Meridian: Droga do domu | Operacje priorytetowe w Mass Effect Andromeda poradnik Mass Effect: Andromeda
Ostatnia aktualizacja: 22 lipca 2019
Na stronie znajduje się opis przejścia zadania Meridian: Droga do domu. Jest to ostatnia duża operacja priorytetowa (zadanie głównego wątku fabularnego) gry Mass Effect Andromeda. W ramach jej rozgrywania dotrzesz do "prawdziwego" Meridianu i będziesz musiał powstrzymać Archonta przed przejęciem kontroli nad jego sercem. Jest to równoznaczne z koniecznością stoczenia wielu wymagających potyczek i wśród walk do rozegrania będzie pojedynek z potężnym finałowym bossem gry.
Uwaga - Przystąpienie do tego questu nie zablokuje ci ostatecznie opcji swobodnego podróżowania po galaktyce, gdyż będzie to możliwe także po zaliczeniu głównego wątku fabularnego. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w dalszej części tekstu (końcowa część sekcji "Odnalezienie Meridianu").
- Odnalezienie Meridianu
- Atak na Hyperion
- Dotarcie do Meridianu
- Pościg za Archontem
- Główna bitwa (finałowy boss)
Odnalezienie Meridianu
Porozmawiaj z Suvi
Powróć na pokład Tempesta i porozmawiaj z Suvi na temat wykorzystania Plagi do śledzenia statku. Dowiesz się o konieczności użycia sond do lepszego zbadania Plagi.
Zbadaj formacje Plagi
Na potrzeby zaliczenia tego celu misji musisz odwiedzić trzy układy w Gromadzie Helejosa, w których występuje Plaga. Możesz wybierać pomiędzy układami Rohvir, Hefena, Vaalon, Skeldah, Kindrax, Civki oraz Eriksson. Wybór układów nie odegra żadnej roli i nie wpłynie na dalszy przebieg zadania.
Po dotarciu do każdego układu z Plagą musisz użyć skanera żeby zlokalizować niedostępną wcześniej anomalię - będzie to formacja Plagi. Podleć do anomalii i zbadaj Plagę. Każda taka akcja doprowadzi do zdobycia XP oraz kapsuły z danymi Plagi (Scourge Data Capsule). Wykonaj te czynności w sumie w trzech wybranych przez siebie układach.
Porozmawiaj z załogą o badaniu Plagi
Po zbadaniu trzech formacji Plagi otrzymasz komunikat od SAM-a o przeanalizowaniu danych pomocnych w odnalezieniu Meridianu. Podejdź do konsoli zlokalizowanej na mostku kapitańskim i skorzystaj z niej.
Wróć do miasta Porzuconych w systemie Civki
Powróć do układu Civki i podleć ponownie do stacji Khi Tasira odwiedzanej w poprzednim głównym queście. Przy próbie zadokowania na stacji pojawi się ostrzeżenie z powyższego obrazka informujące o tym, że przystąpisz do finałowej części głównej kampanii. Zanim potwierdzisz chęć rozegrania dalszej części questu powinieneś wiedzieć o kilku ważnych rzeczach:
- Na czas rozgrywania opisywanego questu nie będziesz mógł swobodnie podróżować po galaktyce, ale po jego zakończeniu stanie się to ponownie możliwe. Będziesz dzięki temu mógł pokończyć większość niedokończonych zadań, sprawdzić nieodwiedzone jeszcze układy czy dokończyć procedurę kolonizacji planet zdatnych do zamieszkania.
- Niektóre mniejsze questy niestety mogą zostać anulowane lub przystąpienie do nich nie będzie już możliwe. Mowa tu o zadaniach związanych z arką Hyperion, która do tej pory była zadokowana na Nexusie (lokacja Nexus: Pokład mieszkalny dostępna po dotarciu do kolejki). Rozegranie opisanego głównego questu sprawi, że składanie wizyt na Hyperionie z poziomu Nexusa przystanie być możliwe. Posprawdzaj w rezultacie czy pozaliczałeś wszystkie questy zakładające odwiedzanie Hyperiona - mowa tu między innymi o zadaniach Zaraza, Defraudacja - dochodzenie (zadanie dodatkowe) oraz Sabotaż na stacji.
- Odrębna sprawa to questy, których ukończenie przed przystąpieniem do finałowej misji będzie mogło w jakimś stopniu wpłynąć na jej przebieg. Najważniejszy jest w tym przypadku quest Rozłam w szeregach, w końcowej części którego pojawia się możlwość przyjęcia oferty pomocy od Primus. Dobrze byłoby też upewnić się, że odnalazłeś arki turian, salarian i rasy asari. Najłatwiej możesz tego dokonać sprawdzając czy quest Zaginione arki został zaliczony.
- Jeśli grasz na jednym z wyższych poziomów trudności to możesz też przygotować się pod kątem ulepszenia wyposażenia głównego bohatera. Postaraj się zaopatrzyć go w dobre bronie oraz zbroje (zakupione lub osobiście wytworzone), a także w unikalne rodzaje amunicji i inne wartościowe przedmioty jednorazowe.
Dotrzyj do centrum dowodzenia i dowiesz się, gdzie jest Meridian
Po wylądowaniu rozpocznij liniowy przemarsz w stronę centrum dowodzenia. W trakcie podróży drużyna powinna spotkać tylko jedną grupę Porzuconych i ich eliminacja nie będzie kłopotliwa. Dotrzyj do konsoli i użyj jej. Oprócz zlokalizowania Meridianu okaże się, że wpadłeś w pułapkę przygotowaną przez Archonta.
Atak na Hyperion
Spróbuj dotrzeć do drzwi
Po odzyskaniu kontroli nad głównym bohaterem zacznij powoli przemieszczać się w stronę drzwi. Nie przejmuj się stopniowo wyczerpującym się paskiem zdrowia, bo scena ta ma odgórnie narzucony przebieg, którego nie możesz w żaden sposób zmienić.
Zdobądź broń
Po obejrzeniu kolejnej scenki przerywnikowej dość nietypowo przejmiesz kontrolę nad bliźniakiem, który w momencie odwiedzenia Khi Tasiry nadal odzyskiwał siły na arce Hyperion. Dotrzyj do oznaczonej przez grę szafki na broń. Musisz zabrać z niej pistolet oraz broń do walki wręcz. Dodatkowo wzbogacisz się o granat (sterowana postać w danym momencie może mieć tylko jeden taki przedmiot).
Przebij się do działu łączności
Nie przejmuj się tym, że sterowana w tej scenie postać nie posiada żadnych umiejętności i nie znajduje się na wysokim poziomie doświadczenia, bo w ataku na arkę Hyperion nie będą brały udziału elitarne odmiany kettów. W trakcie podróży pamiętaj jednak o tym żeby koniecznie korzystać z zasłon.
Podczas przemarszu oprócz używania pistoletu pomagaj sobie bronią do walki wręcz jeśli jakiś kett niebezpiecznie zbliży się do Twojej postaci. Korzystaj też z granatów gdy tylko obok siebie ustawi się kilku przeciwników. Do eksplozji możesz doprowadzać równiez celując w wybuchowe pojemniki, ale one pojawiają się tylko w kilku miejscach. W przerwach pomiędzy walkami koniecznie zatrzymuj się przy skrzynkach z zaopatrzeniem, bo zapas amunicji do pistoletu dość łatwo jest wyczerpać nawet grając na domyślnym poziomie trudności.
Dotrzyj do wejścia technicznego
Cel ten zostanie odblokowany po dotarciu do jednego z większych korytarzy. Zignoruj kettów rozstawionych na przeciwległym końcu sali, gdyż nie musisz ich wszystkich eliminować. Zamiast tego skup się jedynie na dobiegnięciu do lewego przejścia. Wkrótce dotrzesz do konsoli przekaźnika i musisz z niej skorzystać żeby wysłać sygnał potrzebny do ponownego uruchomienia implantu głównego bohatera (przy okazji zdobędziesz osiągnięcie Family Connections).
Dotarcie do Meridianu
Podłącz się do drzwi, aby je otworzyć
Akcja ponownie przeniesie się na stację Khi Tasira i powrócisz do grania głównym bohaterem. Na początek rozegraj kolejną oskryptowaną scenę, która wymusza kilkakrotne wejście w interakcję z konsolą Porzuconych.
Zbierz swoją drużynę na pokładzie Tempesta
Wyrusz w drogę powrotną, w trakcie której nie spotkasz żadnych wrogów. Niedługo po skorzystaniu z windy grawitacyjnej załączą się nowe filmiki.
Staw w jakiś sposób czoło flocie Archonta
Po powrocie na pokład Tempesta skieruj się na mostek kapitański. Raz jeszcze zapytany zostaniesz o potwierdzenie decyzji, przy czym z racji tego, że rozpocząłeś już to zadanie nie ma teraz powodu do tego żeby opóźniać awansowanie do jego kolejnej części.
Pościg za Archontem
Udaj się w pogoń za Archontem
Po obejrzeniu wszystkich nowych scenek przerywnikowych znajdziesz się na Meridianie i będziesz siedział za sterami Nomada. Nie musisz w trakcie rozgrywania tej sceny walczyć o przeżycie ani ścigać się z czasem. Podążaj głównymi ścieżkami, wysłuchując po drodze dialogów i oglądając wydarzenia rozgrywające się w oddali. Po jednym z zeskoków Nomad zostanie uszkodzony i zostaniesz zmuszony do dokończenia podróży pieszo.
Pokonaj kettów pilnujących wejścia
Do walk z kettami dojdzie niemal tuż po opuszczeniu pokładu Nomada. Po przystąpieniu do bitwy postaraj się szybko dobiec do najbliższych zasłon. W trakcie rozgrywania tej potyczki uważaj na elitarnych kettów, wśród których będzie znajdował się m.in. behemot. Do pokonania tego potwora użyj najlepszych umiejętności i mocy wykorzystywanych do wyczerpywania paska pancerza wrogów. Pamiętaj też o tym żeby starać się utrzymywać się w bezpiecznej odległości od behemota oraz unikać jego szarż.
Dostań się do konsoli
Cel ten możesz otrzymać po rozprawieniu się z kettami rozstawionymi przy wejściu. Stanie się tak jednak tylko jeśli podczas rozgrywania pobocznego zadania Rozłam w szeregach przyjąłeś ofertę Primus. Po wejściu w interakcję z konsolą z obrazka 1 pojawi się ekran decyzji z obrazka 2. Możesz potwierdzić chęć przyjęcia pomocy ze strony Primus i dzięki wysłaniu kodu osłabić siły kettów i ułatwić sobie kolejne potyczki z nimi. Jeśli odrzucisz jej ofertę (teraz lub jeszcze podczas zaliczania wspomnianego opcjonalnego questu) to będą Cię czekały nieco bardziej wymagające walki. Zrezygnowanie z propocji Primus nie wpłynie na szczęście na kształt zakończenia gry.
Wejdź do centrum sterowania Meridianu
Quest będzie kontynuowany niezależnie od tego czy użyłeś konsoli i niezależnie czy przyjąłeś ofertę pomocy ze strony Pimus czy ją odrzuciłeś. Kieruj się w stronę wejścia do centrum sterowania. Po wyeliminowaniu kolejnych kettów załączą się nowe cut-scenki (ich przebieg będzie uzależniony od tego czy odnalazłeś inne arki i jakie osoby zostały mianowane na Pionierów innych ras).
Przebij się do Archonta
W nowej lokacji zacznij od uaktywnienia konsoli Porzuconych i następnie skorzystaj z windy grawitacyjnej. Po drodze spodziewaj się spotkania z pierwszą grupą kettów. Wkrótce wpadniesz na większą grupę broniących się przeciwników i konieczna okaże się ich eliminacja. Zachowaj tu odpowiednie środki ostrożności, albowiem w skład tej grupy wchodzi m.in. kolejny behemot, którego pokonanie przysporzy ci zapewne znacznie więcej problemów. Staraj się ponadto szybko eliminować naznaczonych i uniemożliwiać im rozpylanie mgły ukrywającej kettów przed drużyną. W dalszej fazie walk spodziewaj się napotkania pierwszych Porzuconych, przy czym na chwilę obecną będą to jedynie słabsze odmiany bottów.
Po wygranej bitwie wznów przemarsz. Jest on bardzo liniowy i zakłada docierania do nowych konsol Porzuconych. Aktywacja każdej takiej konsoli odblokuje interaktywny pomost i pozwoli ci przejść dalej. W kolejnym dużym obszarze czeka Cię nowa walka z kettami i w tej bitwie najpoważniejszym zagrożeniem jest ascendent. Postaraj się dość wcześnie skupić na atakowaniu tego elitarnego przeciwnika. Gwoli przypomnienia musisz najpierw zniszczyć sferę latającą wokół ascendenta i dopiero po tym jak zniknie pole siłowe zacząć go atakować, starając się go zabić zanim wytworzy nową barierę ochronną.
Po dotarciu do nowych drzwi załączy się scenka przerywnikowa ukazująca arkę Hyperion. Na przebieg tej sceny nie będziesz mógł wpłynąć w trakcie jej oglądania, przy czym to w jaki sposób ona zakończy się jest uzależnione od wcześniejszych decyzji - kapitan Dunn może przeżyć jeśli ukończyłeś misję lojalnościową Cory (Cora Harper: Na granicy służby) oraz jeśli zaliczyłeś poboczne zadanie Turiańska arka: Zaginiona, ale nie zapomniana i podczas rozgrywania go mianowałeś Avitusa Rixa na stanowisko turiańskiego Pioniera. Ewentualna śmierć Dunn nie wpłynie na dalszy przebieg opisywanego questu.
Pokonaj kettów broniących studni grawitacyjnej
W sali ze studnią grawitacyjną do rozegrania jest dość wymagająca bitwa. Po rozpoczęciu jej schowaj się za zasłonami lub od razu przemieść się do górnej części pomieszczenia żeby pozbawić najbliższych wrogów przewagi wysokości. Największym problemem związanym z tą bitwą jest to, że wymusza ona pokonanie dwóch elitarnych wrogów i są to bies oraz niszczyciel. O wiele bardziej problematyczny jest ten drugi przeciwnik. Niszczyciela atakuj zza zasłony i postaraj się jak najszybciej doprowadzić do wysadzenia jego dwóch wieżyczek, dzięki czemu jego możliwości ofensywne na polu bitwy zostaną znacząco ograniczone. Po wygranej bitwie użyj windy grawitacyjnej.
Dotrzyj do centrum sterowania Meridianu
W trakcie nowego przemarszu przez wnętrze Meridianu będziesz uzyskiwał pomoc od niezidentyfikowanej osoby (wkrótce okaże się, że tajemniczym pomocnikiem jest bliźniak więziony przez Archonta). Ignoruj mijane nieaktywne boty Porzuconych i docieraj do tych przejść, które będą na bieżąco odblokowywane. Liniowa ścieżka zaprowadzi Cię do jeszcze jednej windy. Użyj jej i wyrusz na koniec prosto żeby znaleźć się w centrum sterowania.
Wyeliminuj kettów broniących Archonta
Po odbyciu nowej krótkiej rozmowy z Archontem rozpocznie się potyczka stanowiąca niejako wprowadzenie do finałowej bitwy gry. W trakcie jej rozgrywania do wyeliminowania jest niezbyt liczna grupa przeciwników, aczkolwiek w skład sił wroga wejdzie niestety nowy ascendent. Postaraj się w miarę szybko zlokalizować tego oponenta, doprowadzić do zniszczenia jego sfery i następnie go dobić zanim ponownie otoczy się barierą ochronną. Zaliczenie tej bitwy odpali nową cut-scenkę, w trakcie której w sali pojawi się architekt Porzuconych.
Główna bitwa (finałowy boss)
Ogólne informacje na temat finałowej bitwy gry
Zanim przystąpisz do dalszych walk przeczytaj poniższe informacje:
- Architekt Porzuconych z finałowej bitwy gry różni się nieco od Architektów, z którymi mogłeś staczać bitwy na kolonizowanych planetach. Najważniejszą zmianą jest to, że bitwy nie możesz wygrać w tradycyjny sposób, czyli skupiając się na atakowaniu Architekta. Zamiast tego musisz koncentrować się na zaliczaniu otrzymywanych celów misji (opisane one zostałe w dalszej części tekstu).
- Architekta nie możesz oczywiście całkowicie ignorować, gdyż będzie on regularnie odpalał swoje potężne ataki. Unikanie ich jest niezwykle ważne, zwłaszcza jeśli grasz na jednym z wyższych poziomów trudności. Większość ataków Architekta powinna ci być znana z poprzednich spotkań z tymi potworami - może on przede wszystkim podrzucać granaty, wysyłać swego rodzaju fale energii oraz prowadzić ostrzał z broni dystansowej. Pamiętaj, że przed wieloma atakami bossa nie uchroni Cię całkowicie ustawienie się za zasłoną. W konsewkencji najlepszą taktyką działania jest ciągłe pozostawanie w ruchu i uskakiwanie na boki lub do tyłu gdy boss sygnalizuje gotowość do odpalenia silnego ataku.
- Nowym atakiem stosowanym przez Architekta z finałowej bitwy gry jest wysyłanie fali energii, która przekształca się w klatkę energetyczną - przykład tego ataku pokazuje powyższy obrazek. Także i w tym przypadku kluczem do sukcesu jest umiejętne rozpoznanie gotowości do użycia ataku przez Architekta i sprawne przemieszczenie się w inne miejsce. W przeciwnym razie bohater może nie tylko otrzymać obrażenia, ale i zostać uwięziony wewnątrz klatki. Uwaga - Klatka znika dopiero po pewnym czasie i do momentu gdy to nastąpi unikaj kontaktu z nią żeby nie otrzymać niepotrzebnych obrażeń.
- Bitwa z udziałem Architekta nie zakłada w stu procentach prowadzenia gry w defensywie. W określonych momentach bitwy możesz otrzymywać komunikaty o szansie zaatakowania bossa. Atakuj wtedy okolice jego głowy (przykład na powyższym obrazku). Wyczerpanie wszystkich punktów czerwonego paska energii sprawi, że Architekt na jakiś czas zaprzestanie dalszych ataków. Pozwoli ci to skupić się bardziej na celach misji oraz oczywiście na podrzędnych przeciwnikach również przebywających w okolicy.
- Nie oszczędzaj amunicji ani unikalnych umiejętności i mocy, gdyż w miejscu rozgrywania bitwy jest mnóstwo skrzynek z zaopatrzeniem. Konieczne docieraj też do skrzynek regenerujących zdrowie, albowiem jeden potężny atak Architekta lub zmasowany atak "zwykłych" wrogów może szybko doprowadzić do śmierci bohatera. Gra tworzy na szczęście punkt kontrolny po każdej zaliczonej większej części bitwy, tak więc niekoniecznie w przypadku porażki będziesz musiał rozpoczynać ją od początku.
- W określonych momentach bitwy w sali mogą pojawiać się inni sojusznicy. Wykorzystuj takie momenty do tego żeby zregenerować siły lub w jeszcze większym stopniu skupić się na zaliczeniu aktualnego celu misji.
Pierwszy przekaźnik
Przekaźnik znajduje się w zachodniej części sali i nie śpiesz się zbytnio z dotarciem do niego, bo najpierw musisz wyeliminować wszystkich przebywających w okolicy Porzuconych. Dopiero gdy tego dokonasz rozpocznie się proces hakowania symbolizowany poprzez pasek postępu widoczny w prawym górnym rogu ekranu. Podobnie do hakowań z wcześniejszych questów gry musisz pozostawać w niewielkiej odległości od konsoli. Nie zapominaj jednak o atakach Architekta i przemieszczaj się szybko w inne miejsce gdy aktualnie okupowany obszar zostanie wkrótce przez niego ostrzelany. Po zakończeniu hakowania wejdź szybko w interakcję z przekaźnikiem żeby awansować do kolejnej fazy bitwy.
Drugi przekaźnik
Drugi przekaźnik znajduje się we wschodniej części sali, ale żeby do niego dotrzeć będziesz musiał przebić się najpierw przez jej południową część. Po drodze konieczne okaże się aktywowanie pokazanej na obrazku konsoli, co pozwoli ci zacząć skakać po wysuniętych blokach i przedostać się na drugą stronę zbiornika z ferrofluidem (bezpośredni kontakt z substancją jest mocno niewskazany).
Począwszy od tego momentu spodziewaj się ataków ze strony silniejszych odmian Porzuconych, tak więc nie bój się stosować potężniejszych mocy oraz umiejętności, a także częściej ustawiać się za zasłonami. Po dotarciu do południowo-wschodniej części sali będziesz musiał zacząć bronić się w oczekiwaniu na podniesienie nowych platform. Tak jak wcześniej unikaj ataków nie tylko zwykłych Porzuconych, ale i Architekta (lub próbuj go tymczasowo wyłączać atakami wymierzonymi w jego głowę).
Po tym jak nowe platformy zostaną podniesione użyj ich żeby przemieścić się na północ i rozstawić się przy drugim przekaźniku. Po raz kolejny broń się w pobliżu przekaźnika do momentu, w którym zostanie on odblokowany.
Trzeci przekaźnik
Ostatni przekaźnik zlokalizowany jest w południowej części sali i żeby do niego dotrzeć musisz przejść ponownie przez obszary, w których przyczyniłeś się wcześniej do wysunięcia platform. Rozpraw się z nadal aktywnymi Porzuconymi. Gra od razu pozwoli ci wejść w interakcję z tym przekaźnikiem i akcja ta zakończy bitwę oraz cały quest (do rozegrania pozostał jeszcze epilog opisany na kolejnej stronie poradnika).
Nagrody za ukończenie zadania: XP, punkty zdatności Andromedy, nowa Operacja Priorytetowa Epilog: W domu i z dala od niego, trofeum Mission Accomplished.