Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 29 października 2015, 15:11

30. Legacy of Kain: Soul Reaver. Przypominamy najlepsze gry lat 90.

Spis treści

30. Legacy of Kain: Soul Reaver

CZY GRA SIĘ ZESTARZAŁA?

Od czasów premiery zarówno pod względem grafiki, jak i rozgrywki medium poszło mocno naprzód.

CZY WARTO TERAZ ZAGRAĆ?

Z jednej strony Soul Reaver nadal oferuje świetną historię i interesujący klimat, z drugiej niewykorzystany potencjał oraz szalejąca kamera mogą odrzucić graczy.

CZY GRĘ MOŻNA KUPIĆ?

Chociażby na Steamie czy GOG-u, i to całkiem niedrogo.

Legacy of Kain: Soul Reaver wyszło w sierpniu 1999 roku, rzutem na taśmę załapując się na lata 90. I w sumie data wydania to jedyne, co łączy grę z tą dekadą, bowiem znacznie wyprzedzała ona większość swojej konkurencji – zarówno pod względem grafiki (niektórzy dziennikarze nazywali ją nawet jedną z najlepiej wyglądających gier na pierwsze PlayStation), jak i klimatu czy rozgrywki. Ta ostatnia skupiona była na regularnych potyczkach z różnymi przeciwnikami, a także na rozwiązywaniu wszelkiej maści łamigłówek, których poziom trudności sprawiał, że mniej doświadczeni gracze rwali sobie włosy z głowy. Do tego rewelacyjna ścieżka dźwiękowa, budująca niepokojącą atmosferę, oraz świetni aktorzy głosowi...

Ostatecznie największym wrogiem Soul Reaver okazała się... ambicja deweloperów. Twórcy sami przyznawali, że w przypadku tego projektu porwali się z motyką na słońce. Druga część Legacy of Kain została okrojona po tym, jak producenci zorientowali się, że nie zdążą jej ukończyć na czas, jeśli nadal będą rozbudowywać swój początkowy pomysł. W związku z tym wycięto kilka rodzajów przeciwników, lokacji oraz umiejętności, a końcówka gry robi wrażenie mniej dopracowanej – jednak nawet pomimo tego recenzenci potrafili narzekać, że Soul Reaver jest zbyt nieliniowe! Trudno nie patrzeć na tę produkcję jak na tytuł, który – z przyczyn finansowych – nigdy do końca nie wykorzystał swego pełnego potencjału. Nie zmienia to jednak faktu, że w ostatniej dekadzie ubiegłego wieku mało było dzieł, które mogły drugiemu Legacy of Kain stawić czoła.

29. Fallout

CZY GRA SIĘ ZESTARZAŁA?

Niestety tak. Mechanika Fallouta może się okazać zbyt toporna dla nowych graczy.

CZY WARTO TERAZ ZAGRAĆ?

Tak – chociażby dlatego, że to absolutny klasyk medium i nie odpalić go chociaż raz to wstyd.

CZY GRĘ MOŻNA KUPIĆ?

Tradycyjnie na Steamie, GOG itp.. Poza tym 2 października na półki sklepowe trafiła Antologia Fallout, zawierająca wszystkie dotychczasowe części serii.

Można by się kłócić, że tak naprawdę to Wasteland był pierwszym tytułem osadzonym w czasach po globalnej katastrofie, ale spójrzmy prawdzie w oczy - gdyby nie Fallout, wyrażenie „postapokaliptyczny” byłoby dla wielu graczy po prostu wysoko punktowanym słowem w Scrabblach. W 1997 roku Interplay Entertainment nie stworzyło gry - stworzyło świat. Świat niezbyt gościnny, bo wypełniony bandytami, mutantami i ciągłymi problemami, ale od którego nie dało się oderwać. Przemierzanie Pustkowi jest po prostu uzależniające – co chwila możemy natknąć się na odniesienia do popkultury, czarny humor, interesujące postaci czy wreszcie na zadania, do których możemy podejść na kilka różnych sposobów, nie będąc karanym przez twórców za swoje decyzje. Do tego przyjemna, turowa walka z monstrami przemierzającymi postapokaliptyczny krajobraz, kultowy już system S.P.E.C.I.A.L., który diametralnie zmieniał rozgrywkę (spróbujcie obniżyć inteligencję do minimum!), świetne zakończenie…

Można wymieniać długo, ale wpływu Fallouta na medium nie da się przecenić. Możliwości poprowadzenia fabuły może być wzorem dla wielu współczesnych RPG-ów, Vault Boy stał się jednym z uniwersalnych symboli interaktywnej rozrywki, a zbudowane pomimo ograniczeń sprzętowych uniwersum powala pesymistycznym klimatem upadłej Ameryki lat 50-tych. Nowe odsłony serii może i wyglądają o niebo lepiej, oferują więcej opcji oraz nowocześniejszy model rozgrywki, ale to pierwszy Fallout pozostaje nie tylko jednym z najlepszych przedstawicieli gatunku, ale i jedną z najwybitniejszych gier wszech czasów.

  1. Fallout w encyklopedii gier gry-online.pl

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra z lat 90. jest Twoim zdaniem najlepsza?

Half-Life
8%
Fallout 2
14,4%
Baldur's Gate
6,1%
Metal Gear Solid
2,4%
Planescape Torment
3,8%
Doom
1,4%
Diablo
3,5%
Counter-Strike
1,9%
Heroes of Might & Magic III
24,1%
UFO: Enemy Unknown
1,7%
System Shock 2
0,7%
TIE Fighter
0,4%
Quake II
1,4%
Command & Conquer
1,1%
Sid Meier’s Civilization
1,4%
Tomb Raider
1,9%
Thief: The Dark Project
6,8%
StarCraft
3,2%
Mortal Kombat II
0,9%
The Settlers II
1,6%
Silent Hill
1,1%
Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
0,5%
Street Fighter II
0,5%
Dune II: Battle for Arrakis
0,5%
Final Fantasy VII
2,5%
Doom II: Hell on Earth
0,6%
Unreal
1,3%
Commandos: Behind Enemy Lines
1,8%
Fallout
1%
Legacy of Kain: Soul Reaver
0,9%
Inna.
2,4%
Zobacz inne ankiety
Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku
Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku

Jak o grach pisała prasa ponad ćwierć wieku temu? Ile ponadczasowych hitów ukazało się tylko w jednym, 1997 roku? Zapraszamy Was na niezwykłą podróż w czasie do ery narodzin Diablo, Fallouta i GTA!

Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji
Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji

Wracacie czasem do staroci? Powrót do starej gry może być ciekawym doświadczeniem. Zapytaliśmy członków redakcji, do których dawnych, około dwudziestoletnich gier wracają w przerwach między premierami.

Kultowe gry dzieciństwa - wspominamy najbardziej wciągające tytuły sprzed lat
Kultowe gry dzieciństwa - wspominamy najbardziej wciągające tytuły sprzed lat

Powroty do czasów dzieciństwa pełne są sentymentu. Nie inaczej jest w przypadku pokolenia, które popołudnia w trakcie lat szkolnych spędzało na grach wideo. Dziś wspominamy najlepsze gry, przez które kara na komputer była najgorszą możliwą torturą.