Podstawy Wiedźmin 2 Zabójcy Królów poradnik Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
Ostatnia aktualizacja: 11 lipca 2019
Atrybuty
Obrażenia
Liczba określa siłę zadawanych przez geratla ciosów - w zależności od tego, jaką broń aktualnie posiada wyciągniętą. Niekiedy obrażenia wyrażone są w procentach, w tym przypadku oznacza to przedmiot, który podwyższa aktualnie zadawane obrażenia o określony procent.
Zbroja
Liczba, która jest odejmowana od obrażeń zadawanych bohaterowi. Podobnie jak w przypadku obrażeń, zbroja również może być wyrażona w procentach i również oznacza to, że dany przedmiot zwiększa dotychczasową redukcję obrażeń o określony procent.
Żywotność
Liczba określająca poziom zdrowia Geralta. Żywotność regeneruje się co sekundę o wartości wyrażone przez dwa współczynniki: regeneracja żywotności (poza walką, bohater nie może przebywać w otoczeniu wrogów) oraz regeneracja żywotności w walce.
Wigor
Liczba odpowiedzialna za możliwą ilość rzucenia wiedźmińskich Znaków oraz możliwość parowania ataków. Wraz ze spadkiem wigoru spadają zadawane przez Geralta obrażenia. Udane parowanie bądź rzucenie Znaku odejmuje jeden punkt wigoru (w pierwszym przypadku istnieje możliwość zmniejszenia poboru wigoru przy bloku poprzez rozwinięcie odpowiedniego atrybutu). Wigor regeneruje się co sekundę o wartości wyrażone przez dwa współczynniki: regeneracja wigoru poza walką i regeneracja wigoru w walce.
Efekty krytyczne
W grze, oprócz zwykłych obrażeń, zarówno Geralt jak i przeciwnicy mogą podczas walki nakładać na drugą osobę efekty krytyczne. Stanowią one dodatkowe obrażenia, które są otrzymywane przez określony czas (na górze ekranu widnieje ikonka odpowiadająca efektowi oraz czas trwania). |
Zarówno bazowa szansa na dany efekt, jak i odporność na ten efekt, wyrażone są w procentach. Odporność jest zawsze odejmowana od szansy bazowej. Warto wspomnieć, iż niektórzy przeciwnicy mogą być całkowicie odporni na pewne efekty krytyczne. Efekty powalenie oraz ogłuszenie pozwalają natychmiast wykończyć przeciwnika.
Krwawienie
| Ośleniepie
| Podpalenie
| Upicie
| Zamrożenie
| Trucizna
|
Walka
Wykonywanie ciosów W grze będziesz walczył z ludźmi albo z potworami. W przypadku tych pierwszych, używaj miecza stalowego, na potwory zdecydowanie lepiej sprawdza się miecz srebrny. W celu wykonania ciosu szybkiego, lecz nieco słabszego wciśnij lewy przycisk myszy. Aby uderzyć mocno - użyj prawego przycisku myszy. |
Musisz mieć na uwadze, że w drugim przypadku Geralt musi wykonać zamach, w ten sposób odkrywa się i jest narażony na otrzymanie większych obrażeń, jeśli któryś przeciwnik zdąży zaatakować.
Parowanie W celu zablokowania nadchodzących ciosów, wciśnij i przytrzymaj (domyślnie) klawisz [E]. Parowanie jedynie zmniejsza obrażenia, które otrzyma Geralt. Jeśli odblokujesz zdolność Riposty, będziesz w stanie wykonać kontratak, w momencie gdy przeciwnik rozpocznie swój atak na Twój blok. | |
Uniki Aby odskoczyć od przeciwnika i tym samym uniknąć otrzymania obrażeń, wykonuj przerwoty. Do przeturlania się służy (domyślnie) klawisz [Spacja]. |
Menu szybkiego wyboru Masz do niego dostęp w każdym momencie walki. Kiedy wciśniesz (domyślnie) klawisz [Ctrl] czas zwolni, a Ty zyskasz możliwość wyboru Znaku albo przedmiotu, którego później możesz użyć podczas walki (np. petardy). Znaki rzucasz przy pomocy (domyślnie) klawisza [Q], natomiast wybrany przedmiot przyciskiem [R]. Ponadto, możesz wybrać miecz srebrny bądź stalowy, a także wejść w tryb medytacji (niemożliwe podczas walki). | |
Przedmioty "pod ręką" Po wybraniu menu szybkiego wyboru, po jego prawej stronie znajdziesz kilka slotów na przedmioty. Aby móc z nich korzystać, wpierw musisz wejść do menu ekwipunku, a następnie umieścić w slotach w górnym prawym narożniku, petardę, sztylet lub pułapkę. |
Medalion Medalion aktywujesz (domyślnie) przyciskiem [Z]. Jego działanie jest bardzo proste - podświetla wszystkie pobliskie skrzynie, potwory czy też miejsca mocy, na ograniczonej przestrzeni. Nim użyjesz powtórnie medalionu, ten musi się chwilę naładować (co nei trwa zbyt długo). |
Znaki
Aard
| Axii
| Igni
| Quen
| Yrden
|
Geralt ma do dyspozycji pięć Znaków, dostępnych poprzez menu szybkiego wyboru (naciśnij i przytrzymaj przycisk [Ctrl] aby uzyskać do nich dostęp). Każdy z nich charakteryzuje się zupełnie innym działaniem. Wszystkie znaki korzystają z dwóch współczynników: moc Znaków oraz premia do obrażeń od Znaków. |
Pierwszy z nich potęguje wszystkie efekty Znaków, lecz niekoniecznie te związane z zadawanymi obrażeniami. Drugi natomiast dodawany jest do obrażeń, jakie zdaje dany Znak.
Znak Aard pozwala niszczyć blokady oraz ciskać przeciwnikami. Niektórzy przeciwnicy mogą zostać ogłuszeni Znakiem Aard. Niekiedy przydaje się również do niszczenia ścian zasłaniających ukryte pomieszczenia. | |
Znak Axii pozwala przejąć umysł przeciwnika i nakłonić go do walki po stronie Geralta. |
Znak Igni rani i podpala przeciwników. | |
Defensywny znak Quen blokuje obrażenia, które otrzymałaby postać. Rozwinięty Znak, poza niwelowaniem obrażeń, odbija część z nich w przeciwników. | |
Znak Yrden jest pułapką, która łapie i rani przeciwników. |
Alchemia
W celu wykonania mikstury, petardy czy też oleju, przede wszystkim musisz posiadać recepturę oraz wymienione w niej składniki. Po wybraniu receptury z menu po lewej stronie, środkowy panel uzupełni się automatycznie wszystkimi potrzebnymi składnikami (o ile je posiadasz). | |
Menu po prawej zawiera listę wszystkich składników danego typu, które aktualnie posiadasz. Możesz dowolnie zmieniać składniki (np. w pierwszej kolejności warząc eliksiry z łatwiej dostępnych składników). |
Listę typów składników alchemicznych wraz z informacją o ingrediencjach, w których są zawarte znajdziesz w rozdziale [Składniki alchemiczne]. Wewnatrz rozdziału [Przedmioty] znajdziesz również informacje o: petardach, olejach, ziołach, eliksirach oraz recepturach.
Rzemiosło
Aby móc wykonać przedmiot, musisz posiadać schemat rzemieślniczy, który opisuje sposób wykonania produktu, jak i również składniki rzemieślnicze potrzebne do jego stworzenia (wymienione w schemacie). Wszystkie przedmioty, bez wyjątków, możesz wykonać jedynie u rzemieślników. |
Warto zaznaczyć, iż za samo wykonanie również przyjdzie Ci uiścić stosowną opłatę. Schematy możesz zakupić u sprzedawców bądź znaleźć w czasie rozgrywki. Podobnie wygląda sprawa ze składnikami rzemieślniczymi, które to możesz zakupić bądź znaleźć (np. możesz oprawić ciała martwych bestii). Po wybraniu chematu środkowy panel zostanie wypełniony wszystkimi potrzebnymi składnikami - tylko tymi, które fizycznie posiadasz w ekwipunku.
Listę schematów znajdziesz w rozdziale [Schematy], natomiast listę składników rzemieślniczych w rozdziale [Składniki rzemieślnicze i alchemiczne].
Lista rzemieślników:
- Cedric [Akt 1] (M7, 2)
- Żegota [Akt 1] (M7, 3)
- Bertold Candeleria [Akt 1] (M7, 5)
- Mael [Akt 2i] (M15, 1)
- Hagart [Akt 2i] (M15, 4)
- Uchacz [Akt 2i] (M15, 5)
- Lasota [Akt 2r] (M17, 2)
- Isidor Kay [Akt 2r] (M17, 3)
- Uchacz [Akt 3] (M24, 1)
- Bras z Ban Ard [Akt 3] (M24. 2)
Mini-gry
Kościany poker
Mechanika oraz zasady gry są bardzo proste. Wpierw ustalasz stawkę: 5 - 10 orenów. Jeśli postawisz mniej, przeciwnik będzie mógł Cię przebić. Następnie wykonujesz rzut. Staraj się nie machać zbyt mocno kośćmi, gdyż mogą wylecieć poza stół! Jeśli kość znajdzie się na planszy - zostanie zaliczona. W celu wykonania rzuty porusz myszką w dowolnym kierunki nadając rzutowi wybrany kierunek oraz siłę i jednocześnie wciśnij lewy przycisk myszy, aby wyrzucić kości z dłoni.
Następnie musisz wybrać kości, które chcesz przerzucić. Nim wykonasz kolejny rzut nastąpi jeszcze jedna licytacja. Po drugim rzucie gra się kończy i osoba z lepszym układem wygrywa.
Walka na pięści Walka na pięści to po prostu Quick Time Event (QTE) - musisz wciskać odpowiednie klawisze, które będą wyświetlały się na ekranie. |
Siłowanie się na rękę Twoim zadaniem jest utrzymanie znacznika w wyznaczonym (żółtym) polu starając się, aby ten nie sięgnął lewej strony - wtedy przegrywasz. Im bliżej zaś prawej strony (czyli Twojej przewagi) tym żółte pole staje się mniejsze. Pole jest również mniejsze jeśli siłujesz się z lepszym przeciwnikiem. |
Fryzjerzy
Wraz z patchem 1.2 do gry zostali wprowadzeni tak zwani Cyrulicy, czyli osoby oferujące usługi fruzjerski. Od tej pory możesz zmienić fryzurę Geralta jeśli nie podoba Ci się domyślny fryz.
Wiewiórcza kita [nisko spięty kucyk]
Na elfią modłę [włosy rozpuszczone]
Krasnoludzki splot [warkoczyk z tyłu głowy]
Na flisaka [koński ogon]
Cintryjskie wahadło [włosy wygolone na skroniach]
Rivijski kucyk [wysoko spięty]
Osoby oferujące taką usługę to:
- Einar Gausel [Akt 1] (M7, 4)
- Felicia Cori [Akt 2i] (M15, 2)
- Sambor [Akt 2r] (M17, 5)
- Felicia Cori [Akt 3] (M24, 5)