3. Gothic. Top 100 RPG – Wiedźmin w górę!
Spis treści
3. Gothic
Kolejny znakomity wynik w ankiecie (drugie miejsce z 14,4% głosów) i kolejny duży awans na liście – może nie tak spektakularny jak rok temu (wtedy Gothic przesunął się kilkanaście pozycji w górę, zdominowawszy głosowanie), ale wypchnięcie Skyrima i Fallouta 2 z podium to też niemałe osiągnięcie, nieprawdaż? Zresztą, kto zawitał kiedykolwiek do Górniczej Doliny w jej pierwotnej formie, pewnie wcale się nie dziwi tym podbojom debiutanckiego dzieła studia Piranha Bytes. Pierwsze zagryzienie przez byle wilka, pierwsze powalenie przez wieśniaka, którego zignorowaliśmy, kiedy ostrzegał, by nie myszkować mu w chacie... Takie rzeczy potrafią wryć się w pamięć.
Oczywiście największa siła Gothica tkwi w konstrukcji świata – autentycznie żywego, śmiertelnie niebezpiecznego, wymuszającego szacunek i pokorną naukę panujących w nim praw. Pokochaliśmy też te wszystkie charyzmatyczne postacie, jak również rządzące Górniczą Doliną frakcje, do których przynależność tak bardzo rzutowała na prawie cały przebieg fabuły. A wszechobecne błędy oraz toporność mechanizmów rozgrywki, z frustrującym sterowaniem na czele? To tylko rysy na diamencie, które wręcz potęgują charakter dzieła. Wobec tego wszystkiego trudno się dziwić, że Gothic, choć niemiecki, stał się niejako naszym dobrem narodowym.
Wyciągnięte z forum
Gra jest toporna, zabugowana, system walki jest megadrewniany... ale cóż z tego? Gra pomimo swoich niezaprzeczalnych wad urzeka mnie do dzisiaj. Co roku regularnie wracam do dwóch pierwszych części serii i co roku bawię się wyśmienicie, mimo iż obie gry znam na pamięć. Świetny klimat, świetny świat, charakterystyczne i charakterne postacie, interakcja, ach... jedne z najważniejszych dla mnie gier, gry, w których zatracam się zupełnie, gry, przez pryzmat których oceniam dzisiaj inne tytuły, absolutne legendy i klasyki.
Mopet