Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 grudnia 2016, 13:04

30. Mass Effect. Top 100 RPG – Wiedźmin w górę!

Spis treści

30. Mass Effect

Pojawienie się Mass Effecta było jak uderzenie tarana w dogmaty rządzące tworzeniem gier RPG – uderzenie, którego skutki odczuwamy do dziś. Mające już doświadczenie w kosmicznych przygodach dzięki pierwszemu KotOR-owi BioWare w 2007 roku zabrało nas jeszcze raz w niezwykłą podróż między gwiazdy. Kanadyjski deweloper pokazał w ten sposób, że w fandomie podzielonym między Star Wars i Star Treka jest miejsce na jeszcze jedno oryginalne uniwersum science fiction, a wśród gier RPG miejsce na uczciwy związek akcji z fabułą, który nie musi przynosić uszczerbku żadnemu z „kochanków”... No i pamiętajmy, że to właśnie Mass Effect obdarował świat kołami dialogowymi.

29. Final Fantasy VI

Pamiętacie, jak na poprzedniej stronie mówiłem, że siódma część Final Fantasy nie dla każdego jest najlepszą odsłoną serii? Teraz już wiecie, co to znaczyło. Co prawda „szóstka” w swojej pierwotnej formie – jako gra na SNES-a wydana w 1994 roku – nigdy oficjalnie nie trafiła do Europy, ale dane nam było cieszyć się nią osiem lat później (czyli w czasach, gdy w „salonach” królowało Final Fantasy XI) w wersji na PSX. Rzecz jasna cztery lokaty przewagi nie oznaczają, że FF VI jest znacznie lepsze od „siódemki” – obie te gry są przewspaniałe, a szósta część cyklu po prostu troszkę góruje nad swoją następczynią w naszych (i Waszych) sercach.

28. Persona 4

Persona 4 to pozycja unikatowa nawet bardziej niż jej poprzedniczka. Nie tylko bowiem umiejętnie łączy aspekty typowe dla gatunku jRPG z elementami charakterystycznymi dla gier takich jak Bully czy The Sims, ale na dodatek została stworzona z myślą o PlayStation 2 w czasach, kiedy większość deweloperów porzuciła tę konsolę na rzecz jej następczyni. Było warto – Persona 4 to jedna z najwyżej ocenianych gier na PlayStation 2, ze średnią not sięgającą 93% na GameRankings. Wypada też wspomnieć, że cztery lata później ta sama produkcja trafiła na handheld PS Vita w odświeżonej i usprawnionej wersji, opatrzonej podtytułem Golden.

27. Deus Ex

Dzieło Warrena Spectora, po wielu perypetiach ostatecznie zrealizowane w studiu Ion Storm w 2000 roku, pokazało realia do tej pory w grach niespotykane – Ziemię w niedalekiej przyszłości, zdominowaną przez strach przed terroryzmem – a do tego oglądane z perspektywy FPP. Deus Ex zapisało się w annałach również swobodą, jaką oferowało w przypadku stawianych przed nami zadań – można było eliminować nieprzyjaciół po cichu, urządzać krwawą łaźnię albo przekradać się, hakując systemy bezpieczeństwa. Czy to jeszcze RPG, czy już gra akcji? Skłaniamy się ku tej pierwszej opcji – wszak mamy tu rozwój postaci, dialogi, eksplorację, mnogość możliwości prowadzenia rozgrywki oraz nacisk na fabułę nie mniejszy niż w Mass Effekcie.

26. Mass Effect 3

A oto największy poszkodowany z tytułu wyniku ubiegłorocznej ankiety. Myślałby kto, że czas zabliźni rany po spapranym zakończeniu i sprzedawaniu DLC z zawartością wyciętą z „podstawki”, ale jak widać, w tym przypadku gracze okazali się pamiętliwi. Mimo to Mass Effect 3 nadal zajmuje dość wysoką pozycję – i zasługuje na to, bo w dalszym ciągu mamy do czynienia ze zwieńczeniem niesamowitej opowieści, którą śledziliśmy od 2007 roku. I niezależnie od tego, jak słabo został zrealizowany sam moment „The End”, gra pozostanie w naszej pamięci jako kilkadziesiąt godzin godnego (i poruszającego) rozstania z postaciami, z którymi tak bardzo zżyliśmy się na przestrzeni lat.

25. Legend of Grimrock II

Jeśli Might & Magic X nie jest dostatecznie dobrym dowodem na to, że rok 2014 powinniśmy zapamiętać jako czas wielkiego powrotu klasycznych drużynowych „rolplejów” z widokiem FPP, to Legend of Grimrock II powinno rozwiać w tym względzie wszelkie wątpliwości. Mało tego, dzieło studia Almost Human sięga jeszcze głębiej, jako że przywraca chwałę niemal zapomnianemu podgatunkowi tychże RPG, jakim są dungeon crawlery – choć z tymi „dungeonami” jest tu drobny kłopot, bo zwiedzamy nie tylko lochy, ale również lasy, moczary i inne powierzchnie. Ale nie ma co się rozwodzić, w tej grze prawie wszystko wydaje się wspaniałe – pozycja obowiązkowa dla każdego „hardkora”.

Zdaniem redakcji

Absurdalnie dobra gra. Cieszy półotwarty świat, klimat niczym z 1994 roku, ale przy oprawie z XXI wieku. Ci ludzie niech zarabiają ile wlezie... I niech zrobią następnym razem coś w stylu Might and Magic VI, z miastami, rozbudowaną fabułą i ogromnym otwartym światem.

Gambrinus

24. Pokemon (seria)

Gier powstałych na bazie „kieszonkowych potworów” jest tyle, że można by napisać o nich książkę – albo przynajmniej sążnisty artykuł (co też ostatnio zrobiliśmy). Dlatego tutaj interesują nas przede wszystkim odsłony Gold i Silver, wydane na konsolkę Game Boy Color w 1999 roku, oraz świeże jeszcze Sun i Moon. Wprawdzie wszystkie główne gry z serii polegają z grubsza na tym samym – kolekcjonowaniu potworów i toczeniu przy ich użyciu turowych walk na drodze po tytuł mistrza trenerów – jednak to pary Pokemonów wydane na GBC oraz 3DS-a przypieczętowują niezatapialną pozycję marki na rynku. Choć bez Pokemon GO tego dzisiejszego renesansu pewnie by nie było...

23. System Shock 2

System Shock 2, wyprodukowany przez Looking Glass Studios ze wsparciem Irrational Games w 1999 roku, pozostaje po dziś dzień zjawiskiem unikatowym. Co prawda pierwszoosobowych gier RPG z silnym pierwiastkiem akcji nie brakuje, jak chociażby opisane trochę wyżej Deus Ex, ale raczej nie zdarza się, by taka produkcja starała się być zarazem survival horrorem. Całkiem oryginalne są w System Shocku 2 również realia, plasujące się gdzieś na pograniczu cyberpunku i „czystego” science fiction. Imię Shodan ma już stałe miejsce w annałach naszej branży... i całe szczęście, że Night Dive Studios zamierza przypomnieć je graczom, opracowując nowe odsłony serii.

22. Divinity: Original Sin

Aż trudno uwierzyć, że budżet tego cudeńka wyniósł raptem ok. 4 mln euro. Za te pieniądze powstał projekt nie tylko wielki pod względem stopnia rozbudowania opowieści, ale również nad podziw okazały graficznie (zwłaszcza w wydanej jakiś czas po premierze wersji Enhanced Edition). Mało tego, mimo poszanowania dla klasycznych prawideł tworzenia „rolplejów” studio Larian pokusiło się również o innowacje rodem z drugiej dekady XXI wieku, z trybem kooperacji na czele. Aż strach pomyśleć, co będzie, gdy wyjdzie Divinity: Original Sin II, które pod każdym względem zapowiada się jeszcze lepiej niż poprzednia odsłona cyklu...

Zdaniem redakcji

Czas spędzony na przemierzaniu Rivellonu okazał się [...] szalenie udany, czyniąc tym samym tytuł studia Larian prawdopodobnie najlepszym izometrycznym RPG od czasów Baldur’s Gate II. Jeśli tak ma wyglądać przyszłość tego zapomnianego gatunku, to czekają nas naprawdę wspaniałe czasy.

Luc

21. Betrayal at Krondor

Niestety, kolejny marny rezultat w ankiecie musiał do tego doprowadzić – do wypadnięcia Betrayal at Krondor poza top 20. A szkoda, bo to rodzynek wśród pierwszoosobowych RPG w realiach fantasy z turowym systemem walki. Wśród swoich licznych kuzynów wyróżniał się toczeniem bitew na odrębnych planszach w rzucie izometrycznym oraz nietypową narracją z rozbudowanymi opisami, jakby żywcem wyjętymi z książki (co może mieć związek z faktem, że akcja gry dzieje się w uniwersum Sagi o wojnie światów autorstwa Raymonda E. Feista). No i Betrayal at Krondor wyprzedziło swoją epokę, oferując swobodny ruch w środowisku 3D już w 1993 roku. Szkoda, że kontynuacje się nie udały.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która z 20 najlepszych gier RPG podoba Ci się najbardziej?

Wiedźmin 3: Dziki Gon
54,9%
Baldur’s Gate II: Cienie Amn
2,8%
Gothic
9,4%
The Elder Scrolls V: Skyrim
10,3%
Fallout 2
1,9%
Planescape: Torment
1,8%
Gothic II
5,3%
Star Wars: Knights of the Old Republic
1,7%
Wiedźmin 2: Zabójcy królów
0,9%
Mass Effect 2
2,2%
Baldur’s Gate
0,7%
Chrono Trigger
0,6%
Fallout: New Vegas
1%
Wiedźmin
1,2%
Fallout
0,6%
Dragon Age: Początek
1,8%
Vampire: The Masquerade – Bloodlines
0,6%
Pillars of Eternity
0,6%
Arcanum: Przypowieść o maszynach i magyi
0,6%
The Elder Scrolls III: Morrowind
1,2%
Zobacz inne ankiety
Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii - edycja 2015
Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii - edycja 2015

Rok temu opublikowaliśmy listę 100 najlepszych gier RPG - dzisiaj zaktualizowaliśmy zestawienie o tytuły z 2015 roku. Jak poradził sobie Wiedźmin 3? Czy na listę trafił Fallout 4? Czy Gambrinus przeboleje brak Pillars of Eternity w pierwszej dziesiątce?

Top 100 gier RPG wszech czasów - najlepsze RPG-i, które trzeba znać
Top 100 gier RPG wszech czasów - najlepsze RPG-i, które trzeba znać

Top 10, Top 20? Dzisiaj czas na top 100! Zapraszamy do przeglądu największego zestawienia w dziejach gry-online.pl, opracowanego na bazie głosów naszych autorów, redakcyjnych debat i średniej ocen użytkowników serwisu.