Rasy | Jednostki i taktyka | Eador Władcy rozdartego świata poradnik Eador: Władcy rozdartego świata
Ostatnia aktualizacja: 28 sierpnia 2019
Rozdarty świat jest zamieszkany przez wiele różnych ras, które starają się przeżyć na niegościnnych skrawkach dawnej planety. Każda z nich charakteryzuje się unikalnym stylem bycia oraz licznymi, bardzo specyficznymi cechami, wpływającymi na kształt terenów które zamieszkują. To zaś oznacza, że każde pole, z którego składa się plansza gry, podporządkowana jest pewnym regułom zależnym od rodzaju zaludniających je istot.
Z pewnością zauważyłeś, że bohaterowie są zawsze ludźmi, a jednostki rekrutowane w zamku nie podlegają żadnym ograniczeniom rasowym. Dzieje się tak, ponieważ każde królestwo jest w założeniu uniwersalne. Istnieje jednak możliwość ukierunkowania imperium przy pomocy sojuszy - dzięki nim uzyskuje się dostęp do jednostek i budynków rasowych. Jak to zrobić? Wystarczy wejść na teren obcej kultury (np. niziołków czy elfów), a następnie w wyniku negocjacji otrzymać specjalną misję. Trzeba przy tym pamiętać, że wypełnić ją może jedynie heros, który otrzymał zadanie. Po jej zaliczeniu należy wrócić do zleceniodawców i otrzymać od nich nagrodę: akces obcej rasy do naszego państwa. Co szczególnie ważne, w ten sposób uzyskuje się dostęp nie tylko do jednego konkretnego pola zamieszkanego przez daną ludność, ale również do wszystkich analogicznych pól znajdujących się na planszy. Wystarczy dotrzeć do nich bohaterem, a aneksja nastąpi bez przelewu krwi! Zawarcie sojuszu z elfami oznacza więc przymierze ze wszystkimi przedstawicielami tej rasy na całym dryfującym fragmencie świata - a to spory atut.
Poniżej przedstawiono podstawowe informacje na temat wszystkich ras zamieszkujących krainę. Powinno to pomóc w efektywnym prowadzeniu polityki, a co za tym idzie - wygrywaniu kolejnych starć z wrogimi władcami.
Ludzie
Ikona | Charakter | Występowanie | Poziom korupcji | Opis |
Neutralny | Wszędzie | Przeciętny | Ludzie są bardzo rozpowszechnioną rasą. Zamieszkują wszystkie typy terenu i mogą służyć pod dowolnym władcą (zarówno dobrym, jak i złym). Wzrastają w przeciętnym tempie i dotyczą ich bardzo różne wydarzenia losowe. Niestety nie można zawrzeć z nimi globalnego sojuszu, a jedynie przekupić poszczególne osady. |
Gobliny
Ikona | Charakter | Występowanie | Poziom korupcji | Opis |
Zły | Bagna | Gigantyczny | Obecność goblinów oznacza dwie rzeczy: niewielkie przychody z prowincji oraz gigantyczną korupcję. Przedstawiciele tej rasy są źli do szpiku kości, przez co władzę nad nimi mogą zdobyć jedynie władcy o przebrzydłych skłonnościach. Aby zawrzeć sojusz z goblinami, trzeba posiadać negatywną karmę, dużą armię oraz wykonać specjalną misję - zabić kilku elfów. Zielone pokurcze są przy tym bardzo łase na błyskotki, więc zamiast wykonywać wspomniane zadanie można też przekupić zleceniodawców - wymaga to jednak udziału bohatera z rozwiniętą dyplomacją oraz około 1500 sztuk złota. Budynki otrzymywane w ramach sojuszu podwyższają nieco przychody z bagnistych prowincji, ale obniżają zadowolenie mieszkańców. Opis goblinów jako oddziałów wojskowych zawarto w rozdziale Jednostki i taktyka: Ranga I - jednostki. |
Orkowie
Ikona | Charakter | Występowanie | Poziom korupcji | Opis |
Zły | Wzgórza i równiny | Poniżej przeciętnej | Orkowie to głupie i brutalne stworzenia, do których należy przemawiać siłą. Obniżają przychód z zamieszkiwanych prowincji i tolerują wyłącznie złych władców. Są jednak silnymi wojownikami, których warto trzymać w armii. Aby zawrzeć sojusz z orkami, należy posiadać silną armię i negatywną karmę. Misja z nimi związana polega na splądrowaniu dowolnej prowincji. Budynki orków zwiększają nieco przychody z pól kryształów, a przy tym pozwalają na rekrutację hordy jako straży. Co bardziej wojownicze plemiona co jakiś czas wysyłają też mordercze rajdy na pobliskie tereny przeciwnika. Opis orków jako oddziałów wojskowych zawarto w rozdziale Jednostki i taktyka: Ranga I - jednostki. |
Niziołki
Ikona | Charakter | Występowanie | Poziom korupcji | Opis |
Dobry | Równiny | Przeciętny | Niziołki są pokojowo nastawione do świata i zawarcie z nimi sojuszu nie należy do trudnych. Wystarczy pokonać kilkunastu bandytów i wrócić z dowodem wykonania misji. W zamian otrzymuje się budynki zwiększające wzrost populacji oraz przychód w złocie. Opis niziołków jako oddziałów wojskowych zawarto w rozdziale Jednostki i taktyka: Ranga I - jednostki. |
Elfy
Ikona | Charakter | Występowanie | Poziom korupcji | Opis |
Dobry | Lasy | Niski | Elfy zamieszkują gęste bory i niechętnie przyjmują obcych. Jeśli jednak bohater posiada duże wojsko i czyste serce, może wykonać dla nich misję. Ta jest iście heroiczna - należy oswobodzić kilka dziewic z wież magów (czarnoksiężników, nekromantów etc.). Te nie są co prawda zbyt rozpowszechnione (wieże, nie dziewice), ale korzyści płynące z sojuszu zdecydowanie wynagradzają poniesione trudy. Budynki elfów zwiększają bowiem przyrost kryształów oraz polepszają poziom zadowolenia we wszystkich prowincjach o 1. Opis elfów jako oddziałów wojskowych zawarto w rozdziale Jednostki i taktyka: Ranga I - jednostki. |
Krasnoludy
Ikona | Charakter | Występowanie | Poziom korupcji | Opis |
Dobry | Wzgórza i równiny | Wysoki | Rzadko komu udaje się zdobyć zaufanie krasnoludów albo podbić ich tereny. Dzielni krasnale dzielą czas pomiędzy pracę w kopalniach oraz walkę z potworami, przez co znakomicie sprawdzają się w obu tych rolach. Zawarcie z nimi sojuszu nie jest łatwe. Aby zacząć pertraktacje trzeba posiadać bardzo duże wojsko, a następnie w trakcie specjalnej misji wydobyć ze skrytki bandytów losowy artefakt i przynieść go do zleceniodawców. Alternatywnie można też przekupić krasnoludzkiego władcę, ale wymaga to rozwiniętej dyplomacji oraz gigantycznych ilości złota. Niezależnie od wybranej opcji, w wyniku aliansu otrzymujemy znaczny wzrost przychodów do skarbca (zwłaszcza z górzystych prowincji) oraz możliwość zatrudnienia elitarnego krasnoludzkiego klanu jako straży. Opis krasnoludów jako oddziałów wojskowych zawarto w rozdziale Jednostki i taktyka: Ranga I - jednostki. |
Jaszczuroludzie
Ikona | Charakter | Występowanie | Poziom korupcji | Opis |
Neutralny | Bagna i lasy | Przeciętny | Jaszczuroludzie to zamknięta, religijna społeczność, której można zaimponować jedynie podczas polowania. Aby zawrzeć sojusz z jaszczurami, trzeba posiadać duże wojsko i zabić kilka gigantycznych ślimaków [Giant Slug]. W zamian otrzymuje się budynki zwiększające przychód kryształów. Należy jednak pamiętać, że obecność jaszczuroludzi w królestwie jest bardzo kłopotliwa - ich nieustanne wojny religijne i krwawe rytuały niosą ze sobą częste problemy. Opis jaszczuroludzi jako oddziałów wojskowych zawarto w rozdziale Jednostki i taktyka: Ranga I - jednostki. |
Centaury
Ikona | Charakter | Występowanie | Poziom korupcji | Opis |
Neutralny | Równiny | Przeciętny | Centaury nie są zainteresowane wielką polityką ani pieniędzmi - interesują ich jedynie łowy. Aby z nimi pertraktować, trzeba posiadać bardzo dużą armię. Wówczas otrzymuje się misję, polegającą na zgładzeniu kilku ogrów. Jest to nie lada wyzwanie, ponieważ istoty tego typu nie występują zbyt często, a walka z nimi nigdy nie jest łatwa. Mimo to, warto podjąć się tego wysiłku, ponieważ centaury są znakomitymi wojownikami, a ich budynki gwarantują wzrost przychodów w złocie i kryształach. Opis centaurów jako oddziałów wojskowych zawarto w rozdziale Jednostki i taktyka: Ranga II - jednostki. |