Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCXONEPS4Switch
Okładka Pillars of Eternity (Switch)
OkładkaPillars of Eternity (Switch)

Pillars of Eternity

Izometryczna gra RPG w klasycznym stylu, wyprodukowana przez studio Obisidian Entertainment. Akcja Pillars of Eternity osadzona została w tradycyjnym świecie fantasy, którego centralnym elementem jest reinkarnacja dusz.

RPG | fantasy | widok izometryczny | crowdfunding | klasyczne RPG | Game Pass | PS Plus Premium | PS Plus Extra | singleplayer

Pillars of Eternity Premiera

26mar2015

PC

29sie2017

PS4 XONE

8sie2019

Switch

Pillars of Eternity: Complete Edition to pełne wydanie uznanej gry RPG studia Obsidian Entertainment Pillars of Eternity z 2015 roku. Produkcja ukazała się najpierw na PC-tach, gdzie doczekała się też dwóch dodatków – Pillars of Eternity: The White March Part I i Pillars of Eternity: The White March Part II. Nieco ponad dwa lata później projekt pojawił się na konsolach Sony i Microsoftu w swego rodzaju wersji GOTY, zawierającej wszystkie rozszerzenia oraz najważniejsze aktualizacje. Dodatkowo deweloperzy ze studia Paradox Arctic, którym powierzono prace nad portem, zmienili sterowanie i przeprojektowali interfejs użytkownika. Cała reszta pozostała niezmieniona, a pakiet jako Pillars of Eternity: Definitive Edition ukazał się również na PC.

PoE

Akcja PoE osadzona została w świecie fantasy zamieszkiwanym przez reprezentantów różnych ras i wyznań, w którym bogowie są na wyciągnięcie ręki, a reinkarnacja dusz to niepodważalny fakt. Gracz wciela się w postać Widzącego, posiadającego zdolność dostrzegania minionych wcieleń danej osoby, który stara się rozwikłać zagadkę Pustozrodzonych – dzieci przychodzących naświat bez duszy.

Rozgrywka bazuje na klasycznych dla gatunku RPG rozwiązaniach. Na świat gry składa się w sumie kilkadziesiąt bardzo zróżnicowanych lokacji. Są to między innymi tereny leśne, rozległe lochy czy pradawne ruiny, w których na drużynę czyhają liczne niebezpieczeństwa. Podczas wędrówek główny bohater napotyka wiele postaci niezależnych, które mogą zlecać mu zadania do wykonania, a w niektórych przypadkach także dołączyć do drużyny. Gra wyróżnia się sporą dowolnością w wyborze naszej ścieżki – sami zdecydujemy, czy chcemy dyplomatycznie przekonać przeciwnika w rozmowie, potajemnie zakraść się, czy otwarcie zaatakować. Wizytówką Pillars of Eternity są też „oskryptowane interakcje” – w momentach odbiegających od standardowych rozwiązań jak walka i dialog przenosi nas na osobny ekran z zarysem sytuacji i różnorakimi opcjami do wyboru. Twórcy zdecydowali się zastosować system walki w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy, która pozwala graczom zatrzymać upływ czasu, by dokładnie zaplanować dalsze akcje. Nie zabrakło również systemu rozwoju postaci w oparciu o zdobywane w trakcie gry doświadczenie, a także sporego asortymentu broni, zbroi oraz przedmiotów, które można kupić, znaleźć lub zdobyć. Co ciekawe, w grze nie zabrakło broni palnej.

Unikalnym elementem PoE jest możliwość zarządzania własną twierdzą, do której docieramy po raz pierwszy po spędzeniu z grą kilku godzin. Możemy przede wszystkim zająć się kompleksowym remontem twierdzy, podnosząc dzięki temu jej właściwości obronne czy zwiększając jej prestiż. W miarę rozbudowywania warowni dostępne stają się nowe questy czy pojawiają się w niej nowi handlarze. Z twierdzą powiązanych jest także wiele dodatkowych zdarzeń – możemy zsyłać pojmanych wrogów do lochu, przyjmować delegacje czy wysyłać swoich podwładnych na drobne misje.

PoE: The White March Part I

Pillars of Eternity: The White March Part I to pierwszy duży dodatek do RPG-a Pillars of Eternity. Akcja toczy się w ramach kampanii z podstawowej wersji gry, a dostęp do nowej zawartości otwiera się tuż po ukończeniu pierwszego aktu. Sukcesy kierowanych przez gracza bohaterów odbiły się szerokim echem w całej krainie, a opowieści o odbiciu twierdzy Caed Nua dotarły także do odległego regionu Białej Marchii, zlokalizowanego u podnóża ponurej górskiej twierdzy Durgan. Dawno temu wrota owej twierdzy - Baterii Durgana - zostały zamknięte przez krasnoludzkich budowniczych. Kilka wieków później tajemnice Baterii nadal pozostają nierozwiązane. Wciąż nie brakuje jednak śmiałków gotowych spróbować swoich sił w otwarciu wrót, gdyż według plotek wewnątrz kryją się bardzo cenne artefakty. Wyzwanie to podejmuje także drużyna gracza, która udaje się do tytułowej Białej Marchii z misją odkrycia sekretu legendarnej durgańskiej stali. Poza głównym wątkiem fabularnym PoE: The White March Part I oferuje także sporo misji pobocznych oraz wyjątkowo trudną lokację, przeznaczoną dla najbardziej doświadczonych drużyn.

Ponadto dodatek wprowadza nowe umiejętności i dwóch dodatkowych towarzyszy, których możemy zwerbować do drużyny. Podwyższony do 14 został również maksymalny poziom doświadczenia. Wszystkie te nowości nie zmieniają jednak podstawowych elementów rozgrywki. Pillars of Eternity: The White March Part I to cały czas klasyczne RPG, w którym zajmujemy się eksplorowaniem świata, wypełnianiem misji, rozwijaniem bohaterów oraz toczeniem bitew. Starcia rozgrywane są w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy. Autorzy zaoferowali po prostu nową zawartość, zamiast zmieniać podstawowe fundamenty rozgrywki.

PoE: The White March Part II

Pillars of Eternity: The White March Part II jest drugim rozszerzeniem do gry RPG studia Obsidian Entertainment. W dodatku powracamy na ośnieżone tereny tytułowej Białej Marchii. Gra kontynuuje wątki zapoczątkowane w The White March Part I, rozszerzając świat o nowe lokacje oraz misje fabularne i oferując zwiększony do 16 maksymalny poziom postaci oraz niedostępne wcześniej zdolności specjalne bohaterów. Za fabułę dodatku odpowiadają ponownie współtwórcy oryginalnego Pillars of Eternity: Eric Fernstermaker (znany także m.in. z South Park: The Stick of Truth) oraz Carrie Patel – autorka popularnego, steampunkowego cyklu książek Recoletta.

Oprócz typowej zawartości dodatkowej, jedną z największych nowości The White March Part II jest pojawienie się nowej towarzyszki, jakim jest barbarzyńca imieniem Meneha. Twórcy przygotowali także nieobecny wcześniej tryb rozgrywki o nazwie Story Time, pozwalający przebrnąć przez niezwykle rozbudowaną fabułę gry w specjalnym, przyspieszonym tempie.

Ostatnia modyfikacja 28 lutego 2019

Tryb gry: single player  

Ocena użytkowników: 7 / 10 na podstawie 3839 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8 / 10 na podstawie 2391 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Pillars of Eternity

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Pillars of Eternity Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i3 2100T 2.5 GHz/AMD Phenom II X3 2.8 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 512 MB GeForce 9600 GT/Radeon HD 4850 lub lepsza
  • 20 GB HDD
  • Windows Vista/7/8
  • Zalecane:
  • Intel Core i5 2400 3.10 GHz/AMD Phenom II X6 3.3 GHz
  • 8 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 570/Radeon HD 7700 lub lepsza
  • 20 GB HDD
  • Windows Vista/7/8
PC
PS4
XONE
Switch