Surowce | Ekonomia | Eador Władcy rozdartego świata poradnik Eador: Władcy rozdartego świata
Ostatnia aktualizacja: 28 sierpnia 2019
Surowce
Ekonomia obecna w Eadorze początkowo wydaje się być dość prosta i przejrzysta, ale po pewnym czasie odkrywa się w niej wiele dodatkowych, często zaskakujących mechanizmów. Okazuje się bowiem, że poza dwoma podstawowymi środkami płatniczymi - złotem i kryształami - istnieje też dziewięć surowców specjalnych, rozsianych po całej mapie. Specyfiki te są wymagane podczas wynajmowania niektórych jednostek i wznoszenia bardziej zaawansowanych budowli. Jeśli brakuje nam któregoś z nich, to musimy sprowadzić go spoza krainy. Proces ten odbywa się w sposób zautomatyzowany - po prostu do ceny konkretnej istoty czy budowli doliczany jest koszt wybranego surowca. W poniższej tabeli zestawiono bazowe ceny owych specyfików na światowym rynku.
Bazowe ceny surowców
Nazwa | Ikona | Złoto | Kryształy | Rzadkość | Występowanie |
Iron [Żelazo] | 15 | 0 | Często spotykany | Wzgórza | |
Redwood [Sekwoja/Drewno] | 10 | 0 | Często spotykany | Lasy | |
Horses [Konie] | 35 | 0 | Często spotykany | Równiny | |
Mandrake [Mandragora] | 10 | 5 | Często spotykany | Bagna | |
Arcanite [Arkanit] | 50 | 20 | Rzadki | Bagna | |
Marble [Marmur] | 110 | 0 | Rzadki | Wzgórza | |
Mithril [Mithril] | 80 | 10 | Rzadki | Wzgórza | |
Dionium [Dionium] | 600 | 50 | Bardzo rzadki | Lasy | |
Black Lotus [Czarny lotos] | 400 | 100 | Bardzo rzadki | Bagna |
Jeśli w którejś z naszych prowincji znajduje się dany surowiec, to możemy z niego korzystać do woli. Jeden depozyt służy całemu imperium i jest go nieskończona ilość - nie musimy się więc martwić, że nam go "zabraknie". Innymi słowy, jeśli wznosimy budowlę wymagającą dwóch jednostek drewna i trzech koni, a posiadamy tylko po jednym źródle dla tych surowców, to nie mamy się czym martwić - w rzeczywistości dysponujemy odpowiednią ich ilością (czyli nieskończoną). Gdyby brakowało nam któregoś z tych surowców, musielibyśmy je opłacić zgodnie z rynkową marżą, czyli np. płacąc 105 złota za trzy konie. Bazowe ceny, wymienione w tabeli powyżej, mogą zmieniać się w wyniku losowych wydarzeń lub decyzji gracza i jego konkurentów. Aktualną cenę można sprawdzić poprzez kliknięcie na ikonę statystyk [Statistics] w prawym dolnym rogu ekranu (screen poniżej).
Ponadto trzy budynki z kategorii handlu [Trade] obniżają koszt zakupu zasobów: Market, Traders Guild oraz Chamber of Commerce. Jeśli na mapie nie znajdują się poszukiwane przez nas skarby, a są nam bardzo potrzebne, warto rozważyć budowę którejś z tych budowli (tym bardziej, że mają one również inne, bardzo przydatne funkcje).
Aby móc wydobywać dany surowiec, musimy wpierw posiadać prowincję, w której się on znajduje. W przypadku co rzadszych specyfików konieczne może też być pokonanie straży pilnujących kopalni, jaskini lub innego źródła. Co zaś do lokalizacji zasobów, to możemy ją poznać na kilka sposobów: eksplorując prowincję przy pomocy herosa, wznosząc w mieście specyficzne budynki (Geologist Guild, Pathfinders Guild, Herbalists Guild - i tak wymaga dalszej eksploracji) lub w wyniku losowego wydarzenia. Co chyba oczywiste, należy zgromadzić jak najwięcej różnorodnych surowców, ponieważ w znacznym stopniu ułatwiają one rozbudowę imperium i zmniejszają koszty.
Budynki związane z surowcami
Czy warto zajmować prowincje, w których występują posiadane już przez nas surowce? Jak najbardziej! Wówczas bardzo opłacalna staje się inwestycja w budowle zwiększające przychód z wydobycia, a tym samym polepszające budżet królestwa. Wymieniono je poniżej:
Nazwa budynku | Kategoria | Koszt budowy | Premia | Umożliwia budowę w prowincji | Koszt budynku w prowincji | Premia od budynku w prowincji |
Carpenters Guild [Gildia drwali] | Craftsmen [Rzemieślnicza] II poziom | 130 złota 1 żelazo 3 drewna | +3 złota ze wszystkich źródeł drewna na turę | Sawmill [Tartak] Tylko w lesie! | 60 złota 1 drewno | +5 złota na turę +3 złota ze źródła drewna w prowincji na turę |
Diggers Guild [Gildia kopaczy] | Craftsmen [Rzemieślnicza] II poziom | 140 złota 2 żelaza 1 drewna | Brak | Mine [Kopalnia] Tylko na wzgórzach! | 70 złota 1 żelaza | +5 złota na turę +2 złota z żelaza w prowincji na turę +4 złota z marmuru w prowincji na turę +6 złota z mithrilu w prowincji na turę |
Foundry [Odlewnia] | Craftsmen [Rzemieślnicza] II poziom | 90 złota 3 żelaza | + 5 do złota ze wszystkich źródeł żelaza na turę | Brak | Brak | Brak |
Stable [Stajnie] | Trade [Handlowa] I poziom | 100 złota 1 drewna 2 konie | +5 złota ze wszystkich źródeł koni na turę | Brak | Brak | Brak |
Drivers Guild [Gildia jeździecka] | Trade [Handlowa] II poziom | 250 złota 2 drewna 4 konie | Brak | Pozwala ulepszyć prowincjonalne Granary [Spichlerz] do Stables [Stajni] | 150 złota 2 konie | +2 złota na turę +5 złota z koni w prowincji na turę |
Pharmacy [Apteka] | Temple [Świątynna] II poziom | 550 złota 10 kryształów 1 marmur 3 mandragory | +5 złota ze wszystkich źródeł mandragory na turę | Brak | Brak | Brak |
Hippodrome [Hippodrom] | Entertainment [Rozrywka] II poziom | 700 złota 2 drewna 4 konie | +10 złota na turę +1 do zadowolenia w stolicy +5 złota ze wszystkich źródeł koni na turę | Brak | Brak | Brak |