autor: Damian Pawlikowski
20. S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Strzelaniną wszech czasów jest...
Spis treści
20. S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla
S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla to jedna z tych gier, które poza bardzo udaną mechaniką rozgrywki oferują dużo więcej narracyjnego miodu, w tym gęsty niczym gulasz ze szczurów, postapokaliptyczny klimat. Co prawda odpowiedzialne za ten niezwykle ambitny projekt ukraińskie studio GSC Game World po wydaniu trzech oficjalnych odsłon cyklu zdążyło splajtować i odrodzić się z prochów pod koniec 2014 roku, jednak nie ma obecnie w planach kolejnych interaktywnych projektów oznakowanym logiem S.T.A.L.K.E.R. Na szczęście miłośnicy marki nie mają wcale powodów do płaczu, biorąc pod uwagę ilość fanowskich modyfikacji do każdego epizodu cyklu, kilka książek z uniwersum dostępnych w księgarniach, a także fakt iż twórcy Cienia Czarnobyla maczali paluszki przy produkcji postnuklearnej gry free-to-play Survarium oraz dwóch wartych uwagi wirtualnych adaptacji powieści Metro. Gra łączyła w sobie wiele niezwykle istotnych elementów gameplay’owych, takich jak zapożyczone z tytułów RPG systemy rozwoju postaci, prowadzenia dialogów oraz zbieractwa, a także bardzo „przyziemny” model strzelania (zacięta w trakcie potyczki broń to tutaj codzienność) i liczne miniscenariusze, budujące niezwykle sugestywną atmosferę całości.