Dying Light 2: Najlepszy build Dying Light 2 poradnik, solucja
Ta strona poradnika do gry Dying Light 2 zawiera podpowiedzi jak zbudować najlepszy build – do walki różnymi typami broni białej i bronią dystansową.
Ostatnia aktualizacja: 10 lutego 2022
Na tej stronie poradnika do gry Dying Light 2 znajdziecie porady i wskazówki jak skonstruować optymalny build. Opisaliśmy główne rzeczy składające się na najlepszy build - bronie, elementy pancerza, umiejętności oraz przedmioty zużywalne. Znajdziecie też nasze rekomendacje sprzętu, z którego warto korzystać.
- Informacje wstępne
- Elementy pancerza
- Bronie
- Najlepsze umiejętności
- Przedmioty jednorazowe i przedmioty do rzucania
Informacje wstępne
W grze Dying Light 2 nie ma jedynej słusznej ścieżki rozwoju Aidena, choć decydując się na określone buildy połączone z określonym stylem rozgrywki możecie zacząć lepiej radzić sobie w grze. Buildy możecie też swobodnie mieszać po to żeby Wasza postać np. mogła sobie radzić i w walce w zwarciu i w atakach dystansowych. Skupianie się na jednej konkretnej ścieżce rozwoju niekoniecznie jest dobrym pomysłem, bo możecie np. napotykać wrogów z atakami na dystans lub bezpośrednią walką jako rekomendowaną taktyką działania.
Konstruowany stopniowo build możecie na bieżąco modyfikować, przede wszystkim poprzez podmienianie elementów pancerza i broni na inne. Gra nie pozwala resetować kupowanych umiejętności, ale docelowo i tak odblokujecie je wszystkie, a więc jedynym utrudnieniem może być konieczność zaczekania na możliwość zakupu jakiejś upatrzonej umiejętności.
Elementy pancerza
Elementy ubioru odnajdywane w grze Dying Light 2 mogą reprezentować 4 różne klasy. Są to Wymiatacz, Ranger, Obrońca oraz Medyk. Informację tę możecie odczytać z opisu przedmiotu i wpływa ona na rodzaj głównych premii do statystyk, które oferuje:
- Przedmioty z klasy Wymiatacz oferują przede wszystkim premię do ataków broniami jednoręcznymi, przy czym mogą też oferować m.in. premie do odporności na ataki przeciwników, ilości gromadzonego doświadczenia walki czy zużywania wytrzymałości i tempa odnawiania się jej paska.
- Przedmioty z klasy Ranger oferują przede wszystkim premię do ataków dystansowych, przy czym mogą też oferować m.in. premie do ilości gromadzonego doświadczenia parkouru czy zużywania wytrzymałości przez bronie dystansowe i tempa odnawiania się jej paska.
- Przedmioty z klasy Obrońca oferują przede wszystkim premię do ataków broniami dwuręcznymi, przy czym mogą też oferować m.in. premie do wytrzymałości na ataki przeciwników i zagrożeń środowiskowych, ilości gromadzonego doświadczenia walki czy odporności Aidena.
- Przedmioty z klasy Medyk oferują przede wszystkim premie do ataków parkourowych oraz leczenia postaci - chodzi tu o tempo i skuteczność regeneracji paska zdrowia. Mogą też oferować m.in. premie do ilości gromadzonego doświadczenia parkouru czy odporności na obrażenia.
Główne premie (te, które powyżej wymieniliśmy pogrubioną czcionką) są zawsze ekskluzywne dla danej klasy przedmiotów. Inne premie mogą pojawiać się w więcej niż jednej klasie.
Ważną informacją jest też to, że premie tego samego typu są sumowane. Przykładowo jeśli założycie (w różnych slotach na przedmioty) elementy ubioru z premią +5% oraz +7% do ataków bronią jednoręczną, to będziecie mogli liczyć na łączoną premię +12%.
Szybkie podsumowanie:
Jeśli chcecie walczyć często bronią jednoręczną to szukajcie przedmiotów z klasy Wymiatacz, jeśli chcecie walczyć dwuręczną to szukajcie sprzętu klasy Obrońca, jeśli chcecie stosować ataki dystansowe to szukajcie klasy Ranger, a jeśli pragniecie skuteczniej się leczyć to szukajcie klasy Medyk. Możecie zakładać kilka przedmiotów z tej samej klasy i/lub z tymi samymi premiami do statystyk po to żeby mogły się one łączyć i stawać się większe.
Nasza rekomendacja dla stworzenia najlepszego buildu:
Polecamy skupiać się na kolekcjonowaniu i zakładaniu elementów ubioru z klas Wymiatacz oraz Ranger. Wymiatacz pozwoli Wam skuteczniej korzystać z broni jednoręcznych, które naszym zdaniem są o wiele bardziej przydatne od powolnych broni dwuręcznych, szczególnie w kontekście walk z szybszymi przeciwnikami. Ranger pozwoli Wam z kolei zwiększać skuteczność łuku, który w dalszej fazie kampanii może stać się bronią OP - mogącą zabijać większość wrogów jednym lub maksymalnie kilkoma trafieniami. W zależności od Waszych preferencji możecie pozostawać przy wymieszanym składzie elementów ubioru lub np. zakładać Aidenowi same przedmioty klasy Ranger przed większą bitwą zakładającą korzystanie z łuku/kuszy.
Bronie
Główne bronie w grze, tzn. te, które umieszcza się w aktywnych slotach inwentarza, dzielą się na 3 główne grupy. Są to Bronie jednoręczne, Bronie dwuręczne oraz Bronie dystansowe (do tej kategorii zaliczają się kusza i różne odmiany łuków).
Rodzaj wykorzystywanych broni powinniście uzależniać od używanych elementów pancerza, które opisaliśmy w poprzednim podpunkcie, gdyż dzięki temu otrzymacie powiązane z nimi premie do statystyk:
- Jeśli korzystacie z elementów ubioru z klasy Wymiatacz, to starajcie się regularnie korzystać z broni jednoręcznych.
- Jeśli korzystacie z elementów ubioru z klasy Obrońca, to starajcie się regularnie korzystać z broni dwuręcznych.
- Jeśli korzystacie z elementów ubioru z klasy Ranger, to starajcie się regularnie korzystać z łuków i kuszy.
Przy dobieraniu broni do aktywnych slotów inwentarza zwracajcie również uwagę na:
- Jakość i rangę broni - Im wyższe, tym lepsze podstawowe statystyki będzie posiadała dana broń.
- Dodatkowe statystyki broni - W przeciwieństwie do elementów pancerza mogą one być przeróżne i nie są ściśle powiązane z żadną klasą. Warto rozglądać się za broniami z premiami do obrażeń (po spełnieniu różnych warunków) oraz szybszym odnawianiem paska wytrzymałości.
- Trwałość - Jest to dość istotna pozycja, bo używając broni białej mającej niską trwałość szybciej będziecie musieli się z nią "pożegnać". Pamiętajcie o stosowaniu technik na wydłużanie żywotności broni, które opisaliśmy na stronie Naprawianie broni w poradniku.
- Sloty na modyfikacje - Nie musicie tego traktować jako kluczowego czynnika, ale jeśli dana broń pozwala na instalowanie modyfikacji to powinniście korzystać z tej opcji po to żeby móc ją częściowo naprawiać oraz przede wszystkim żeby dodawać jej nowe cechy (np. podpalanie lub otruwanie trafianych wrogów).
Szybkie podsumowanie:
Starajcie się dopasowywać bronie do używanych elementów ubioru - jednoręczne dla klasy Wymiatacz elementów pancerza, dwuręczne dla klasy Obrońca i dystansowe dla klasy Ranger. Przy dobieraniu broni zwracajcie uwagę na ich jakość, statystyki oraz trwałość po to żeby były dobrze dopasowane do stylu gry i mogły Wam służyć przez dłuższy czas.
Nasza rekomendacja dla stworzenia najlepszego buildu:
W poprzednim podpunkcie zarekomendowaliśmy korzystanie z elementów pancerza z klas Wymiatacz oraz Ranger i dobór broni powinien być uzupełnieniem tej decyzji. Powinniście mieć przede wszystkim w gotowości łuk lub kuszę - zaletą tych broni jest to, że nie psują się, ale musicie cały czas dbać o to żeby miały odpowiedni zapas amunicji (opisaliśmy to na stronie Pierwszy łuk).
Oprócz broni dystansowej powinniście mieć umieszczone w aktywnych slotach 3 różne bronie jednoręczne. Dodatkowo dobrze jest mieć co najmniej 1 inną broń białą w zapasie po to żeby po zużyciu jednej z używanych od razu móc umieścić coś innego do wolnego slotu. Dobrym pomysłem może być zadbanie o pewne zróżnicowanie używanych broni do używania ich w różnych sytuacjach - możecie np. posiadać broń sieczną i obuchową, bądź też bronie nakładające na wrogów inne rodzaje negatywnych statusów (otrucie, porażenie, podpalenie itp.).
Najlepsze umiejętności
Warto na początek przypomnieć o tym, że docelowo będziecie mogli odblokować za punkty rozwoju wszystkie umiejętności. Wybór "najlepszych umiejętności" oznacza po prostu te do odblokowania jako pierwsze po to żeby móc z nich zacząć korzystać jak najwcześniej. Niestety umiejętności mogą mieć w wymaganiach dysponowanie określoną liczbą punktów zdrowia lub wytrzymałości, a więc musicie równolegle zbierać inhibitory i starać się regularnie podnosić te parametry.
Przydatne umiejętności do zainteresowania się w początkowej fazie gry to:
- Doskonały unik (Perfect Dodge; Walka) - Zakupcie tę umiejętność jak najwcześniej żeby dzięki odskakiwaniu do tyłu w ostatnim momencie móc oszałamiać przeciwników.
- Kop w łeb (Headstomp; Walka) - Zdolność ta może ułatwiać Wam szybsze dobijanie tych zombiaków i żywych przeciwników, którzy upadli na ziemię. Skróci to czas walk i pozwoli Wam oszczędzać bardziej broń białą.
- Doskonałe parowanie (Perfect Parry; Walka) - Korzystanie z parowania wymaga pewnego treningu, ale po zapoznaniu się z jego podstawami i przećwiczeniu ruchów możecie sporo zyskać. Dzięki opisywanej umiejętności możecie dodatkowo inicjować spowolnienie czasu.
- Silny atak (Power Attack; Walka) - Radzimy zainteresować się ta zdolnością przede wszystkim jeśli lubicie korzystać z broni dwuręcznych po to żeby móc wyprowadzać nimi jeszcze silniejsze ciosy. Można też jednak używać umiejętności dla broni jednoręcznych.
- But z wyskoku (Dropkick; Walka) - To świetna umiejętność na potrzeby odrzucania przeciwników. Zadaje ona spore obrażenia i bardzo przydaje się do zrzucania wrogów z dachów i wysokich półek, a także do spychania ich w stronę kolców i innych pułapek.
- Aktywne lądowanie (Active Landing; Parkour) - Odblokowanie tej umiejętności może Wam ułatwić unikanie odnoszenia obrażeń po zeskokach z wyższych wysokości. Możecie też nabyć kolejną zdolność Bezpieczne lądowanie (Safe Landing) z tej samej gałęzi żeby zwiększyć skuteczność tej akcji.
- Pewny chwyt (Firm Grip; Parkour) - Ta i kolejne zdolności z tej samej gałęzi drzewka mogą ułatwiać wykonywanie podstawowych ruchów parkourowych oraz usprawniać podstawową wspinaczkę.
- Daleki skok (Far Jump; Parkour) - Jest to umiejętność wymagająca manualnego aktywowania, ale mimo wszystko jest ona bardzo atrakcyjna. Może przydać się przede wszystkim podczas różnego rodzaju scen ucieczek i pościgów.
Przydatne umiejętności do zainteresowania się w dalszej fazie rozgrywki to:
- Dźgnięcie (Stab; Walka) - Umiejętność ta może Wam bardzo pomagać w cichych eliminacjach podczas skradania się. Pamiętajcie jednak, że do aktywowania dźgnięcia musicie mieć w inwentarzu co najmniej 1 nóż do rzucania.
- Roztrzaskanie (Smash; Walka) - To świetna umiejętność pod kątem zaskakiwania wrogów rozstawionych na niższych półkach czy na ziemi. Możecie na nich zeskakiwać i od razu ich zabijać lub przynajmniej zadawać im poważne obrażenia.
- Precyzyjne celowanie (Precise Aiming; Walka) - To istotna zdolność pod kątem korzystania z broni dystansowych. Możecie przybliżać widok i oddawać dzięki temu bardziej precyzyjne strzały. Jest ona też niezbędna do odblokowania kolejnych umiejętności walki na dystans.
- Megastrzał (Power Shot; Walka) - Pozyskanie tej umiejętności jest kluczowe pod kątem zadawania maksymalnych obrażeń z wykorzystaniem broni dystansowych. Docenicie ją podczas atakowania bossów i generalnie silnych wrogów z tej samej lub wyższych rang.
- Pęd (Dart; Parkour) - Umiejętność ta pozwala Aidenowi szybciej poruszać się, aczkolwiek musicie ją zawsze ręcznie aktywować. Warto też zainteresować się kolejnymi zdolnościami z tej samej gałęzi żeby wzmocnić działanie pędu.
- Bezgłośny ruch (Stealth Movement; Parkour) - Może to być przydatna zdolność pod kątem zwiększania skuteczności skradania się i zmniejszania ryzyka wykrycia bohatera przez przeciwników zanim zostaną wyeliminowani.
- Odbicie od wroga (Enemy Jump; Parkour) - Umiejętność ta może zyskać na atrakcyjności po odblokowaniu paralotni, gdyż dzięki odbiciu się od przeciwnika możecie ją od razu aktywować w locie.
- Walnięcie (Bash; Parkour) - Jest to po prostu szarża, która ma bardzo silne działanie i jest w stanie skutecznie odpychać nawet silniejszych przeciwników. Możecie używać tej zdolności nie tylko żeby łatwiej podróżować po mapie, ale i podczas staczania bezpośrednich walk.
- Tik-tak (Tic Tac; Parkour) - To pierwsza spośród kilku umiejętności powiązanych z bieganiem po ścianach, które może przydawać się przede wszystkim podczas bardziej skomplikowanych wspinaczek.
Nasza rekomendacja dla stworzenia najlepszego buildu:
W przypadku umiejętności powinniście dobierać je nie tylko pod kątem dobrego dopasowania do używanych broni i elementów pancerza, ale również ułatwiania sobie parkouru dzięki odblokowywaniu nowych ruchów parkourowych.
Z kategorii Walka powinniście jak najwcześniej odblokować Doskonały unik oraz Doskonałe parowanie, które ułatwią Wam walkę bronią białą. Precyzyjne celowanie oraz Megastrzał są bardzo istotne dla lepszego używania łuku / kuszy. Dodatkowo jeśli planujecie zaskakiwać wrogów zaopatrzcie się w Dźgnięcie.
Z kategorii Parkour odblokujcie jak najwcześniej Aktywne lądowanie i Bezpieczne lądowanie. Umiejętności zaczynające się od Pewnego chwytu i Dalekiego skoku ułatwią Wam poruszanie się w oparciu o parkour. Z dalszych gałęzi pomocne są Pęd i Walnięcie (szarża do używania na wszystkich typach wrogów).
Przedmioty jednorazowe i przedmioty do rzucania
Opisane w poprzednich podpunktach elementy ubioru, bronie oraz umiejętności powinniście też uzupełniać korzystaniem z dobrych przedmiotów zużywalnych. Zalecamy mieć zawsze w gotowości:
- Co najmniej kilka leków lub apteczek wojskowych - Bardzo istotne jest to żeby móc od razu wyleczyć się jeśli Aiden odniesie w jakiejś bitwie większe obrażenia i dalsze podążanie osłabioną postacią stanie się bardziej ryzykowne. Z leków korzystajcie w początkowej części gry. W dalszej fazie kampanii zaczniecie odnajdywać coraz więcej (lepszych) apteczek.
- Co najmniej kilka przedmiotów do odnawiania odporności - Mogą to być np. grzybki UV albo wspomagacze odporności. Są one szczególnie istotne w początkowej części gry, bo Aiden będzie miał wtedy niższą maksymalną odporność i w rezultacie częściej trzeba będzie ją uzupełniać. Nie zawsze będzie to możliwe poprzez powrót do bezpiecznej lokacji. Problem ten traci na znaczeniu w dalszej fazie gry, bo rozwinięta odporność pozwoli na dłuższe przebywanie w ciemnościach (np. 10 lub więcej minut).
- Co najmniej 1 nóż do rzucania - Noże mają dwa główne zastosowania w grze: możecie rzucać nimi w przeciwników lub po odblokowaniu umiejętności Dźgnięcie zużywać je do szybkiego zabijania złapanych wrogów.
- Co najmniej kilka koktajli Mołotowa - Wykazują się one bardzo dużą skutecznością w atakowaniu i osłabianiu grup przeciwników. Mogą to być zarówno zombiaki, jak i np. renegaci.