Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Total War: Attila - poradnik do gry

Total War: Attila - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Dwór w Total War Attila | Dwór i władza państwowa poradnik Total War: Attila

Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019

Dwór

Dwór obejmuje wszystkie postacie mające wpływ na losy państwa - władcę z małżonką oraz dziećmi, resztę panującej rodziny, w tym następcę, arystokratów, w niektórych frakcjach zwanych również patrycjuszami, oraz kandydatów, którzy władzy formalnie jeszcze nie posiadają, ale w każdej chwili mogą ją zd - Dwór w Total War Attila | Dwór i władza państwowa - Total War: Attila - poradnik do gry

Dwór obejmuje wszystkie postacie mające wpływ na losy państwa - władcę z małżonką oraz dziećmi, resztę panującej rodziny, w tym następcę, arystokratów, w niektórych frakcjach zwanych również patrycjuszami, oraz kandydatów, którzy władzy formalnie jeszcze nie posiadają, ale w każdej chwili mogą ją zdobyć. Członkowie rodu nie piastujący stanowisk wodzów posiadają status meża stanu. Posiadają go również zarządcy oraz kandydaci, jednak stosowna informacja nie pojawia się w grze. To ważne, ponieważ tylko mężowie stanu mogą się ubiegać o stanowisko zarządcy. W praktyce oznacza to, że osoba bez stanowiska może zostać zarządcą prowincji, zarządca jednej prowincji może stać się zarządcą innej, ale wódz musi wpierw przestać być wodzem, żeby móc zostać zarządcą. Gra nie pozwala na łączenie stanowisk wodza oraz zarządcy.

Do dworu w zdecydowanej większości należą osoby pochodzące z twojej frakcji, ale dzięki małżeństwom mogą się w niej znaleźć również pojedyncze postacie wywodzące się spoza jej granic. Nie ma to jednak znaczenia, jeśli nie liczyć stosunków politycznych między tobą i tą drugą frakcją.

Dwór posiada nieograniczoną ilość miejsca. W danym momencie możesz posiadać nawet dwudziestu arystokratów oraz siedmiu potomków jednego przedstawiciela rodziny, do tego linie boczne oraz osoby adoptowane. Jedynym problemem będzie konieczność opanowania tak licznej grupy ludzi i relacji między nimi. Stąd dobrą taktyką jest przekazanie większości stanowisk członkom rodziny, zaś w razie ich braku adoptowanie arystokratów. Wpłynie to co prawda na wskaźnik władzy (Dominion), ale pozwoli na ograniczenie liczby osób na dworze do niezbędnego minimum.

O ile w ramach rodu oraz listy arystokracji może występować dowolna liczba osób, tak kandydatów zawsze jest trzech. Może stanowić to problem, gdyż nigdy nie wiesz jakie umiejętności będą posiadali kolejni potencjalni wodzowie lub zarządcy. Jest to kolejny powód, dla których lepiej jest ich wybierać spośród członków rodu lub już posiadanych arystokratów. Dzięki temu wiesz dokładnie, co dana postać może ci zaoferować.

Władca i jego następca

O ile w przypadku władcy zazwyczaj nie ma wątpliwości, kto nim jest, tak następcą może być zarówno jego dziecko, jak i brat. Wszystko zależy od tego, jak wiele dzieci posiadał poprzedni władca, czy i ile posiada aktualny, czy są to dzieci z prawego łoża, czy również bękarty, kiedy zginął poprzedni władca, czy następca został wybrany z pomocą intrygi ogłoś następcę i podobne.

O ile fakt posiadania brata jako następcy nie jest problemem dla żadnego władcy, tak może się nim stać, jeśli brat z jakichś przyczyn odznaca się niską lojalnością bądź znajduje się w konflikcie z resztą rodzeństwa. Co prawda bycie nastepcą samo z siebie zwiększa lojalność w stosunku do władcy, ale istnieje wiele czynników mogących ją obniżyć, jak chociażby posiadanie większych wpływów od władcy, niekorzystne cechy bądź konflikty polityczne rozwiązane na jego niekorzyść.

W grze oficjalnie istnieć może tylko jeden następca, jednakże na wszelki wypadek dobrze mieć pod ręką kilku innych, nieformalnych. Po śmierci króla bądź cesarza korona przejdzie na oficjalnego następcę. Może się jednak zdarzyć, że kolejny wskazany przez grę nie będzie najlepszym kandydatem. W takim wypadku będziesz mógł chcieć ogłosić następcę. Posiadając listę trzech potencjalnych kandydatów będziesz mógł zawczasu przygotować się na taką ewentualność. To ważne szczególnie w czasie trudnych wojen, w wyniku których możesz stracić sporą część przedstawicieli rodu i zostać zmuszonym do szybkiego wyboru nowego władcy.

Intrygi

Istnieje jedenaście intryg, czyli akcji politycznych, które mogą zostać przeprowadzone przez członków rodu. Jedna z nich, czyli ogłoszenie następcy, jest niedostępna dla władcy oraz aktualnego następcy. Pozostałe dziesięć może być wykorzystanych przez każdą osobę będącą członkiem rodu panującego, niezależnie od pozycji w drzewie rodowym, płci oraz stanowiska. W celu przeprowadzenia większości intryg musisz wydać punkty wpływów. Niektóre intrygi posiadają ustaloną cenę, inne zmienną, uzależnioną od celu.

Ogłoś następcę wyznacza nowego następcę tronu. Działa natychmiastowo i może być używane wielokrotnie. Mimo to nie rób tego. Osoba, która utraciła tytuł następcy utraci lojalność z powodu wydziedziczenia. Wielokrotnie zmieniając następcę spowodujesz, że kara do lojalności się skumuluje.

Zabójstwo pozwala na zamordowanie członka rodu albo arystokraty. Nie jest istotne, kto próbuje dokonać zamachu, ale trzeba liczyć się z konsekwencjami w razie porażki. Zwłaszcza jeśli celem był władca.

Pozyskaj lojalność w razie sukcesu zwiększa lojalność wybranej postaci o kilka punktów. Lojalność nie może przekroczyć dziesięciu punktów i nie musi być natychmiast uzupełniana, stąd warto ją zostawić na postacie posiadające lojalność na poziomie pięć i mniej.

Aranżuj małżeństwo przewidziane jest dla kobiet, zaś szukaj żony dla mężczyzn. Oba działania pozwalają postaci znaleźć swoją druga połówkę. Więcej informacji na temat małżeństw znajdziesz w rozdziale postacie -> małżonka.

Rozwód robi dokładnie to, co sugeruje nazwa. Rozwód mogą brać zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Rozwodnicy wciąż stanowią część rodu i mogą szukać nowych partnerów życiowych.

Umniejszenie popularności zmniejsza wpływy wybranej osoby. Problematyczna intryga, gdyż kosztuje więcej, niż zapewnia zysków. Może być przydatna w walce z arystokracją, ale koniec końców więcej zapłacisz za nią ty, a co za tym idzie władza (Dominion) zmieni się na twoją niekorzyść. Stąd lepiej znaleźć inną metodę na obniżenie wpływów arystokracji. Na przykład przez jej adopcję.

Adopcja pozwala na przyjęcie arystokraty w poczet rodu. Bardzo istotne jest kto i kogo przyjmuje do rodu, gdyż inaczej traktowane są osoby adoptowane przez władcę, a inaczej przez innych członków rodu. Członek rodu może adoptować bardzo dużo arystokratów, lecz znaczna ich liczba będzie powodowała konflikty między nimi, a w efekcie spadek lojalności.

Zostań lennikiem pozwala jednemu członkowi rodu oddać się w opiekę innemu, dzięki czemu będzie mogła czerpać z jej doświadczeń. Intryga dostępna tylko dla polityków, czyli osób posiadających status męża stanu.

Defraudacja pozwala na zdobycie ograniczonych środków finansowych. Zazwyczaj nie będą to duże pieniądze, jednak w sytuacjach kryzysowych nawet kilkaset monet to olbrzymia kwota.

Zdobądź wsparcie w razie sukcesu zwiększa wskaźnik kontroli o kilka procent. Maksymalna wartość kontroli wynosi 100%, więc w celu zwiększenia go do maksimum trzeba przeprowadzić ponad trzydzieści tego typu intryg.

Poddani

Co jakiś czas na dworze będzie pojawiała się osoba z ważną sprawą do władcy. Czasem będzie to rolnik spierający się o ziemię, innym razem szlachcic ofiarowujący królowi konie lub podróżnik z dalekich stron. Twoim zadaniem jest zdecydować, w jaki sposób ma zostać rozwiązana jego sprawa. Możliwości są zazwyczaj trzy, czasem cztery, z czego przynajmniej jedna polega na przeczekaniu. Wybór należy do ciebie, gdyż każda opcja może okazać się zarówno dobra, jak i szkodliwa. Efekty decyzji, tak pozytywne, jak i negatywne, trwają zazwyczaj kilka tur.