Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Wasteland 2 - poradnik do gry

Wasteland 2 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Zestaw porad przed wyruszeniem na pustkowia | Podstawy rozgrywki Wasteland 2 poradnik Wasteland 2

Ostatnia aktualizacja: 24 lipca 2019

Aby Strażnicy Pustkowi rośli w siłę, a ludziom żyło się dostatnio (lub chociaż "żyło się"), warto wziąć sobie do serca kilka ogólnych porad, przydatnych dla każdego świeżego kadeta wyruszającego na postapokaliptyczne równiny Arizony:

Klasyczne RPG

Wasteland 2 jest zrobione w stylu klasycznych, izometrycznych gier Role Playing, niezwykle popularnych szczególnie na przełomie wieków. Jeśli grałeś w te gry, wiesz, jak one wyglądają i czego się po nich spodziewać, jeśli nie - zaglądaj w każdy możliwy kąt, przeszukuj każdą możliwą skrytkę, a przede wszystkim, rozmawiaj z każdą napotkaną osobą. Zwracaj uwagę na dialogi, nie spiesz się, sprawdź dokładnie wszystko. Nie idź po nitce głównego zadania od punktu A do punktu B. Skręć trochę w bok, a odkryjesz zupełnie nowe miejsca i zupełnie nowe, rozbudowane historie, które w innym przypadku mógłbyś przegapić. Zdobędziesz dzięki temu więcej doświadczenia, które w dłuższej perspektywie znacznie ułatwi rozgrywkę, oraz wyciągniesz ze swojej przygody z Wasteland 2 znacznie więcej frajdy.

Niech także jak najszybciej wejdzie ci w nawyk regularne wciskanie przycisku podświetlenia wszystkiego, czego można użyć (Z na klawiaturze), inaczej bardzo dużo może cię ominąć...

Nie przejmuj się również, jeśli w danym momencie nie możesz rozwiązać zadania, otworzyć jakiejś skrzyni albo pokonać grupy przeciwników. Większość problemów pustkowi możesz rozwiązywać w dowolnej kolejności. Jeśli więc coś sprawia ci poważne problemy - zostaw to. Zajmij się czymś innym, zdobądź kilka poziomów i lepszy sprzęt i dopiero wtedy wróć. Może się okazać, że trudne zadanie albo niepokonany przeciwnik nagle stali się banalni.

Lepiej z mądrym zgubić...

Umiejętności to klucz do zwycięstwa. By podołać wszystkim zadaniom, twoja drużyna powinna mieć jak najwięcej różnych umiejętności na możliwie jak najwyższym poziomie. Ile punktów będziesz w stanie przeznaczyć na umiejętności po każdym awansie, zależy od Inteligencji, więc tworząc oddział zadbaj, by nie było w nim żadnych tumanów! Podstawowe umiejętności, które powinieneś rozwijać praktycznie od początku, to Włamywacz (Pick Lock), Kasiarz (Safecracking), Haker (Computer Science), Percepcja (Perception), Medyk Polowy (Field Medic), Chirurg (Surgeon), Cwaniak (Smart Ass) i Lizus (Kiss Ass).

Na dobry początek

Zaraz po starcie gry znajdziesz na ziemi łopatę. Nie zapomnij jej podnieść, bardzo się przyda. Na pustkowiach znajdziesz mnóstwo kupek ziemi, które możesz rozkopać, odkrywając często różnorakie skrytki ze sprzętem. By użyć łopaty dodaj ją do paska szybkiego wyboru, następnie wybierz i kliknij w miejscu, w którym chcesz kopać. Usypaną ziemię dość łatwo rozpoznać, podświetli się też przy użyciu Percepcji lub wciśnięciu klawisza podświetlenia. Możesz także rozkopywać groby. Jeśli chcesz, możesz nawet od razu rozkopać grób świeżo pochowanego Asa! Nie licz jednak na to, że Vargas i inni strażnicy będą się temu spokojnie przyglądać...

Ponadto używając umiejętności Zakapior podczas rozmowy ze strażnikiem pilnującym wejścia do Twierdzy, możesz otrzymać specjalny pistolet-strzelbę, Muł z Missisipi (Mississippi Mule), z naprawdę potężnym kopem.

Tuż po rozpoczęciu możesz także dołączyć do drużyny Angelę Deth, która przebywa niedaleko wyjścia z Twierdzy. To potężne wzmocnienie każdej nowej drużyny, zarówno pod względem ofensywnym, jak i użytkowym. Posiada karabin szturmowy, z którego potrafi zrobić nie lada użytek, a ponadto ma niezwykle przydatne umiejętności - Brutal (Brute Force) i Zakapior (Hard Ass).

Ratuj świat poprzez recykling!

Nie sprzedawaj, a już na pewno nie wyrzucaj, nieużywanych broni. Naucz się umiejętności Rusznikarz (Weaponsmithing) i rozmontowuj je. Zdobędziesz dzięki temu modyfikacje, które możesz zamontować w używanym sprzęcie, a nawet jeśli nie - otrzymasz Uszkodzone części broni (Broken junk parts), które możesz z zyskiem sprzedać w Twierdzy Strażników. Im jednak wyższy poziom broni, tym wartość zdobytych części spada. Warto rozmontowywać najtańsze karabiny snajperskie albo pistolety, ale młoty lub topory energetyczne bardziej opłaca się sprzedawać w nienaruszonym stanie.

Awansowany pracownik to zdrowy pracownik

W grze nie ma automatycznej regeneracji życia. Ranna postać pozostanie ranna, dopóki nie zażyje środków leczniczych, z jednym wyjątkiem - awansem na wyższy poziom doświadczenia. Jeśli postać jest mocno zraniona, ale ma już niemal pełny pasek doświadczenia, jakoś sobie poradzi w starciu z jeszcze jedną watahą zmutowanych borsuków. Zaraz po takiej walce skorzystaj z radia, a wiadomość o awansie tak ją ucieszy, że błyskawicznie ozdrowieje z wszelkich dolegliwości (poziom leczenia zależny jest od poziomu trudności gry). To bardzo efektywny sposób oszczędzania apteczek.

Zawsze czujny i gotowy

Pamiętaj o regularnym przeładowywaniu broni poza walką i sprawdzaniu, czy magazynki nie są przypadkiem puste. Na wszelki wypadek sprawdź broń każdej postaci i upewnij się, że na pewno przeładowała. Zrób to zwłaszcza po walce, w której bohaterowie zmieniali broń palną na broń do walki wręcz, lub jedną broń palną na inną. Lepiej zmarnować kilka sekund na ostatnie sprawdzenie, niż zorientować się już w walce, że nie możesz oddać serii z broni ciężkiej, bo w magazynku zostały tylko dwa pociski.

Badając nową lokację przodem puszczaj postać z największą percepcją. Jeśli zauważy pułapki, niech do akcji wejdzie saper. Zwiadowcę przesuń do tyłu i pozwól specjaliście działać, tak by w razie porażki straty były jak najmniejsze. Jeśli dostrzeżesz wrogów, cofnij się i ściągnij resztę ekipy. Wszystkie skrzynie wpierw sprawdź percepcją, a przed otwarciem rozbrój pułapkę oraz alarm. Jeśli zepsujesz zamek, napraw go i spróbuj otworzyć go jeszcze raz. Badaj teren przed sobą powoli i ostrożnie, a przede wszystkim uważaj, gdzie poruszasz się grupą. Miny wybuchają natychmiast po nadepnięciu na nie, więc jedna osoba wystarczy, by zranić całą drużynę.

W czasie walki staraj się wykorzystywać rozrzut broni i ustawienie przeciwnika. Jeśli kilka osób jest w rzędzie - zmień tryb strzału na serię i celuj w tego na samym końcu, a jest spora szansa, że po drodze zranisz także tych stojących bliżej. Wykorzystuj także na swą korzyć ukształtowanie terenu. Zajmuj pozycje na pagórkach i za wszelkimi wyrwami w ziemi, wąwozami i innymi naturalnymi blokadami, przez które nie można przejść. Jest to szczególnie przydatne podczas walk ze zwierzętami, które najpierw będą musiały obejść drużynę i znaleźć drogę.

Luźna grupa to najlepsza grupa

Ciasna grupa jest łatwiejszym celem dla granatów. Strzelając do przeciwnika możesz trafić stojącego między wami towarzysza z drużyny, zwłaszcza jeśli strzelasz z broni ciężkiej albo karabinów. Członkowie drużyny nie mogą przechodzić przez siebie, a co za tym idzie mogą zablokować sobie drogę w wąskich przejściach. Łatwiej też mogą zostać zablokowani przez przeciwników. Stąd w każdej walce staraj się rozproszyć drużynę, tak by nie strzelała przez siebie nawzajem i nie blokowała sobie przejść. Idąc zwartą grupą łatwiej też wpaść na pola minowe i inne pułapki.

"Zaktualizowałem mój dziennik"

Nie wiesz, dokąd iść ani co robić? Nie panikuj, tylko otwórz swój dziennik, gdzie zapisane są wszystkie interesujące fakty na temat poszczególnych zadań.

Uważnie się rozglądaj

Każda lokacja pełna jest skrzyń, sejfów i ukrytych skrytek, które znajdziesz jedynie dzięki odpowiednio wysokiej percepcji. Możesz je znaleźć wszędzie, zarówno tuż po drodze, jak i na końcu ślepego zaułka. Z tego powodu warto mieć przez cały czas aktywną percepcję i badać każdy fragment lokacji. Dotyczy to również ukrytych kapliczek. Chociaż większość z nich wygląda identycznie, pojedyncze posiadają ukryte, nierzadko zabezpieczone pułapkami skrzynie, w których można znaleźć cenne rzeczy.

Rozsądnie zapisuj stan gry

Z różnych powodów, ale głównie dlatego, że ilość slotów jest duża, ale ograniczona. Nie dowiesz się jednak, ile ich jest, póki wszystkich nie zapełnisz. W razie przekroczenia limitu starsze zapisy będą ukrywane, więc nie zdziw się, jeśli nie będziesz mógł ich nigdzie znaleźć. Zapisy, które przekroczyły limit, znajdować się będą w stosownym folderze. Starczy skasować albo przenieść kilka nowszych, by starsze były ponownie widoczne w grze.

Zawsze strzelaj pierwszy

Wiesz, że za chwilę dojdzie do bitwy? Rozstaw swoich ludzi, wybierz snajpera i oddaj strzał w najlepszy możliwy cel. Istnieje spora szansa na jego poważne zranienie, może nawet zabicie. Jeden martwy przeciwnik przed walką to niewielkie, ale zawsze jakieś ułatwienie.

Zaawansowana wersja tej taktyki wymaga użycia dwóch snajperów, którzy oddadzą strzał dokładnie w tym samym czasie. Problem polega na tym, że muszą być ustawieni dokładnie w stronę przeciwnika, ten zaś powinien być nieruchomy albo poruszać się powoli. Inaczej istnieje szansa, że jeden ze snajperów strzeli szybciej, podczas gdy drugi będzie dopiero brał przeciwnika na cel. Mimo to warto spróbować, gdyż dwa trafienia to stuprocentowa gwarancja śmierci większości przeciwników. W najgorszym zaś razie trafisz wroga raz, co wciąż jest dobrym wynikiem.

Bądź umiarkowanym chomikiem

W grze można zdobyć bardzo dużo wartościowych przedmiotów, takich jak materiały wybuchowe, książki zwiększające poziom umiejętności albo rzadkie środki wspomagające. Wiele z nich warto zachować na później, ale tylko do pewnego momentu. Jeśli widzisz, że walka sprawia ci problemy, roboty albo zwierzęta mają za dużo punktów życia, a w twoim ekwipunku leży trzydzieści granatów - skorzystaj z zapasów. Odciążysz plecaki i ułatwisz sobie starcie. Nie martw sie, że właśnie zużyłeś cenną rakietę albo dużą apteczkę. Będziesz miał jeszcze sporo okazji do zdobycia albo kupna nowych.

Dobro zależy od punktu widzenia

Zadania w Wasteland 2 można rozwiązywać na wiele różnych sposobów. Zawsze możesz wyjść z założenia, że z twojego punktu widzenia to Jedi są źli. Przecież wybicie do nogi jednej z dwóch walczących ze sobą stron lub nawet obu, to technicznie rzecz biorąc także zaprowadzenie pokoju. Bądź niezależny i działaj po swojemu. Praktycznie każda frakcja ma przeciwwagę; możesz opowiedzieć się po którejś ze stron lub próbować je zjednoczyć. Jeśli masz dar przekonywania (Charyzma), to wiele problemów rozwiążesz nie wyciągając nawet pistoletu z kabury.

Możesz też zrobić obrót o 180 stopni i zabijać wszystkich bezbronnych ludzi, których jako członek Strażników Pustkowi przysięgałeś bronić. Jeśli będziesz robić tak wystarczająco długo, to w końcu Strażnicy Pustkowi wyrzucą cię ze swoich szeregów i zaczną na ciebie polować. Co ciekawe, będziesz miał wówczas szansę sprzymierzyć się z inną grupą, która również jest wrogiem strażników i razem możecie próbować ich zniszczyć dla zupełnie odmiennego, ale zarazem całkowicie oficjalnego i pełnego, zakończenia gry.

Myśl kreatywnie

Starowinka we wsi mówi, że popsuła im się studnia? Spróbuj użyć na niej umiejętności Mechanik. Pastuch mówi, że jego bydło jest niespokojne? Użyj na krówkach Zaklinacza zwierząt. Doktor w szpitalu ma łóżka pełne cierpiących pacjentów? Zakładaj rękawiczki i szykuj Chirurga. Możesz nawet użyć Brutala na krowie, by ją przewrócić, jeśli masz zły humor! Takie elementy nie będą wypisane w dzienniku, więc myśl kreatywnie i szukaj wszelkich okazji, by pochwalić się swoimi umiejętnościami.

Dotyczy to również hakowania robotów albo oswajania zwierząt w czasie walki. Wystarczy mieć dostatecznie duży poziom umiejętności, by przejęcie nawet największych maszyn albo najgroźniejszych stworów okazało się banalnie proste. Co prawda po bitwie zostaną automatycznie zniszczone, zabite lub zwyczajnie uciekną, lecz wcześniej będą stanowić znaczącą pomoc. Zwłaszcza jeśli wyposażone są w broń energetyczną albo posiadają dużo KON. Hakować lub oswajać można też przed walką, jak chociażby odwrócone do ciebie tyłem wieżyczki bądź duże żaby. Grunt, by w czasie operacji nie dać się wykryć.

Pamiętaj też, że możesz próbować używać umiejętności do woli, a przynajmniej do czasu krytycznego niepowodzenia - lepiej nie ryzykować, jeśli szansa na sukces jest niższa niż 35%. Awansuj i wróć w to miejsce później... Ewentualnie bądź mięczakiem i zapisz grę przed użyciem umiejętności, a w razie niepowodzeń krytycznych po prostu wczytuj ją i próbuj ponownie aż do skutku. To samo możesz zresztą zrobić przy przeszukiwaniu skrzyń. Zawartość większości z nich jest losowana, więc po zajrzeniu do środka i uznaniu, że nie ma tam nic ciekawego możesz wczytać grę i spróbować szczęścia jeszcze raz.

Rozbijanie płotu bronią. - Zestaw porad przed wyruszeniem na pustkowia | Podstawy rozgrywki Wasteland 2 - Wasteland 2 - poradnik do gry
Rozbijanie płotu bronią.

Gdy nie można frontem - próbuj od tyłu

Praktycznie każda strzeżona forteca ma jedną, jedyną wadę w swej konstrukcji - tylne wejście. Często wystarczy tylko wyłamać płot, by odblokować drogę do kompletnie niestrzeżonych jaskiń, które prowadzą prosto do głównej bazy wroga. Szukaj takich dróg! By niszczyć przeszkody, możesz użyć Brutala lub materiałów wybuchowych.

Uważaj z materiałami wybuchowymi

Nie tylko dlatego, że możesz z ich pomocą zranićsojuszników, ale również z powodu skrzyń. Sejfy można otwierać dynamitem, ale potraktowana nim skrzynia zostanie zniszczona. Zamiast amunicji albo złomu znajdziesz w niej co najwyżej kilka zniszczonych desek. Poza tym źle rzuconym granatem łatwo jest zabić towarzyszy drużyny, na przykład zwierzęta.

Zbieraj gadżety

Większość znajdowanych przez grupę gadżetów zwiększa poziom umiejętności tak długo, jak postać je nosi. Dzięki nim możesz zdobyć brakujący punkt lizusa albo zakapiora, dzięki którym bezkrwawo rozwiążesz trudne zadanie, punkt kasiarza, bez którego nie będziesz mógł nawet spróbować otworzyć zamka, albo punkt sapera, który pozwoli ci łatwiej oczyścić duże pole minowe. Inne gadżety pozwolą nosić więcej wody, ekwipunku albo zwiększą szansę na krytyczne trafienie. Warto więc zbierać wszystkie gadżety mające wpływ na umiejętności bądź oferujące inne korzyści, nawet jeśli przy okazji obniżają atrybuty. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się okazać przydatne.

Z gadżetami związany jest również mały trik. Gra nie odróżnia, czy 10 poziom umiejętności został zdobyty dzięki punktom, książkom czy gadżetom. Jeśli więc znajdziesz gadżet zwiększający jedną lub dwie umiejętności o punkt, możesz nie rozwijać jej do maksimum, tylko uzupełnić braki gadżetem. Pozwoli ci to zaoszczędzić osiem punktów umiejętności, czyli aż 4 poziomy dla postaci o inteligencji 4. Nawet więcej, jeśli wpadnie ci w ręce książka dająca na stałe +1 do wskazanej umiejętności. W takim wypadku można umiejętność rozwinąć za punkty do poziomu 8, z pomocą książki zwiększyć do 9, a potem gadżetem podbić do 10. Jest to o tyle dobre, że gadżety mogą być zmieniane w dowolnym momencie, także w trakcie walki. Nie ma więc problemu ze zmianą gadżetów niebojowych na bojowe tuż przed, albo w pierwszej turze starcia. Problemy za to mogą sprawiać gadżety zwiększające umiejętności, ale obniżające atrybuty. Kara -1 to niewiele, ale może oznaczać kilka dodatkowych punktów KON straconych w czasie ataku albo gorsze miejsce w kolejce walczących. Poza tym trzeba pamiętać o zmianie gadżetów, co przy grupie siedmiu postaci o zróżnicowanych umiejętnościach może okazać się trudne. Ostatnią wadą jest to, że gadżety nie pozwalają na zakup cech. By zyskać do nich dostęp musisz podnieść poziom umiejętności z pomocą punktów umiejętności, nie gadżetów.

Istnieją również gadżety dające bonus +2 do poziomu umiejętności, ale trafiają się dość rzadko. Lepiej przy planowaniu rozwoju postaci nie nastawiać się na ich znalezienie.

Przygarnij zwierzątko

Z pomocą zaklinacza zwierząt możesz powiększyć grupę o zwierzę. Zwierzęcia nie możesz kontrolować, ale sama jego obecność będzie zwiększała atrybuty opiekuna. Z tego powodu warto zainteresować się napotkanymi zwierzętami. Co prawda drużyna pustynnych policjantów będzie wyglądała dziwnie w towarzystwie kozy, krowy oraz przerośniętego szczura, ale korzyści z ich posiadania powinny stanowić dostateczną rekompensatę. Poza tym zwierzęta mogą służyć w walce jako dodatkowa pula KON, tarcza przed wrogim ostrzałem lub blokująca przejście barykada.