą opuścić domeny drogą mariażu

Wasale mogą toczyć wojny zewnętrzne

Bardzo korzystny, acz ryzykowny poziom. Chociaż zapewnia jedność królestwa poprzez zakaz przechodzenia ziemi na zewnątrz domeny, to jednak cena jest bardzo wysoka - znaczny spadek zadowolenia podwładnych. Jest to więc propozycja przede wszystkim dla niewielkich, skupionych w sobie królestw oraz graczy, którym zależy na primogeniturze.

Dostępne ustroje to elekcja, seniorat, primogenitura oraz pryncypat (gavelkind).

Maksymalny

Wasale muszą zapewnić władcy co najmniej 40% swoich wojsk

-30 do sympatii wszystkich podwładnych w królestwie

Gracz może bezkarnie odbierać włości niewiernym poddanym i ma możliwość zagarniania dóbr swoich podwładnych (z karą do reputacji)

Wasale nie mogą walczyć między sobą

Tytuły ziemskie nie mogą opuścić domeny drogą mariażu

Wasale nie mogą toczyć żadnych wojen

Bardzo nieopłacalny wybór - gwarantuje w zasadzie te same korzyści, co poziom wysoki, a wiąże się ze znacznym spadkiem sympatii poddanych. Zakaz toczenia zewnętrznych wojen przez wasali wcale nie jest opłacalny: zwykle działają oni rozsądnie, atakując tylko tych wrogów, których mają szansę pokonać (tym samym powiększając domenę swoją i swego władcy).

Dostępne ustroje to elekcja, seniorat, primogenitura oraz pryncypat (gavelkind).

Inwestytura:

Typ

Modyfikatory

Skutki

Uwagi

Papieska

Rozwody oraz prośby o zdjęcie lub nałożenie ekskomuniki kosztują o 50% mniej

Tylko papież może mianować biskupów - jest to całkowicie niezależne od gracza.

Nie można pozwolić na to, aby papież decydował za gracza - głowa Kościoła prowadzi własną politykę, często sprzeczną z interesami władców. Łatwo może dojść do sytuacji, w której królestwo rozpadnie się z powodu kilku nasłanych, zbuntowanych biskupów. Dodatkową wadą tego rodzaju inwestytury jest to, że całość podatków zgromadzonych przez ludzi kościoła zostaje przekazana papieżowi, a nie graczowi.

Wolna

Wasale będący urzędnikami Kościoła darzą władcę większym szacunkiem (+25)

Wszyscy wasale posiadający biskupstwa odnoszą się do władcy z przychylnością (+10)

Papież jest niezadowolony (-30 do wzajemnych stosunków)

Gracz może swobodnie mianować biskupów jak i wyznaczać ich następców. Jeśli tego nie zrobi, decyduje papież.

Ten wybór znacząco polepsza stosunki z wasalami gracza - w szczególności tymi, którzy należą do kleru. Ponadto wolna inwestytura pozwala mu na swobodny dobór zastępców dla swoich biskupów - jeśli któryś z nich się zbuntuje, zawsze można go zabić i na jego miejsce wstawić wierniejszą osobistość. Istotne jest również to, że jeżeli biskupi darzą gracza sympatią większą, niż papieża, to będą płacić podatki właśnie jemu, a nie Ojcu Kościoła.