Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 grudnia 2016, 13:04

18. Pillars of Eternity. Top 100 RPG – Wiedźmin w górę!

Spis treści

18. Pillars of Eternity

Pomimo początkowych zachwytów nad renesansem klasycznych RPG Pillars of Eternity nie odcisnęło trwałego śladu w sercach graczy i już pod koniec 2015 roku – tj. w ankiecie z naszego poprzedniego notowania – cieszyło się niewielką popularnością. Skutkiem tego zjazd o dwie lokaty. A przecież kilka miesięcy wcześniej, w momencie premiery, niemal ze łzami w oczach witaliśmy powrót klasycznego rzutu izometrycznego, pięknych, ręcznie rysowanych teł, mechaniki opartej na rzutach kością i oldskulowej atmosfery w realiach fantasy. Zresztą nie tylko tego, bo Obsidian Entertainment nie ograniczyło się do skopiowania wszystkiego, za co pokochaliśmy takie gry jak Baldur’s Gate.

Przenosząc klasyczne elementy w drugą dekadę XXI wieku, studio Feargusa Urquharta nie bało się też wykazać ambicją i zrealizować własnych pomysłów. Dotyczy to przede wszystkim warstwy fabularnej. Pillars of Eternity może zostać postawione nawet obok Planescape: Torment ze swoją inteligentną, niestroniącą od metafizycznych pytań opowieścią oraz światem opartym na niezwykle ciekawej koncepcji „cyrkulacji” dusz i reinkarnacji. Świetną ideą są też sekwencje quasi-paragrafowe. Krótko mówiąc, Obsidian nie tylko doprowadził do odrodzenia klasycznych „rolplejów”, ale wręcz ustanowił kamień milowy na drodze ich rozwoju.

Wyciągnięte z forum

Przeszedłem całą grę z dwoma dodatkami, zajęło mi to 86 godzin. Wynik robi wrażenie. Co ciekawe, niemal w ogóle nie wczytywałem zapisu, tylko czasami, żeby zobaczyć reakcje na moje inne wybory. Ogólnie to gra miodna, bardzo dobra, tego brakowało. Szkoda, że Obsidian nie postawił tej gry w D&D i w Ferelden, tylko stworzył nowy świat, mitologię itp. Z początku natłok nowych informacji bardzo przytłacza. […] Jedyne czego mi brakowało to dubbing, wtedy czułbym się jak w podstawówce, kiedy odkrywałem Wrota Baldura.

Zawodowiec_M

17. Vampire The Masquerade: Bloodlines

Słabe notowania w ankiecie odbiły się również – już po raz kolejny, i to jeszcze bardziej dotkliwie niż poprzednio – na pozycji ostatniej jak dotąd dobrej gry RPG o wampirach, czyli właśnie Vampire The Masquerade: Bloodlines. Czyżby tak wielu naszych czytelników miało pecha zapamiętać owo dzieło studia Troika Games z powodu niedoróbek technicznych, którymi było ono wręcz przepełnione (wliczając w to błędy uniemożliwiające ukończenie zabawy)? Szkoda, bo praktycznie cała reszta elementów Wampira to cud i miód.

Zachwycać można się nadal przede wszystkim klimatem – gęstą i mroczną atmosferą nocnego Los Angeles, w którym równie często jak złaknionym krwi łowcą jesteśmy ofiarą istot silniejszych od siebie. Pochwalić trzeba też nieliniowość fabuły i rozgrywki oraz udane przeszczepienie mechaniki papierowego oryginału na kod binarny – mimo przyjęcia konwencji pierwszoosobowej gry z silnym pierwiastkiem akcji. Nawet jeśli Paradox Interactive nie zrobi niczego „pożytecznego” z przejętymi jakiś czas temu prawami do Wampira: Maskarady, istnieje spora szansa, że godnym następcą (duchowym) Bloodlines okaże się zapowiedziany na przyszły rok Vampyr studia Dontnod. Oby!

Wyciągnięte z forum

W ostatnim czasie postanowiłem wrócić do owej produkcji. […] Po gruntownym spatchowaniu nieoficjalnymi pachami, gdyż studio niedługo po premierze gry upadło, gra staje się czymś naprawdę doskonałym. Ciekawa historia, możliwość stworzenia własnego wampira oraz półotwarty świat. […] Mechanika walki czy animacje, pozostawiają wiele do życzenia, ale wszechobecny klimat zdecydowanie umniejsza te niedoróbki. Na koniec warto dodać, iż obecnie jest to najlepsza gra z wampirami w roli głównej, po prostu TRZEBA W TO ZAGRAĆ!!!

DeadSpace12

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która z 20 najlepszych gier RPG podoba Ci się najbardziej?

Wiedźmin 3: Dziki Gon
54,9%
Baldur’s Gate II: Cienie Amn
2,8%
Gothic
9,4%
The Elder Scrolls V: Skyrim
10,3%
Fallout 2
1,9%
Planescape: Torment
1,8%
Gothic II
5,3%
Star Wars: Knights of the Old Republic
1,7%
Wiedźmin 2: Zabójcy królów
0,9%
Mass Effect 2
2,2%
Baldur’s Gate
0,7%
Chrono Trigger
0,6%
Fallout: New Vegas
1%
Wiedźmin
1,2%
Fallout
0,6%
Dragon Age: Początek
1,8%
Vampire: The Masquerade – Bloodlines
0,6%
Pillars of Eternity
0,6%
Arcanum: Przypowieść o maszynach i magyi
0,6%
The Elder Scrolls III: Morrowind
1,2%
Zobacz inne ankiety
Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii - edycja 2015
Ranking 100 najlepszych gier RPG w historii - edycja 2015

Rok temu opublikowaliśmy listę 100 najlepszych gier RPG - dzisiaj zaktualizowaliśmy zestawienie o tytuły z 2015 roku. Jak poradził sobie Wiedźmin 3? Czy na listę trafił Fallout 4? Czy Gambrinus przeboleje brak Pillars of Eternity w pierwszej dziesiątce?

Top 100 gier RPG wszech czasów - najlepsze RPG-i, które trzeba znać
Top 100 gier RPG wszech czasów - najlepsze RPG-i, które trzeba znać

Top 10, Top 20? Dzisiaj czas na top 100! Zapraszamy do przeglądu największego zestawienia w dziejach gry-online.pl, opracowanego na bazie głosów naszych autorów, redakcyjnych debat i średniej ocen użytkowników serwisu.