Wyciekł film z Aloy napędzaną systemami AI. Eksperyment Sony wzbudził u graczy niesmak
Do sieci wyciekł filmik z eksperymentów Sony z AI. Pokazuje on swobodne interakcje z Aloy z serii Horizon, napędzane modelami GPT-4 oraz Llama 3. Filmik nie spodobał się graczom.

Do sieci wyciekło wideo z jednego z eksperymentów ze sztuczną inteligencją, jakimi bawi się oddział gier firmy Sony. Koncern stara się szybko usuwać wszystkie mirrory tego filmiku (ten jest jeszcze dostępny, ale zapewne też wkrótce zniknie), tłumacząc, że był on przeznaczony tylko do użytku wewnętrznego.
- Materiał pokazuje Aloy z serii Horizon, którą połączono z systemami sztucznej inteligencji.
- Prowadzący prezentację Sharwin Raghoebardajal z Sony Interactive Entertainment, zadawał własnym głosem różne pytania Aloy, na które ta swobodnie odpowiadała. Miało to zaprezentować potencjał wykorzystania AI w grach, co pozwoliłoby graczowi na głębsze interakcje z postaciami.
- Odpowiedzi Aloy i podejmowane przez nią decyzje w rozmowie generowane były przez modele AI GPT-4 oraz Llama 3. Do tego dochodziła technologia animacji twarzy Mockingbird opracowana przez samo Sony.
Całość nie prezentowała się zbyt dobrze, więc nie dziwnego, że Sony robi, co może, aby nie można było znaleźć żadnych mirrorów tego materiału w sieci. Interakcje z Aloy były sztuczne, a jej odpowiedzi pozbawione charakteru. W komentarzach na YouTube gracze opisywali to demo jako „upiorne” i „przeklęte”, a jeden z nich żartobliwie błagał Sony, aby „zajęło się dosłownie czymkolwiek innym”.
Warto zauważyć, że takie rozwiązanie nie jest niczym nowym.
- Wcześniej widzieliśmy podobne dema od firm Microsoft, Ubisoft czy Nvidia, napędzane głównie rozwiązaniami studia InWorld AI.
- One również nie spotkały się z pozytywną reakcją graczy.
- W przypadku Sony odbiór jest tym gorszy, że gracze dobrze znają Aloy, więc tym bardziej potrafią dostrzec to, że AI w żaden sposób nie było w stanie odtworzyć osobowości tej postaci w rozmowach, przez co całość sprawiała bardzo sztuczne wrażenie.
Takie reakcje raczej nie zniechęcą Sony, bo generatywna sztuczna inteligencja jest obecnie najgorętszym tematem w branży technologicznej. Firma już od dłuższego czasu wykorzystuje AI i uczenie maszynowe do przyspieszenia produkcji gier oraz obniżenia kosztów.
Dobrym tego przykładem jest Marvel's Spider-Man 2, gdzie posłużono się tymi technologiami do automatycznego synchronizowania napisów do dialogów w różnych językach. Ponadto niedawno Hermen Hulst, stojący obecnie na czele PlayStation Studios, podkreślił swoją ekscytację technologiami AI, choć jednocześnie zapewniał, że ludzka kreatywność zawsze będzie potrzebna do tworzenia dobrych gier.