Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 listopada 2024, 14:38

„Twórcy” assetów AI z nowym obowiązkiem na itch.io. Serwis wymaga oznaczenia dzieł powstałych z pomocą generatywnej sztucznej inteligencji

Platforma itch.io poczyniła krok w walce ze spamem assetów tworzonych z pomocą generatywnego AI. Od teraz „twórcy” tych dzieł mają obowiązek oznaczenia zawartości powstałej ze wsparciem sztucznej inteligencji.

Źródło fot. That's Not My Neighbour / Nacho Sama / itch.io
i

Niezależni twórcy od teraz mogą powiadamiać nabywców o zawartości tworzonej przez AI w grach publikowanych na itch.io. Popularna platforma dla „indyków” przekazała tę informację we wpisie, który opublikowała w serwisie X, a szczegóły przedstawiła na swojej oficjalnej stronie.

Jak czytamy, nowy obowiązek dotyczy wszelkiej zawartości tworzonej z pomocą generatywnej AI: nie tylko grafiki, dźwięku i tekstu, ale też kodu źródłowego. Wszystkie takie projekty otrzymają specjalny tag, plus dodatkowe podkategorie w zależności od tego, co „stworzyła” sztuczna inteligencja na potrzeby danego tytułu.

Twórcy assetów muszą informować graczy o zawartości stworzonej z pomocą generatywnego AI.Źródło: itch.io

Użytkownicy przyjęli tę zmianę z entuzjazmem. W ostatnich latach generatywne AI przestało być tylko zabawną ciekawostką. Co prawda daleko jeszcze do sytuacji, w której sztuczna inteligencja posłuży za silnik do tworzenia gier, ale nawet korzystanie z pomocy SI przy tworzeniu kodu nie jest niczym niezwykłym (nie mówiąc o mniej lub bardziej zasadnych oskarżeniach grafiki lub głosy wygenerowane przez AI).

Jak to zwykle bywa, ta „plaga AI” jest szczególnie powszechna w małych, licznie tworzonych tytułach niezależnych, a sporo osób nie jest zainteresowanych wspieraniem takiego wykorzystania sztucznej inteligencji.

Oczywiście są pewne problemy z taką klasyfikacją, na które zaczęli już zwracać uwagę twórcy. Co, na przykład, z grami wykorzystującymi tzw. upscaling do poprawienia jakości grafiki? Wprowadzaniem poprawek do już napisanego kodu (na przykład GitHub Copilot)? Albo nawet z wykorzystaniem tłumaczenia maszynowego do poprawienia innych wersji językowych?

Niemniej warto też zauważyć, że nowy wymóg jest obowiązkowy przede wszystkim dla twórców assetów. Ta bowiem kategoria była zalewana przez „dzieła” AI. Aczkolwiek pojawiają się doniesienia o grach również oznaczonych nowymi tagami.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej