Omówienie ulepszeń | Deus Ex Bunt Ludzkości Deus Ex: Bunt Ludzkości - Director's Cut poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 29 lipca 2019
Omówienie ulepszeń
Kategoria 'Wzmacniacz społeczny'
WZMACNIACZ INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ
Opłacalność zakupu - questy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Zakupienie tego ulepszenia wzbogaca przebieg ważniejszych rozmów odbywanych przez głównego bohatera o nowe opcje i warianty zachowania. Gra pozwala mianowicie na poznanie profilu psychologicznego rozmówcy i jego cech osobowościowych, a także na śledzenie podczas właściwej rozmowy wybranych funkcji życiowych i poziomu perswazji. Najważniejsza cecha to jednak możliwość rozpuszczania feromonów, które w połączeniu z właściwie dobranym typem osobowości (alfa, beta lub omega) pozwalają na natychmiastowe przekonanie rozmówcy do swoich racji. Wszystko to ładnie brzmi, ale tak na dobrą sprawę wszystkie ważne rozmowy, które mają postać rozbudowanych negocjacji, można pomyślnie zaliczyć bez tego ulepszenia. Wyjątkiem są sytuacje, w których użycie feromonów pozwala na pozyskanie szyfru, otrzymanie większej zapłaty czy nakłonienie drugiej osoby do wyjawienia (zazwyczaj mało istotnych) dodatkowych informacji. Warto w rezultacie zastanowić się czy dwóch punktów Praxis w początkowej fazie gry nie lepiej przeznaczyć na jakiś inny cel i wstrzymać się na pewien czas z zakupem opisywanego wszczepu. Jeżeli upierasz się przy tym żeby korzystać z tego ulepszenia, to po raz pierwszy przyda się ono podczas rozwiązywania głównego questu Zneutralizuj przywódcę terrorystów, a konkretnie po spotkaniu się z tytułowym liderem terrorystów Sandersem (powyższy screen).
Kategoria 'System radarowy Przewodnik'
RADAR 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to jest dostępne od samego początku gry (nie licząc prologu gdy Jensen nie ma jeszcze wszczepów) i warto oczywiście korzystać z oferowanych przez niego możliwości. Radar może śledzić przeciwników, kamery ochrony, wieżyczki oraz roboty. Co więcej, w celu pojawienia się danego obiektu na radarze nie musi znajdować się on aktualnie w polu widzenia głównego bohatera. Radar to także dobre narzędzie do monitorowaniu stanu zaalarmowania wartowników i lokalnych systemów ochrony.
RADAR 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to wymaga już wydania jednego punktu Praxis na zakup, pozwalając na podwojenie zasięgu działania radaru do 50 metrów. Może to oczywiście pomóc w namierzaniu bardziej oddalonych celów, ale punkty rozwoju lepiej jest przeznaczać na ważniejsze cele.
Kategoria 'Infołącze'
IMPLANT ŚLIMAKOWY
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Pojawienie się tej pozycji na liście ulepszeń jest jedynie usprawiedliwieniem dla możliwości bezpiecznego odbierania połączeń od innych osób.
IMPLANT KOMUNIKACJI SUBWOKALNEJ
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Pojawienie się tej pozycji na liście ulepszeń jest jedynie usprawiedliwieniem dla możliwości cichego komunikowania się na odległość z innymi osobami.
Kategoria 'Wzmacniacz skradania się'
ŚLEDZENIE HAŁASU
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Działanie tego ulepszenia polega na wyświetlaniu na podręcznym radarze (powyższy screen) informacji na temat wytwarzanego hałasu. Jest to zupełnie nieprzydatna sprawa. Jeżeli pragniesz wszędzie się skradać, to powinieneś sam pamiętać o tym, że możliwie jak najczęściej należy przemieszczać się w pozycji kucającej, a jeżeli nie masz nic przeciwko atakowaniu przeciwników, to tym, iż zachowujesz się głośno zupełnie nie musisz się przejmować.
STOŻKI WIDZENIA
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: To kolejne mało przydatne ulepszenie z tej kategorii, którego działanie polega na wyświetleniu na radarze (powyższy screen) informacji na temat pól widzenia przeciwników i maszyn, symbolizowanych przez tytułowe stożki. O wiele lepiej jest wszystko sprawdzać we własnym zakresie, a do monitorowania poczynań ruchomych celów wykorzystywać chociażby ulepszenie Projektor prześwietlający.
WSKAŹNIK OSTATNIEJ ZNANEJ POZYCJI
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: Bezużyteczne ulepszenie, którego jedyną funkcją jest wyświetlanie na radarze (powyższy screen) ikonki pokazującej gdzie przeciwnicy szukają głównego bohatera. Jeżeli zamierzasz się w trakcie gry skradać, to do sytuacji wykrycia obecności Jensena w ogóle nie powinno dochodzić, a nawet jeżeli tak się stanie, to warto po prostu przeczekać aż wartownicy zakończą badanie okolicy w zaalarmowanym stanie i powrócą do swoich obowiązków.
OZNACZ I ŚLEDŹ 1.0
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to pozwala na oznaczenie maksymalnie trzech przeciwników i śledzenie ich ruchów. Byłaby to całkiem ciekawa alternatywa dla tradycyjnego radaru i ulepszenia Projektor prześwietlający gdyby nie to, że w celu odblokowania omawianego wszczepu wymagane jest wydanie aż trzech punktów Praxis. Warto w rezultacie zastanowić się czy nie lepiej posiadane punkty Praxis przeznaczyć na coś lepszego i tańszego. Jeżeli chcesz mimo wszystko przetestować to ulepszenie, to musisz zacząć od namierzenia dowolnego przeciwnika. Co ciekawe, nie trzeba się wychylać zza zasłony, a jedynie ustawić na danym wartowniku celownik #1. Przytrzymaj teraz na kilka chwil klawisz T, a powinieneś zauważyć, że od tej pory przy tej osobie wyświetlana jest ikonka #2. W celu wyłączenia procesu śledzenia danego wartownika ponownie go namierz i przytrzymaj klawisz T.
OZNACZ I ŚLEDŹ 2.0
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Jedyna różnica w stosunku do ulepszenia Oznacz i Śledź 1.0 polega na tym, że można śledzić maksymalnie pięć celów. Jest to zupełnie niepotrzebne, tym bardziej, że przy takiej ilości przeciwników łatwo możesz się pogubić kogo i w jakiej kolejności eliminować lub omijać.
OZNACZ I ŚLEDŹ 3.0
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Jedyna różnica w stosunku do ulepszeń Oznacz i Śledź 1.0 oraz Oznacz i Śledź 2.0 polega na tym, że można śledzić maksymalnie siedem celów. Jest to zupełnie niepotrzebne, tym bardziej, że przy takiej ilości przeciwników łatwo możesz się pogubić kogo i w jakiej kolejności eliminować lub omijać.
Kategoria 'Wszczep hakerski MHD-995'
PRZEJĘCIE 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to jest dostępne od samego początku gry (nie licząc prologu gdy Jensen nie ma jeszcze wszczepów), tak więc nie musisz czekać aż zapewnisz sobie możliwość włamywania się do terminali, paneli sterowania, zamków elektronicznych oraz sejfów z zabezpieczeniem pierwszego stopnia. O poziomie zabezpieczeń możesz dowiedzieć się po zbliżeniu się do zamka czy urządzenia, do którego chcesz się włamać (powyższy screen).
PRZEJĘCIE 2
Opłacalność zakupu - questy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: bardzo wysoka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to odblokowuje możliwość włamywania się do terminali, paneli sterowania, zamków elektronicznych oraz sejfów z zabezpieczeniem drugiego stopnia. Na jego zakup radzę zdecydować się możliwie jak najwcześniej, nawet jeżeli Twoja postać nie będzie pozostawała w ukryciu, a to dlatego, że wiele cennych przedmiotów ukrytych jest w składzikach, do których nie ma gotowych kodów.
PRZEJĘCIE 3
Opłacalność zakupu - questy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to odblokowuje możliwość włamywania się do terminali, paneli sterowania, zamków elektronicznych oraz sejfów z zabezpieczeniem trzeciego stopnia. Jeżeli planujesz się wszędzie skradać, to zakup tego ulepszenia jest sprawą priorytetową. Jeżeli natomiast masz w planach prowadzenie agresywnych działań, to nie musisz od razu dokonywać zakupu, choć wszczep z całą pewnością może się przydać do otrzymywania dostępu do wielu składzików z zapasami czy alternatywnych przejść.
PRZEJĘCIE 4
Opłacalność zakupu - questy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to odblokowuje możliwość włamywania się do terminali, paneli sterowania, zamków elektronicznych oraz sejfów z zabezpieczeniem czwartego stopnia. W tym przypadku na szybki zakup radzę zdecydować się tylko jeżeli chcesz przez cały czas pozostawać w ukryciu. W przypadku obrania wariantu agresywnego decyzję o zakupie omawianego ulepszenia warto już odłożyć na później i skupić się bardziej na odblokowaniu implantów poprawiających skuteczność Jensena na polu bitwy. Pamiętaj o tym, że systemy z zabezpieczeniami czwartego poziomu nie są łatwe do złamania, tak więc warto mieć dodatkowo w zapasie dużą ilość aplikacji ułatwiających mini-gry hackerskie.
PRZEJĘCIE 5
Opłacalność zakupu - questy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to odblokowuje możliwość włamywania się do terminali, paneli sterowania, zamków elektronicznych oraz sejfów z zabezpieczeniem piątego stopnia. Podobnie jak w przypadku Przejęcia 4, na szybki zakup (najlepiej jeszcze przed opuszczeniem Detroit) radzę zdecydować się tylko jeżeli chcesz przez cały czas pozostawać w ukryciu. W przypadku obrania wariantu agresywnego decyzję o zakupie omawianego ulepszenia warto już odłożyć na później i skupić się bardziej na odblokowaniu implantów poprawiających skuteczność Jensena na polu bitwy. Pamiętaj o tym, że systemy z zabezpieczeniami piątego poziomu nie są łatwe do złamania, tak więc warto mieć dodatkowo w zapasie dużą ilość aplikacji ułatwiających mini-gry hackerskie.
PRZEJĘCIE KAMERY
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to jest dostępne od samego początku gry (nie licząc prologu gdy Jensen nie ma jeszcze wszczepów) i pozwala na wyłączanie lokalnych kamer ochrony. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż nie jest możliwe wyłączenie każdej napotkanej kamery, a jedynie części z nich. Nie dokonuje się też tego poprzez wejście w interakcję z kamerą, a z terminalem komputerowym, który jest z nią powiązany. Takowy terminal ma zazwyczaj świetne zabezpieczenia, przez co dobrze jest odblokować co najmniej kilka innych ulepszeń z tej kategorii. Jeżeli odnalazłeś terminal sterujący pracą kamer i się do niego włamałeś (powyższy screen), to musisz najechać na miniaturkę u dołu ekranu i kliknąć na niej, dzięki czemu niewielkie kółeczko zmieni swój kolor z zielonego na czerwony.
PRZEJĘCIE WIEŻYCZKI
Opłacalność zakupu - questy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: wysoka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to pozwala na wyłączanie lub przeprogramowywanie wieżyczek obronnych. Jest to przydatne zarówno jeżeli masz w planach skradanie się, jak i prowadzenie otwartych walk. W tym pierwszym przypadku zagwarantujesz sobie możliwość swobodnej eksploracji obszaru gdzie była wieżyczka, a w tym drugim nie będziesz musiał marnować amunicji na jej zniszczenie ani wybierać okrężnych dróg. Niewątpliwą atrakcją opisywanego ulepszenia jest także to, że do jego odblokowania wystarczy poświęcić tylko jeden punkt Praxis. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż wieżyczki nie wyłącza się poprzez bezpośrednie wejście z nią w interakcję, a odnalezienie terminalu komputerowego, który nią steruje. Takowy terminal ma zazwyczaj świetne zabezpieczenia, przez co dobrze jest odblokować co najmniej kilka innych ulepszeń z tej kategorii. Po odnalezieniu terminalu sterującego pracą wieżyczki i włamaniu się do niego (powyższy screen) gra postawi przed wyborem jak się zachować. Jeżeli preferujesz prowadzenie działań z ukrycia, to warto jedynie wyłączyć wieżyczkę. Jeżeli natomiast nie masz nic przeciwko zabijaniu przeciwników, to wieżyczkę lepiej jest przeprogramować (Wrogowie) i zaczekać aż zlikwiduje ona obecnych w okolicy wartowników. Pozwoli Ci to tym samym zaoszczędzić amunicję na osobiste rozprawienie się z jednostkami wroga.
PRZEJĘCIE ROBOTA
Opłacalność zakupu - questy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to pozwala na wyłączanie lub przeprogramowywanie robotów. W mojej ocenie jest to zdecydowanie mniej przydatny wszczep od opisanego powyżej. Przemawia za tym przede wszystkim to, że wiele spośród napotykanych w trakcie rozgrywki robotów nie podlega bezpośredniej kontroli. Ponadto jeżeli grasz postacią, która nieustannie się skrada, to wiele maszyn przebywa domyślnie w specjalnych boksach, nie opuszczając ich o ile w danej placówce nie załączony został alarm. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż robota nie wyłącza się poprzez bezpośrednie wejście z nim w interakcję, a odnalezienie terminalu komputerowego, który nim steruje. Takowy terminal ma zazwyczaj świetne zabezpieczenia, przez co dobrze jest odblokować co najmniej kilka innych ulepszeń z tej kategorii. Po odnalezieniu terminalu sterującego pracą robota i włamaniu się do niego (powyższy screen) gra postawi przed wyborem jak się zachować. Jeżeli preferujesz prowadzenie działań z ukrycia, to warto jedynie wyłączyć robota. Jeżeli natomiast nie masz nic przeciwko zabijaniu przeciwników, to robota lepiej jest przeprogramować (Wrogowie) i zaczekać aż zlikwiduje on obecnych w okolicy wartowników. Pozwoli Ci to tym samym zaoszczędzić amunicję na osobiste rozprawienie się z jednostkami wroga.
Kategoria 'Zwiadowca sieciowy'
INFORMACJE O WYKRYCIU
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Praktycznie bezużyteczne ulepszenie, które po rozpoczęciu mini-gry hackerskiej umożliwia wyświetlanie procentowych informacji o szansach wykrycia przez wrogą sieć (powyższy screen). Identyczny rezultat możesz uzyskać wybierając nadający się do przejęcia węzeł i korzystając z rozwijanego menu, tak więc wspomniana funkcja ma jedynie na celu planowanie dalszych kroków.
ANALIZA WSZYSTKICH MAGAZYNÓW DANYCH
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Kolejne beznadziejne ulepszenie, które po rozpoczęciu mini-gry hackerskiej pozwala podejrzeć zawartość wszystkich znajdujących się na planszy magazynów danych. W mojej opinii zawsze warto dążyć do przejmowania tego typu węzłów, niezależnie od nagrody. Odległe planowanie swoich posunięć też nie jest słusznym krokiem, bo gra może zawsze wymusić weryfikację planów wczesnym wykryciem przez wrogą sieć.
Kategoria 'Dodatek fortyfikacji hakerskiej'
FORTYFIKACJA 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to jest dostępne od samego początku gry (nie licząc prologu gdy Jensen nie ma jeszcze wszczepów) i gwarantuje ono możliwość fortyfikacji węzłów podczas rozwiązywania mini-gier hackerskich. Dotyczy to wyłącznie punktu wejścia oraz tych węzłów, które zostały już wcześniej przejęte. W celu ufortyfikowania węzła musisz na nim kliknąć i wybrać stosowną akcję z rozwijanego menu (powyższy screen). Proces ten cechuje się bardzo wysokim wskaźnikiem szansy wykrycia i zajmuje dość dużo czasu, tak więc o wiele lepiej jest skupić się na szybkim przejmowaniu kolejnych węzłów niż na zażartym bronieniu tych, które się już przejęło. Powód takiego postępowania jest prosty - doprowadzenie do wykrycia przez wrogą sieć wiąże się nie tylko z rozpoczęciem zajmowania przez nią węzłów, ale także uruchomieniem licznika upływu czasu. Jeżeli więc zbyt dużo czasu poświęcisz działaniom defensywnym, to siłą rzeczy możesz nie zdążyć z zajęciem punktu/punktów wyjścia. Omawiane ulepszenie na dobrą sprawę przydaje się jedynie we wczesnym stadium rozgrywki, bo wtedy nawet po wykryciu przez wrogą sieć będziesz dysponował jeszcze kilkunastoma czy nawet kilkudziesięcioma sekundami na wykonywanie kolejnych czynności hackerskich.
FORTYFIKACJA 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to w przeciwieństwie do poprzedniego wymaga już wydania jednego punktu Praxis, gwarantując możliwość zwiększenia obrony danego węzła o 2 poziomy. W mojej ocenie jest to mało przydatna pozycja, którą najlepiej pominąć, zwłaszcza że w grze nie brakuje znacznie ciekawszych ulepszeń związanych z mini-grami hackerskimi.
FORTYFIKACJA 3
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: W tym przypadku wymagane jest poświęcenie aż dwóch punktów Praxis i można w rezultacie liczyć na zwiększanie obrony wybranych węzłów w sumie o 3 poziomy. Tak jak wyżej, posiadane punkty Praxis radzę przeznaczać na bardziej przydatne ulepszenia, wybierając także spośród tych, które dotyczą rozwiązywania mini-gier hackerskich.
Kategoria 'Dodatek maskujący włamanie'
MASKOWANIE 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Działanie tego ulepszenia polega na zmniejszaniu ryzyka wykrycia o 15% podczas przejmowania węzłów, co ma oczywiście miejsce w trakcie rozwiązywania mini-gier hackerskich. Procentowa szansa wykrycia przez wrogą sieć jest zawsze wyświetlana po najechaniu na możliwy do przejęcia węzeł (powyższy screen), przy czym z pomocą ulepszenia Informacje o wykryciu możesz także sprawdzać niedostępne chwilowo węzły. Moim zdaniem jest to jeden z niewielu naprawdę przydatnych wszczepów związanych z hackowaniem, który może okazać się szczególnie pomocny w sytuacji wybrania stylu rozgrywki opartego o ciągłe pozostawanie w ukryciu. Dzięki obniżonemu poziomowi trudności częściej niż zazwyczaj powinieneś też rozważać przejmowanie opcjonalnych węzłów (np. magazynów danych), a nie skupiać się jedynie na dotarciu do punktu/punktów wyjścia.
MASKOWANIE 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to gwarantuje zmniejszenia ryzyka wykrycia w sumie o 30%. Jeżeli odblokowałeś poprzednią pozycję z tej kategorii, to powinieneś zainteresować się także tym wszczepem. Jest to szczególnie istotne w przypadku częstego włamywania się do dobrze zabezpieczonych systemów komputerowych, bo wtedy praktycznie każdy ruch wiąże się ze sporym ryzykiem wykrycia przez wrogą sieć.
MASKOWANIE 3
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to gwarantuje zmniejszenia ryzyka wykrycia w sumie o 45%. Jeżeli odblokowałeś dwie poprzednie pozycje z tej kategorii, to powinieneś zainteresować się także tym wszczepem. Jest to szczególnie istotne w przypadku częstego włamywania się do dobrze zabezpieczonych systemów komputerowych, bo wtedy praktycznie każdy ruch wiąże się ze sporym ryzykiem wykrycia przez wrogą sieć. Warto w tym miejscu dodać, że ryzyko wykrycia nie zawsze spada o pełnych 45%, albowiem maksymalnie może ono zmaleć do 15%. Jest to na szczęście na tyle niewielka wartość, że w dalszym ciągu możesz w komfortowych warunkach przejmować kolejne węzły.
Kategoria 'System zdrowotny Strażnik RX'
KARDIOWERTER-DEFIBLYRATOR
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Pojawienie się tej pozycji na liście ulepszeń jest jedynie usprawiedliwieniem dla możliwości samoczynnego regenerowania się zdrowia głównego bohatera.
PROTEINOWA TERAPIA ANGIOGENEZY
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Pojawienie się tej pozycji na liście ulepszeń jest jedynie usprawiedliwieniem dla możliwości samoczynnego regenerowania się zdrowia głównego bohatera.
Kategoria 'Konwerter energii Sarif 8'
PODSTAWOWY POZIOM ENERGII
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to jest dostępne od samego początku gry (nie licząc prologu gdy Jensen nie ma jeszcze wszczepów) i dotyczy ono magazynowania w dwóch bateriach energii potrzebnej do używania innych wszczepów. Informacja na temat aktualnego stanu baterii wyświetlana jest w lewym górnym narożniku ekranu, pod paskiem zdrowia (powyższy screen). Warto w tym miejscu powiedzieć o dwóch istotnych zależnościach. Po pierwsze, niektóre ulepszenia stopniowo pobierają energię (np. System maskujący), a inne automatycznie wyczerpują całą baterię (np. Natychmiastowe unieszkodliwienie). Po drugie, regeneracja baterii jest możliwa tylko jeżeli nie została ona maksymalnie wyczerpana, przy czym nie dotyczy to pierwszej baterii, która zawsze w pełni się odnawia. Jeżeli wyczerpałeś baterię do samego końca, to musisz skorzystać z przedmiotów uzupełniających stan energii (batoniki, pakiety i słoje energetyczne Cyberblasta).
POZIOM ENERGII - ULEPSZENIE 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Zakupienie tego ulepszenia pozwala na odblokowanie dodatkowej trzeciej baterii. Na taki krok warto zdecydować w dość wczesnym stadium gry, tym bardziej, że decyzja ta wiąże się z koniecznością wydania zaledwie jednego punktu Praxis. Energia w większym stopniu będzie Ci potrzebna jeżeli Twoja postać ma pozostawać w ukryciu, a to dlatego, że aż trzy manualnie aktywowane ulepszenia (Projektor prześwietlający, System maskujący i Cichy bieg) potrzebują jej do poprawnego działania.
POZIOM ENERGII - ULEPSZENIE 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Zakupienie tego ulepszenia pozwala na odblokowanie kolejnej, czwartej już baterii. W tym przypadku na szybki zakup radziłbym zdecydować się tylko w przypadku zabawy postacią pozostającą w ukryciu i chętnie korzystającą z Systemu maskującego. "Mięśniakowi" dodatkowe baterie nie będą już aż tak bardzo potrzebne.
POZIOM ENERGII - ULEPSZENIE 3
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Zakupienie tego ulepszenia pozwala na odblokowanie kolejnej, piątej już baterii. Podobnie jak wyżej, na szybki zakup radziłbym zdecydować się tylko w przypadku zabawy postacią pozostającą w ukryciu i chętnie korzystającą z Systemu maskującego. "Mięśniakowi" dodatkowe baterie nie będą już aż tak bardzo potrzebne.
PODSTAWOWY POZIOM ENERGII
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to jest dostępne od samego początku gry (nie licząc prologu gdy Jensen nie ma jeszcze wszczepów) i dotyczy ono samoczynnego regenerowania się posiadanych baterii. Warto w tym miejscu przypomnieć, że bateria zregeneruje się tylko jeżeli nie została całkowicie wyczerpana. Zależność ta nie dotyczy pierwszej baterii, która odnawia niezależnie od tego czy zużyłeś ją całkowicie czy jedynie częściowo.
ZWIĘKSZENIE SZYBKOŚCI ŁADOWANIA 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Zakupienie tego ulepszenia pozwala na usprawnienie procesu regeneracji baterii. Skróceniu ulegają mianowicie oczekiwanie na rozpoczęcie regeneracji (z 10 do 5 sekund) oraz ilość czasu potrzebnego na pełne naładowanie baterii (z 30 do 25 sekund). Nie są to jakieś bardzo wyraźne różnice, tak więc z zakupem warto się początkowo wstrzymać i zdecydować na niego przede wszystkim w sytuacji gdy Jensen korzysta z ulepszeń wspomagających proces pozostawania w ukryciu. Godne wzmianki jest to, że odblokowanie tego ulepszenia nie jest kosztowne, albowiem wystarczy przeznaczyć jeden punkt Praxis.
ZWIĘKSZENIE SZYBKOŚCI ŁADOWANIA 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Zakupienie tego ulepszenia pozwala na dalsze usprawnienie procesu regeneracji baterii. Skróceniu ponownie ulegają oczekiwanie na rozpoczęcie regeneracji (odbywa się to teraz natychmiastowo) oraz ilość czasu potrzebnego na pełne naładowanie baterii (z 25 do 20 sekund). Także i w tym przypadku nie warto przesadnie śpieszyć się z zakupem.
Kategoria 'Zaimplantowana oddycharka'
ODPORNOŚĆ CHEMICZNA
Opłacalność zakupu - questy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Podstawowa funkcja tego ulepszenia to zapewnienie sobie odporności na trujące opary gazu i jest to szczególnie przydatne podczas odnajdywania alternatywnych dróg do miejsc zaliczania kolejnych celów misji. Po zakupieniu omawianego wszczepu możesz w rezultacie bez żadnych problemów wkraczać do obszarów wyróżniających się zieloną mgiełką (powyższy screen). Dodatkowa atrakcja to zapewnienie sobie niewrażliwości na granaty gazowe. Przeciwnicy rzadko korzystają z tego typu granatów, tak więc bardziej chodzi tu o możliwość wyratowania się ze źle wymierzonego rzutu czy przypadkowego trafienia w butlę z gazem. Jeżeli zależy Ci na docieraniu we wszystkie ciekawe miejsca, to ulepszenie to dobrze byłoby zakupić jeszcze podczas pobytu w Detroit. W przeciwnym wypadku nie musisz się jakoś specjalnie śpieszyć, bo obecność gazowych pułapek nigdy nie blokuje całkowicie możliwości docierania do miejsc wykonywania questów.
HIPERNATLENIENIE 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to pozwala na wydłużenie czasu sprintu o dwie i pół sekundy, w rezultacie główny bohater może maksymalnie biec sprintem przez 5 sekund. Jeżeli Twoja postać preferuje działania z ukrycia, to omawiany wszczep niespecjalnie Ci się przyda, bo najczęściej wykonuje się drobne kroczki z załączoną opcją kucania. Jeżeli Jensen chętnie stacza bezpośrednie walki, to wydłużony sprint może mu nieco bardziej pomóc, chociaż i tu lepszym rozwiązaniem jest prowadzenie stabilnego ostrzału zza zasłon aniżeli bieganie po całym polu bitwy.
HIPERNATLENIENIE 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to wydłuża sprint o kolejne 2,5 sekundy, tak więc Jensen może biec sprintem maksymalnie przez 7,5 sekundy. Odblokowanie tego wszczepu nie jest sprawą priorytetową i ewentualną decyzję o jego nabyciu warto podjąć dopiero po uzyskaniu dostępu do wszystkich najlepszych implantów związanych z obranym stylem rozgrywki.
Kategoria 'System pirotechniczny Tajfun'
WARIANT LEKKICH OBRAŻEŃ
Opłacalność zakupu - questy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: bardzo wysoka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to pozwala na wystrzeliwanie niewielkich ładunków, które lądują wokół głównego bohatera (zasięg ataku to pełny zakres 360 stopni), zabijając wszystkich przeciwników (nie licząc bossów) i uszkadzając wszystkie roboty w polu rażenia. Ogromną zaletą tego ataku jest to, że wrogowie w żaden sposób nie mogą się przed nim obronić, ani tym bardziej go przerwać. Jeżeli preferujesz agresywny styl rozgrywki, to zakup tej pozycji powinien być dla Ciebie sprawą priorytetową. W pozostałych przypadkach również nie warto go ignorować, bo system Tajfun może przydać się chociażby do znacznego ułatwiania sobie staczanych z bossami pojedynków, które jak wiadomo są obowiązkowe. Jeżeli masz w planach korzystanie z opisywanego ulepszenia, to pamiętaj o tym, że w celu każdorazowego odpalenia ataku musisz dysponować co najmniej jedną pełną baterią oraz co najmniej jedną sztuką amunicji Tajfun. Amunicję możesz odnajdywać w świecie gry lub kupować u lokalnych handlarzy.
WARIANT CIĘŻKICH OBRAŻEŃ
Opłacalność zakupu - questy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: bardzo wysoka
Opis działania i uwagi: Podstawowa różnica w stosunku do Wariantu lekkich obrażeń to możliwość niszczenia robotów, które znalazły się w polu rażenia zamiast ich uszkadzania. To bardzo wartościowa zmiana, która w największym stopniu może Ci się przysłużyć do łatwego pozbywania się wielkich maszyn bojowych (powyższy screen). Jeśli masz w planach staczanie agresywnych walk, to omawiany wszczep zakup niedługo po odblokowaniu standardowego implantu związanego z używaniem systemu Tajfun.
Kategoria 'Cybernetyczna proteza ramion'
NATYCHMIASTOWE UNIESZKODLIWIENIE
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to jest dostępne od samego początku gry (nie licząc prologu gdy Jensen nie ma jeszcze wszczepów), oferując możliwość neutralizacji przeciwników w walce wręcz. To jedna z najbardziej przydatnych umiejętności dostępnych w grze, tak więc radzę na bieżąco z niej korzystać. Za pozbywaniem się jednostek wroga w walce wręcz przemawia przede wszystkim to, że nie mogą oni zablokować tego ataku (jedyny wyjątek to walki z bossami), przez co zawsze kończy się on sukcesem. Nie musisz też poświęcać amunicji, a jedynie dysponować w pełni naładowaną baterią. Jeżeli chcesz prowadzić pokojowy styl rozgrywki, to polecam jedynie ogłuszać przeciwników poprzez wciśnięcie klawisza Q #1. Warto za każdym razem dodatkowo odciągnąć ciało, gdyż w przeciwnym wypadku inni wartownicy mogą zauważyć ogłuszoną osobę i ją ocucić. Jeżeli chcesz z kolei prowadzić agresywny styl rozgrywki, to przeciwników dobrze byłoby zabijać poprzez przytrzymanie klawisza Q #2.
PRZEBIJANIE ŚCIAN
Opłacalność zakupu - questy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to zgodnie z nazwą odblokowuje możliwość przebijania się przez ściany, przy czym nie odbywa się to w sposób całkowicie dowolny. Gra pozwala mianowicie jedynie na niszczenie tych fragmentów ścian, wokół których widoczna jest charakterystyczna złota otoczka #1 i średnio na jedną dużą lokację przypada około dziesięciu tego typu miejsc. Przebijanie się przez ściany ma przede wszystkim na celu docieranie do pozornie niedostępnych miejsc i może Ci to także pomóc w wykonywaniu otrzymywanych questów. Alternatywnym zastosowaniem dla tego ulepszenia jest możliwość nokautowania przeciwników, którzy często ustawiają się po drugiej stronie osłabionej ściany #2. W celu zwiększenia skuteczności tej metody polecam pomóc sobie chociażby ulepszeniem Projektor prześwietlający, dzięki czemu będziesz wiedział kiedy wykonać atak. Warto przy okazji dodać, że zburzenie ściany zawsze wiąże się z koniecznością wyczerpania jednej pełnej baterii. Opisywane ulepszenie niezależnie od preferowanego stylu gry polecam odblokować jeszcze podczas pobytu w Detroit, bo hub ten zawiera kilka ukrytych składzików z cennymi skarbami (m.in. w kanałach pod posterunkiem).
ZMNIEJSZENIE ODRZUTU 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Działanie tego ulepszenia polega na zmniejszeniu o połowę odrzutu podczas prowadzenia ostrzału z broni palnej. W sytuacji gdy Twoja postać dąży do pozostawaniu w ukryciu zakup tego wszczepu mija się właściwie z celem, bo Jensen w najlepszym wypadku będzie oddawał pojedyncze strzały do przeciwników. Jeżeli natomiast masz w planach prowadzenie agresywnego stylu rozgrywki, to możesz zainteresować się tym implantem w ramach doskonalenia skuteczności Jensena na polu bitwy. W takiej sytuacji warto jednak od razu dokupić jego poprawioną wersję, gdyż dopiero wtedy będziesz mógł powiedzieć, że wydałeś punkty Praxis na słuszny cel.
ZMNIEJSZENIE ODRZUTU 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Jest to ulepszona wersja implantu Zmniejszenie odrzutu 1, która całkowicie niweluje odrzut podczas prowadzenia ostrzału z broni palnej. Jeżeli zakupiłeś poprzednie ulepszenie z tej kategorii, to i na odblokowanie opisywanego implantu warto przeznaczyć punkt Praxis. Szczególnie zyskuje to znaczeniu w dalszej części gry, gdy Jensen uzyskuje dostęp między innymi do strzelających długimi seriami ciężkich karabinów.
PRZESUWANIE CIĘŻKICH PRZEDMIOTÓW
Opłacalność zakupu - questy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to pozwala zgodnie z nazwą na podnoszenie cięższych i zarazem większych przedmiotów, do których oprócz skrzyń można też zaliczyć między innymi kontenery, automaty na napoje, a nawet wrogie wieżyczki obronne. Obiekty nadające się do podniesienia są oznaczone przez grę charakterystyczną złotą otoczką #1. Ich przenoszenie przydaje się w szczególności do odnajdywania alternatywnych ścieżek do celu, pomagając tym samym w rozwiązywaniu questów (np. odsunięcie skrzyni ustawionej przy drzwiach czy podsunięcie sobie kontenera celem doskoczenia do górnej półki). To nie jedyne zastosowania omawianego ulepszenia. Jeżeli Twoja postać specjalizuje się w unikaniu jednostek wroga, to powinieneś wiedzieć, iż duże i ciężkie obiekty często skrywają wejścia do szybów wentylacyjnych #2. Jeżeli natomiast planujesz toczyć agresywny styl gry, to możesz nimi rzucać w przeciwników i tego typu ataki często kończą się zabiciem wrogów lub ich poważnym zranieniem. Wszystkie te atrakcje prowadzą do dość oczywistej konkluzji - w omawiany wszczep warto bardzo wcześnie się zaopatrzyć (najlepiej jeszcze przed opuszczeniem Detroit).
UDŹWIG 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: wysoka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to powiększa inwentarz głównego bohatera o dwie dodatkowe kolumny, a więc o czternaście slotów (2x7). Jest to w mojej ocenie obowiązkowy zakup we wczesnym stadium rozgrywki i to niezależnie od preferowanego stylu gry. Dzięki większemu inwentarzowi nie tylko będziesz mógł nosić ze sobą duże przedmioty (np. bronie), ale także rzadziej odwiedzać handlarzy celem pozbywania się obiektów, które niepotrzebnie zajmują cenne miejsce. Dodatkowa kwestia przemawiająca za odblokowaniem tego ulepszenia, to fakt, iż wymagane jest zużycie zaledwie jednego punktu Praxis.
UDŹWIG 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to powiększa inwentarz głównego bohatera o dwie kolejne kolumny, dając możliwość operowania w sumie na 84 slotach. Także i ten wszczep warto w miarę wcześnie zakupić, choć priorytet powinny jednak zostać nadany implantom poprawiającym zdolności bojowe lub zdolności skradania się Jensena.
UDŹWIG 3
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to powiększa inwentarz głównego bohatera o dwie kolejne kolumny, dając możliwość operowania w sumie na 98 slotach. Podobnie jak wyżej, nie warto się ociągać zbyt długo z zakupieniem omawianej pozycji, tym bardziej, że w miarę rozwoju kampanii Jensen otrzymuje lub odnajduje wiele ciekawych broni zajmujących dużą ilość slotów w inwentarzu.
Kategoria 'Stabilizator celowania'
STEROWNIK CELOWANIA 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Nazwa tego ulepszenia jest nieco myląca, bo nie chodzi tu o zwiększenie celności w pozycji nieruchomej (np. podczas korzystania ze snajperki), a o jej poprawienie w sytuacji gdy bohater się jednocześnie porusza. Wszczep ten niweluje mianowicie o połowę efekt powiększania się celownika w ruchu, umożliwiając atakowanie przeciwników bez konieczności zatrzymywania się. Jeżeli obrałeś pokojowy rozgrywki, to omawiany implant okaże się mało przydatny, bo Jensen w ogóle nie używa broni lub w ostateczności powinien oddawać strzały z nieruchomej pozycji. Jedynym wyjątkiem pozostaną w rezultacie nieliczne pojedynki z bossami. Jeżeli z kolei obrałeś agresywny styl rozgrywki, to są większe szanse na to, że zdołasz docenić zalety tego ulepszenia. Także i tu lepszym rozwiązaniem jest jednak prowadzenie "stacjonarnego" ostrzału zza zasłony, a nie bieganie po całym polu bitwy.
STEROWNIK CELOWANIA 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to pozwala na całkowite wyeliminowanie zjawiska powiększania się celownika w trakcie ruchu. Ogólne założenia odnośnie jego wykorzystywania pozostają mimo wszystko niezmienione, tak więc ewentualny zakup warto przemyśleć tylko jeżeli Jensen często przystępuje do bezpośrednich walk.
Kategoria 'Wyostrzenie wzroku'
PROJEKTOR PRZEŚWIETLAJĄCY
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to zgodnie z nazwą pozwala na prześwietlanie otoczenia i ma to na celu odnajdywanie zarówno przeciwników (powyższy screen), jak i lokalnych systemów bezpieczeństwa. Na (szybkie) odblokowanie tego wszczepu radzę zdecydować się przede wszystkim jeżeli Twoja postać ma prowadzić działania z ukrycia, bo pozwoli Ci ono monitorować poczynania wartowników bez konieczności wychylania się zza zasłon, otwierania drzwi czy dodatkowego manipulowania kamerą. W przypadku obrania agresywnego stylu rozgrywki projektor przyda się już w mniejszym stopniu, jak chociażby do demaskowania wrogów korzystających z kamuflażu czy sprawdzania czy dany przeciwnik ustawił się już przy nadającej się do zniszczenia ścianie. Godne odnotowania jest to, że opisane ulepszenie wymaga energii do poprawnego działania, przy czym nie zabiera od razu całej baterii, tylko stopniowo czerpie z niej moc.
Kategoria 'Proteza siatkówkowa'
HUD SIATKÓWKOWY
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: -
Opis działania i uwagi: Pojawienie się tej pozycji na liście ulepszeń jest jedynie usprawiedliwieniem dla wyświetlania na ekranie HUD'u informującego między innymi o stanie zdrowia i aktualnym wyposażeniu.
ZEGAR ALARMU
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: Praktycznie bezużyteczne ulepszenie, które pokazuje jak dużo czasu zajmie okolicznym wartownikom przejście z zaalarmowanego do "normalnego" stanu. Informacja ta wyświetlana jest w lewym dolnym rogu ekranu w postaci licznika (powyższy screen). Jeżeli Twoja postać lubi się skradać, to w ogóle nie powinieneś doprowadzać do sytuacji alarmowania przeciwników o swoich poczynaniach. Jeżeli natomiast masz zamiar staczać zażarte pojedynki, to nie musisz interesować się kwestią kiedy wrogowie powrócą do swoich obowiązków.
OSŁABIACZ ROZBŁYSKÓW
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to przyczynia się do zmniejszenia efektu oślepienia bohatera w sytuacji gdy w jego najbliższym otoczeniu wybuchnie granat. Jest to najbardziej odczuwalne w przypadku granatów EMP, które mogą pozostawić Jensena praktycznie bezbronnego na kilka sekund. Na zakup tego ulepszenia radzę zdecydować się tylko jeżeli Twoja postać ma staczać zażarte walki, tym bardziej, że w ogniu bitwy nie zawsze zauważysz granat czy będziesz miał możliwość szybkiego oddalenia się od miejsca jego wybuchu.
Kategoria 'Dopalacz refleksu'
JEDNOCZESNE UNIESZKODLIWIENIE 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: wysoka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to jest rozwinięciem standardowo dostępnego implantu Natychmiastowe unieszkodliwienie. Podstawowa różnica polega na tym, że możesz ogłuszyć (wciśnięcie klawisza Q) lub zabić (przytrzymanie klawisza Q) dwóch stojących obok siebie wartowników. Jeżeli akcja taka jest możliwa, to gra po zbliżeniu się do wartowników wyświetli zmodyfikowane ikony ataku #1. Podobnie jak w przypadku standardowych unieszkodliwień, wrogowie nie mogą w żaden sposób się wybronić #2. Opisywane ulepszenie dobrze byłoby w miarę możliwości dość wcześnie nabyć i powinno to mieć miejsce także jeżeli Twoja postać dąży jedynie do ogłuszania wrogów, albowiem wielu z nich blokuje dostępu do kolejnych obszarów. Dodatkową zaletą omawianego wszczepu jest to, że pomimo możliwości pozbycia się dwóch wrogów zużywa on tylko jedną baterię.
Kategoria 'System lądowania Ikar'
MODULATOR PRĘDKOŚCI SPADANIA
Opłacalność zakupu - questy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: niewielka
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to zapewnia możliwość bezpiecznego wylądowania z dowolnej wysokości. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas wynajdywania alternatywnych dróg do celu (jak chociażby pionowych szybów #1), pozwalając docierać do niżej położonych miejsc, które w standardowych warunkach byłyby trudno dostępne. Często możesz sobie też skrócić przeprawę przez daną lokację, wybierając zeskok z dachu budynku zamiast żmudnej przeprawy przez klatki schodowe i kolejne piętra. Alternatywnym zastosowaniem tego wszczepu jest możliwość połączenie lądowania z ogłuszeniem stojących w pobliżu przeciwników #2 i w takiej sytuacji trzeba przytrzymać lewy przycisk myszy jeszcze w trakcie lotu. W mojej ocenie tego typu ataki są zazwyczaj bardzo ryzykowne, gdyż rzadko neutralizują wszystkich wrogów, zmuszając tym samym do podjęcia szybkich działań tuż po tym jak bohater pozbiera się po lądowaniu. Głównym motywatorem do zakupienia omawianego ulepszenia powinna w rezultacie być szansa docierania do nowych obszarów, a nie okazja do pozyskania nowej metody rozprawiania się z siłami wroga.
Kategoria 'Pancerz skórny'
REDUKCJA USZKODZEŃ 1
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: bardzo wysoka
Opis działania i uwagi: Działanie tego ulepszenia polega na zmniejszeniu otrzymywanych obrażeń fizycznych o 15%. Jeżeli preferujesz agresywny styl rozgrywki, to zakup tej umiejętności jest wręcz wymagany, szczególnie jeśli wybrałeś najwyższy poziom trudności i musisz się przez to liczyć z mniejszym paskiem zdrowia. W przypadku obrania pokojowego stylu rozgrywki co najmniej jedno ulepszenie z tej kategorii dobrze byłoby zakupić jeszcze przed przystąpieniem do pojedynku z pierwszym bossem (końcówka pobytu w Detroit).
REDUKCJA USZKODZEŃ 2
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: bardzo wysoka
Opis działania i uwagi: W tym przypadku ulepszenia redukowane są w sumie o 30% i zastosowanie dla omawianego wszczepu nie zmienia się. Zakup powinien być w rezultacie priorytetową sprawą jeżeli Twoja postać często uczestniczy w agresywnych i zarazem ryzykownych wymianach ognia. W przypadku wariantu pokojowego głównym motywatorem do zakupu powinna być z kolei chęć dobrego przygotowania się do walk z bossami.
REDUKCJA USZKODZEŃ 3
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: bardzo wysoka
Opis działania i uwagi: To ostatnie ulepszenie z tej grupy, redukujące obrażenia w sumie o 45%. Tak jak wyżej, zakup powinien być priorytetową sprawą jeżeli Twoja postać często uczestniczy w agresywnych i zarazem ryzykownych wymianach ognia. W przypadku wariantu pokojowego głównym motywatorem do zakupu powinna być z kolei chęć dobrego przygotowania się do walk z bossami.
TARCZA EMP
Opłacalność zakupu - questy: wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to uodparnia głównego bohatera na działanie elektryczności, w rezultacie czego przemierzanie obszarów z wyładowaniami elektrycznymi (powyższy screen) nie odbija się negatywnie na jego stanie zdrowia. Jest to oczywiście najbardziej przydatne podczas eksploracji świata gry, albowiem korytarze czy pomieszczenia z wyładowaniami bardzo często blokują dostępu do ukrytych składzików lub alternatywnych dróg do celów misji. Dodatkową zaletą tego ulepszenia jest ochrona przed ładunkami EMP. Jeżeli preferujesz pokojowy styl rozgrywki, to chodzi tu głównie o miny EMP, które niekiedy możesz przeoczyć. Jeżeli natomiast wolisz prowadzić agresywny styl zabawy, to odczujesz różnicę z tytułu niewrażliwości na podrzucane przez przeciwników granaty EMP. Wszystko to sprawia, że w odblokowanie tego ulepszenia, pomimo sporych kosztów (w sumie aż cztery punkty Praxis), warto się zdecydować w stosunkowo wczesnym stadium rozgrywki.
Kategoria 'System maskujący'
TRWAŁOŚĆ PODSTAWOWA
Opłacalność zakupu - questy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: Działanie tego ulepszenia polega na załączeniu kamuflażu, dzięki któremu główny bohater staje się niewidzialny. Efekt ten dotyczy nie tylko zniknięcia z pola widzenia przeciwników, ale również kamer ochrony, wieżyczek obronnych oraz robotów. Co więcej, możesz go także wykorzystywać do docierania do trudno dostępnych miejsc, a to dlatego, że kamuflaż potrafi zmylić wszelakiego rodzaju pułapki i zapory laserowe (powyższy screen), pozwalając na przecięcie wiązek bez ryzyka wszczęcia alarmu. Na zakup omawianego wszczepu radzę zdecydować się przede wszystkim jeżeli chcesz usprawnić proces działania z ukrycia, przy czym warto możliwie jak najszybciej odblokować całą kategorię, dzięki czemu używanie kamuflażu nie będzie pochłaniało ogromnych ilości energii (standardowo są to zaledwie trzy sekundy kamuflażu na jedną baterię). Pamiętaj o tym żeby nie biegać ani nie zderzać się z przeciwnikami w trybie załączonego kamuflażu, bo niepotrzebnie ich to zaalarmuje, utrudniając oddalenie się od nich już po tym jak ulepszenie przestanie działać. Na bieżąco monitoruj też stan baterii, tak by nie odsłonić swojej pozycji w miejscu, które jest sprawdzane przez przeciwników lub przez lokalne systemy ochrony.
ZWIĘKSZENIE TRWAŁOŚCI 1
Opłacalność zakupu - questy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: Usprawnienie to wydłuża czas trwania kamuflażu, gwarantując pięć sekund jego aktywności na każdą posiadaną baterię. Jest to zauważalna różnica, dzięki której będziesz mógł w prostszy sposób przemieszczać się w ukryciu po dużych lokacjach.
ZWIĘKSZENIE TRWAŁOŚCI 2
Opłacalność zakupu - questy: znikoma
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: Usprawnienie to wydłuża czas trwania kamuflażu, gwarantując aż siedem sekund jego aktywności na każdą posiadaną baterię. Radzę możliwie jak najszybciej odblokować to ulepszenie, albowiem nie tylko będziesz mógł dłużej pozostawać w ukryciu, ale cały system nie będzie już pochłaniał baterii w iście hurtowych ilościach.
Kategoria 'Proteza nogi'
CICHE PORUSZANIE SIĘ
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to zgodnie z nazwą pozwala na poruszanie się bez generowania żadnych dźwięków. Teoretycznie mogłoby się wydawać, że jest to bardzo istotny implant dla bohatera próbującego prowadzić działania z ukrycia, aczkolwiek w rzeczywistości trzeba się niestety liczyć z kilkoma dość uciążliwymi ograniczeniami. Działanie omawianego wszczepu dotyczy przede wszystkim wyłącznie zwykłego chodu, tak więc jeżeli chcesz pozwolić sobie na nieco więcej musisz siłą rzeczy zakupić dwa pozostałe ulepszenia z tej grupy. Ponadto akcja wyciszenia kroków musi być za każdym razem manualnie uaktywniana. Pragnę uczulić Cię w tym miejscu na to żeby zawsze sprawdzać stan ikonki pokazanej na powyższym screenie, gdyż gra informuje o załączeniu wszczepu jej miganiem. W mojej ocenie omawiany wszczep nie jest czymś na co musisz się od razu zdecydować. Prostszą metodą na ciche poruszanie się jest korzystanie z opcji kucania, tym bardziej, że wrogom trudniej jest wtedy zauważyć Jensena. Jeżeli mimo wszystko chcesz używać tego ulepszenia, to zgodnie z wcześniejszą wskazówką postaraj się o pozyskanie wszystkich implantów z tego drzewka zdolności.
CICHY BIEG
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: Podstawową różnicą w stosunku do opisanego powyżej ulepszenia jest oczywiście to, że nie musisz teraz ograniczać się tylko do chodu, ale możesz także biegać bez wytwarzania żadnych dźwięków. Jeżeli zakupiłeś podstawowy wszczep, to także i w ten warto się zaopatrzyć i przyda się on przede wszystkim w dużych lokacjach. Jeżeli z kolei nie wykazałeś zainteresowania standardowym implantem, to i ta pozycja nie zmieni raczej Twojego zdania.
SKOK/CICHE LĄDOWANIE
Opłacalność zakupu - questy: -
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: W tym przypadku zasadnicza różnica to możliwość wykonywania skoków oraz zeskakiwania na niżej położone półki bez wytwarzania dźwięków. Jest to w mojej ocenie najbardziej przydatne ulepszenie spośród wszystkich związanych z cichym przemieszczaniem się, ale niestety na jego odblokowanie trzeba w sumie przeznaczyć aż 3 punkty Praxis (lub nawet pięć punktów jeżeli do tej pory w ogóle nie rozwijałeś drzewka 'Proteza nogi').
WYDŁUŻENIE SKOKU
Opłacalność zakupu - questy: bardzo wysoka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: średnia
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: znikoma
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to zgodnie z nazwą pozwala na wykonywanie większych skoków. Głównym zastosowaniem jest w tym przypadku możliwość docierania do wyżej położonych półek czy przeskakiwania nad siatkami i płotami (powyższy screen). Miejsc, w których zdolność ta okaże się pomocna, jest w grze całe mnóstwo, w rezultacie czego omawiane ulepszenie warto byłoby możliwie jak najwcześniej odblokować. Jest to także istotne jeżeli masz w planach regularnie się skradać, gdyż możesz w ten sposób docierać do górnych balkoników, dachów budynków czy trudno dostępnych wejść do szybów wentylacyjnych.
PRZYSPIESZENIE BIEGU
Opłacalność zakupu - questy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant pokojowy: niewielka
Opłacalność zakupu - rozgrywka: wariant agresywny: średnia
Opis działania i uwagi: Ulepszenie to pozwala na poprawienie szybkości sprintu głównego bohatera. Przyspieszony bieg może być używany między innymi do wykonywania długich skoków w połączeniu z ulepszeniem Wydłużenie skoku, ale miejsc, w których naprawdę się to przyda nie ma w grze zbyt wielu. Jeżeli Twoja postać preferuje działania z ukrycia, to omawiany wszczep wyda Ci się raczej mało atrakcyjny, bo najczęściej wykonuje się wtedy drobne kroczki z załączoną opcją kucania. Jeżeli Jensen z kolei chętnie stacza bezpośrednie walki, to poprawiony sprint może mu wyraźnie pomóc, przy czym w tym przypadku najlepiej jest równolegle zakupić ulepszenia z grupy Hipernatlenienie (wydłużenie czasu sprintu).