Darkest Dungeon: Krzyżowiec (Crusader) - Klasy bohaterów Darkest Dungeon poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 20 kwietnia 2023
Crusader jest jednym z najlepszych dostępnych w grze tanków, a zawdzięcza to swoim wysokim odpornościom, solidnemu pancerzowy i zestawem umiejętności, które łączą w sobie atak, zaklęcia wzmacniające i uzdrawiające oraz odrobinę kontroli. Bycie tarczą drużyny nie jest jednak jedyną rolą dostępną dla tego rycerza wiary. Crusader sprawdza się również na drugiej pozycji, gdzie może wzmacniać i jednocześnie leczyć swoich towarzyszy kapłańskimi zaklęciami. Jego wysoka wytrzymałość i bogata paleta umiejętności, czynią z niego jedną z łatwiejszych i najbardziej przystępnych klas w grze. Największym minusem jest bardzo niska szybkość.
Krzyżowiec doskonale sprawdza się w podziemiach, w których natrafimy na Plugawych (Unholy), czyli w głównej mierze w Ruinach (Ruins). Spowodowane jest to tym, że jego dwie umiejętności - Kara Boska (Smite) i Święta Lanca (Holy Lance) zadają zwiększone obrażenia (do +35%) żywym trupom.
Jest to jedna z najbardziej samowystarczalnych klas w grze, gdyż potrafi zwiększyć swoją ochronę (jednakże kosztem oznaczenia się, przez co będzie otrzymywał zwiększone obrażenia od niektórych ataków), uleczyć rany i zmniejszyć stres - te dwie ostatnie umiejętności może zresztą wykorzystać na każdym członku drużyny, co czyni go doskonałym wsparciem dla głównego uzdrowiciela (np. Kapłanki).
Niewątpliwymi atutami klasy są zdolność ogłuszenia (Kara Boska - Smite), jak i zdolność która kontruje efekty przemieszania (Shuffle), które często nakładają wrogie stwory - Święta Lanca (Holy Lance). Ta druga zdolność została znacznie osłabiona przez ostatnie aktualizacje, jednak w dalszym ciągu pozwoli wydostać się Krzyżowcowi z ostatniej lub trzeciej pozycji, zadając przy tym olbrzymie obrażenia (szczególnie Plugawym).
Najlepszą pozycją dla tej klasy jest 1 lub 2, zaraz na przodzie szeregu - będzie miał stąd dostęp do większości zdolności, a jego wysokie odporności i poziom zdrowia bez problemu pozwolą mu się tutaj utrzymać.
Statystyki
Poziom | Zdrowie | Unik | Ochrona | Szybkość | Celność | Krytyk | Obrażenia |
1 | 33 | 5 | 0 | 1 | +0 | 5% | 6-12 |
2 | 40 | 10 | 0 | 1 | +0 | 5,5% | 7-14 |
3 | 47 | 15 | 0 | 2 | +0 | 6% | 8-16 |
4 | 54 | 20 | 0 | 2 | +0 | 6,5% | 9-17 |
5 | 61 | 25 | 0 | 3 | +0 | 7% | 10-19 |
Odporności
Ogłuszenie | Zaraza | Choroba | Cios Śm. | Przesunięcie | Krawienie | Osłabienie | Pułapka |
40% | 30% | 30% | 67% | 40% | 30% | 30% | 10% |
Porady do klasy:
- Krzyżowiec sprawdza się wyśmienicie jako obrońca reszty drużyny, dlatego najlepiej trzymać go na pierwszej lub drugiej pozycji, gdzie może korzystać z większości swych umiejętności, za wyjątkiem Świętej Lancy (Holy Lance)
- Klasa radzi sobie bardzo dobrze z przeciwnikami typu Plugawy (Unholy). Dwie umiejętności, Kara Boska (Smite) oraz Święta Lanca (Holy Lance), zadają do 35% więcej obrażeń oponentom z tej właśnie kategorii. Jest to szczególnie przydatne w początkowych misjach, gdzie tych przeciwników jest najwięcej.
- Choć Crusader nie jest najlepszym uzdrowicielem w grze, to sprawdza się w tej roli całkiem nieźle, szczególnie, gdy pomaga w leczeniu głównemu healerowi. Wykorzystaj umiejętności Bitewne Uzdrowienie oraz Inspirujący Okrzyk, aby wyleczyć odrobinę życia pozostałym członkom drużyny i obniżyć poziom ich stresu
Zalety | Wady |
+ Wyśmienity tank z dużymi odpornościami i dobrą kontrolą pola walki + Posiada solidne zaklęcia wzmacniające i uzdrawiające + Posiada umiejętność obniżającą stres członka drużyny, która jednocześnie podnosi poziom pochodni + Zadaje olbrzymie obrażenia potworom typu Plugawy (Unholy) + Może z łatwością wydostać się z 3 lub 4 pozycji, zadając olbrzymie obrażenia | - Zainicjowanie umiejętności Holy Lance może być dosyć problematyczne, gdyż można jej użyć jedynie z 3 lub 4 miejsca - Bardzo niska szybkość - Brak możliwości ataku 3 i 4 rzędu wroga, za wyjątkiem Świętej Lancy - Brak umiejętności nakładającej obrażenia rozłożone w czasie - Mniej skuteczny w walce z wrogami innymi niż Plugawi (Unholy) |
Umiejętności bojowe
Nazwa | Ikona | Pozycja | Cele | Opis (kolejne poziomy) |
Kara Boska | Rodzaj: wręcz CEL bazowa: 85 / 90 / 95 / 100 / 105 KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% Dodatkowe obrażenia przeciwko Plugawym (Unholy): +15 / +20 / +25 / +30 / +35% | |||
Żarliwe Oskarżenie | Rodzaj: dystansowy CEL bazowa: 90 / 90 / 95 / 100 / 105 KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% OBR mod: -40 / -40 / -40 / -40 / -40% | |||
Ogłuszający Cios | Rodzaj: wręcz CEL bazowa: 90 / 95 / 100 / 105 / 110 KRYT mod: 0 / 0 / 1 / 2 / 2% OBR mod: -75 / -75 / -75 / -75 / -75% Ogłuszenie: (100 / 110 / 119 /129 /139% bazowe) | |||
Bastion Wiary | Na siebie | Rodzaj: wzmocnienie Na siebie: zwiększenie OCHRONY o 25 / 28 / 32 / 36 / 40% Oznaczenie (Marked) Zwiększenie poziomu pochodni: o 6 Zdolność tą można wykorzystać jedynie raz podczas walki, jednak jej efekty utrzymują się podczas całego starcia. | ||
Bitewne Uzdrowienie | Rodzaj: uzdrowienie Uleczenie: 2-2 / 2-3 / 3-4 / 4-4 / 5-6 punktów zdrowia | |||
Święta Lanca | Rodzaj: wręcz Przemieszcza postać o 1 pole w przód CEL bazowa: 85 / 90 / 95 / 100 / 105 KRYT mod: 5 / 6 / 6 / 6 / 7% Dodatkowe obrażenia przeciwko Plugawym (Unholy): +15 / +20 / +25 / +30 / +35% | |||
Inspirujący Okrzyk | Rodzaj: uzdrowienie Uleczenie: 1-1 / 1-1 / 1-2 / 1-2 / 2-2 punktów zdrowia Zmniejszenie poziomu stresu: +5 / +6 / +7 / +8 / +10 Zwiększenie poziomu pochodni: +5 / +6 / +7 / +8 / +10 |
Umiejętności obozowe
Nazwa | Ikona | Koszt czasu | Cel | Efekt |
Zachęta | 2 | 1 towarzysz | Zmniejsza poziom stresu o 15 | |
Opatrunek | 2 | 1 towarzysz | Leczy 15% punktów zdrowia Hamuje krwawienie celu Usuwa truciznę (zarazę) celu | |
Motywacja | 2 | 1 towarzysz | +15% do odporności na stres | |
Niezachwiany Dowódca | 3 | Na siebie | +25% do odporności na stres | |
Dumna Postawa | 4 | 1 towarzysz | Zmniejsza poziom stresu o 15 Usuwa osłabienia śmiertelności | |
Żarliwa Przemowa | 5 | Na siebie / wszyscy kompani | Na siebie: Zmniejsza poziom stresu o 15 Na kompanów: Zmniejsza poziom stresu o 15 +15% do odporności na stres | |
Czuwanie | 4 | Na siebie | Zmniejsza poziom stresu o 25 Jeśli pod wpływem przypadłości (Affliction) zmniejsza poziom stresu o 15 Zapobiega nocnym zasadzkom |