Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCXBOX
Okładka The Elder Scrolls III: Morrowind (PC)
OkładkaThe Elder Scrolls III: Morrowind (PC)

The Elder Scrolls III: Morrowind

TES3: Morrowind

Trzecia część epickiego cyklu gier RPG akcji. Fabuła TES III: Morrowind przenosi nas ponownie do świata Tamriel. Wcielamy się w więźnia, który zostaje uwolniony przez cesarza i wysłany z tajną misją. Wkrótce okazuje się, iż jest wcieleniem legendarnego bohatera Nerevara.

RPG | FPP | TPP | fantasy | sandbox | The Elder Scrolls | RPG akcji | Game Pass | singleplayer

The Elder Scrolls III: Morrowind Premiera

1maj2002

PC

6cze2002

XBOX

Gry podobne do The Elder Scrolls III: Morrowind

Wiedźmin

Gothic 3

Risen 3: Władcy Tytanów

The Elder Scrolls III: Morrowind to trzecia odsłona bestsellerowego cyklu gier RPG akcji pod tytułem The Elder Scrolls, nad którym pieczę sprawuje firma Bethesda. Seria została zapoczątkowana w 1994 roku grą o podtytule Arena. Przez lata marka doczekała się statusu kultowej, przede wszystkim za sprawą rozległych otwartych światów i wolności oferowanej graczom, fascynującego uniwersum, a także... licznych bugów.

Fabuła

Morrowind zabiera nas na wulkaniczną wyspę Vvardenfell w tytułowym Morrowind będącym jedną z prowincji cesarstwa Tamriel. Sprawujący tu rządy triumwirat nieśmiertelnych boskich istot toczy nierówną walkę ze swoim niedawnym sojusznikiem – Dagoth Urem – który nie tylko sam stał się nieśmiertelny, lecz także zamierza wypędzić stąd imperialne wojska, posługując się swoimi wyznawcami (tak zwanym Szóstym Rodem) oraz stworzoną przez siebie chorobą znaną jako spaczenie. Postać, w którą się wcielamy, jest natomiast byłym więźniem ułaskawionym na rozkaz samego cesarza – Uriela Septima VII. Choć początkowo nic na to nie wskazuje, ma ona odcisnąć trwałe piętno na losach zarówno samej wyspy, jak i całego imperium.

Gameplay

W TES 3: Morrowind akcję możemy obserwować z oczu (FPP) lub zza pleców postaci (TPP). Zabawę rozpoczynamy od krótkiej rozmowy z innym więźniem i opuszczenia pokładu statku, na którym przybyliśmy do Vvardenfell. Następnie czekają nas konwersacje z cesarskimi urzędnikami. Odpowiadając na ich pytania, tworzymy swoją postać, nadając jej imię, decydując o jej płci, rasie, wyglądzie, klasie (którą możemy wybrać z listy lub stworzyć samodzielnie) oraz znaku, pod którym się urodziła. Dokonane na tym etapie wybory są o tyle ważne, że rzutują na jej statystyki i umiejętności. Następnie świat gry staje przed nami otworem.

Wyspa Vvardenfell jest rozległa. Znajdziemy na niej nie tylko miasta (Balmora, Vivec, Ald’ruhn, Ebonheart) i niewielkie osady (jak obozy Popielnych bądź wioski pokroju portu Seyda Neen, gdzie rozpoczyna się nasza przygoda), lecz również rozmaite kopalnie oraz jaskinie, twierdze i forty, a także wszelkiej maści ruiny, w których można się natknąć zarówno na cenne przedmioty, jak i liczne niebezpieczeństwa. Motorem gry są zadania popychające do przodu fabułę, którym towarzyszy zatrzęsienie misji pobocznych; te drugie wykonujemy zarówno dla zwykłych mieszkańców Vvardenfell, jak i dla gildii (w których szeregi możemy wstąpić i stopniowo piąć się po szczeblach kariery) oraz innych ugrupowań.

Eksplorację oraz realizację zleceń często utrudniają nam przeciwnicy, wśród których znajdziemy zarówno wrogo nastawionych ludzi i przedstawicieli innych ras, jak i wszelkiej maści potwory oraz maszyny pozostawione przez antyczną cywilizację Dwemerów. Starcia toczą się w czasie rzeczywistym, a wrogów eliminujemy, robiąc użytek z broni białej i dystansowej oraz rozmaitych zaklęć. Poszczególne umiejętności naszej postaci rozwijamy, po prostu z nich korzystając lub pobierając lekcje u nauczycieli; dotyczy to zarówno posługiwania się bronią (z podziałem na jej poszczególne rodzaje) oraz magią (j.w.), jak i bardziej prozaicznych rzeczy pokroju szybkości biegu (atletyka) bądź wysokości i odległości wykonywanych skoków (akrobatyka). Po rozwinięciu dziesięciu zdolności nasza postać awansuje natomiast na kolejny poziom doświadczenia, co z kolei daje nam możliwość rozwoju statystyk. Ponadto potencjał bojowy herosa rozwijamy, zdobywając coraz lepsze wyposażenie; nowe przedmioty znajdujemy bądź nabywamy u handlarzy. Dodatkowo jedną ze zdolności dostępnych w grze jest alchemia, dzięki której możemy tworzyć różnego rodzaju mikstury.

W roku 2002 oprawa graficzna gry The Elder Scrolls III: Morrowind mogła się podobać; wrażenie robiła zwłaszcza realistycznie animowana woda. Choć gra dość wyraźnie się zestarzała, dzisiaj zwraca uwagę głównie za sprawą unikalnej atmosfery. Próbę czasu doskonale zniósł natomiast klimatyczny soundtrack, pod którym podpisał się słynny Jeremy Soule.

Mody - The Elder Scrolls Construction Set

Do pecetowej edycji The Elder Scrolls III: Morrowind dołączony jest zestaw narzędzi nazwany The Elder Scrolls Construction Set. Pozwala on na tworzenie własnej zawartości – począwszy od zadań, przez postacie, potwory i obiekty, skończywszy na własnych światach. Dzięki niemu na przestrzeni lat liczba modów do tej produkcji urosła do niebotycznych rozmiarów.

Ostatnia modyfikacja 9 lutego 2024

Tryb gry: single player  

Nośnik: 2 CD

Ocena użytkowników: 8,6 / 10 na podstawie 12450 głosów czytelników.

The Elder Scrolls III: Morrowind cena w dniu premiery: 99,90 PLN

Klasyfikacja PEGI The Elder Scrolls III: Morrowind

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

The Elder Scrolls III: Morrowind Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Zalecane:
  • Procesor Pentium III 800 MHz (lub kompatybilny)
  • 256 MB RAM
  • karta graficzna GeForce 2 GTS (lub kompatybilna)
  • Windows 98/Me/2000/XP
PC
XBOX