Zarządzanie osadami w Total War Attila | Zarządzanie państwem poradnik Total War: Attila
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Zarządzanie osadami
Podatki
O ile wysokość podatków jest ustalana odgórnie dla całego państwa, tak istnieje możliwość wyłączenia wybranych prowincji z ich płacenia. Wyłączenie prowincji z opodatkowania powoduje spadek korupcji oraz migracji do zera, zapewnia zerowy dochód oraz wyłącza prowincję z systemu żywnościowego kraju. Prowincja przestaje produkować żywność dla potrzeb reszty kraju, jak również nie eksportuje jej oraz nie importuje.
Jak można się domyślić wyłączenie prowincji z podatków skutkuje poprawą ładu publicznego. Dokładniej rzecz biorąc niweluje negatywny wpływ podatków na ład, lecz nie powoduje jego wzrostu. Nie istnieje bowiem warunek brak podatków, który będzie zapewniał dodatni bonus do ładu. Jeśli w prowincji panowały niedobory żywności, negatywne ich skutki znikną dopiero turę po wyłączeniu jej z podatków.
Wyłączenie prowincji z systemu podatkowego ma sens w trzech sytuacjach. Po pierwsze - kiedy nie jesteś w stanie dostarczyć do niej wystarczająco dużo żywności, czy to z importu, czy miejscowej produkcji. Braki na poziomie pięćdziesiąt i więcej są dobrym do tego momentem, zaś sto i więcej oznacza, że stan prowincji jest katastrofalny.
Po drugie - kiedy zyski z prowincji są małe, a ty nie potrzebujesz na gwałt pieniędzy. Jeśli prowincja dostarcza pięć tysięcy pieniędzy co turę, a twój zysk wynosi osiem tysięcy, zwolnienie jej z podatków pozbawi cię większości przychodów, a co za tym idzie spowolni rozwój pozostałych prowincji. Do tego jedna duża wojna albo kryzys wystarczą, by zyski zmieniły się w straty. Jeśli jednak zyski z prowincji wynoszą pięćset na turę, zaś cały kraj zarabia dziesięć tysięcy, skarbiec nie odczuje zwolnienia jej z podatków.
Po trzecie - kiedy podatki ustawione są na poziomie czwartym bądź piątym, a ład w prowincji stoi na granicy załamania. Przy podatkach na poziomie trzecim ład publiczny spada o cztery punkty co turę, co nie stanowi dużej wartości. Taki sam spadek mogą powodować wydarzenia, religia albo poziom trudności gry, więc wyłączenie prowincji z podatków nie zrobi wielkiej różnicy. Podatki na poziomie czwartym powodują spadek ładu o dziesięć punktów, a na poziomie piątym o dwadzieścia pięć punktów. Są to wartości na tyle wysokie, że w ciągu kilku tur mogą całkowicie zdestabilizować sytuację w prowincji.
Z drugiej jednak strony wysokie podatki powodować będą spadek ładu na terenie całego państwa. W większości przypadków bardziej opłacalne będzie ich obniżenie, niż wyłączenie pojedynczej prowincji z ich płacenia. Tym bardziej, że poziom podatków wpływa na rozwój, ale zwolnienie z nich prowincji już nie.
Imigranci
Imigranci to uciekinierzy z prowincji ogarniętych wojną albo kryzysami, przenoszący się do sąsiednich, znacznie spokojniejszych miejsc. Stopień imigracji zależy więc zarówno od tego, co dzieje się w twoim państwie, jak i sytuacji u sąsiadów. Twój kraj może od lat cieszyć się pokojem, lecz będą pojawiali się w nim imigranci z ogarniętych wojną państw ościennych. Podobnie mieszkańcy ogarniętych walkami prowincji przygranicznych będą uciekać do spokojniejszych, położonych w głębi kraju terenów. Innymi słowy gdzie kryzys, tam pojawia się imigracja. Oba rodzaje migracji - wewnątrz jednego państwa i między kilkoma - są przez grę traktowane jako jeden typ migracji. Stąd nie ma znaczenia, skąd pojawili się imigrancji i do jakiej frakcji lub kultury należą. Ważne, że są imigrantami.
Istnieją dwa wskaźniki związane z tym zagadnieniem. Pierwszy to imigracja, opisujący, jak zmienia się struktura społeczeństwa w prowincji. Populacja imigrantów z kolei określa jaka część społeczeństwa prowincji to ludność napływowa. Imigracja wynosi najwyżej kilka procent, podczas gdy populacja imigrantów może osiągnąć nawet kilkadziesiąt.
Każdy 1% imigracji powiększa zyski prowincji o 1%. To wbrew pozorom niewiele. W przypadku dużego państwa toczącego liczne wojny duży wskaźnik imigracji może przynieść zysk w wysokości nieco ponad tysiąca monet co turę. To tyle, ile można zarobić na złupieniu dwóch niezamożnych miasteczek. Więcej pieniędzy można uzyskać z trybutów od państw zależnych, które często też nie należą do wysokich. Myśląc o finansach państwa nie zwracaj na nie uwagi, bo w ostatecznym rozrachunku są nieistotne.
Obecność populacji imigrantów zmniejsza również ład publiczny. Spadek ładu uzależniony jest od liczby imigrantów w prowincji. Do 24% spadek wynosi 1 punkt, do 34% wynosi 2, powyżej 3 punkty i tak dalej. Nie jest to wielka wartość, więc nie powinieneś się nią specjalnie przejmować. Tym bardziej, że na imigrację masz niewielki wpływ, gdyż nawet nie tocząc wojen będziesz na nią wystawiony. Możesz ograniczyć ją do zera tylko przez wyłączenie prowincji z podatków, ale z powodu niewielkich kar do ładu i bonusów do podatków nie jest najlepszym ruchem. Dlatego najlepiej założyć, że każda prowincja posiada stałą, niewielką karę do ładu i powiększać go innymi metodami.
Korupcja
Wartość korupcji jest stała dla całego państwa i rośnie wraz z rozwojem imperium. Im większy kraj, tym większa korupcja, a co za tym idzie mniejsze wpływy z podatków. Każdy 1% korupcji zmniejsza o tyle samo zyski z podatków.
Jej problem można rozwiązać na trzy sposoby. Po pierwsze, przez wyłączenie prowincji z podatków, co jednak na dłuższą metę jest bez sensu. Wyłączenie z podatków nie niweluje korupcji, ale ogranicza ją do zera, co przy zerowych zyskach i tak nie ma znaczenia.
Po drugie, przez wykupienie odpowiednich umiejętności dla zarządcy. Problem polega na tym, że umiejętność działa na prowincję, a nie całe państwo i nigdy w pełni nie wykorzeni korupcji. W przypadku dużych państw korupcja potrafi ona osiągnąć astronomiczne wartości. Nawet najlepszy zarządca nie jest w stanie ich wyzerować, co najwyżej trochę ograniczyć. Podobnie działają niektóre technologie, obniżając korupcję na terenie państwa o kilka procent. Niestety nie każda frakcja ma do nich dostęp, zaś oferowane przez nie bonusy są, podobnie jak w przypadku zarządców, niewielkie.
Zostało jeszcze 64% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie