AI / sztuczna inteligencja - sprzęt i technologie
Za zniknięciem itch.io ma stać „śmieciowe oprogramowanie AI”. Znany producent zabawek Funko wystosował oświadczenie
Marcin Bukowski, 10 grudnia 2024, 12:13
W wyniku „fałszywego zgłoszenia phishingowego” przez jakiś czas nie działała cała witryna itch.io. Winna jest firma zajmująca się produkcją zabawek, Funko.
Genie 2 od Google to narzędzie AI, które ma pozwolić tworzyć w pełni grywalne światy 3D na podstawie jednej grafiki
Maciej Gaffke, 5 grudnia 2024, 16:45
Google zaprezentowało narzędzie Genie 2. Dzięki wykorzystanej w nim sztucznej inteligencji stworzymy w pełni grywalny świat 3D na podstawie jednego obrazu.
Szef PlayStation mówi o AI w branży gier. „Kluczowe będzie znalezienie właściwej równowagi”
Adrian Werner, 4 grudnia 2024, 10:10
Prezes Sony Interactive Entertainment podkreślił swoją ekscytację technologiami AI, ale jednocześnie jest pewien, że ludzka kreatywność zawsze będzie potrzebna.
Microsoft mocno inwestuje w Polaków. Program szkoleń AI ma objąć milion osób do końca 2025 roku
Zbigniew Woźnicki, 2 grudnia 2024, 09:23
Microsoft planuje przeszkolić w Polsce nawet milion osób z obsługi sztucznej inteligencji. Oferowane kursy obejmą między innymi LinkedIn Learning, Microsoft Learn i GitHub.
Elon Musk zamierza otworzyć studio gier AI, aby gry wideo „znów były świetne”
Kamil Kleszyk, 27 listopada 2024, 21:46
Elon Musk szuka kolejnych wyzwań. Tym razem jeden z najbogatszych ludzi na świecie planuje uruchomić studio gier AI, aby gry wideo „znów były świetne”.
„Twórcy” assetów AI z nowym obowiązkiem na itch.io. Serwis wymaga oznaczenia dzieł powstałych z pomocą generatywnej sztucznej inteligencji
Jakub Błażewicz, 21 listopada 2024, 14:38
Platforma itch.io poczyniła krok w walce ze spamem assetów tworzonych z pomocą generatywnego AI. Od teraz „twórcy” tych dzieł mają obowiązek oznaczenia zawartości powstałej ze wsparciem sztucznej inteligencji.
Riot Games szuka pracowników po wielkich zwolnieniach, w tym do badań nad wykorzystaniem AI w produkcji gier
Jakub Błażewicz, 19 listopada 2024, 11:12
Riot Games poszukuje wielu pracowników czy raczej stażystów, w tym do badań nad wykorzystaniem generatywnej AI.
„Gó***ane kopie oryginalnych gier”. Autor uznanego city buildera nie widzi przyszłości dla gier tworzonych przez AI
Jakub Błażewicz, 4 listopada 2024, 10:20
Thomas Sala nie jest fanem Oasis. Projekt mający pokazać potencjał AI to dla twórcy Bulwark: Falconeer Chronicles dowód na to, że takie projekty nigdy nie będą miały „sensu, celu ani logiki”.
Przedstawiamy Oasis, pierwszą grywalną grę generowaną przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym
Michał Harat, 1 listopada 2024, 10:01
Laboratoria AI specjalizujące się w modelach generatywnych udostępniły demo wspólnego projektu. Oasis to pierwsza w pełni grywalna gra generowana przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym.
Rewolucja w Gmailu wychodzi poza smartfony. Gemini AI dostaje nową funkcję poprawiającą gotowe maile
Zbigniew Woźnicki, 29 października 2024, 12:08
Od teraz Gemini AI pomoże pisać wiadomość w Gmailu nie tylko przez przeglądarkę. Google wprowadza technologię na komputery i dodaje nową funkcję, która dopracuje wypowiedzi.
Sławy japońskiego dubbingu walczą z nadużyciami AI
Adrian Werner, 23 października 2024, 14:16
Grupa popularnych japońskich aktorów dubbingowych założyła organizację, która ma walczyć z procederem nieautoryzowanego trenowania modeli AI na ich głosach.
Współtwórca Black & White laureatem nagrody Nobla. Demis Hassabis dokonał wielkiej rzeczy
Marcin Bukowski, 10 października 2024, 11:01
Jeden z byłych twórców Black & White został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie chemii. Demis Hassabis wraz ze swoim zespołem opracował narzędzie AI do przewidywania struktur białek.
Ta wersja GTA: San Andreas miała zachwycić, a wygląda jak koszmar. Na prawdziwą rewolucję AI jeszcze trochę poczekamy
Adrian Werner, 4 października 2024, 14:30
Niektórzy wieszczą, że generatywna AI zrewolucjonizuje wkrótce sposób wyświetlania grafiki w grach. Przeróbka GTA: San Andreas pokazuje, że od tego momentu dzieli nas jeszcze dużo czasu.
Twórca nowej strzelanki Valve wykorzystał AI, by usprawnić jeden z kluczowych systemów. Potem musiał tłumaczyć się przed graczami Deadlock
Zuzanna Domeradzka, 3 października 2024, 17:12
Jeden z pracowników firmy Valve wykorzystał ChatGPT, aby rozwiązać problem związany ze zmianą systemu matchmakingu w Deadlock. Deweloper nie może się nachwalić działania AI.
Nowy raport Sony ujawnia, że PlayStation wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby przyspieszyć produkcję gier
Adrian Werner, 29 września 2024, 08:49
Firma Sony pochwaliła się, że już wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby obniżyć koszty produkcji gier.
„Po prostu nas na to nie stać”. Remaster kultowej gry detektywistycznej nie powstałby bez AI, twórca Broken Sword: Shadow of the Templars wyjawił smutną prawdę
Adrian Werner, 28 września 2024, 09:48
Szef studia Revolution, Charles Cecil, wytłumaczył, w jaki sposób deweloperzy wykorzystali AI do pomocy przy produkcji Broken Sword: Shadow of the Templars – Reforged.
EA chce, aby generatywne AI było jednym z fundamentów biznesu firmy
Adrian Werner, 18 września 2024, 09:59
EA chce, aby generatywne AI było jednym z fundamentów biznesu firmy. „Kartonowa” kreatywność nie wzbudziła entuzjazmu.
Gry naprawdę mogą wyglądać tak samo, bo Chińczycy używają Wiedźmina 3 i RDR2 do trenowania nowego AI
Marcin Bukowski, 17 września 2024, 15:00
Chińska firma Tencent zaprezentowała projekt mogący być pierwszym krokiem w stronę silników gier AI. GameGen-O ma za zadanie usprawnić i uprościć proces ich tworzenia.
Bez AI nie da się już tworzyć grafiki, twierdzi szef Nvidii
Zbigniew Woźnicki, 16 września 2024, 09:45
Sztuczna inteligencja stała się nieodłącznym elementem generowania grafiki komputerowej. Dyrektor generalny Nvidii Jen-Hsun Huang stwierdził, że bez wsparcia AI jest to już wręcz niemożliwe.
Niezwykle realistyczny rywal The Sims wywołał obawy o nieetyczne użycie AI. Twórcy InZOI wyjaśnili, dlaczego nie łamią praw autorskich
Marcin Bukowski, 9 września 2024, 17:52
Gracze mają obawy co do sposobu trenowania AI w grze InZOI. Twórcy wyjaśnili więc, iż nie wykorzystują do tego żadnych materiałów objętych prawami autorskimi.
Legendarny deweloper twierdzi, że „AI zmieni reguły gry”. Peter Molyneux widzi przyszłość, w której gracze sami zapewnią sobie rozrywkę
Marcin Bukowski, 6 września 2024, 18:25
Peter Molyneux podzielił się swoją wizją dotyczącą przyszłości branży gier. Jego zdaniem ogromną rolę będzie w niej odgrywać sztuczna inteligencja.
Microsoft szykuje kontrowersyjną funkcję Windowsa 11. AI będzie skanować pliki audio i wideo zapisane na komputerze
Zbigniew Woźnicki, 3 września 2024, 12:32
Microsoft szykuje kolejną kontrowersyjną funkcję dla Windowsa 11. Wykorzystujący sztuczną inteligencję system ma skanować wszystkie media zapisane na komputerze, pomagając w ten sposób w ich wyszukiwaniu.
Rywal The Sims, InZOI, pozwoli przenieść prawdziwe obiekty do gry
Jakub Błażewicz, 29 sierpnia 2024, 14:26
InZOI stawia na skrajny realizm, czego kolejnym dowodem ma być wykorzystanie AI, by pozwolić graczom przenieść rzeczywiste obiekty do ich wirtualnych domów.
„Głos” Kratosa z God of War sarkastycznie odniósł się do słów szefa Amazon Games. „Dzięki Bogu w grach wideo nie ma aktorstwa”
Marcin Bukowski, 28 sierpnia 2024, 17:29
Dyrektor generalny Amazon Games uważa, iż aktorstwo w grach nie istnieje. Słowa te w niepochlebny sposób skomentował Christopher Judge, znany z roli Kratosa w God of War i GoW: Ragnarok.
AI jako silnik do gier? Intrygujący eksperyment badaczy Google wraca do Dooma
Jakub Błażewicz, 28 sierpnia 2024, 14:20
GameNGen raczej nie odpali Crysisa i nieprędko znajdzie zastosowanie w grach wideo, ale wykorzystanie AI (Stable Diffusion) jako silnika to ciekawy eksperyment.
Stworzyli ambitny system AI i sami nie wiedzą, jak go wykorzystać. Twórcy Arena Breakout: Infinite przedstawili plany rozwoju gry
Adrian Werner, 23 sierpnia 2024, 13:10
Na targach gamescom autorzy sieciowej strzelanki Arena Breakout: Infinite opowiedzieli o planach rozwoju gry, w tym o ciekawym systemie AI.
Głos kobiecej wersji Sheparda z Mass Effect dołącza do protestu przeciwko nadużywaniu AI w grach wideo
Jakub Błażewicz, 1 sierpnia 2024, 12:55
Jennifer Hale zachęca innych aktorów, by nie pracowali dla „opornych” wydawców gier w trakcie strajku, który ma wymusić zabezpieczenie ich głosów przed sztuczną inteligencją.
Zdobądź za darmo program AI do upscalingu zdjęć. Zobacz różnicę w jakości screenów z gier
Sonia Selerska, 30 lipca 2024, 08:20
Generowanie grafik przy użyciu sztucznej inteligencji potrafi przynieść nieprzewidziane efekty, a także wzbudzać kontrowersje. Nie tak często mówi się jednak o tym, że AI jest również w stanie poprawiać nasze własne zdjęcia czy obrazy, oferując realne połączenie między osobistą twórczością a możliwościami dzisiejszej technologii.
Grzegorz Styczeń stanął w obronie artystki pracującej przy Manor Lords. „Nie ma mowy, aby AI wygenerowało taką jakość. Nie ma potrzeby obrażać Beaty”
Marcin Bukowski, 28 lipca 2024, 12:16
Na Reddicie padł zarzut, jakoby nowe portrety w Manor Lords zostały stworzone przez sztuczną inteligencję. Twórca gry stanowczo temu zaprzeczył.
Aktorzy dubbingowi strajkują, ponieważ obawiają się sztucznej inteligencji w grach. Akcja odbije się na wielu markach, ale nie ma wśród nich GTA 6
Adrian Werner, 26 lipca 2024, 13:05
Aktorzy z amerykańskiego związku zawodowego SAG-AFTRA rozpoczęli strajk, mający wymusić na firmach z branży gier lepsze warunki związane z wykorzystywaniem AI.
Sztuczna inteligencja już powoduje zwolnienia w branży gier, choć proces jej wdrażania nie przebiega łatwo
Adrian Werner, 24 lipca 2024, 10:16
W sieci pojawiły się ciekawe doniesienia o tym, jak giganci z branży gier próbują wdrażać generatywne AI w produkcji gier, oraz o zwolnieniach, które są tego skutkiem.
Twórcy Palworld nawiązali współpracę z Sony. Deweloper odpiera zarzuty o użycie AI przy projektowaniu stworków
Jakub Błażewicz, 11 lipca 2024, 14:12
Palworld nie korzysta z AI przy tworzeniu tytułowych stworków, a twórcy gry założyli spółkę Palworld Entertainment we współpracy z Sony Music Entertainment i Aniplexem.
Nintendo chce, żeby ich gry robili deweloperzy, a nie AI
Zbigniew Woźnicki, 4 lipca 2024, 14:12
Słowa Nintendo mogą zadowolić społeczność graczy. Podczas rozmowy z akcjonariuszami korporacja zaznaczyła swoją pozycję w kwestii wykorzystywania sztucznej inteligencji przy tworzeniu gier.
Total War są „niegrywalne” przez większość produkcji. Znienawidzony twórca ujawnia kulisy fatalnej premiery Rome 2
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 09:04
Julian McKinlay oberwał za nieporadne AI w Total War: Rome 2. Mimo że, jak twierdzi po ponad 10 latach, nie on odpowiadał za ten stan, a „paskudnie nieprawidłowe zarządzanie” projektem przez szefów Creative Assembly.
Intel zapowiada wielkie zwycięstwo na polu grafiki i AI
Zbigniew Woźnicki, 4 czerwca 2024, 14:05
Intel jest bardzo zadowolony ze swojej nadchodzącej serii mobilnych procesorów Lunar Lake. Producent jest na tyle pewny siebie, że zapowiada wygraną na wielu polach: wydajności, grafice i sztucznej inteligencji.
„Generatywna sztuczna inteligencja nie zmniejszy zatrudnienia, to szaleństwo”. Właściciel Rockstar Games wymienia atuty AI
Jakub Błażewicz, 3 czerwca 2024, 10:11
Strauss Zelnick nadal nie podziela obaw części twórców co do AI. Prezes Take-Two Interactive uznaje spekulacje na temat możliwego spadku zatrudnienia za „najgłupszą rzecz”, jaką kiedykolwiek słyszał.
Twórca The Last of Us i Uncharted w ogniu krytyki deweloperów. Chcą zobaczyć, jak Neil Druckmann używa AI do „przesuwania granic w tworzeniu fabuły w grach”
Michał Harat, 24 maja 2024, 19:04
Kontrowersyjne wypowiedzi reżysera The Last of Us na temat AI nie zostały zbyt dobrze przyjęte przez niektóre osoby z branży. Krytyczny głos w sprawie zabrał m.in. David Gaider - współtwórca serii Dragon Age.
Reżyser The Last of Us twierdzi, że AI „zrewolucjonizuje” proces produkcji i pozwoli „przesunąć granice w tworzeniu fabuły w grach”
Jakub Błażewicz, 24 maja 2024, 09:50
Neil Druckmann ze studia Naughty Dog widzi w narzędziach opartych na AI szansę na zrewolucjonizowanie procesu tworzenia gier. Nie tylko w kwestii redukcji kosztów, ale też jako sposobu na wzbogacenie dialogów i NPC.
Microsoft chce mocniejszej integracji AI z grami. Copilot poprowadzi graczy za rękę
Zbigniew Woźnicki, 21 maja 2024, 12:33
Microsoft ma w planach zaimplementowanie Copilota do swoich gier. Firma poczyniła w tym kierunku już pierwsze kroki, co zaprezentowała na podstawie jednej z produkcji. Bot AI wchodzi w aktywną interakcję z graczem.
Procesory Lunar Lake zostaną wprowadzone już w III kwartale
Zbigniew Woźnicki, 21 maja 2024, 12:27
Nowe procesory Intela, dedykowane laptopom i wykorzystujące sztuczną inteligencję, mają się pojawić jeszcze w trzecim kwartale tego roku. Producent zapewnia, że wydajnością przebiją każdą konkurencję.
„Nie chciałbym grać w grę z dubbingiem wygenerowanym w całości przez AI”. Rysław o wykorzystaniu sztucznej inteligencji na przykładzie głosu Piotra Fronczewskiego
Marcin Bukowski, 16 maja 2024, 12:00
Sztuczna inteligencja według niektórych osób może być nadzieją dla polskiego dubbingu gier. Jednak zdaniem Rysława, eksperta branży lokalizacyjnej, nie jest to takie proste, również z prawnego punktu widzenia.
„Etyczne wykorzystanie AI jest dla nas bardzo ważne”. Reżyser wysoko ocenianej kosmicznej strategii broni stosowania AI w grach, zachowując rygor przy Stellaris
Marcin Bukowski, 12 maja 2024, 13:24
Reżyser Stellaris: The Machine Age odpowiedział na obawy graczy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Zaznaczył, że żadne wygenerowane przez AI grafiki ani teksty nie trafiły do gry, jednak znajdziemy w niej głosy aktorów, którzy wyrazili na to zgodę.
„To, co odebrali jako podekscytowanie, było w rzeczywistości zawoalowanym jękiem rozpaczy”. Współtwórca Dragon Age z pogardą odniósł się do marzeń Electronic Arts
Michał Harat, 10 maja 2024, 21:14
Były pracownik studia BioWare, David Gaider, skrytykował entuzjazm szefa firmy Electronic Arts w sprawie AI. Jego zdaniem wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w projektowaniu gier to tylko kolejny niewróżący nic dobrego pomysł firmy na szybszy zarobek.
Electronic Arts chce „budować większe, bardziej wciągające światy” w grach. Pomoże w tym AI, która wkrótce będzie stosowana w ponad 50% procesów rozwojowych
Kamil Kleszyk, 8 maja 2024, 17:28
CEO Electronic Arts, Andrew Wilson, jest zdania, że generatywna sztuczna inteligencja w niedalekiej przyszłości będzie miała wpływ na ponad 50% procesów rozwojowych w firmie.
Logitech pakuje przyciski aktywujący AI na myszki
Zbigniew Woźnicki, 18 kwietnia 2024, 15:38
Logitech chce ułatwić swoim użytkownikom tworzenie promptów dla Chatu GPT. Logi AI Prompt Builder ma być dostępny za pomocą aplikacji Logitecha oraz specjalnej myszki z dedykowanym przyciskiem.
AMD ogłosiło nowe procesory Pro 8040 i Pro 8000 wyposażone w Ryzen AI
Zbigniew Woźnicki, 17 kwietnia 2024, 14:54
Sztuczna inteligencja jeszcze wyraźniej będzie obecna w nowych podzespołach. AMD ogłosiło nową serię procesorów Ryzen Pro, które ma otworzyć nowe możliwości związane z popularną technologią.
„To kradzież nie tylko mojej pracy, ale również tożsamości”. Aktorzy z Baldur’s Gate 3 mówią stanowcze „nie” głosom AI
Maciej Gaffke, 14 kwietnia 2024, 10:07
Kolejni aktorzy zabrali głos w sprawie AI. Tym razem korzystanie z tej technologii skomentowała obsada Baldur’s Gate 3 od Larian Studios.
Nvidia ACE pomoże ożywić NPC w grach
Kamil Cuber, 4 kwietnia 2024, 20:31
Nvidia udostępniła zestaw narzędzi Nvidia ACE, które mogą pomóc twórcom w ulepszeniu postaci niezależnych. Nie jest to jednak jedyne ich zastosowanie.
„Różnica w jakości przypomina kanion”. Paweł Sasko eksperymentował z postaciami AI w grach i jest bardzo sceptyczny
Kamil Kleszyk, 30 marca 2024, 11:11
Główny projektant questów w Cyberpunku 2077, Paweł Sasko, twierdzi, że efekty pracy sztucznej inteligencji nie mogą się równać z dziełami wykonanymi przez uzdolnionych twórców.
Swen Vincke widzi pozytywy w rewolucji AI. Twórca Baldur's Gate 3 rzucił też nieco więcej światła na przyszłość Larian Studios
Kamil Kleszyk, 27 marca 2024, 11:56
Swen Vincke twierdzi, że w gamedevie jest aktualnie tak dużo pracy, że pomoc ze strony AI jest mile widziana. Jednocześnie twórca Baldur’s Gate 3 wskazuje na ograniczenia sztucznej inteligencji.