Religia w Total War SHOGUN 2 | Zarządzanie rodem poradnik Total War: SHOGUN 2
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Choć religią większości klanów w początkowej fazie rozgrywki jest Sinto-buddyzm to dwa pozostałe wyznania w postaci religii Ikko (będącej odłamem buddyzmu - wyznaje go tylko jeden klan - Ikko Ikki) oraz chrześcijaństwa (które może przyjąć każdy klan oprócz Ikko Ikki, a startuje z nim klan Otomo) mogą szybko rozprzestrzenić się na terenie Japonii. Dlatego nie należy ignorować tego aspektu.
Zmianę wyznania można przeprowadzić w oknie zarządza rodem (klawisz L) w zakładce rodzina i rada. Zmiany tej można dokonać tylko raz w okresie panowania konkretnego daimyo. Dlatego warto przemyśleć tą decyzję, zwłaszcza, że będzie wiązała się z koniecznością nawrócenia wszystkich posiadanych przez nas prowincji.
Uwaga, by opcja przyjęcia chrześcijaństwa była dostępna należy wpierw zbudować nanbański port handlowy, jeśli nie gramy jako Shimazu bądź Otomo dostęp do niego otrzymamy dopiero w wyniku odpowiedniego losowego wydarzenia.
W karcie prowincji (dwukrotne kliknięcie LPP na stolicę) możemy podejrzeć jaki procent ludności jaką religię wyznaje. Jeśli w prowincji jest duże natężenie wyznawców religii innej niż naszego klanu, to spowoduje to spadek zadowolenia, a w konsekwencji może doprowadzić do buntu.
Przy wyznaniach są dodatkowo zielone lub czerwone strzałki informujące czy dana religia zyskuje czy traci wyznawców. Po najechaniu na nie otrzymamy informację odnośnie tempa spadku lub wzrostu liczby wyznawców danego wyznania.
W celu nawrócenia ludności w prowincji należy do niej wysłać mnichów lub misjonarzy, a także wnieść odpowiedni budynek religijny (świątynie buddyjską, świątynię Jodo Shinshu lub kaplice). Dodatkowo jeśli w prowincji jest wniesiony budynek związany z inną religią niż nasza, to przy jego karcie będzie ikonka informująca o tym. Należy go w takim wypadku zburzyć.
Specyfika poszczególnych wyznań
Shinto-buddyzm - podstawowe wyznanie w Japonii. Budynkiem religijnym jest świątynia buddyjska, która pozwala na werbunek agenta - mnicha oraz jednostek mnichów-wojowników (jednostki piesze z naginatami oraz łukami). Dodatkowo może korzystać z dobrodziejstw prowincji ze specjalizacją święta ziemia. Ich tempo nawracania prowincji jest najwolniejsze.
Ikko - grając klanem Ikko Ikki zamiast świątyń buddyjskich wznosimy świątynie Jodo Shinshu, która również daje nam dostęp do mnicha oraz mnichów-wojowników (tutaj dodatkowo mamy oddział jazdy oraz jednostkę z rusznicami). Również możemy korzystać ze specjalności święta ziemia, a dodatkowo nasi generałowie domyślnie nawracają na wiarę Ikko - dzięki czemu mogą nawracać prowincje szybciej niż zwykli buddyści.
Chrześcijaństwo - pozwala na wnoszenie kaplic, które dają lepsze bonusy niż świątynie buddyjskie (co przyspiesza nawracanie prowincji), a także pozwalają na werbunek misjonarza (który pełni tą samą funkcję co mnich). Nie ma za to tutaj żadnych jednostek religijnych. Rekompensatą za to jest brak religijnych problemów związanych z nanbańskim portem handlowym (skrócony jest też czas werbunku ashigaru z rusznicami z importu), a także możliwość rozbudowania go do dzielnicy nanbańskiej - która umożliwia nam budowę potężnej, wyposażonej w działa floty europejskiej. Chrześcijanie z prowincji ze specjalnością święta ziemia nie mają właściwie żadnego pożytku.