Interface bitew w Total War SHOGUN 2 | Bitwy poradnik Total War: SHOGUN 2
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Bitwy to druga część rozgrywki w Shogunie 2, podczas nich dowodzimy w czasie rzeczywistym naszymi oddziałami.
Podczas bitwy w prawym górnym rogu znajduje się minimapa (chyba, że wybraliśmy tryb realistycznych bitew). Na niej mamy oznaczone wojska znajdujące się na polu bitwy. Jednostki piechoty są przedstawione jako kwadraciki, kawalerii - trójkąty, a generał - gwiazdką. Jednostki artylerii stacjonarnej są przedstawione formie iksa. Dodatkowo wokół jednostek które zachęcają swoją obecnością pobliskie jednostki jest cienki okrąg. Nad minimapą mamy możliwość przyspieszania i spowalniania czasu, przycisk aktywnej pauzy (klawisz P) (1), a także miernik czasu do końca bitwy (2) i stosunek sił (3).
U dołu ekranu znajdują się karty naszych jednostek wraz z ich stanem liczebnym, a w przypadku strzelców - wskaźnikiem zapasów amunicji (1). Nad kartami będą pojawiać się ikonki oznaczające status jednostki (2)- można z niego dowiedzieć się czy jednostka biegnie, maszeruje, ukrywa się, walczy wręcz, prowadzi ostrzał, jest ostrzeliwana, czy też ucieka z pola walki.
Po zaznaczeniu jednostki nad kartami pojawią się przyciski luźnej formacji oraz trybu obronnego (1), a w przypadku strzelców przełącznik swobodnego ostrzału i trybu potyczki (2). Jeśli jednostka posiada specjalne umiejętności (3), to tutaj też będą ikonki umożliwiające ich użycie.
Jeśli w opcjach gry wybraliśmy informacje o jednostce -> zawsze to po najechaniu kursorem na kartę jednostki bądź na sam oddział w polu po prawej stronie pojawi nam się okienko z informacjami o statystykach jednostki, jej umiejętnościami, a także obecną liczebnością i liczbą zabitych wrogów.
W lewym dolnym rogu mamy trójwymiarowy portret dowódcy naszej armii. Na prawo od niego mamy rozkazy (1) służące kolejno zatrzymaniu jednostki (klawisz backspace), przełącznik marszu/biegu (klawisz R), przełącznik walki wręcz (klawisz F), oraz grupowanie jednostek (klawisz G). Nad portretem mamy dodatkowo mon (2) naszego rodu, po którego kliknięciu na kilka chwil podświetli nam wszystkie jednostki na polu bitwy, co pozwoli nam na szybką orientację jak obecnie wygląda sytuacja. Pod portretem mamy dodatkowo przyciski pozwalające obracać jednostki, przesuwać je do tyłu i do przodu oraz ustalać głębokość szeregów (3). Ten sposób dowodzenia armią nie jest specjalnie wygodny, dlatego w przypadku bitew lądowych nie polecam korzystania z niego. Dodatkowo - w przypadku śmierci naszego generała w miejscu jego portretu pojawi się nagrobek.
Przydatne jest przytrzymanie spacji, co pozwala nam na podświetlenie wszystkich naszych jednostek, ich zasięgu ostrzału oraz informacji gdzie się aktualnie przemieszczają bądź jaki oddział jest przez nich ostrzeliwany.
Dodatkowo każda jednostka ma nad sobą sztandar z monem swojego rodu oraz ikonką informującą o typie jednostki. Nad sztandarem jest pasek morale, zaś obok niego jest lista efektów pod jakimi aktualnie znajduje się jednostka (np. zachęta generała). Jeśli sztandar mruga, to znaczy, że jednostka jest bliska załamania. Gdy zrobi się szary to informacja, że jednostka ucieka, ale ciągle może wrócić do walki. Jeśli sztandar kompletnie zniknie, to jednostka jest rozgromiona i nie wróci już na pole walki.