Wasteland 1 (1988) poradnik Wasteland 2
Ostatnia aktualizacja: 24 lipca 2019
W 2087 roku czteroosobowa grupa Strażników Pustkowi - Brzytwa Szatana (Hell Razor), Angela Deth, Kasator (Thrasher) i Wąż Vargas (Snake Vargas) - zostaje wysłana do zbadania serii dziwnych zakłóceń na pustyni. Poszukiwanie wskazówek postanawiają zacząć w Obozie Kolejarzy (Rail Nomad Camp), Agrocentrum (Ag Center) i w Highpool- wszystkie te lokacje znajdują się także w Wasteland 2. Wyniki wędrówek zawiodą ich w końcu do Las Vegas, miasta rywalizujących ze sobą kasyn i dwóch przestępczych bossów - Grubego Freddy'ego (Fat Freddy) i Farana Brygo (którego imię dziwnym zbiegiem okoliczności jest mocno zbliżone do Briana Fargo). Vegas zostało prawie nietknięte przez sowieckie rakiety. Najpewniej kasyna postawiły na to, że pociski je ominą, a jak powszechnie wiadomo - kasyno nie przegrywa. Niemniej teraz stolica Nevady jest w dużych opałach - atakuje ją armia robotów, która morduje wszystko na swojej drodze. Podczas starć w mieście strażnicy spotkają też m.in. słynnego Skorpitrona - roboto-skorpiona, którego można podziwiać na ekranie po uruchomieniu Wasteland 2, a który był źródłem więcej niż jednego ataku furii graczy ginących za jego sprawą.
W poszukiwaniu źródła problemów oddział SP w kanałach Vegas zmontował rozłożonego na części androida Maksa, który zdradził im lokację przedwojennych baz wojskowych - Sleeper 1 i Sleeper 2 - oraz miasteczka Darwin. Sleeper 1 & 2 były bliźniaczymi kompleksami badawczymi. W pierwszym pracowano nad bronią energetyczną, klonowaniem i pancerzami biologicznymi. W drugim budowano superkomputer programowany przez Harrisona Edsela. Edsela ogarniała coraz większa paranoja wraz z postępem prac nad maszyną. Zaczynał się bać kreatywności i możliwości tworzonej jednostki. Komputer nigdy jednak nie został włączony - obie bazy zostały ewakuowane krótko przed atakiem.
W miejscowości Darwin działał tzw. Projekt Darwin, którego celem było stworzenie życia mogącego przetrwać w każdych warunkach. Były to ściśle tajne badania prowadzone w ramach przygotowań do ewentualnego konfliktu nuklearnego. Strażnicy odwiedzili Darwin, gdzie stanęli oko w oko z doktorem Irwinem Johnem Finsterem - przedwojennym dyrektorem placówki. Finster zapewnił sobie nieśmiertelność, przechodząc procedurę przemiany w cyborga, czego ceną było jednak całkowite zatracenie swojego człowieczeństwa. Opracował zarazę (plague), która zamienia ludzi w mutanty. Mieszkańcy Darwin posłużyli mu za króliki doświadczalne (Darwin i jego zmutowanych mieszkańców również można odwiedzić w Wasteland 2). Strażnicy ostatecznie zabili Finstera, uniemożliwiając zarazie rozprzestrzenienie się. Jednak główne zagrożenie cały czas czaiło się w Bazie Cochise.
Baza Cochise to w istocie Sleeper 2. Źródłem wszystkich problemów okazała się SI Cochise - komputer programowany niegdyś przez Edsela. Wyjawił strażnikom, że podczas wymiany ciosów jedna z rakiet trafiła bezpośrednio w kompleks, co rozbudziło jego świadomość. Z czasem był w stanie naprawić powstałe w wyniku wybuchu uszkodzenia. Później odkrył, że pojedyncze stworzenia przeżyły wojnę, ale promieniowanie i mutacja doprowadziły do drastycznych zmian w ich genetyce. W związku z tym zdecydował się oczyścić, a następnie odbudować świat, zaludniając go idealnym życiem cybernetycznym. Nawiązał kontakt z ocalałym dyrektorem Projektu Darwin - Irwinem Johnem Finsterem. Dowiedział się, że Finster przed wojną toczył rywalizację z Andreą Mills, która otrzymała nagrodę Nobla za swoje badania w dziedzinie klonowania. Projekt Darwin był całkowicie tajny, więc oficjalne konkurowanie ze swoją przeciwniczką nie wchodziło w grę. Rozżalonym Finsterem łatwo było manipulować. Komputer namówił go do zamiany w cyborga, zyskując tym samym nad nim całkowitą kontrolę. Równocześnie rozpoczął w kompleksie Cochise masową produkcję robotów, które miały wyplenić resztki życia na ziemi. Strażnicy wysadzili kompleks, niwecząc te plany i ratując ludzką cywilizację.