Darkest Dungeon The Crimson Court: Jak pokonać bossa Fanatyk? Darkest Dungeon poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 20 kwietnia 2023
Informacje ogólne
Fanatyk to jeden z trzech (obok Shamblera i Collectora) wędrowny boss - nie ma sztywno ustalonego miejsca, w którym możesz go spotkać. Zamiast tego będzie on ścigał twoją drużynę, gdy znajdzie się w niej co najmniej dwójka bohaterów będąca pod wpływem Karmazynowej Klątwy. Działa to jednak tylko w momencie wejścia drużyny do podziemia - jeśli więcej bohaterów złapie wspomnianą chorobę podczas jego eksploracji, nie sprawi to, iż Fanatyk się tam pojawi. Szanse na "przywołanie" Fanatyka prezentują się następująco:
- Mniej niż 2 bohaterów zarażonych Karmazynową Klątwą - Fanatyk nie ma szansy pojawić się w podziemiu.
- 2 lub 3 bohaterów zarażonych Karmazynową Klątwą - Fanatyk ma odpowiednio 20% i 33% szansy na pojawienie się.
- 4 bohaterów zarażonych Karmazynową Klątwą - jest bardzo duża szansa (75%), iż wróg pojawi się w podziemiu.
Sytuacja, w której wróg pojawi się w podziemiu, sygnalizowana jest przy pomocy ekranu ładowania. Jeśli ekran ładowania zmieni się z domyślnego wyglądu na wkurzoną facjatę Fanatyka, oznaczać to będzie, iż czekał on będzie na twoją drużynę w podziemiu. Jednakże, w dalszym ciągu możesz na niego nie wpaść - wróg może czekać w ostatnim pomieszczeniu (bądź w bocznym korytarzu), do którego nie dojdziesz zanim wykonane zostanie zadanie i drużyna opuści podziemie. System informowania gracza o obecności Fanatyka działa także jako ostrzeżenie - jeśli twoja drużyna nie będzie w stanie się z nim zmierzyć, możesz w każdej chwili wyjść z podziemia. Jeśli wpadniesz na Fanatyka i okaże się, iż twoja drużyna nie da sobie z nim rady, przynajmniej jeden z twoich bohaterów nie przeżyje tego spotkania. Jak ze wszystkimi wędrowniczymi bossami (i sporą częścią bossów w ogóle), odpowiedni skład drużyny i taktyka to klucz do sukcesu.
Statystyki bossa
Poniższa tabela przedstawia statystyki bossa w jego trzech wariantach (wróg posiada tą samą nazwę, niezależnie od poziomu trudności).
Nazwa | Fanatyk* | Fanatyk | Fanatyk |
Zdrowie | 119 | 149 | 203 |
Unik | 6 | 12 | 18 |
Ochrona | 15% | 15% | 15% |
Szybkość | 7 | 8 | 9 |
Odporność na ogłuszenie | 45% | 65% | 90% |
Odporność na Zarazę | 80% | 100% | 125% |
Odporność na Krwawienie | 45% | 65% | 90% |
Odporność na Osłabienie | 35% | 55% | 80% |
Odporność na Przesunięcie | 55% | 75% | 100% |
Uwaga - boss wykonuje 3 akcje podczas jednej rundy.
* - w grze jest (prawdopodobnie) bug, który sprawia, iż Fanatyk pojawia się jedynie w podziemiach poziomu Weteran i Czempion. Zostanie to najprawdopodobniej naprawione w przyszłości.
Jak pokonać bossa
Główny problem z przygotowaniem odpowiedniego składu drużyny jest fakt, iż nigdy tak naprawdę nie będziesz wiedzieć, kiedy wpadniesz na Fanatyka - może on pojawić się w podziemiu, jednak nie jest to pewne (chyba, że w drużynie masz 4 zarażonych bohaterów). Możesz jednak "wymusić" to spotkanie. By to uczynić, musisz wejść do podziemia poziomu Weteran bądź Czempion (na chwilę obecną te najprostszego poziomu pozbawione są obecności Fanatyka - jest to jednak najpewniej błąd i zostanie to naprawione) przy pomocy drużyny składającej się z przynajmniej 2 postaci zarażonych Karmazynową Klątwą. Nie ma tutaj znaczenia długość samego podziemia. Jeśli wróg się nie pojawił (na ekranie ładowania nie było jego wściekłej twarzy), możesz albo zakończyć zadanie normalnie (wykonując cel), bądź opuścić je w dowolnym momencie (twoje postacie otrzymają mniej więcej 20 punktów stresu). Powtórz cały proces kilkukrotnie, a Fanatyk wreszcie pojawi się w podziemiu.
Całe starcie przypomina to z innym bossem, Baba-Jagą (Hag). Wróg rozpoczyna na pozycjach 3-4 i towarzyszy mu stos, który ulokowany jest na pozycjach 1-2. Pierwsza akcja wroga to atak, który pozwala mu wrzucić jedną z postaci na wspomniany stos. Gdy tak się stanie, bohater będzie otrzymywał co każdy ruch dowolnej postaci obrażenia w wysokości 3% / 6% / 9% maksymalnych punktów zdrowia, w zależności od poziomu trudności podziemia, w którym pojawił się Fanatyk. Pamiętaj jednak, iż bohaterowie zarażeni Karmazynową Klątwą będą otrzymywać podwójne obrażenia (6% / 12% / 18% co ruch). Bohater zostanie zrzucony ze stosu i umieszczony na 1 pozycji automatycznie, gdy jego poziom zdrowia spadnie do 0 i wejdzie w stan Wrót Śmierci (Death's Door). Nie ma też większego sensu niszczyć stosu Fanatyka - gdy tylko to zrobisz, wróg znów wrzuci na niego inną postać. Atak ten można uniknąć, jeśli atrybut UNIK postaci jest wystarczająco wysoki, nie należy jednak za bardzo na tym polegać - nawet postać, której unik przekracza 50-60 punktów będzie często trafiana tą zdolnością.
Wykorzystuje się tutaj tą samą taktykę, co podczas walki ze wspomnianą Babą-Jagą - należy wykorzystać bohaterów, którzy doskonale sprawdzają się w zadawaniu obrażeń i skupić całą uwagę na wrogu, ignorując kompletnie stos. Wróg porusza się 3 razy w ciągu jednej rundy, przez co nie ma kompletnie sensu korzystać z ogłuszenia i oznaczeń - ogłuszenie niewiele zmieni, a oznaczenie zejdzie, zanim ktoś z niego zdąży skorzystać. Nie warto koncentrować się na zadawaniu obrażeń przy pomocy Zarazy, gdyż wróg posiada dość sporą odporność na to. Inaczej wygląda sprawa z Krwawieniem - wróg jest na nie podatny, a potrójny ruch podczas jednej rundy sprawia, iż jest ono jeszcze bardziej skuteczne.
Uwaga - wróg pojawić może się zarówno w pomieszczeniach, jak i w korytarzach. Dodatkowo, na początku starcia członkowie twojej drużyny zostaną losowo rozrzuceni.
Drużyna, która dobrze sprawdzi się w walce z Fanatykiem, składać może się z:
- Awanturniczka - może ona atakować z każdej pozycji i nakładać mocne Krwawienie. Jej zdolność Przełom z łatwością pozwoli jej przemieścić się z 4 pozycji, na którą może zostać wyrzucona na początku starcia.
- Flagelant - zdolny nakładać potężne Krwawienie na przeciwnika, jednocześnie zmniejszając jego odporność na krwawienie, przez co sam Flagelant, jak i inni bohaterowie mają łatwiejsze zadanie. Może leczyć siebie (zadając jednocześnie olbrzymie obrażenia, bądź lecząc innego bohatera), a otrzymywane obrażenia tylko go wzmacniają.
- Łowczy - kolejny dobry wybór, gdyż jego ataki nakładające Krwawienie wykorzystane mogą być z dowolnej pozycji. Łowczy doskonale nadaje się także do ochrony bohaterów, którzy właśnie spadli ze stosu i mają 0 punktów zdrowia - wystarczy tylko skorzystać ze zdolności Pies Stróżujący, co ochroni sojusznika, zwiększając jednocześnie UNIK Łowczego.
- Arlekin - wysoki współczynnik szybkości, uniku, efekty Krwawienia i możliwość zwiększenia skuteczności całej drużyny przydadzą się podczas starcia z Fanatykiem.
- Kapłanka - nie zada Fanatykowi zbyt dużo obrażeń, jednak jej obszarowe leczenie doskonale się tutaj spisuje, gdyż wykorzystane może być z każdej pozycji. Podczas starcia z bossem ważniejsze jest leczenie wszystkich celów nawet za kilka punktów zdrowia, niż tylko jednego bohater - wydostanie bohatera ze stanu Wrót Śmierci to tutaj kluczowa sprawa.
Warto z kolei unikać korzystania z bohaterów którzy:
- Mogą atakować jedynie 1 i 2 szereg wroga. Krzyżowiec, Trędowaty czy Abominacja są potężni i zadają bardzo duże obrażenia, nie będą jednak w stanie atakować Fanatyka i będą zmuszeni zadawać obrażenia stosowi.
- Bohaterowie, których obrażenia zależą od oznaczeń. Kuszniczka i Łowca Nagród nie zdziałają tutaj zbyt wiele, gdyż nałożone oznaczenie zniknie z wroga bardzo szybko z uwagi na jego potrójny ruch.
- Bohaterowie, którzy osłabiają wroga. Lwia część zadawanych przez wroga obrażeń pochodzi ze stosu - zmniejszenie zdolności ofensywnych fanatyka niewiele zmieni, gdyż nie wpłynie to na stos.
- Bohaterowie, którzy posiadają sporo punktów zdrowia. Do tej grupy zalicza się Zbrojny, Trędowaty i Krzyżowiec. Stos zadawać będzie im takie same obrażenia, jak każdemu innemu bohaterowi, gdyż będąc tam otrzymują obrażenia procentowe.
- Bohaterowie, którzy polegają na ogłuszeniach i/lub zadawaniu obrażeń przy pomocy Zarazy, jak Abominacja (którego obecność uniemożliwi wzięcie na misję Kapłanki i Flagelanta) i Badaczka Zarazy. Ogłuszenie nie zmieni wiele, a wysoka odporność na Zarazę sprawi, iż ciężko będzie nałożyć na wroga ten efekt.
Jeśli chodzi o błyskotki, warto skupić się na tych zwiększających szansę na wywołanie efektu krwawienia (dla Flagelanta i Awanturniczki) oraz tych, które podnoszą UNIK - im wyższa szansa na unik, tym mniejsze prawdopodobieństwo, iż jeden z twoich bohaterów trafi na stos. Nie ma z kolei sensu zwiększać szybkości, punktów zdrowia czy ochrony - większość obrażeń pochodzi ze stosu, a nie od Fanatyka.
Uwaga - ucieczka z walki w momencie, gdy jeden z twoich bohaterów znajduje się na stosie spowoduje jego śmierć i utratę wszystkich błyskotek, które nosił bohater.