Rozwój postaci w Divinity Grzech Pierworodny | Drużyna poradnik Divinity: Grzech Pierworodny
Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2019
Z czasem twoja postać będzie awansować dostając do rozdzielenia atrybuty, umiejętności i sporadycznie talenty. Ważne jest, aby rozdzielać je mądrze i czynić z postaci specjalistę w swojej dziedzinie. Za co odpowiadają poszczególne parametry postaci możesz przeczytać w dziale "Umiejętności, talenty i atrybuty" - tu skupimy się tylko na określeniu, które parametry powinny zostać dobrane, aby uczynić swoją postać jak najlepszą. Podział został uproszczony do 5 klas postaci: wojownika, łucznika, maga żywiołów, czarnoksiężnika oraz łotrzyka. Jeśli postać miesza różne "klasy" postaraj się rozwijać w pierwszej kolejności zdolności będące częściami wspólnymi, a kolejno parametry bardziej specjalistyczne dla danej klasy.
Wojownik
Pierwsze na co należy się zdecydować podczas kreowania postaci wojownika, to jego wyposażenie. Zależnie czy będzie to postać posługująca się bronią dwuręczną, jednoręczną lub jednoręczną oraz tarczą. Bronie jednoręczne są zazwyczaj słabsze niż dwuręczne, ale często tańsze oraz wymagają 3 AP do zadania ciosu, gdy dwuręczne wykorzystują 4 AP. Zależnie od dobory broni należy ten typ Umiejętności rozwijać, by dostawać wysokie premie do ataku.
Główne atrybuty wojownika to Siła, wpływająca na moc ciosów oraz możliwość noszenia mocniejszych zbroi oraz mieczy. Kolejno dochodzi prędkość poruszania się, gdyż do przeciwnika trzeba dotrzeć oraz mieć na tyle punktów, by móc wykonać cios, dlatego rozwijaj również atrybuty Prędkości (Speed) oraz Wytrzymałości (Constitution). Gdy chodzi o umiejętności - wiodącą jest Man-at-Arms pozwalająca na korzystanie z ksiąg i nowych zdolności. Kolejno warto zadbać o to, by postać mogła długo wytrzymać na polu bitwy, dlatego zdolności Body Building oraz Armour Specialist są niezastąpione, warto również od czasu do czasu przyznać kilka punktów Willpower. Jeśli grasz postacią z bronią jednoręczną i tarczą warto również dodać od czasu do czasu punkt Zręczności (zwiększający wartość obrony) oraz umiejętność Shield Specialist.
Talenty, które warto przydzielać to poza tymi, które zależą od Umiejętności, to: Bully, Lech, ewentualnie Corageous - dający odporność na strach (Fear), lecz uniemożliwiający ucieczkę z pola bitwy. Nie warto dodawać talentów związanych z magią (jak Elemental Affinity) a także domyślnie przydzielanego My Preciosus - dający 50% szans na nie uszkodzenie przy ciosie zbroi - naprawy są tanie, a nie niszczą się one tym bardziej szybko.
Łucznik/Kusznik
Podczas tworzenia postaci do walki dystansowej należy zadecydować, czy będzie to łucznik, czy kusznik. Łuk wymaga 3 AP do ataku, gdzie kusza 4 AP. Łuk dodatkowo ma większy zasięgi i jest ich w świecie zdecydowanie więcej, jednakże wartość ataku potrafi być nawet do 3x niższa na tym samym poziomie broni.
Łucznictwo opiera się o Umiejętność Expert Marksman, która to oparta jest o parametr Zręczności. Jednocześnie należy rozwijać atrybut Percepcji, by wykonywać celniejsze ataki. Umiejętność jaką należy dodatkowo rozwijać to zależnie od preferencji posługiwanie się łukiem/kuszą. Poza tym postać łucznika nie wymaga innych atrybutów i umiejętności. Domyślnie posiada Umiejętności kowalstwa, craftingu i identyfikacji - i dobrze jest tą postać rozwijać w tych zdolnościach, ponieważ w przeciwieństwie do innych postaci często posiada sporo punktów Umiejętności wolnych do rozdysponowania. Jeśli jednak nie zdecydujesz się na tą opcję, to warto rozwijać u tej postaci drugą specjalizację - łotrzyka lub czarnoksiężnika.
Talenty preferowane (poza wywodzącymi się z Expert Maksman) to Arrow Recovery, Bully, Light Stepper - ponieważ postać zazwyczaj posiada już i tak wysoką percepcję, oraz Stench - aby postać, która będzie raczej posiadać mniejszą wytrzymałość i odporność nie była za często atakowana. Wybierz również Scientist jeśli zdecydowałeś się na rozwój zdolności Blacksmithing i Crafting.
Łotrzyk
Łotrzyk jest jedną z pomniejszych specjalizacji, które można połączyć z inną klasą postaci. Opiera się o Atrybuty Zręczności, lecz wysoko ceni sobie również Szybkość. Preferowana broń to sztylety, dlatego należy rozwijać Umiejętność walki bronią jednoręczną, oraz Umiejętność przewodnią - Scoundrel. Postać ta również preferuje Umiejętność Skradania (Sneaking), by móc wykonywać ciche ataki od tyłu wroga.
Poza talentami związanymi z rozwojem Umiejętności warto przydzielić talent Bully, Leech, oraz Stench - gdyż postać często nie posiada wysokiej odporności i lepiej, gdy nie jest usilnie atakowana przez wielu przeciwników.
Mag żywiołów
Jak zostało wspomniane wcześniej - mag żywiołów najlepiej jeśli specjalizuje się w dwóch pokrewnych żywiołach, czyli ziemia i ogień lub woda i powietrze. Dzięki temu podczas jednej tury będzie przykładowo mógł zatruć postać i kolejno wysadzić w powietrze truciznę używając ognia. Mag żywiołów jeśli posługuje się dwoma żywiołami najczęściej nie ma potrzeby rozwoju dodatkowych umiejętności niezwiązanych z owymi specjalizacjami.
Magowie powinni rozwijać umiejętności związane z ich żywiołem/żywiołami. Na późniejszym etapie rozgrywki po zdobyciu maksymalnego poziomu tych umiejętności warto dodać po 1 punkcie czarnoksięstwa - umożliwia to korzystanie z bardzo przydatnych czarów jak Destroy Summon czy Ressurection z karą do AP, jednak ciągle opłacalnie ze względu na moc tych czarów.
Dobór talentów poza specjalizacjami jest bogaty dla tych postaci. Warto zaopatrzyć się wstępnie w talent Elemental Affinity - dający -1 AP, gdy stoisz na powierzchni takiego typu jak wywoływany czar, kolejno Know-it-All dodający 1 pkt Inteligencji kosztem kontaktów z NPC - dlatego niech nie będzie to postać, którą będziesz najczęściej rozmawiał z ludźmi. Dodatkowo Far Out Man pozwalający używać czarów i zwojów na odległość +2m.
Czarnoksiężnik
Podobnie jak magowie żywiołów opiera się o Atrybut Inteligencji, jednakże bardzo dobrze połączyć tą zdolność wraz z inną jak wojownik, łotrzyk czy nawet łucznik. Wtedy dadatkowe punkty rozdzielasz według drugiej specjalizacji rozwijając u czarnoksiężnika tylko Atrybut Inteligencji i Umiejętność Witchcraft. Czarnoksiężnicy posiadają kilka bardzo specyficznych zdolności przede wszystkim Destroy Summon oraz Ressurection, dlatego jeśli nie tworzysz Czarnoksiężnika jako klasy dla postaci, to ustal przynajmniej jeden punkt dla postaci posiadającej sporo wolnych punktów, jak łucznik czy łotrzyk.
Talenty, które można z powodzeniem przydzielić postaci to Far Out Man, Know-it-All, Bully i Courageous.