Technologia w Crusader Kings II - Jak to działa? | Informacje Podstawowe poradnik Crusader Kings II
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Jak to działa?
Technika rozwijała się kiedyś znacznie wolniej, niż w dzisiejszych czasach - Crusader Kings II obrazuje to w bardzo dosadny sposób. Aby polepszyć wiedzę swojej domeny na jakiś temat, na ogół trzeba poświęcić na to wiele lat badań, a czasami też pieniędzy i wpływów politycznych. Premie otrzymywane przez gracza dzięki rozwojowi technologicznemu są co prawda dosyć odczuwalne, ale narastają w tak powolnym tempie, że zwykle nie zwraca się na nie uwagi. Dodatkowy problem polega też na tym, że każde hrabstwo dysponuje swoim, zupełnie autonomicznym poziomem zaawansowania - często jest więc tak, że gracz posiada nie tylko bardzo rozbudowane, kwitnące życiem terytoria, ale również sporo cywilizacyjnych pustyń, z którymi nie bardzo jest co zrobić.
Technologie dzieli się na trzy kategorie: wojskowe, ekonomiczne i kulturowe. Te pierwsze służą przede wszystkim ulepszaniu wojska - zarówno pod kątem jego odporności, jak i ataku czy morale. Ekonomia, jak nietrudno się domyśleć, wpływa głównie na przychody w złocie generowane z posiadanych hrabstw, ale i na dostęp do bardziej zaawansowanych budynków (patrz rozdział: Ekonomia). Technologie kulturowe wreszcie polepszają stosunki władcy z jego wasalami (na wiele możliwych sposobów) oraz zwiększają ilość otrzymywanych przez gracza punktów wiary i prestiżu. Każde z tych trzech drzewek jest równie ważne - wszystkie pozwalają bowiem budować ogólną jakość całego państwa.
Jak przyspieszyć tempo poznawania kolejnych technologii? Najprostsza metoda polega na wybraniu tematu, nad którym nadworni myśliciele powinni się szczególnie skupić - robi się to poprzez kliknięcie na ikonę lupy w oknie technologii (screen powyżej). Jeśli i to by nie wystarczało, zawsze można posiłkować się członkami rady - większość z nich dysponuje umiejętnościami znacząco przyspieszającymi tempo wynajdywania kolejnych udogodnień (patrz: Rada). W ostateczności, jeśli posiada się sporo gotówki, można pokusić się o wzniesienie uniwersytetu (w mieście) lub szkoły przykatedralnej (w biskupstwie) - budowle te kosztują naprawdę sporo, ale na trwałe przyspieszają tempo odkryć w hrabstwie.
Podczas awansowania hrabstw na kolejne poziomy można zauważyć, że dzieje się to w coraz wolniejszym tempie - jest to spowodowane tym, ze im posiadłość bardziej zaawansowana, tym więcej czasu zajmują kolejne odkrycia. Taki stan rzeczy próbuje wymusić na graczu bardziej intensywne skupienie się na kwestii technologii, ale w praktyce nie należy mu ulegać - od nauki dużo ważniejsze są wojny, spiski i kwestie dynastyczne. Jeśli zostawi się hrabstwa samym sobie, nic strasznego się nie stanie - będą rozwijać się w swoim naturalnym, żółwim tempie. Dlatego też bardziej opłaca się skupić na pozostałych elementach zabawy.