Dying Light 2: Rozwój postaci Dying Light 2 poradnik, solucja
Ta strona poradnika do Dying Light 2 informuje o rozwoju postaci – dowiecie się o randze gracza, XP, umiejętnościach, statystykach i sprzęcie.
Ostatnia aktualizacja: 18 lutego 2022
Na tej stronie poradnika do gry Dying Light 2 znajdziecie wszystkie informacje o rozwoju postaci. Dowiecie się jak awansować sterowaną postać i zwiększać jej statystyki. Poniższe porady i informacje dotyczą m.in. rangi gracza, gromadzenia PD, odblokowywania nowych umiejętności, wydłużania pasków zdrowia i wytrzymałości, a także pozyskiwania i używania coraz lepszego sprzętu.
- Ranga gracza
- Sprawności - walka i parkour
- Umiejętności
- Zdrowie, wytrzymałość i odporność
- Bronie i modyfikowanie ich
- Elementy pancerza i ich unikalne statystyki
Ranga gracza
Rangę gracza możecie potraktować jako poziom doświadczenia głównego bohatera i nadrzędny parametr pozwalający określić stopień jego rozwoju. Na przestrzeni całej gry awansuje się tylko kilka razy, ale przez to każdy awans do wyższej rangi staje się istotny. Rangę możecie zwiększać poprzez zdobywanie i wydawanie punktów sprawności w kategoriach walka i parkour (więcej o tym w kolejnym podpunkcie).
Ranga wpływa na:
- Poziom wyzwania dla rozgrywanych walk - Każda dzielnica oraz każdy napotkany przeciwnik są również opisani rangami. Powinniście unikać wkraczania do dzielnic o wyższych rangach i staczania walk z wrogami z wyższych rang, bo w przeciwnym razie możecie zadawać małe obrażenia i jednocześnie wystawiać bohatera na ryzyko szybkiego zgonu. Szukajcie zajęć i walk, których ranga jest równa lub niższa od aktualnej rangi protagonisty.
- Poziom odnajdywanego lub kupowanego sprzętu - Levelowanie postaci pozwala Wam otrzymywać, kupować lub odnajdywać przedmioty z wyższych rang. Mają one wyższe bazowe statystyki, np. pozwalają na zadawanie większych podstawowych obrażeń albo gwarantują więcej punktów pancerza. Najbardziej ograniczone jest to u handlarzy - nie zakupicie przedmiotu np. z rangi 3 jeśli aktualna ranga bohatera to 1 lub 2.
Ważna uwaga - Po tym jak zaliczycie główną fabułę i przejdziecie do fazy endgame załączy się level scaling świata gry. Oznacza to, że gra zacznie wyrównywać poziom wyzwania dla walk, questów i aktywności do aktualnej rangi Aidena. Może to Wam rezultacie utrudniać zabijanie przeciwników i zaliczanie zadań. Radzimy zająć się wszystkimi trudniejszymi questami i wyzwaniami zanim dokończycie główny wątek fabularny.
Sprawności - walka i parkour
Zdobywane w trakcie gry punkty doświadczenia trafiają do jednej z dwóch kategorii nazywanych sprawnościami, pozwalając na ich stopniowe awansowanie. Są to:
- Sprawność w walce - Możecie gromadzić PD dzięki pomyślnemu atakowaniu i zabijaniu przeciwników (na różne sposoby).
- Sprawność w parkourze - Możecie gromadzić PD dzięki pomyślnemu wykonywaniu ruchów parkourowych (skoki, wspinaczki, bieg po ścianach itp.).
Za każdym razem gdy zgromadzicie wystaraczająco dużo XP w danej kategorii otrzymacie punkt walki lub punkt parkouru - są to po prostu punkty rozwoju. Dodatkowo każdorazowe awansowanie sprawności przybliży Was do zwiększenia rangi gracza opisanej w poprzednim podpunkcie.
Na osobnej stronie Doświadczenie - jak szybko zdobywać? zamieściliśmy praktyczne porady jak gromadzić PD w ramach obu wspomnianych kategorii.
Umiejętności
Wspomniane w poprzednim podpunkcie punkty walki oraz punkty parkouru (sprawności) służą do odblokowywania nowych umiejętności. Obowiązuje to poważne graniczenie, bo:
- Punkty walki możecie wydawać wyłącznie na kupowanie umiejętności z drzewka Walka.
- Punkty parkouru możecie wydawać wyłącznie na kupowanie umiejętności z drzewka Parkour.
Poszczególne umiejętności mogą też mieć dodatkowe wymagania i wymuszać np. żeby postać miała określoną liczbę punktów zdrowia/wytrzymałości (więcej o nich w kolejnym podpunkcie) albo żeby wcześniej odblokować inne umiejętności z danej gałęzi drzewka. Zakupione umiejętności mogą być:
- Aktywne - tak jest w przypadku większości z nich i wymagają ręcznego aktywowania np. poprzez wciśnięcie przycisku lub kombinacji przycisków.
- Pasywne - mogą one cały czas działać w tle i nie wymagać specjalnej aktywacji.
Rekomendacje odnośnie doboru umiejętności oraz innych rzeczy powiązanych ze statystykami i wyposażeniem postaci znajdziecie na osobnej stronie Najlepszy build.
Zdrowie, wytrzymałość i odporność
Zdrowie, wytrzymałość oraz odporność to jedne z najważniejszych statystyk, którymi opisany jest główny bohater:
- Parametr zdrowia wpływa na ilość dostępnych punktów energii życiowej. Im dłuższy pasek zdrowia, tym bardziej zwiększają się Wasze szanse przetrwania po otrzymaniu poważniejszych obrażeń.
- Parametr wytrzymałości wpływa na ilość dostępnych punktów staminy, która jest zużywana przy każdym wysiłku fizycznym, np. przy wyprowadzaniu ataków czy wspinaczce. Im dłuższy pasek wytrzymałości, tym więcej czynności jednorazowo możecie wykonać zanim bohater będzie potrzebował odpocząć.
- Parametr odporności wpływa na szanse przeżycia nocą oraz w ciemnych pomieszczeniach. Dokładniej opisaliśmy go na stronie Odporność - jak działa?. Im dłuższy pasek odporności, tym więcej czasu możecie jednorazowo spędzić w ciemnościach.
Zdrowie i wytrzymałość możecie zwiększać tymczasowo dzięki przedmiotom nazywanym wspomagaczami oraz permanentnie - w tym drugim przypadku potrzebne są inhibitory odnajdywane w świecie gry, które możecie zużywać na rozwijaniu dowolnie wybranego parametru. Odporność zawsze automatycznie jest zwiększana gdy wydacie inhibtory na zwiększenie zdrowia lub wytrzymałości.
Bronie i modyfikowanie ich
Wszystkie pozyskiwane w trakcie gry bronie opisane są statystykami. Najważniejsze z nich to:
- Ranga broni - jest ogólnym wyznacznikiem wielkości jej statystyk. Powinniście zawsze dążyć do posiadania i używania broni z jak najwyższych rang, choć niestety u handlarzy możliwe jest kupowanie wyłącznie broni z identycznej rangi do aktualnej rangi Aidena.
- Obrażenia - informują jak silne mogą być ataki daną bronią. W przypadku broni białej możecie też uzyskać informację o rodzaju zadawanych obrażeń (np. sieczne, obuchowe).
- Trwałość - informuje o aktualnym stanie broni i każdy atak ją stopniowo zużywa, doprowadzając docelowo do jej całkowitego zniszczenia. Więcej informacji jest na stronie Naprawianie broni - czy jest możliwe?. Warto dodać, że zużywanie się sprzętu dotyczy wyłącznie broni białej.
- Dodatkowe statystyki - są one przeróżne i mogą dotyczyć np. wzmocnienia silnych ataków, zadawania większych obrażeń określonym typom przeciwników czy premii do obrażeń przy określonym stanie zdrowia Aidena. Im rzadszą kategorię jakości posiadany dany przedmiot (np. unikalny), tym więcej tego typu statystyk może być na liście.
- Modyfikacje - posiadane bronie możecie ulepszać instalując modyfikacje w slotach o nazwach Miejsce na zakończenie oraz Miejsce na część środkową. Schematy modyfikacji możecie pozyskiwać od rzemieślników. Modyfikacje są w stanie nadawać broniom nowe przydatne cechy, np. przyczyniać się do tego, że atakowani przeciwnicy będą podpalani albo zatruwani.
Uwaga - Pamiętajcie o tym, że w gotowości możecie mieć w danym momencie 4 bronie, a w inwentarzu przenosić aż 24 różne. Dobrym pomysłem jest dysponowanie różnymi broniami po to żeby lepiej je dopasowywać do aktualnych potrzeb (np. zadawania szybkich obrażeń siecznych albo powolnych obuchowych).
Elementy pancerza i ich unikalne statystyki
W inwentarzu bohatera znajduje się 6 slotów na różne elementy ubioru - nakrycie głowy, rękawice, napierśnik, karwasze, spodnie i buty. W przypadku elementów pancerza obowiązują zbliżone zasady do opisanych w poprzednim podpunkcie broni:
- Każdy element pancerza ma swoją rangę oraz poziom rzadkości. Dodatkowo możecie uzyskać informację na temat ile punktów pancerza ubioru gwarantuje jego założenie.
- Ważną zmianą jest to, że elementy ubioru są niezniszczalne i nie musicie obawiać się o ich trwałość.
- Każdy element ubioru pochodzi z określonego zestawu, który można też nazwać buildem. Zestaw ten wpływa na rodzaj dodatkowych statystyk, którymi opisany jest ten przedmiot. Przykładowo ubiór reprezentujący zestaw medyka może oferować premie do tempa regeneracji paska zdrowia, zaś zestaw tanka może zwiększać zadawane obrażenia bronią dwuręczną. Nie musicie dobierać przedmiotów z tego samego zestawu, choć może to być dobry pomysł jeśli planujecie "zbudować" postać pod kątem określonego stylu gry.