AI / sztuczna inteligencja - sprzęt i technologie

Microsoft pokazał model AI potrafiący zastąpić silnik gier. Poznajcie Muse
Adrian Werner, 20 lutego 2025, 10:27
Microsoft pochwalił się modelem AI, który potrafi w czasie rzeczywistym generować grafikę gry, reagując równocześnie na interakcje gracza z jej elementami.

70% deweloperów przyznaje, że nigdy nie wydało gry wolnej od błędów. Ratunku upatrują w AI
Jakub Błażewicz, 7 lutego 2025, 10:44
Deweloperzy przyznają, że budżet i skuteczność działów kontroli jakości gier pozostawiają wiele do życzenia. Z pomocą (?) może im przyjść AI.

NPC reagujący na zachowanie graczy dzięki AI to jeden z zamysłów patentu Microsoftu
Zbigniew Woźnicki, 14 stycznia 2025, 09:26
Światło dzienne ujrzał patent, który Microsoft złożył jeszcze w 2024 roku. Dokument dotyczy integracji generatywnej AI w grach i budowania narracji, która zmienia się pod wpływem działań gracza.

Symulator życia InZOI sięga po rewolucję AI, by zaskoczyć graczy „inteligentnymi NPC”, które dostosowują się i reagują na świat zgodnie ze swoją osobowością
Sonia Selerska, 9 stycznia 2025, 14:08
We współpracy z firmą NVIDIA twórcy InZOI chcą zmienić standardy zachowań NPC. Producent gry porusza temat wpływu tej decyzji na nadchodzącą premierę.

Nvidia może na zawsze odmienić granie online dla samotnych wilków. Nowa technologia zrewolucjonizuje towarzyszy AI, najpierw w PUBG
Michał Harat, 7 stycznia 2025, 18:20
PUBG: Battlegrounds wkrótce umożliwi granie z towarzyszem sterowanym przez sztuczną inteligencję. PUBG Aly to owoc współpracy firm Krafton i Nvidia. Co-Playable Characters napędzane technologią Nvidia ACE pojawią się też w nadchodzącym symulatorze życia inZOI.

BioShock był „korytarzem”. Ojciec serii mówi o potrzebie ryzyka w grach AAA i problemach z narracyjnym AI
Jakub Błażewicz, 3 stycznia 2025, 13:30
Ken Levine chce stworzyć grę z fabułą wyraźnie reagującą na poczynania gracza, co jest trudnym zadaniem i czego stanowczo nie umożliwi obecna sztuczna inteligencja.

40-letni gamingowy artefakt pokazał mi, jak współczesne AI stara się gonić to, co w latach 80. załatwiała wyobraźnia
Dariusz Matusiak, 2 stycznia 2025, 17:11
Zawartość kreowana przez sztuczną inteligencję to niewątpliwie przyszłość wielu gatunków gier. Już teraz pojawiają się pierwsze próby zaprzęgnięcia jej do generowania różnych życiowych scenariuszy, na razie z mizernym skutkiem. 40 lat temu metody były zupełnie inne.

Za zniknięciem itch.io ma stać „śmieciowe oprogramowanie AI”. Znany producent zabawek Funko wystosował oświadczenie
Marcin Bukowski, 10 grudnia 2024, 12:13
W wyniku „fałszywego zgłoszenia phishingowego” przez jakiś czas nie działała cała witryna itch.io. Winna jest firma zajmująca się produkcją zabawek, Funko.

Genie 2 od Google to narzędzie AI, które ma pozwolić tworzyć w pełni grywalne światy 3D na podstawie jednej grafiki
Maciej Gaffke, 5 grudnia 2024, 16:45
Google zaprezentowało narzędzie Genie 2. Dzięki wykorzystanej w nim sztucznej inteligencji stworzymy w pełni grywalny świat 3D na podstawie jednego obrazu.

Szef PlayStation mówi o AI w branży gier. „Kluczowe będzie znalezienie właściwej równowagi”
Adrian Werner, 4 grudnia 2024, 10:10
Prezes Sony Interactive Entertainment podkreślił swoją ekscytację technologiami AI, ale jednocześnie jest pewien, że ludzka kreatywność zawsze będzie potrzebna.

Microsoft mocno inwestuje w Polaków. Program szkoleń AI ma objąć milion osób do końca 2025 roku
Zbigniew Woźnicki, 2 grudnia 2024, 09:23
Microsoft planuje przeszkolić w Polsce nawet milion osób z obsługi sztucznej inteligencji. Oferowane kursy obejmą między innymi LinkedIn Learning, Microsoft Learn i GitHub.

Elon Musk zamierza otworzyć studio gier AI, aby gry wideo „znów były świetne”
Kamil Kleszyk, 27 listopada 2024, 21:46
Elon Musk szuka kolejnych wyzwań. Tym razem jeden z najbogatszych ludzi na świecie planuje uruchomić studio gier AI, aby gry wideo „znów były świetne”.

„Twórcy” assetów AI z nowym obowiązkiem na itch.io. Serwis wymaga oznaczenia dzieł powstałych z pomocą generatywnej sztucznej inteligencji
Jakub Błażewicz, 21 listopada 2024, 14:38
Platforma itch.io poczyniła krok w walce ze spamem assetów tworzonych z pomocą generatywnego AI. Od teraz „twórcy” tych dzieł mają obowiązek oznaczenia zawartości powstałej ze wsparciem sztucznej inteligencji.

Riot Games szuka pracowników po wielkich zwolnieniach, w tym do badań nad wykorzystaniem AI w produkcji gier
Jakub Błażewicz, 19 listopada 2024, 11:12
Riot Games poszukuje wielu pracowników czy raczej stażystów, w tym do badań nad wykorzystaniem generatywnej AI.

„Gó***ane kopie oryginalnych gier”. Autor uznanego city buildera nie widzi przyszłości dla gier tworzonych przez AI
Jakub Błażewicz, 4 listopada 2024, 10:20
Thomas Sala nie jest fanem Oasis. Projekt mający pokazać potencjał AI to dla twórcy Bulwark: Falconeer Chronicles dowód na to, że takie projekty nigdy nie będą miały „sensu, celu ani logiki”.

Przedstawiamy Oasis, pierwszą grywalną grę generowaną przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym
Michał Harat, 1 listopada 2024, 10:01
Laboratoria AI specjalizujące się w modelach generatywnych udostępniły demo wspólnego projektu. Oasis to pierwsza w pełni grywalna gra generowana przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym.

Rewolucja w Gmailu wychodzi poza smartfony. Gemini AI dostaje nową funkcję poprawiającą gotowe maile
Zbigniew Woźnicki, 29 października 2024, 12:08
Od teraz Gemini AI pomoże pisać wiadomość w Gmailu nie tylko przez przeglądarkę. Google wprowadza technologię na komputery i dodaje nową funkcję, która dopracuje wypowiedzi.

Sławy japońskiego dubbingu walczą z nadużyciami AI
Adrian Werner, 23 października 2024, 14:16
Grupa popularnych japońskich aktorów dubbingowych założyła organizację, która ma walczyć z procederem nieautoryzowanego trenowania modeli AI na ich głosach.

Współtwórca Black & White laureatem nagrody Nobla. Demis Hassabis dokonał wielkiej rzeczy
Marcin Bukowski, 10 października 2024, 11:01
Jeden z byłych twórców Black & White został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie chemii. Demis Hassabis wraz ze swoim zespołem opracował narzędzie AI do przewidywania struktur białek.

Ta wersja GTA: San Andreas miała zachwycić, a wygląda jak koszmar. Na prawdziwą rewolucję AI jeszcze trochę poczekamy
Adrian Werner, 4 października 2024, 14:30
Niektórzy wieszczą, że generatywna AI zrewolucjonizuje wkrótce sposób wyświetlania grafiki w grach. Przeróbka GTA: San Andreas pokazuje, że od tego momentu dzieli nas jeszcze dużo czasu.

Twórca nowej strzelanki Valve wykorzystał AI, by usprawnić jeden z kluczowych systemów. Potem musiał tłumaczyć się przed graczami Deadlock
Zuzanna Domeradzka, 3 października 2024, 17:12
Jeden z pracowników firmy Valve wykorzystał ChatGPT, aby rozwiązać problem związany ze zmianą systemu matchmakingu w Deadlock. Deweloper nie może się nachwalić działania AI.

Nowy raport Sony ujawnia, że PlayStation wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby przyspieszyć produkcję gier
Adrian Werner, 29 września 2024, 08:49
Firma Sony pochwaliła się, że już wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby obniżyć koszty produkcji gier.

„Po prostu nas na to nie stać”. Remaster kultowej gry detektywistycznej nie powstałby bez AI, twórca Broken Sword: Shadow of the Templars wyjawił smutną prawdę
Adrian Werner, 28 września 2024, 09:48
Szef studia Revolution, Charles Cecil, wytłumaczył, w jaki sposób deweloperzy wykorzystali AI do pomocy przy produkcji Broken Sword: Shadow of the Templars – Reforged.

EA chce, aby generatywne AI było jednym z fundamentów biznesu firmy
Adrian Werner, 18 września 2024, 09:59
EA chce, aby generatywne AI było jednym z fundamentów biznesu firmy. „Kartonowa” kreatywność nie wzbudziła entuzjazmu.

Gry naprawdę mogą wyglądać tak samo, bo Chińczycy używają Wiedźmina 3 i RDR2 do trenowania nowego AI
Marcin Bukowski, 17 września 2024, 15:00
Chińska firma Tencent zaprezentowała projekt mogący być pierwszym krokiem w stronę silników gier AI. GameGen-O ma za zadanie usprawnić i uprościć proces ich tworzenia.

Bez AI nie da się już tworzyć grafiki, twierdzi szef Nvidii
Zbigniew Woźnicki, 16 września 2024, 09:45
Sztuczna inteligencja stała się nieodłącznym elementem generowania grafiki komputerowej. Dyrektor generalny Nvidii Jen-Hsun Huang stwierdził, że bez wsparcia AI jest to już wręcz niemożliwe.

Niezwykle realistyczny rywal The Sims wywołał obawy o nieetyczne użycie AI. Twórcy InZOI wyjaśnili, dlaczego nie łamią praw autorskich
Marcin Bukowski, 9 września 2024, 17:52
Gracze mają obawy co do sposobu trenowania AI w grze InZOI. Twórcy wyjaśnili więc, iż nie wykorzystują do tego żadnych materiałów objętych prawami autorskimi.

Legendarny deweloper twierdzi, że „AI zmieni reguły gry”. Peter Molyneux widzi przyszłość, w której gracze sami zapewnią sobie rozrywkę
Marcin Bukowski, 6 września 2024, 18:25
Peter Molyneux podzielił się swoją wizją dotyczącą przyszłości branży gier. Jego zdaniem ogromną rolę będzie w niej odgrywać sztuczna inteligencja.

Microsoft szykuje kontrowersyjną funkcję Windowsa 11. AI będzie skanować pliki audio i wideo zapisane na komputerze
Zbigniew Woźnicki, 3 września 2024, 12:32
Microsoft szykuje kolejną kontrowersyjną funkcję dla Windowsa 11. Wykorzystujący sztuczną inteligencję system ma skanować wszystkie media zapisane na komputerze, pomagając w ten sposób w ich wyszukiwaniu.

Rywal The Sims, InZOI, pozwoli przenieść prawdziwe obiekty do gry
Jakub Błażewicz, 29 sierpnia 2024, 14:26
InZOI stawia na skrajny realizm, czego kolejnym dowodem ma być wykorzystanie AI, by pozwolić graczom przenieść rzeczywiste obiekty do ich wirtualnych domów.

„Głos” Kratosa z God of War sarkastycznie odniósł się do słów szefa Amazon Games. „Dzięki Bogu w grach wideo nie ma aktorstwa”
Marcin Bukowski, 28 sierpnia 2024, 17:29
Dyrektor generalny Amazon Games uważa, iż aktorstwo w grach nie istnieje. Słowa te w niepochlebny sposób skomentował Christopher Judge, znany z roli Kratosa w God of War i GoW: Ragnarok.

AI jako silnik do gier? Intrygujący eksperyment badaczy Google wraca do Dooma
Jakub Błażewicz, 28 sierpnia 2024, 14:20
GameNGen raczej nie odpali Crysisa i nieprędko znajdzie zastosowanie w grach wideo, ale wykorzystanie AI (Stable Diffusion) jako silnika to ciekawy eksperyment.

Stworzyli ambitny system AI i sami nie wiedzą, jak go wykorzystać. Twórcy Arena Breakout: Infinite przedstawili plany rozwoju gry
Adrian Werner, 23 sierpnia 2024, 13:10
Na targach gamescom autorzy sieciowej strzelanki Arena Breakout: Infinite opowiedzieli o planach rozwoju gry, w tym o ciekawym systemie AI.

Głos kobiecej wersji Sheparda z Mass Effect dołącza do protestu przeciwko nadużywaniu AI w grach wideo
Jakub Błażewicz, 1 sierpnia 2024, 12:55
Jennifer Hale zachęca innych aktorów, by nie pracowali dla „opornych” wydawców gier w trakcie strajku, który ma wymusić zabezpieczenie ich głosów przed sztuczną inteligencją.

Zdobądź za darmo program AI do upscalingu zdjęć. Zobacz różnicę w jakości screenów z gier
Sonia Selerska, 30 lipca 2024, 08:20
Generowanie grafik przy użyciu sztucznej inteligencji potrafi przynieść nieprzewidziane efekty, a także wzbudzać kontrowersje. Nie tak często mówi się jednak o tym, że AI jest również w stanie poprawiać nasze własne zdjęcia czy obrazy, oferując realne połączenie między osobistą twórczością a możliwościami dzisiejszej technologii.

Grzegorz Styczeń stanął w obronie artystki pracującej przy Manor Lords. „Nie ma mowy, aby AI wygenerowało taką jakość. Nie ma potrzeby obrażać Beaty”
Marcin Bukowski, 28 lipca 2024, 12:16
Na Reddicie padł zarzut, jakoby nowe portrety w Manor Lords zostały stworzone przez sztuczną inteligencję. Twórca gry stanowczo temu zaprzeczył.

Aktorzy dubbingowi strajkują, ponieważ obawiają się sztucznej inteligencji w grach. Akcja odbije się na wielu markach, ale nie ma wśród nich GTA 6
Adrian Werner, 26 lipca 2024, 13:05
Aktorzy z amerykańskiego związku zawodowego SAG-AFTRA rozpoczęli strajk, mający wymusić na firmach z branży gier lepsze warunki związane z wykorzystywaniem AI.

Sztuczna inteligencja już powoduje zwolnienia w branży gier, choć proces jej wdrażania nie przebiega łatwo
Adrian Werner, 24 lipca 2024, 10:16
W sieci pojawiły się ciekawe doniesienia o tym, jak giganci z branży gier próbują wdrażać generatywne AI w produkcji gier, oraz o zwolnieniach, które są tego skutkiem.

Twórcy Palworld nawiązali współpracę z Sony. Deweloper odpiera zarzuty o użycie AI przy projektowaniu stworków
Jakub Błażewicz, 11 lipca 2024, 14:12
Palworld nie korzysta z AI przy tworzeniu tytułowych stworków, a twórcy gry założyli spółkę Palworld Entertainment we współpracy z Sony Music Entertainment i Aniplexem.

Nintendo chce, żeby ich gry robili deweloperzy, a nie AI
Zbigniew Woźnicki, 4 lipca 2024, 14:12
Słowa Nintendo mogą zadowolić społeczność graczy. Podczas rozmowy z akcjonariuszami korporacja zaznaczyła swoją pozycję w kwestii wykorzystywania sztucznej inteligencji przy tworzeniu gier.

Total War są „niegrywalne” przez większość produkcji. Znienawidzony twórca ujawnia kulisy fatalnej premiery Rome 2
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 09:04
Julian McKinlay oberwał za nieporadne AI w Total War: Rome 2. Mimo że, jak twierdzi po ponad 10 latach, nie on odpowiadał za ten stan, a „paskudnie nieprawidłowe zarządzanie” projektem przez szefów Creative Assembly.

Intel zapowiada wielkie zwycięstwo na polu grafiki i AI
Zbigniew Woźnicki, 4 czerwca 2024, 14:05
Intel jest bardzo zadowolony ze swojej nadchodzącej serii mobilnych procesorów Lunar Lake. Producent jest na tyle pewny siebie, że zapowiada wygraną na wielu polach: wydajności, grafice i sztucznej inteligencji.

„Generatywna sztuczna inteligencja nie zmniejszy zatrudnienia, to szaleństwo”. Właściciel Rockstar Games wymienia atuty AI
Jakub Błażewicz, 3 czerwca 2024, 10:11
Strauss Zelnick nadal nie podziela obaw części twórców co do AI. Prezes Take-Two Interactive uznaje spekulacje na temat możliwego spadku zatrudnienia za „najgłupszą rzecz”, jaką kiedykolwiek słyszał.

Twórca The Last of Us i Uncharted w ogniu krytyki deweloperów. Chcą zobaczyć, jak Neil Druckmann używa AI do „przesuwania granic w tworzeniu fabuły w grach”
Michał Harat, 24 maja 2024, 19:04
Kontrowersyjne wypowiedzi reżysera The Last of Us na temat AI nie zostały zbyt dobrze przyjęte przez niektóre osoby z branży. Krytyczny głos w sprawie zabrał m.in. David Gaider - współtwórca serii Dragon Age.

Reżyser The Last of Us twierdzi, że AI „zrewolucjonizuje” proces produkcji i pozwoli „przesunąć granice w tworzeniu fabuły w grach”
Jakub Błażewicz, 24 maja 2024, 09:50
Neil Druckmann ze studia Naughty Dog widzi w narzędziach opartych na AI szansę na zrewolucjonizowanie procesu tworzenia gier. Nie tylko w kwestii redukcji kosztów, ale też jako sposobu na wzbogacenie dialogów i NPC.

Microsoft chce mocniejszej integracji AI z grami. Copilot poprowadzi graczy za rękę
Zbigniew Woźnicki, 21 maja 2024, 12:33
Microsoft ma w planach zaimplementowanie Copilota do swoich gier. Firma poczyniła w tym kierunku już pierwsze kroki, co zaprezentowała na podstawie jednej z produkcji. Bot AI wchodzi w aktywną interakcję z graczem.

Procesory Lunar Lake zostaną wprowadzone już w III kwartale
Zbigniew Woźnicki, 21 maja 2024, 12:27
Nowe procesory Intela, dedykowane laptopom i wykorzystujące sztuczną inteligencję, mają się pojawić jeszcze w trzecim kwartale tego roku. Producent zapewnia, że wydajnością przebiją każdą konkurencję.

„Nie chciałbym grać w grę z dubbingiem wygenerowanym w całości przez AI”. Rysław o wykorzystaniu sztucznej inteligencji na przykładzie głosu Piotra Fronczewskiego
Marcin Bukowski, 16 maja 2024, 12:00
Sztuczna inteligencja według niektórych osób może być nadzieją dla polskiego dubbingu gier. Jednak zdaniem Rysława, eksperta branży lokalizacyjnej, nie jest to takie proste, również z prawnego punktu widzenia.

„Etyczne wykorzystanie AI jest dla nas bardzo ważne”. Reżyser wysoko ocenianej kosmicznej strategii broni stosowania AI w grach, zachowując rygor przy Stellaris
Marcin Bukowski, 12 maja 2024, 13:24
Reżyser Stellaris: The Machine Age odpowiedział na obawy graczy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Zaznaczył, że żadne wygenerowane przez AI grafiki ani teksty nie trafiły do gry, jednak znajdziemy w niej głosy aktorów, którzy wyrazili na to zgodę.

„To, co odebrali jako podekscytowanie, było w rzeczywistości zawoalowanym jękiem rozpaczy”. Współtwórca Dragon Age z pogardą odniósł się do marzeń Electronic Arts
Michał Harat, 10 maja 2024, 21:14
Były pracownik studia BioWare, David Gaider, skrytykował entuzjazm szefa firmy Electronic Arts w sprawie AI. Jego zdaniem wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w projektowaniu gier to tylko kolejny niewróżący nic dobrego pomysł firmy na szybszy zarobek.