Undertale
Opracowana przez niezależnego dewelopera Toby’ego Foxa gra RPG w oldskulowej oprawie. W świecie Undertale po długoletnim współistnieniu ludzi i potworów rozpętała się okrutna wojna, w wyniku której ludzie strącili oponentów do podziemia.
producent: Toby Fox wydawca: Toby Fox Strona oficjalna
Undertale to niezależna gra z gatunku RPG. Produkcja została stworzona przez Toby’ego Foxa – projektanta i kompozytora-samouka. Dodatkową pomocą artystyczną była Temmie Chang, odpowiedzialna za większość grafik koncepcyjnych i sprite’ów. Undertale zostało stworzone za pomocą narzędzia GameMaker: Studio. Stylistyka została utrzymana w klimacie 8-bitowych gier retro, a skomponowana przez autora muzyka – aż 100 różnorodnych utworów – przywodzi na myśl erę dwuwymiarowych RPG-ów z NES-a.
Fabuła
Dawno temu dwie rasy: ludzi i potworów rządziły Ziemią, współistniejąc w pokoju. W końcu doszło jednak do konfliktu, którego efektem stała się długa i okrutna wojna. Ludzie odnieśli zwycięstwo i dzięki magii strącili potwory do podziemia. Wiele lat później pewna dziewczynka, nie zważając na krążące legendy, wyrusza na Ebott – górę, z której jak dotąd nikt jeszcze nie powrócił. Szukając schronienia przed deszczem, wpada do tajemniczej nory. W tym właśnie momencie rozpoczyna się akcja Undertale.
W czasie rozgrywki trafiamy do podziemnego świata pełnego potworów, lecz już po paru minutach możemy się zorientować, że nie są one jedynie hordami bezmyślnych przeciwników, które gra rzuca nam w ramach kolejnych przeszkód do pokonania. Undertale jest produkcją, w której opowiadania historia stanowi esencję całego doświadczenia. Jednym z kluczowych elementów są bardzo wyraziste postaci.
Użytkownikowi proponuje się dość unikalne połączenie stylów. Z jednej strony zaangażowany zostaje w dość poważną historię, pełną zwrotów akcji, ciężkich tematów oraz tajemnic. Z drugiej, sam styl pisarski jest niezwykle oryginalny i przepełniony nieco ekscentrycznym, samoświadomym humorem łączącym żarty wizualne, dowcipne dialogi, zabawne sytuacje i dziwaczne zachowania „przeciwników”. Czasem imię postaci jest tożsame z nazwą używanej w jej wypowiedziach czcionki, czasem okazuje się, że wielki zły boss czerpie informacje o okropnych ludziach z co najmniej komicznego źródła. To sprawia, że w Undertale bardzo trudno o nudny moment.
Zakończenia
Dla uzyskania pełnego obrazu historii tytuł należy przejść parokrotnie. W zależności od podejmowanych decyzji ton zmienia się dość dramatycznie i dopiero w różnicach pomiędzy różnymi rozgrywkami naprawdę odczuć można wszystkie aspekty wykreowanych przez Foxa postaci niezależnych.
Gra szczyci się mottem „przyjazne RPG, w którym nikt nie musi umrzeć” i rzeczywiście, od ekranu początkowego do napisów końcowych można skutecznie powstrzymać swoje mordercze zapędy (tzw. „Pacifist Run”). Z kolei jeśli przez dłuższy czas gracz jest bezlitosny dla mieszkańców podziemia (tzw. „Genocide Run”), tytuł pokazuje swoje pazury, a każda kolejna walka staje się bardziej zaskakująca i wymagająca od poprzedniej.
Gameplay
Gra w dość przewrotny sposób udaje oldskulową produkcję RPG i na pierwszy rzut oka wydaje się prosta i dość płytka. Dopiero podczas dłuższego obcowania z tytułem graczowi prezentowane są coraz to bardziej interesujące mechaniki, które często zaskakują nietypowym użyciem popularnych koncepcji.
Oprócz dialogów, eksploracji i sporadycznej zagadki logicznej, podstawowym elementem zabawy jest system walki, będący połączeniem wielu mechanik z nieodległej przeszłości gier wideo. Potyczki opierają się na systemie turowym, przypominającym nieco Super Mario RPG lub serię Mario & Luigi.
Podczas fazy przeciwnika musimy zręcznie unikać zmasowanych ataków, wyprowadzanych w symbolicznie przedstawione serce bohatera, umieszczone na małej kwadratowej planszy. Wymagana precyzja przypomina wyzwania z tytułów typu bullet hell, np. z cyklu Touhou Project. Podczas swojej tury możemy zdecydować się na rozwiązania siłowe i pokonanie potworów w sposób ostateczny, dzięki czemu zdobywamy punkty doświadczenia i rośniemy w siłę niczym w klasycznym RPG-u. Każda potyczka oferuje jednak możliwość rozmowy i wpływania na adwersarza, co bliskie jest rozwiązaniom znanym z serii Shin Megami Tensei, w której możemy paktować z wrogimi demonami w celu uniknięcia walki. W Undertale celny komplement może działać równie dobrze, co ostrze miecza.
Fox potrafi też bawić się samymi mechanikami. Elementy komediowe potrafią wynikać bezpośrednio z przeinaczenia spodziewanych interakcji z interfejsem. Co stałoby się, gdyby w zwykłym RPG-u postać próbowała zakupić przedmiot, nie mając miejsca w ekwipunku? Gracz zapewne zostanie poinformowany, że zakup nie jest możliwy. W Undertale gdy zapełnimy kieszenie przedmiotami i spróbujemy kupić hot-doga w pewnej budce, znajomy sklepikarz troskliwie położy go nam na głowie.
Ciekawostki
Fox zaczynał jako szeregowy użytkownik forum starmen.net, fanowskiej strony poświęconej japońskiej serii Mother, na zachodzie znanej jako EarthBound. Choć Undertale jest pierwszym produktem autora, opracował on także ROM hack Earthbound (The Halloween Hack), który pod wieloma względami był prototypem jego pełnoprawnego debiutu w świecie interaktywnej rozrywki.
Początkowo Fox pracował nad wersją demonstracyjną gry – w maju 2013 roku wysłał ją do serwisu Fangamer, gdzie podczas streamu prezentującego rozgrywkę koncept zyskał duży rozgłos. Pełna wersja Undertale została zapoczątkowana jako projekt w serwisie Kickstarter 25 czerwca 2013 roku. Kampania croudfundingowa zakończyła się wynikiem 51 tys. dolarów, co stanowiło ok. 1000% zakładanej sumy.
Ostatnia modyfikacja 2 marca 2023
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 8,1 / 10 na podstawie 8259 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI Undertale