Mechanika i karma | Eador Władcy rozdartego świata poradnik Eador: Władcy rozdartego świata
Ostatnia aktualizacja: 28 sierpnia 2019
Gra Eador: Masters of the Broken World zawiera kilka zasad i mechanik, które pozostają niejawne dla graczy. Warto się im przyjrzeć, ponieważ w dużym stopniu warunkują one charakter zabawy oraz wyzwania, jakie są stawiane przed każdym Władcą. Co ciekawe, najwięcej zależy przy tym od poziomu trudności, jaki sobie wybraliśmy. Przedstawiono to w poniższej tabeli.
Trudność | Punkty | Maks. korupcja | Ilość prowincji, po których powstaje korupcja | Doświadczenie za bitwy | Życie istot neutralnych |
Beginner | 25% | 60% | 18 | 130% | 55% |
Skilled | 50% | 66% | 16 | 120% | 70% |
Competent | 75% | 72% | 14 | 110% | 85% |
Expert | 100% | 78% | 12 | 100% | 100% |
Master | 125% | 84% | 10 | 90% | 115% |
Lord | 150% | 90% | 8 | 80% | 130% |
Overlord | 175% | 96% | 6 | 70% | 145% |
Trudność | Przychód złota | Początkowe złoto | Przychód kryształów | Początkowe kryształy |
Beginner | +15 | 1000 | +5 | 100 |
Skilled | +10 | 850 | +3 | 50 |
Competent | +5 | 600 | +1 | 30 |
Expert | - | 500 | - | 20 |
Master | - | 500 | - | 20 |
Lord | - | 500 | - | 20 |
Overlord | - | 500 | - | 20 |
Również kwestia zadowolenia mieszkańców może budzić pewne wątpliwości, ponieważ jest ona opisowa (czyli pojawia się np. słowo "nienawiść" zamiast wskaźnika -5). Budynki polepszające tę statystykę dają zwykle premię +1, a niektóre czary i straże +2 lub +3. W tym galimatiasie dość łatwo się pogubić. Jak więc wygląda rzeczywista punktacja? Dokładnie tak:
+3 | Happy | |
+2 | Very content | |
+1 | Content | |
0 | Quiet | |
-1 | Discontent | |
-2 | Very discontent | |
-3 | Indignant | |
-4 | Furious | |
-5 | Hatefull |
Co zaś z eksploracją prowincji? Ile procent terenu trzeba odkryć, aby prowincja mogła się rozrosnąć? Na te pytania odpowiedziano w poniższej tabeli:
Ikona | Nazwa | Wymagany poziom eksploracji |
Dead Lands | - | |
New Lands | 0% | |
Settled Lands | 20% | |
Hamlet | 25% | |
Village | 30% | |
Large Vilage | 40% | |
Small Town | 50% | |
Town | 60% | |
City | 70% | |
Trade Center | 70% |
Ostatnią kwestią, która wymaga wyjaśnienia, jest karma. To od niej zależy, czy na głowę gracza spadną dotkliwe katastrofy, czy też wyłącznie pozytywne wydarzenia. Wpływ na nią mają nie tylko wybory fabularne, dokonywane pod koniec każdej tury (np. pomóc uchodźcom, czy skazać ich na głód?), ale również dobór budynków, straży oraz istot. Samo to nie stanowi większego problemu, ponieważ każdy obiekt wpływający na karmę posiada stosowne oznaczenie, widoczne poniżej:
+ karma | - karma |
Niektóre czary również mają znaczenie dla naszej karmy - niestety nigdzie w grze nie zawarto o tym informacji. Niestety nie da się też sprawdzić aktualnego stanu naszej karmy, więc w zasadzie jesteśmy zmuszeni do błądzenia po omacku. Pewną wskazówką wydają się być jednak informacje ukryte w plikach gry Eador: Genesis, na podstawie której stworzono Masters of the Broken World. Co prawda nie ma gwarancji, że zostały one dokładnie przeniesione, ale lepsze to, niż nic.
Czar | Karma |
Black magic | -5 |
Corruption | -1 |
Dark pact | -7 |
Disease | -1 |
Exorcism | +1 |
Inferno | -1 |
Mass disease | -1 |
Mass suicide | -1 |
Raise ghost | -2 |
Raise ghoul | -1 |
Raise skeleton | -1 |
Raise vampire | -2 |
Raise zombie | -1 |
Summon fiend | -2 |
Summon hellhound | -2 |
Summon imp | -1 |
Summon demon | -3 |
Summon devil | -5 |
Vampirism | -1 |
White magic | +1 |