Disco Elysium
No Truce with the Furies | Disco Elysium: The Final Cut
Oryginalna izometryczna gra RPG, która kładzie nacisk na aspekt narracyjny. W Disco Elysium wcielamy się w będącego na życiowym dnie policjanta zajmującego się sprawą, która może równie dobrze dać mu szansę na wyjście z dołka, jak i całkowicie go pogrążyć.
producent: ZA/UM wydawca: ZA/UM Strona oficjalna
Nowe studia, które powstały po aferze wokół Disco Elysium, już biorą się za łby. Deweloper twierdzi, że otrzymał „bezpodstawne groźby prawne”
„Myślę, że ta branża jest skończona”. Twórcy Disco Elysium twierdzą, że nadszedł czas, aby deweloperzy gier stanęli w obronie swoich praw przed systemową chciwością
Nie 1, nie 2, ale aż 3 ekipy powstały ze studia twórców Disco Elysium. Summer Eternal obiecuje RPG „o złożoności i ambicjach godnych rywalizacji z naszym nędznym, wspaniałym światem”
Disco Elysium (pierwotnie znane jako No Truce with the Furies) to nietypowa izometryczna gra RPG w klimatach policyjnego kryminału noir, w której na pierwszy plan wysunięto rozbudowaną warstwę narracyjną, a walka występuje sporadycznie. Jest to debiutancka produkcja estońskiego studia ZA/UM (wcześniej Fortress Occident).
Fabuła
Akcja toczy się w ponurym fikcyjnym świecie, gdzie mieszają się znajome kultury oraz technologiczne czy ideologiczne elementy charakterystyczne dla pierwszej połowy XX wieku – od rewolucji komunistycznej po muzykę disco. Wcielamy się w steranego policjanta bez grosza przy duszy, który dopiero co zapił się tak skutecznie, że zapomniał, kim i gdzie jest – wkrótce jednak jest zmuszony doprowadzić się do stanu funkcjonalności, jako że ma do rozwiązania wyjątkowo trudną sprawę linczu popełnionego w biednej dzielnicy nadmorskiego miasta Revachol. Śledztwo może równie dobrze dać mu szansę na wyjście z dołka, jak i ostatecznie go pogrążyć, spychając w odmęty szaleństwa i uzależnienia. Na szczęście nasz bohater może liczyć na wsparcie przydzielonego mu do sprawy partnera, porucznika Kima Kitsuragiego.
Disco Elysium nie stroni od podejmowania trudnych tematów i filozoficznych rozważań, łagodzi to jednak oryginalnym stylem pełnym sarkazmu, groteski i czarnego humoru.
Mechanika
Na pierwszy rzut oka Disco Elysium przypomina klasyczne RPG z widokiem izometrycznym. Świat obserwujemy za pośrednictwem nieruchomej kamery (można ją tylko przybliżać i oddalać), w centrum której znajduje się bohater. Rozgrywka sprowadza się do eksplorowania lokacji i wchodzenia w interakcje z postaciami czy otoczeniem. Te ostatnie zrealizowano w formie tekstowej, z dodatkiem animacji czasami towarzyszących podejmowanym działaniom.
Co istotne, w Disco Elysium nie występuje tradycyjnie pojmowana walka. Niebezpieczne sytuacje zdarzają się bardzo rzadko i są rozstrzygane przy użyciu okna dialogowego – na podstawie wybieranych opcji, gra wykonuje testy różnych umiejętności bohatera. Nie ma przy tym presji czasu; gracz może się spokojnie namyślić, nim podejmie działanie. Ale chociaż bohaterowi nieczęsto zagraża bezpośrednie niebezpieczeństwo, gracz musi pilnować jego punktów zdrowia i morale, bo może on umrzeć np. na atak serca (wywołany chociażby przywołaniem traumatycznych wspomnień albo zbłaźnieniem się). Pulę tych punktów można zdobywać, rozwijając odpowiednie umiejętności, i regenerować je dzięki zażywanym lekom.
Wspomniane umiejętności stanowią centralny punkt mechaniki rozgrywki. Zostały podzielone na cztery grupy: psychiczne (np. logika), społeczne (np. sugestia), motoryczne (np. koordynacja oko/ręka) i fizyczne (np. odporność na ból). Daje to łącznie 24 zdolności, a ich testy, zazwyczaj ukryte, decydują o tym, jakie informacje otrzyma gracz oglądając przedmioty i rozmawiając z ludźmi. Nierzadko owe informacje przemieniają się w wewnętrzne dialogi, gdy różne „głosy” (umiejętności) wysyłają bohaterowi sprzeczne sygnały, podważając nawzajem swoją wiarygodność. Do testów dochodzi też w trakcie eksploracji – wokół głowy postaci pojawiają się niekiedy „dymki”, które skrywają dodatkowe informacje oparte na bodźcach zmysłowych czy przemyśleniach bohatera. To, jakie informacje zdobyliśmy i jakie umiejętności rozwinęliśmy, wpływa na to, w jaki sposób możemy wykonać zlecone nam zadania – większość z nich można rozwiązać na różnymi metodami.
Rozwój zdolności protagonisty odbywa się na trzy sposoby. Pierwszy to standardowe inwestowanie punktów umiejętności otrzymywanych wraz z zyskiwaniem doświadczenia (za wykonywanie zadań, umiejętne wykorzystywanie wiedzy bohatera czy odkrywanie tajemnic). Drugi polega na używaniu przedmiotów – w grze występują dziesiątki ubrań, a każde z nich zapewnia premie (i/lub kary) do konkretnych talentów; osobną kwestią są rozmaite środki odurzające, których zażycie daje czasową premię do całej grupy umiejętności, ale kosztuje nas punkt życia lub morale. Ostatni mechanizm rozwoju bohatera zawiera się w tzw. Gabinecie Myśli. Odpowiednio prowadząc rozmowy i inne interakcje, odblokowujemy rozmaite koncepcje wynikające z naszego zachowania, np. wygłaszając katastroficzne myśli, możemy zacząć rozmyślać nad byciem „apokaliptycznym gliną”, a wdawanie się w dyskusje o sztuce może poskutkować rozmyślaniem nad wstąpieniem do Akademii Sztuk Pięknych. Owe koncepcje protagonista może sobie przyswajać, spędzając określoną ilość czasu na ich „internalizowaniu”. W ten sposób zyskuje się nie tylko trwałe modyfikatory umiejętności, ale także różne specjalne premie, jak dodatkowe kwestie dialogowe.
Disco Elysium wykorzystuje perspektywę izometryczną i oferuje atrakcyjną oprawę graficzną. Ładne widoki napędza technologia określana przez autorów mianem „paintshadingu”. Sprawia ona, że tła i postacie wyglądają jak ruchomy obraz olejny.
Disco Elysium The Final Cut
Podczas imprezy The Game Awards 2020 zapowiedziano, że w 2021 roku na konsolach zadebiutuje rozszerzona edycja gry o podtytule The Final Cut. Oferuje ona nie tylko pełną obsługę kontrolerów i grafikę w rozdzielczości 4K i 60 FPS na PlayStation 5, lecz również dodatkową zawartość. Wszystkie dialogi zostały w pełni zdubbingowane. Ponadto w grze pojawiły się nowe postacie, zadania i miejsca do odwiedzenia; znacznie rozszerzono także konsekwencje wynikające z prezentowania konkretnych poglądów politycznych. Co ważne, wszyscy dotychczasowi posiadacze Disco Elysium na PC otrzymają te nowości w postaci darmowej aktualizacji.
Spolszczenie
Oficjalna polska wersja Disco Elysium zawiera jedynie napisy (lokalizacja kinowa) i została przygotowana przez firmę Koch Media Poland, polskiego wydawcę gry. Spolszczenie ukazało się 9 grudnia 2021.
Ostatnia modyfikacja 29 września 2021
Tryb gry: single player
Nośnik: 11+ GB
Ocena użytkowników: 7,2 / 10 na podstawie 13217 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 7,7 / 10 na podstawie 3605 głosów czytelników.
Disco Elysium cena w dniu premiery: 142,99 PLN
Klasyfikacja PEGI Disco Elysium
Disco Elysium: The Final Cut Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core 2 Duo
- 2 GB RAM
- karta grafiki 512 MB GeForce 8800 lub lepsza
- 20 GB HDD
- Windows 7