Flota w Total War Attila | Wojna poradnik Total War: Attila
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Flota
Pod wieloma względami flota przypomina armię lądową. Wchodzące w jej skład jednostki posiadają statystyki, poziomy oraz zbierają doświadczenie. Są podzielone na przeznaczone do walki w zwarciu, walki zasięgowej oraz artylerię. Posiadają swoje poczucie wspólnoty oraz tradycje, zaś ich dowódcy mogą zdobywać rangi i zdobywać kolejne umiejętności. Po bitwie muszą odnowić swoje stany osobowe, zaś w razie porażki uciekają.
Różnice tkwią w skali. Dla armii lądowych ograniczenie stanowią góry oraz morza, dla floty ląd. Armia lądowa może się przeprawić przez morze celem dokonania desantu na wyspę, podczas gdy morska może ją jedynie wesprzeć w bliskim sąsiedztwie morza. Armie lądowe mogą zaatakować dowolną osadę na terenie gry, podczas gdy floty posiadają dostęp tylko do portów. Do tego liczba możliwych do wystawienia flot zawsze będzie mniejsza od liczby możliwych do wystawienia armii. Wszystko dlatego, że floty posiadają inny zakres zadań od armii lądowych.
Przede wszystkim floty mają służyć jako wsparcie dla wojsk lądowych walczących blisko wybrzeża. Dotyczy to zarówno wysp, jak i osad nadmorskich, takich jak Roma, Elusa bądź Lindum, które nie są portami, ale znajdują się blisko morza. Oznacza to również atakowanie wojsk lądowych próbujących przedostać się przez morze oraz atakujących należące do ciebie porty. To bardzo istotne dla państw posiadających dostęp do wielu regionów morskich, jak oba Cesarstwa oraz rozwinięte królestwa Franków i Saksonów.
Po drugie, floty mają za zadanie osłaniać przeprawy sojuszniczych armii. Armia lądowa przebywają na morzu jest traktowana jako flota, ale otrzymuje cechę choroba morska. Zaatakowana w czasie podróży będzie walczyła, ale jej statystyki zostaną obniżone. Flota walczy tak samo dobrze na morzu, jak i w czasie desantu na ląd, stanowi więc doskonałą jednostkę wsparcia dla bardziej wrażliwych kolegów z lądu. To szczególnie istotne z powodu ograniczonych miejsc, w których armia lądowa może wylądować. Wysokie brzegi uniemożliwiają desant, potrzebna do tego celu jest plaża. O ile więc armia lądowa może udawać flotę, tak będzie od niej pod każdym względem gorsza. Również pod względem prędkości, gdyż armia na morzu porusza się zauważalnie wolniej od floty.
Po trzecie, flota ma atakować wrogie porty. Dotyczy to zwłaszcza północnej i południowej Europy, gdzie nierzadko łatwiej dostać się do wrogich osad od strony morza, niż od lądu, ryzykując przy tym konieczność przeprowadzania oblężenia. Jednak najlepszym miejscem do działań flot jest Morze Śródziemne, gdzie praktycznie każda osada znajduje się nad morzem, albo w jego pobliżu. W czasie podboju tych terenów można skorzystać z armii lądowej, ale flota będzie szybsza i znacznie bardziej efektowna.
Po czwarte, flota służy blokowaniu wrogich portów, dzięki czemu zakłócony zostaje handel morski oraz łupieniu morskich szlaków handlowych, których nie można złupić w inny sposób. W przypadku państw czerpiących zyski z handlu morskiego pozwala to na zakłócenie ich ekonomii. Armia lądowa znajdująca się na morzu również to potrafi, lecz wciąż cierpi z powodu choroby morskiej. By łupić wrogie szlaki handlowe flota musi musi znajdować się na morzu posiadającym szlak handlowy oraz mieć ustawioną postawę grabieży.
Po piąte, flota służy do walki z piractwem dzięki postawie patrolu.
Po szóste, flota może szturować ufortyfikowane osady bez potrzeby ich oblegania.
Innymi słowy flota staje się niezbędna, gdy w grę wchodzi walka na morzu oraz w jego okolicach. Możesz w tym celu wykorzystać armię lądową, ale flota będzie pod każdym względem od niej lepsza. Poza tym armie i floty korzystają z osobnego limitu, co pozwala odrobinę oszukać grę. Wystarczy zamiast dwóch armii posłać do walki armię i flotę, zaś drugą armię wysłać do innych zadań.
Musisz tylko pamiętać, że w przeciwieństwie do armii, flota nie może zejść na ląd poza bitwą. Armia może poruszać się lądem i morzem, flota tylko na morzu.