Mini-gry hackerskie | Deus Ex Bunt Ludzkości Deus Ex: Bunt Ludzkości - Director's Cut poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 29 lipca 2019
Mini-gry hackerskie
Uwagi i cenne wskazówki
1) Radzę zaliczać możliwie jak najwięcej mini-gier hackerskich, nawet jeżeli znasz kod lub hasło potrzebne do uzyskania dostępu do danego terminalu, panelu sterowania, zamka elektronicznego czy sejfu. Przemawia za tym przede wszystkim to, że pomyślne rozwiązanie każdej mini-gry hackerskiej nagradzane jest punktami doświadczenia i w przypadku zabezpieczeń wysokiego stopnia są to często spore wartości (nawet kilkaset punktów). Dodatkowo w nagrodę za zaliczenie mini-gry zdobywa się niekiedy darmowe aplikacje oraz kredyty.
2) Przed przystąpieniem do mini-gry zapisz zapobiegawczo swoje aktualne postępy, a to dlatego, że każda z nich pozwala na określoną ilością prób logowania (w przypadku najbardziej złożonych zabezpieczeń jest to zaledwie jedna próba). Wyczerpanie limitu prób nie oznacza, że dany terminal pozostanie niedostępny już na stałe, ale niepotrzebnie musiałbyś odczekać kilkadziesiąt sekund aż możliwe będzie ponowne rozegranie mini-gry.
3) Zawsze warto mieć w zapasie aplikacje ułatwiające przebieg mini-gier, a mianowicie Wirusy anihilujące i Programy Stop! Robak. Obiekty te możesz odnajdywać bezpośrednio w trakcie przemierzania kolejnych lokacji lub kupować u lokalnych handlarzy. Nie radzę wykorzystywać posiadanych aplikacji podczas rozwiązywania mini-gier niskiego stopnia, bo niepotrzebnie byś je tylko marnował. O wiele lepiej jest pozostawić je sobie na mini-gry trzeciego, czwartego oraz piątego stopnia.
4) Niezwykle istotną kwestią jest to, że nie możesz pozwolić na to żeby Jensen został zauważony podczas próby włamania się do systemu, do którego nie ma uprawnień. Dotyczy to wszystkich tych miejsc, do których główny bohater ma jedynie ograniczony dostęp (np. posterunek policji w Detroit czy klub Gniazdo w Hengshy). Nie musisz się natomiast przejmować podniesieniem alarmu w miejscach, w których dysponuje się pewną władzą (np. Jensen jako szef ochrony w siedzibie Sarif Industries) lub przebywa w towarzystwie cywilów (np. skrytki w Detroit). Problemowi bycia przyłapanym na hackowaniu najlepiej jest oczywiście zapobiec poprzez ogłuszenie osób, które mogą zauważyć Jensena. Jeżeli nie jest to możliwe, to warto rozważyć skorzystanie z kamuflażu (System maskujący), ale tylko po maksymalnym rozwinięciu tego ulepszenia.
5) Po rozpoczęciu mini-gry poświęć trochę czasu na obejrzenie całej planszy, na której zostanie ona rozegrana. Mini-gry warto ponadto rozgrywać z maksymalnie odsuniętym widokiem, dzięki czemu łatwiej będzie Ci ogarnąć całą sytuację (w szczególności jeśli zostaniesz zauważony przez wrogą sieć i będziesz przez to błyskawicznie musiał wykonywać kolejne kroki).
Ulepszenia powiązane z hackowaniem
Poniższa lista zawiera najbardziej przydatne wszczepy w procesie hackowania:
- Przejęcie 1-5 - Postaraj się możliwie jak najwcześniej przystąpić do odblokowywania ulepszeń z tej kategorii, bo w przeciwnym wypadku będziesz zmuszony do omijania pomieszczeń i ignorowania obiektów, które są zbyt dobrze zabezpieczone. Ja polecam odblokować Przejęcie 5 jeszcze na długo przed opuszczeniem pierwszej dużej lokacji gry, czyli Detroit.
- Przejęcie wieżyczki; Przejęcie robota - Zakup te ulepszenia jeżeli jednym z powodów dla częstego przystępowania do mini-gier hackerskich jest w Twoim przypadku chęć rozbrajania lub przeprogramowywania lokalnych systemów bezpieczeństwa (wieżyczki, kamery, roboty).
- Dodatek maskujący włamywanie - To bardzo przydatna grupa ulepszeń, która pozwala na zmniejszenie poziomu trudności mini-gier hackerskich. Szczególnie zyskuje to na znaczeniu w dalszej części gry, gdy coraz rzadziej będziesz już natrafiał na systemy z najsłabszymi zabezpieczeniami pierwszego i drugiego stopnia.
Uwaga! Szczegółowe omówienie wszystkich ulepszeń wraz z sugestiami odnośnie doboru wszczepów znajduje się w rozdziale encyklopedii zatytułowanym Rozwój postaci!
Rozwiązywanie mini-gier hackerskich
Uwaga! Zanim zdecydujesz się na rozwiązanie swojej pierwszej mini-gry hackerskiej (może to mieć miejsce podczas pobytu w siedzibie Sarif Industries lub podczas eksploracji zaatakowanej przez terrorystów fabryki Sarifa) zapoznaj się ze znajdującym się w grze filmikiem instruktażowym na temat hackowania. Materiał wideo odnajdziesz z poziomu menu głównego, w sekcji zatytułowanej Samouczki.
Mini-grę zawsze rozpoczynasz w punkcie wejścia, nazywanym także przez grę punktem IO (punkt 1 na obrazku). Głównym założeniem mini-gry jest natomiast przejęcie kontroli nad punktem lub punktami wyjścia (punkty 2 na obrazku). W przypadku mniej złożonych systemów punkt wyjścia jest tylko jeden, ale przystępując do trudniejszych mini-gier musisz się liczyć z tym, że może ich być więcej. W takiej sytuacji mini-gra zostanie zaliczona dopiero po przejęciu wszystkich punktów wyjścia. Wroga sieć jest reprezentowana kolorem czerwonym (punkt 3 na obrazku) i może ona mieć jeden lub kilka swoich punktów wejścia. Warto w tym miejscu dodać, że alternatywnym sposobem na wygranie mini-gry jest przejęcie punktu/punktów wejścia wrogiej sieci, przy czym w zdecydowanej większości przypadków jest to znacznie trudniejsze do osiągnięcia. W rezultacie z takiego posunięcia radzę korzystać tylko w sytuacjach gdy dotarcie do "standardowego" punktu wyjścia jest wyjątkowo skomplikowane.
W celu dotarcia do punktu wyjścia musisz sukcesywnie przejmować kontrolę nad kolejnymi węzłami (punkty 4 na obrazku), których różne odmiany szerzej opisane zostały poniżej. Do docierania do kolejnych węzłów używane są mostki (punkty 5 na obrazku). Zgodnie z informacją zdobytą z samouczka, mostki mogą być jednokierunkowe lub dwukierunkowe. Te drugie poznasz po specjalnych strzałkach wskazujących możliwy kierunek ruchu i zabronione jest wtedy "podróżowanie pod prąd", a jedynym rozwiązaniem staje się wybranie drogi okrężnej.
Za każdym razem gdy najedziesz na węzeł, który chcesz przejąć, gra pozwoli Ci wybrać akcję z rozwijanego menu (powyższy screen). Najbardziej oczywisty wybór to przejęcie danego węzła. Zwróć w tym przypadku uwagę na informację o szansie bycia wykrytym przez wrogą sieć. Jest to wartość procentowa, na którą wpływ ma kilka zasadniczych czynników:
- Poziom węzła, który chcesz przejąć - Jest on wyświetlany obok ikony danego węzła. Niezwykle istotną kwestią jest to, że poziom węzła wpływa na ilość czasu potrzebnego na jego przejęcie i w przypadku dobrego zabezpieczenia może to potrwać nawet kilka sekund. O ile w początkowej fazie mini-gry nie odgrywa to żadnej roli, to staje się to kluczowe w sytuacji gdy Jensen został już wykryty przez wrogą sieć i ściga się z upływającym czasem.
- Poziom mini-gry, do której się przystąpiło - Jeżeli włamujesz się do systemu z zabezpieczeniami wysokiego stopnia, to musisz liczyć się z tym, że łatwiej będzie można zostać wykrytym.
- Posiadanie dodatkowych ulepszeń - Inwestując we wszczepy z kategorii Dodatek maskujący włamywanie możesz zmniejszyć szanse wykrycia nawet o 45%. Są to cenne ulepszenia, a to dlatego, że najlepiej zabezpieczone węzły standardowo mogą mieć nawet 100-procentową szansę wykrycia.
Alternatywą dla przejęcia danego węzła jest wybranie akcji o nazwie anihilacja. Zaletą tego rozwiązania jest to, że zajęcie węzła jest wtedy "darmowe", albowiem odbywa się niemal natychmiastowo i nie może zostać wykryte. Z akcji tej radzę korzystać jedynie w przypadku najbardziej złożonych węzłów, a to dlatego, że każdorazowe jej wybranie zużywa posiadany w inwentarzu Wirus anihilujący.
Uwaga! Nie musisz nigdy czekać aż dany węzeł zostanie zajęty zanim będziesz mógł przejść do kolejnego. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby jednocześnie zajmować się przejmowaniem kilku węzłów, przy czym oczywiście zwiększa to ogólne szanse wykrycia (np. zamiast 30% z jednego węzła po 30% z każdego z trzech zajmowanych równolegle węzłów).
Węzły dzielą się na kilka różnych kategorii. Oto one:
ZWYKŁY WĘZEŁ Przejęcie takiego węzła ma jedynie na celu dotarcie do kolejnych węzłów. | |
MAGAZYN DANYCH Przejmując taki węzeł możesz liczyć na otrzymanie dodatkowych punktów doświadczenia, darmowych aplikacji lub kredytów. | |
WĘZEŁ SPAM Przejmując taki węzeł osłabisz działanie wrogiej sieci i jest to szczególnie przydatne w sytuacji gdy zdołała ona Cię już namierzyć i odliczany jest czas do wykrycia. | |
WĘZEŁ OSŁAB Przejmując taki węzeł zmniejszysz poziom zabezpieczeń sąsiednich węzłów, sprawiając, że ich zajęcie stanie się prostsze. | |
WĘZEŁ PRZEPUSTKA Przejmując taki węzeł zmniejszysz poziom zabezpieczeń wszystkich magazynów danych, sprawiając, że ich zajęcie stanie się prostsze. | |
WĘZEŁ TRANSFER Przejmując taki węzeł przyczynisz się do zmiany poziomu zabezpieczeń w dwóch innych losowo wybranych węzłach. Jeden z nich stanie się prostszy do zajęcia, ale odbędzie się to kosztem drugiego, który stanie się trudniejszy do zajęcia. |
Podczas rozgrywania praktycznej każdej mini-gry musisz liczyć się z tym, że prędzej czy później zostaniesz wykryty przez wrogą sieć. Za każdym razem gdy tak się stanie gra rozpocznie odliczanie (powyższy screen) i Twoim zadaniem będzie zajęcie wszystkich znajdujących się na planszy punktów wyjścia zanim wyczerpany zostanie limit czasu. Warto w tym miejscu dodać, że liczba przydzielonych sekund jest uzależniona od stopnia zabezpieczeń systemu, do którego Jensen próbuje się włamać. W najlepszym wypadku może to być nawet pół minuty, a w najgorszym mniej niż dziesięć sekund.
Nie jest oczywiście tak, że jesteś zupełnie bezbronny na poczynania wrogiej sieci. Odliczanie czasu możesz przede wszystkim zatrzymać na pięć sekund. W celu odpalenia stosownej akcji najedź na dowolny spośród zajętych już węzłów, a następnie wybierz z rozwijanego menu funkcję Stop! (powyższy screen). Z akcji tej radzę korzystać jedynie gdy do zawalenia mini-gry pozostało już niewiele czasu, a to dlatego, że każdorazowe jej wybranie zużywa posiadany w inwentarzu Program Stop! Robak. Działania wrogiej sieci możesz też spowalniać dzięki przejmowaniu opisanych wcześniej węzłów Spam.
Rozpoczęcie odliczania czasu to nie jedyny problem, z którym musisz się liczyć po tym jak już zostaniesz wykryty przez wrogą sieć, albowiem przystąpi ona do przejmowania lub "odbijania" zajętych przez Ciebie węzłów. Za każdym razem gdy jej się to uda poziom danego węzła podskoczy, przez co trudniej będzie go zająć. Warto więc szybko podejmować decyzje, gdyż w przeciwnym wypadku dotarcie do punktu/punktów wyjścia może Ci zająć znacznie więcej czasu niż początkowo zakładałeś. Opisanym powyżej działaniom wrogiej sieci można zapobiegać dzięki fortyfikowaniu punktu wejścia oraz przejętych już węzłów (akcja dostępna z poziomu rozwijanego menu), ale osobiście nie radzę tracić cennych sekund na takie czynności i skupić się jedynie na docieraniu do kluczowych węzłów, mając na uwadze jak najszybsze zaliczenie mini-gry.