autor: Michał Harat
Przedstawiamy Oasis, pierwszą grywalną grę generowaną przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym
Laboratoria AI specjalizujące się w modelach generatywnych udostępniły demo wspólnego projektu. Oasis to pierwsza w pełni grywalna gra generowana przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym.
W ostatnim czasie informacje o kolejnych rewelacjach (i kontrowersjach) związanych ze sztuczną inteligencją wyrastają jak grzyby po deszczu. Branża gier – czy tego chcemy, czy nie – idzie w tym temacie do przodu, a wynalazki znane nam do tej pory z cyberpunkowych uniwersów i książek sci-fi wydają się coraz mniej odległe. Bo czy jeszcze niedawno potrafilibyśmy sobie wyobrazić, że któryś z modeli generatywnej AI dostępnych na rynku zdoła wygenerować coś, co będzie można nazwać „grą”?
Współpracujące ze sobą firmy Etched i Decart, laboratoria AI specjalizujące się w modelach generatywnych, wypuściły pierwszy w pełni grywalny projekt o nazwie Oasis. Ich „gra” bazuje na modelu AI generującym wideo, ale w odróżnieniu od konkurencji, tworzy ona obraz klatka po klatce na podstawie interakcji użytkownika z docelowym układem sterowania (mysz i klawiatura). Obraz renderowany jest w czasie rzeczywistym w 20 fps’ach.
W „grę”, która tworzy w czasie rzeczywistym alternatywną wersję popularnego Minecrafta, możecie zagrać za darmo – autorzy udostępnili już demo. Ostrzegam jednak, że to doświadczenie naprawdę z innego wymiaru. Wprawdzie możemy się poruszać po mapie i nawet wchodzić w interakcję z otoczeniem, ale każda nasza ingerencja w strukturę generowanego na bieżąco świata wywołuje rozmaite anomalie… Zresztą – przekonajcie się sami i dajcie koniecznie znać, co myślicie.
Jak podkreślają twórcy, tego typu projekty oparte o generatywne AI to dopiero początek. W przyszłości będziemy mogli „ożywić” dowolny obraz (nie tylko screeny z Minecrafta).
Wierzymy, że przyszłość internetu to interaktywne wideo. Już teraz ponad 70% ruchu w sieci stanowi wideo, wymagające ogromnych zasobów obliczeniowych. Dzięki Oasis i specjalistycznym układom, takim jak Sohu [układ ASIC, z którego korzystają firmy], możemy obsługiwać nowe produkty AI w wysokiej rozdzielczości i przy wielu użytkownikach jednocześnie.
Jeśli jesteście zainteresowani tematem, to zachęcam Was do zapoznania się ze szczegółowym wpisem na blogu twórców Oasis. Udostępnili oni nawet część projektu w formule open source.