Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 17 stycznia 2022, 16:18

10 gier RPG dla pacyfistów - tutaj obejdziesz się bez walki

W niektórych grach fabularnych, jak tytuły z cyklu Deus Ex czy Fallout, wcale nie musicie uciekać się do przemocy, aby je przejść. Co więcej, tzw. „pacifist run” często okazuje się o wiele ciekawszy lub bardziej wymagający od zwykłej walki.

Spis treści

RPG teoretycznie stawiają na wolność, oferując niemal nieskończone możliwości w kreowaniu postaci czy prowadzeniu jej przez świat gry. W rzeczywistości jednak często podczas zabawy natrafiamy na całkiem spore ograniczenia. Przykładowo wcale nie tak dużo gier tego typu pozwala na w pełni pacyfistyczną zabawę. Wiecie, przejście fabuły od samego początku do końca bez uciekania się do przemocy, rozwiązując konflikty na drodze pokojowej lub bez zabijania przeciwników.

Taki sposób grania określany jest jako „pacifist run/route” i koncentruje się na bezkrwawym zaliczeniu gry. Czy taka forma rozgrywki ma prawo być w ogóle ciekawa, gdy nie mamy okazji do ciskania kulami ognia bądź strzelania z futurystycznej broni? Może Was zaskoczyć fakt, że i owszem! Polecam spróbować przejść wybrane RPG jako pacyfista – szybko przekonacie się, że ani nie jest to takie łatwe, ani wcale nie takie nudne, jak mogłoby się wydawać. Wręcz przeciwnie – bycie pacyfistą potrafi dostarczyć niemałych emocji.

Oczywiście pod warunkiem, że dana produkcja w ogóle umożliwia taką formę zabawy. Przygotowaliśmy dla Was krótkie zestawienie RPG, które można ukończyć bez walki. Rzecz jasna, lista nie jest zamknięta, dlatego jeśli macie jakieś swoje propozycje, wspomnijcie o nich w komentarzach. Niech nasz zbiór pacyfistycznych RPG się powiększa!

SPOILERY, PASKUDNE SPOILERY!

Ze względu na tematykę tekstu możecie znaleźć w nim spoilery. Nie powinny być mocno dotkliwe, niemniej czujcie się uprzedzeni!

AKTUALIZACJA – STYCZEŃ 2022

W styczniu 2022 roku zdecydowaliśmy się na dodanie do listy dwóch wartych uwagi tytułów z minionych miesięcy. Ich opisy znajdziecie na ostatnich stronach tekstu. Aktualizacją zajął się Karol Laska.

Seria Fallout

Nowsi reprezentanci serii Fallout są znacznie bardziej ubogimi RPG od jej początkowych części, a do tego mają nieskończenie mniej satysfakcjonujące opcje dialogowe. Dlatego skupimy się na tych pierwszych grach. Mimo wielu lat na karku to właśnie one nawet dziś potrafią zaskoczyć możliwościami. Czy również w przypadku zabawy w pacyfistę lub podjęcia próby przejścia gry bez walki?

Wszystko zależy od tego, o którego Fallouta zapytamy. Przykładowo pierwsza odsłona cyklu pozwala na ukończenie zabawy bez zabijania kogokolwiek. Obok sporej części przeciwników można się przekraść, a w sytuacji konfliktu zwyczajnie się wyłgać. Kontrowersyjny okazuje się jednak finał. W ramach niego możemy uruchomić alarm i pozwolić Supermutantom oraz Children of the Cathedral na ewakuację, a do tego namówić głównego złola, aby sam siebie zniszczył. Niemniej bomba i tak zostanie aktywowana i tego niestety nie da się uniknąć.

W serii Fallout istnieje nawet specjalny skill, Outdoorsman, dzięki któremu wpływamy na występowanie negatywnych losowych sytuacji. Wspomniana umiejętność przydaje się również w Falloucie 2, pozwalając na uniknięcie brania udziału w potencjalnie dla nas niekorzystnych losowych wydarzeniach. Podobnie jednak jak w pierwszej części, tak i w „dwójce” sam finał nie do końca pozwala pacyfistycznie zakończyć grę. Niemniej przy odrobinie samozaparcia można ją przejść bez walki.

Całkiem dobrze wypada pod tym względem również Fallout: New Vegas – unikniemy tu starć, skradając się lub wybierając odpowiednie opcje dialogowe. Również na samym końcu gry da się przekonać głównych przeciwników, aby z nami nie walczyli. Warto jednak zaznaczyć, że pacyfistyczna zabawa ma szansę stać się naszym udziałem jedynie wtedy, gdy opowiemy się po stronie NCR lub Yes Man.

A co z „trójką” i „czwórką”? Zdania są mocno podzielone – teoretycznie przejście tych gier bez zabijania jest możliwe, ale wymaga tyle kombinowania, naginania zasad czy wręcz oszukiwania, że wchodzimy w tym miejscu na grunt sporów o definicję, czym właściwie jest „pacifist run” i na co pozwala, a na co nie.

  1. Więcej o serii Fallout

Patryk Manelski

Patryk Manelski

Chciał być informatykiem, potem policjantem, a skończyło się na „dziennikarzeniu” na UŚ. Tam odkrył, że można połączyć pasję do grania z pisaniem. Następnie bytował w kilku redakcjach, próbując przekonać wszystkich, że gry MMO są najlepsze na świecie. Tak trafił do działu publicystyki na GOL-u, gdzie niestrudzenie kontynuuje swoją misję – bez większych sukcesów. W przerwach od walenia z axa hoduje cyfrowe pomidory, bawiąc się w wirtualnego farmera. Nie mając własnego ogródka, zadowala się opieką nad drzewkiem bonsai. Kręci go też jazda na rowerze, zaś czytać lubi mangę i fantastykę. A co najważniejsze, pochodzi z Sosnowca, gdzie zresztą mieszka i z czego jest dumny!

więcej

TWOIM ZDANIEM

Co bardziej cenisz w grach RPG?

Dynamiczną akcję
25,8%
Dobre teksty
74,2%
Zobacz inne ankiety
Najlepsze gry RPG wszech czasów - lista top 100 erpegów. Edycja 2024
Najlepsze gry RPG wszech czasów - lista top 100 erpegów. Edycja 2024

Mamy już listopad, a 2024 rok nadal nie przyniósł nam takiej perełki w gatunku RPG jak ubiegłoroczny Baldur's Gate 3. Czy to oznacza, że w tym roku fani produkcji role playing nie mają w co grać? Bynajmniej.

10 kultowych gier RPG, które potrzebują remake’u
10 kultowych gier RPG, które potrzebują remake’u

Era wszędobylskich remake'ów nadal trwa, ale nadal nie doczekaliśmy się odświeżonych wersji wielu wybitnych, kulturowo uznanych gier RPG. Jakie "klasyki" powinny zostać jak najprędzej odrestaurowane? Oto nasze propozycje.

10 gier jRPG, od których warto zacząć przygodę z gatunkiem
10 gier jRPG, od których warto zacząć przygodę z gatunkiem

Chcesz rozpocząć przygodę z grami jRPG, ale się na nich nie znasz? Oto nasze zestawienie 10 japońskich RPG-ów, od których warto zacząć przygodę z gatunkiem.