Taktyka w starciach w Wasteland 2 | Walka poradnik Wasteland 2
Ostatnia aktualizacja: 24 lipca 2019
Podstawą przetrwania w niewdzięcznej codzienności pustkowia jest rozsądek w zarządzaniu posiadanymi zasobami. Owszem, możesz rzucić się z okrzykiem na ustach prosto pod lufy przeciwników i cisnąć w nich wszystkim, co masz najlepsze. Owszem, prawdopodobnie szybko wygrasz taką walkę. Prawdopodobnie wygrasz też i następną, a może także kolejną. Ale potem nagle zorientujesz się, że nie masz już apteczek, a w magazynku zostały trzy naboje i radosna frywolność ustąpi miejsca irytacji i nerwom. Każdy nabój jest świętością, zwłaszcza na początku gry. Dotyczy to zarówno tanich i stosunkowo powszechnych 9 mm do pistoletów, jak i w szczególności amunicji do karabinów i snajperek. Dlatego tak istotna jest różnoraka i wszechstronna drużyna. Po pierwsze, by być przygotowanym na różne ewentualności. Po drugie, by nie zabierać sobie wzajemnie amunicji.
W Wasteland 2 zasięg jest królem. Kto ma zasięg i potrafi go wykorzystać (czyt. potrafi dobrze korzystać z używanej broni), ten ma gigantyczną przewagę. Jeśli masz jakiś modyfikator broni zwiększający zasięg, nie wahaj się i od razu zamontuj go przy pomocy postaci posiadającej umiejętność Rusznikarz. Większość walk będziesz zaczynać sam, każąc swoim postaciom strzelać w przeciwników, których zauważysz na krańcu mapy. Im większy masz zasięg, tym więcej tamci będą musieli przejść, by w ogóle być w stanie odpowiedzieć ogniem, podczas gdy twój oddział będzie ich już ostrzeliwał.
Wykorzystuj tryb reakcji, chowaj się za osłonami, kucaj, jeśli potrzebujesz zwiększyć szansę na trafienie. Doskonale sprawdza się tu snajper i dwie osoby z karabinami. Snajper z dobrą bronią jest w stanie ubić z reakcji cel jednym strzałem! Pamiętaj też o zachowywaniu PA do następnej tury. Postać może zachować maksymalnie 2 PA, nawet jeśli zakończyła swój ruch z 10. Nie podbiegaj do przeciwników, narażając się na wejście w ich zasięg. Zakończ turę - oni przyjdą sami, a ty będziesz miał dwa strzały dzięki zaoszczędzonemu PA. Co zrobić z tymi, którzy zdołają się przebić niebezpiecznie blisko? Tutaj do gry wchodzi druga część zespołu z bronią krótkiego zasięgu, np. medyk z rozwiniętą umiejętnością Pistolety. Obrażenia krytyczne z pistoletów wbrew pozorom mogą być naprawdę duże, a do tego może on strzelić nawet trzy razy na turę. Nigdy nie lekceważ też broni do walki wręcz. Sprawdzi się doskonale dla osiłków jako broń alternatywna i wcale nie musi zadać mniejszych obrażeń niż karabin. Zanim jednak kogoś uderzysz wręcz, staraj się stanąć po jego boku, tak by nie stać na linii strzału innych swoich postaci i nie narażać się na bratobójczy ogień.
Co jeśli przeciwnik nie chce podejść? Schował się za dobrą osłoną i sam w trybie reakcji czeka na zwierzynę, kopiując bezwstydnie twoją taktykę? Poślij przodem jedną, możliwie najtwardszą, osobę, podczas gdy reszta niech czeka na swoich pozycjach z włączonym trybem reakcji. Gdy koło dobrze schowanego przeciwnika pojawi się członek naszego oddziału, ten najprawdopodobniej będzie chciał zmienić pozycję i zacznie szukać nowej kryjówki. Co też czyniąc, najpewniej wyjdzie na otwartą przestrzeń, a być może nawet zacznie uciekać bezpośrednio w stronę reszty drużyny. Wtedy będzie już łatwym celem - reakcje wykończą takiego delikwenta, gdy tylko znajdzie się w zasięgu. Większym problemem są natomiast nieruchome wieżyczki. Mają bardzo duży zasięg i łatwo zamienią strażnika z małą liczbą KON w cedzak. Najlepiej eliminować je przy użyciu snajpera. Niech schowa się możliwie najdalej i za jak najlepszą osłoną, podczas gdy reszta czeka poza zasięgiem wieżyczki. Jeśli dysponujesz bronią wybuchową (rakiety, granaty), jest to idealny moment, by sprawdzić, co ona potrafi.
Co zaś zrobić, jeśli przeciwnik nie chce wyjść zza osłony, a ty nie masz pod ręką dobrej przynęty? Potraktować barykadę materiałem wybuchowym albo serią z broni ciężkiej. Nawet najtwardszy mur może nie wytrzymać eksplozji granatu, a drewniane skrzynki niemal na pewno rozpadną się dzięki pociskom z karabinu maszynowego. Musisz jednak uważać, by przy okazji nie zniszczyć swoich osłon. Przykładowo, jeśli ty i przeciwnik chowacie się po dwóch stronach tej samej osłony, ogranicz strzelanie do niej z broni ciężkiej. Co prawda zabijesz w ten sposób swój cel, ale prawdopodobnie pozbawisz sojusznika ochrony. Najlepiej wybierz pozycję z boku przeciwnika, tak by strzelając do niego pociski nie trafiały w osłonę.
Należy również uważać na postacie strzelające zza osłony, a posiadające niską szansę na trafienie przeciwnika. Może się bowiem zdarzyć, że nie trafią we wroga, tylko w osłonę. W przypadku pistoletów oraz murów nie jest to problemem, ale postać uzbrojona w broń cięzką i chowająca się za drewnianymi skrzynkami może przez przypadek je zniszczyć i wystawić się na ataki wroga. Z tego powodu warto dokonywać selekcji osłon i nie chować postaci za obiektami, które mogą zostać przez nią zniszczone.
Dobrze jest też wiedzieć, co potrafią przeciwnicy i dostosowywać do nich strategię. Przykładowo - duże, zmutowane żaby potrafią wyrwać językiem noszoną broń, więc w miarę możliwości trzeba trzymać je na dystans. Podobnie jest z niektórymi robotami, potrafiącymi odrzucić strażnika do tyłu, obniżając mu przy okazji czasowo statystyki. Niektórzy przeciwnicy będą też eksplodować po zabiciu (np. w Agrocentrum). Ideałem jest doprowadzenie do takiej sytuacji, by w momencie wybuchu nie było w pobliżu nikogo z drużyny, za to sporo innych wrogów, których wybuch zrani.
Warto również znać zwyczaje różnych typów przeciwników. Zwierzęta najczęściej poruszają się grupą, mają wiele punktów akcji, starają się wbiec w środek drużyny i walczą z bliska. Biegnąc do drużyny łatwo mogą stać się celem granatów albo broni maszynowej, jednak po dotarciu do niej muszą być eliminowane dużo ostrożniej. Ludzie z bronią palną będą chować się za osłonami, co wymusi ich flankowanie albo użycie granatów, a nierzadko będą osłaniani przez kolegów z bronią białą, blokujących przejścia i osłaniających strzelców własnym ciałem. Maszyny mają mocny pancerz i dużą siłę ognia, więc atakowanie ich od frontu może zakończyć się szybkim wybiciem grupy, ale stojąc daleko od przeciwników zmarnują wszystkie punkty akcji na dotarcie do nich. W grze nie ma zbyt wiele typów przeciwników, więc dość szybko zorientujesz, w jaki sposób efektywnie pozbyć się każdego z nich.
Dostosuj też postać do celu. Pamiętaj - każdy nabój się liczy, więc wykorzystaj go możliwie najefektywniej. Jest w pobliżu ktoś, komu zostało 15 KON, a aktualnie turę ma postać z karabinem, która zada pewnie około 30 obrażeń? Niech więc strzeli w inny cel, z większą ilością zdrowia, a tym z 15 KON niech za chwilę zajmie się ktoś z małym pistoletem. Zwracaj też szczególną uwagę na pancerz przeciwnika i penetrację używanej broni. Oczywiście przeciwnicy wyposażeni w najbardziej śmiercionośne narzędzia stanowią absolutny priorytet, ale granatów i innych broni obszarowych używaj tylko, gdy naprawdę nie masz innego wyjścia lub gdy przeciwnicy idealnie ustawili się w grupie.
Poruszając się po polu walki bardzo starannie wybieraj pole docelowe. Szczególnie uważnie licz punkty akcji. Interface bywa złośliwy i zdarzyć się może, że wylądujesz na polu obok tego, gdzie planowałeś iść. Albo że po dojściu na miejsce zabraknie ci jednego punktu akcji na oddanie strzału albo rzucenie granatem. Walki są prowadzone turowo, a animacje można przyspieszyć dla zaoszczędzenia czasu, więc nie spiesz się z klikaniem. Uważaj również na skróty klawiaturowe. Są bardzo przydatne, ale łatwo się pomylić i zamiast przeładowania albo zmiany broni zakończyć turę, co gra zrobi bez ostrzeżenia.
Musisz również zwracać uwagę na to, gdzie stoją postacie przed walką. Ma to znacznie głównie z powodu kolejności ruchu. Jeśli przejście jest wąskie na dwa pola, a z przodu stoją postacie z niską inicjatywą, to minie cała tura, zanim postacie z drugiej i dalszych linii będą mogły iść do przodu. Z tego powodu staraj się poruszać w taki sposób, by na początku walki między postaciami istniało przynajmniej pole przerwy. Jest to zresztą istotne również z powodu przeciwników oraz towarzyszy drużyny. AI potrafi strzelać do wrogów nad głowami drużyny, nierzadko trafiając twoich ludzi w plecy. Komputer potrafi również zablokować przejście, nawet jeśli kieruje twoim sojusznikiem. Bez dodatkowego miejsca na manewry łatwo o blokady, a co za tym idzie marnowanie punktów na zbyt długie przemieszczanie się.
Na koniec warto także wspomnieć, że w czasie walki za darmo możesz otworzyć ekwipunek i przenieść przedmioty między postaciami. Jeśli komuś skończy się amunicja, możesz mu przekazać naboje kogoś innego. Działa to również na nieprzytomnych członkach drużyny. Jeśli etatowy medyk straci przytomność, a tylko on ma zestawy urazowe (trauma kit), możesz swobodnie otworzyć jego ekwipunek i przenieść je do innej postaci posiadającej umiejętność Chirurg (surgeon). Pamiętaj, że postaci biorące udział w wymianie ekwipunku muszą znajdować się blisko siebie.