Finanse i handel w Total War SHOGUN 2 | Zarządzanie rodem poradnik Total War: SHOGUN 2
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Od stanu naszego skarbca jest uzależniona dalsza rozbudowa naszych prowincji oraz prowadzenie działań wojennych. Dlatego warto kontrolować nasze wydatki. Nasze dochody pochodzą z podatków w prowincjach, handlu, a także z innych źródeł jak posiadłości rodowe czy w formie daniny od innych rodów. Możemy też oczywiście sięgnąć po bardziej drastyczne środki plądrując wrogie ziemie i napadając na szlaki handlowe.
Fundusze są przeznaczane nie tylko na rozbudowę prowincji i werbunek wojska, ale także na utrzymanie armii i floty. Dodatkowo wraz z powiększaniem się naszych terytoriów będą wzrastać koszta administracyjne, to też odbije się na naszych dochodach.
Finanse
Aby otworzyć okno finansów należy kliknąć LPM odpowiednią ikonę w prawym dolnym rogu lub też zrobić to za pomocą klawisza N.
Pierwszą zakładką jaka nam się otworzy będą podatki. Mamy tutaj mapę, na której nasze prowincje będą oznaczone kolorami oznaczającymi zadowolenie jakie w nich panuje. Zielony kolor oznacza, że nastroje są pod kontrolą. Żółty ostrzega, że nastroje są na granicy niezadowolenia, zaś czerwony to niezadowolona ludność. Jeśli w takim przypadku prowincja dodatkowo pulsuje to znaczy, że lada moment (najpewniej w następnej turze) w prowincji wybuchnie bunt. Jeśli prowincja oznaczona jest na czarno to znaczy, że wyłączyliśmy w niej podatki i by sprawdzić panujące nastroje trzeba otworzyć jej kartę.
Poniżej mamy suwak pozwalający nam ustalać stawkę podatków w rodzie, jest tutaj też informacja odnośnie kosztów administracyjnych. Należy pamiętać, że wysokość podatków wpływa na zadowolenie i rozwój prowincji. Najlepiej je utrzymywać na normalnym poziomie, choć jeśli potrzebujemy szybkiego zastrzyku gotówki to warto czasem ustawić je na najwyższy poziom. Spowoduje to prawdopodobnie niezadowolnie we wszystkich prowincjach, jednak jeśli w następnej turze powrócimy do poprzedniej stawki podatkowej, to nastroje również się uspokoją i nie dojdzie do buntów. Jednakże zastrzegam, że nie należy stosować tej taktyki zbyt często.
Na samym dole mamy rozpiskę odnośnie naszych przychodów na turę. Mamy tu wypunktowane z jakich źródeł czerpiemy dochód, a także ile z tego idzie na utrzymanie armii i floty. Możemy też z tego miejsca szybko przenieść się do prowincji w której jest najniższy porządek publiczny.
W zakładce handel mamy podaną listę dostępnych w grze zasobów wraz z ich wartością oraz informacją które z nich wytwarzamy, które musimy sprowadzać i których obecnie nie posiadamy. Poniżej zaś jest lista klanów z którymi handlujemy oraz jakie zyski czerpiemy z handlu z nimi.
Ostatnia zakładka to podsumowanie wszystkich zysków i wydatków w bieżącej turze oraz porównanie ich z turą poprzednią
Handel
Handlując z innymi klanami możemy zapewnić sobie dodatkowy dochód i uzyskać dostęp do brakujących nam zasobów. By móc zawiązać umowę handlową musimy mieć odpowiednie połączenie lądowe lub morskie (im bardziej rozwiniemy nasze porty, tym więcej szlaków handlowych mamy dostępnych). Umowy handlowe zawiązujemy w oknie dyplomacji.
Morskie szlaki handlowe są oznaczone na mapie przerywaną linią, jeśli my też z niego korzystamy to dodatkowo jest on żółty, zaś kiedy korzysta z niego wróg - czerwony. Kiedy najedziemy myszką na konkretny szlak handlowy to pojawi nam się okienko z informacją odnośnie tego które klany z niego korzystają, jakie towary przewożą oraz ich wartość. Szlak handlowy może stać się celem dla wrogiej floty wojennej, dzięki temu klan do którego ona należy uzyska dodatkowy przychód. Jeśli my zaś chcemy rozpocząć łupienie szlaku handlowego, to musimy wybrać naszą flotę i PPM kliknąć na wybrany odcinek szlaku.
Zasoby i punkty handlowe
Mimo, że handel opiera się głównie na wymianie posiadanych zasobów, to możemy nawiązać umowę nawet w momencie gdy nie posiadamy żadnego - wtedy dochód z handlu będzie pochodził tylko z cła pobieranego na granicy. Jednakże inne klany będą o wiele bardziej zainteresowane handlem, gdy obie strony posiadają surowce, których brakuje drugiej. Po rozwinięciu listy prowincje na minimapie pojawią się lokalizację poszczególnych zasobów. Te będące w naszym posiadaniu są oznaczone żółtym kolorem. Warto pamiętać, że zasoby dostarczają nam dochód nawet gdy ich nikomu nie sprzedajemy.
Choć większość zasobów jest usytuowana w prowincjach i by wejść w ich posiadanie należy przejąć konkretną prowincję, to część uzyskujemy z punktów handlowych. Punkty handlowe są oznaczone kotwicą na minimapie, gdy nie mamy rozwiniętej żadnej listy, bądź jest to lista z powiadomieniami. Ponownie żółtym kolorem zostały są oznaczone te punkty, które są obecnie w naszym posiadaniu.
By zająć punkt handlowy należy wybrać naszą flotę i PPM wydać jej rozkaz by popłynęła do wskazanego punktu. Jeśli część lub cała flota składa się z statków kupieckich, zaowocuje to rozpoczęciem wymiany handlowej z zamorskim partnerem w wyniku czego otrzymamy dostęp do jednego z surowców (który będzie sprowadzany do naszej stolicy szlakiem handlowym). Im więcej statków kupieckich w danym punkcie, tym więcej zysków z niego czerpiemy.
Należy pamiętać, że podstawowe statki kupieckie są właściwie bezużyteczne w walce i mogą stać się łatwym celem dla wrogich nam klanów, dlatego warto w ich pobliżu trzymać flotę wojenną. Oczywiście są też potężniejsze okręty handlowe, które w walce z wrogiem mają już większe szanse. Są to Czerwone pieczęcie oraz wyposażone w działa Statki kupieckie nanban.
Z uwagi na dużą wartość i łatwość przejęcia punktów handlowych, to już w pierwszych turach wszystkie klany rozpoczynają do nich wyścig. Dlatego, jeśli rozpoczynamy rozgrywkę klanem nie znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie tych punktów, to nie warto się do nich fatygować - najpewniej będą już zajęte, a nasze siły będę niedostateczne by je przejąć i utrzymać na tyle długo by nam się to opłaciło. W takim wypadku lepiej poczekać aż sami będziemy mieć ugruntowaną pozycję, by móc wystawić silną flotę.
Trzeba mieć na uwadze, że wszystkie umowy handlowe jakie zawiążemy z innymi klanami zostaną prawdopodobnie rozwiązane z chwilą podziału krainy (więcej o nim w odpowiednim rozdziale). Dlatego nim do niego dojdzie warto zabezpieczyć się gospodarczo, by bez przychodu z umów handlowych naszego klanu nie dotknęło bankructwo.