Rozwój technologiczny w Total War Attila | Zarządzanie państwem poradnik Total War: Attila
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2019
Rozwój technologiczny
Istnieją dwa rodzaje technologii - wojskowe oraz cywilne, dotyczące dokładnie tego, na co wskazują ich nazwy. Ich opracowanie wymaga czasu oraz dostępu do wcześniejszych technologii. Niektóre wymagają również dopłaty do ich opracowania, wartej od kilku do kilkunastu tysięcy monet. Przykładowo, w przypadku drogich technologi Sasanidów najwyższy koszt to 25000 monet. Z drugiej jednak strony ich opracowanie trwa znacznie krócej od pozostałych, najwyżej kilkanaście tur, a do tego oferują przydatne, wysokopoziomowe budowle oraz jednostki. Jest to więcej drogie, ale opłacalne, zwłaszcza dla dużych i zamożnych państw. Wszystkie technologie wymuszające dopłatę znajdują się w centralnej części każdego z drzewek.
Większość frakcji posiada na starcie po jednej technologii z obu kategorii. Oba Cesarstwa posiadają jednak aż pięć z kategorii cywilnych. Dzieje się tak dlatego, że w drzewku technologii cywilnych istnieją cztery technologie o charakterze religijnym, zwiększające wpływy religijne albo odblokowujące nowe konstrukcje z kategorii religia. Po wynalezieniu każdej z nich tracisz jednak dostęp do jednej z początkowej piątki, oferujących budowle z innych kategorii, na przykład higiena. Do tego musisz za ich opracowanie zapłacić, co kosztuje niemało. Te cztery technologie nie są niezbędne do ukończenia gry, ale mogą bardzo pomóc, jeśli planujesz powiększyć wpływy religijne w państwie albo obniżyć korupcję.
Po opracowaniu wszystkich technologii z danej grupy otrzymujesz dodatkowy bonus. W celu poznania szczegółów najedź na ikonkę w prawym, dolnym rogu danej grupy.
Niektóre budowle, cechy albo umiejętności postaci mogą zwiększyć tempo badań o kilka lub kilkanaście procent. Musisz jednak zwrócić uwagę jakich technologii dotyczą. Niektóre bonusy wpływają tylko na jedno drzewko, inne na oba. Jeśli możesz większyć tempo badań, zrób to. 10% wydaje się niewielką wartością, ale w przypadku późniejszych technologii oznacza oszczędność nawet kilkunastu tur.
Wojskowa
Poza dostępem do nowych budowli i jednostek wojskowych te technologie powodują również zwiększanie ilości amunicji u jednostek strzelających bądź pozwalają armiom na dalsze przemarsze. Bonusy są niewielkie, zazwyczaj kilkuprocentowe, ale na tyle duże, by odczuć różnicę. Przykładowo +5% do ilości pocisków jednostek strzelających to przynajmniej jedna dodatkowa salwa łuczników. W przypadku sześciu oddziałów daje to szansę na zniszczenie wrogiego oddziału, złamanie jego morale albo podpalenie budynku. Podobnie podniesienie możliwości werbunkowych armii, czyli liczby oddziałów możliwych do zrekrutowania na turę, znacznie przyspieszy gotość twojego państwa do wojny.
Technologie wojskowe mają również wymiar ekonomiczny. Poza odblokowaniem nowych budynków zmniejszają również koszta rekrutacji i utrzymania jednostek. Zwłaszcza to drugie jest bardzo przydatne, dotyczy bowiem wszystkich posiadanych oddziałów, co w przypadku dużych imperiów oznacza olbrzymie oszczędności.
Cywilna
Technologie cywilne odblokowują dostęp do budowli niezwiązanych z armią - świątyń, portów handlowych, gospodarstw i tak dalej - oraz oferują bonusy handlowo-społeczne. Odkrywanie kolejnych technologii zwiększa zyski z danej kategorii budynków, albo obniża koszta ich stworzenia. Te dalszych poziomów wpływają również na zwiększenie rozwoju i zysków z podatków albo obniżenie korupcji. Odkrycie całych zestawów z kolei zwiększy przyrost ładu publicznego, higieny albo produkcji żywności.
Wybierając te technologie powinieneś kierować się dwoma pytaniami - z czego czerpię największe zyski oraz czego najbardziej potrzebuję. Niektóre z technologii oferują nawet sześć nowych budowli, stanowią więc priorytet w sytuacji, gdy posiadasz dużo pieniedzy, ale nie masz czego budować. Inne będą istotniejsze dla państw potrzebujących zastrzyku gotówki. Zysk +5% z budowli handlowych to niewiele, ale w połączeniu z innymi bonusami może znacznie poprawić stan państwa.
W przypadku bonusów do ładu publicznego albo higieny musisz patrzeć perspektywicznie. Tyczy się to zresztą również badań wojskowych. Do technologii poziomu III i dalej prędko się nie dostaniesz. Zwłaszcza w sytuacji, gdy chcesz też rozwijać technologie wojskowe. W takim wypadku bardziej opłaca się odkrywać zestawy technologii. +1 do ładu publicznego to niewiele, ale zanim dotrzesz do technologii dających +5 minie na tyle dużo czasu, że zbierane co turę +1 dadzą w sumie olbrzymi bonus.
Przy stuprocentowym tempie opracowywania technologii ostatnia pozycja z każdego drzewka wymagać będzie od pięćdziesięciu, do nawet stu pięćdziesięcu pięciu tur. W połączeniu z pozostałymi, wymaganymi do jej opracowania, wyjdzie od trzystu do nawet czterystu tur, zakładając, że skupisz się tylko na jednej linii rozwoju. Tymczasem wszystkie technologie pierwszego poziomu zazwyczaj wymagają około dwudziestu tur i działać będą przez cały czas niezbędny do opracowania tych z dalszych poziomów. Na dłuższą metę tanie technologie i zestawy przyniosą ci więc więcej korzyści, niż lepsze, wymagające znacznie więcej czasu i środków.