Miasta | Podstawy Age of Wonders II Tron Czarnoksiężnika poradnik Age of Wonders II: Tron Czarnoksiężnika
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
Miasto to najważniejsze miejsce na mapie. Przede wszystkim, to jedyne miejsce w którym gracz może rekrutować wciąż nowe oddziały, ponadto miasto zapewnia stały dochód złota a w momencie gdy wybuduje się mury obronne, to nawet najmniejsza osada może stać się ufortyfikowanym punktem obrony.
Podstawowe statystyki miasta to ilość złota, jakie przynosi, wielkość produkcji, jaką może wykonać w czasie jednej tury, ilość many, którą dostarcza oraz przyrost naturalny, określający szybkość rozbudowy miasta.
W grze występują cztery rozmiary miejscowości. Od wielkości danej osady zależą wszystkie jej podstawowe wskaźniki:
Wielkość miasta
Typ | Złoto* | Produkcja* | Przyrost nat.* | Populacja |
Posterunek (Outpost) | 10 | 10 | 7 | 0 - 99 |
Wioska (Village) | 20 | 20 | 10 | 100 - 299 |
Miasteczko (Town) | 30 | 30 | 16 | 300 - 699 |
Miasto (City) | 40 | 40 | 25 | 700 - 1499 |
* wielkości bazowe (bez modyfikatorów)
Każde miasto zamieszkuje tylko jedna rasa. Budowle, które gracz może wznieść w mieście są identyczne dla każdej rasy. Rasa ma jednak wpływ na rodzaje jednostek dostępnych do rekrutacji. (patrz "Spis jednostek") .
Wskazując i klikając myszką na wybrane miasto otwierają się okna służące zarządzaniu miastem.
Okno po lewej stronie służy zarządzaniu produkcją miasta. Są tam ikony i opisy wszystkich budowli i jednostek, które można wybudować w tym mieście. Podzielone są one na trzy sekcje (wybór sekcji odbywa się poprzez kliknięcie odpowiedniej ikony u góry okna):
- rekrutacja wojska (patrz "Spis jednostek") ,
- wznoszenie budowli (patrz "Spis budowli") ,
- opcje dotyczące miasta, czyli:
- spalenie miasta - ostatecznie niszczy miasto; stosunki z rasą, która zamieszkiwała miasto, ulegną znacznemu pogorszeniu, - ograbienie miasta - trwa 2 tury, przynosi sporo złota ale całkowicie niszczy miasto; stosunki z daną rasą również się pogorszą, - handel - rezygnując z produkcji miasto przyniesie więcej dochodu w złocie; w praktyce wybór "handlu" oznacza tylko i wyłącznie to, że miasto w tej turze nic nie produkuje, - budowa domów - rezygnacja z produkcji na rzecz szybszego rozrostu miasta - ilość tur koniecznych do zwiększenia rangi miasta zmniejsza się o połowę (patrz "Strategie produkcji") , - migracja do innej rasy - zmiana rasy zamieszkującej miasto przydaje się w momencie, gdy rasa pierwotnie tam mieszkająca ma z graczem złe stosunki i jest skłonna do buntu; przez czas migracji (3-5 tur) nastroje w mieście się pogarszają ale w dłuższym okresie czasu taka zmiana może być bardzo opłacalna (patrz "Strategie produkcji") . |
Okno na dole po środku ekranu pokazuje:
- nazwę miasta,
- 5 kolejnych, wybranych do produkcji budowli lub jednostek,
- ilość tur do ukończenia pierwszej produkcji,
- symbole młotków i złotych monet; młotki pokazują jaka część produkcji jest już wykonana, a każda z monet oznacza 10 sztuk złota, które trzeba wydać by przyspieszyć produkcję; na obrazku widzimy 15 złotych monet, czyli aby sanktuarium powstało już w następnej turze trzeba zapłacić 150 sztuk złota,
- przycisk "przyspieszenia" produkcji; gdy wybierzemy przyspieszenie pojawi się tam opcja "rezygnacja z przyspieszenia",
- przycisk zrezygnowania z produkcji,
- okno informacji o dochodach miasta przedstawiające:
- rasę populacji miasta, - nastroje panujące w mieście - gdy są złe miasto może się zbuntować - wówczas staje się ono niezależne i mieszkańcy wystawiają kilku obrońców; nastroje w mieście można poprawić wznosząc świątynię lub Kaplicę Porządku, rebelię można też powstrzymać utrzymując w mieście silny garnizon, - wielkość produkcji - wpływa ona na szybkość tworzenia nowych jednostek lub budowli, oraz na koszt "przyspieszania" produkcji, - przychody złota dostarczane przez miasto w każdej turze, - ilość many tworzonej przez miasto w każdej turze, - liczbę punktów odkryć dostarczanych przez miasto w każdej turze, - przyrost naturalny mieszkańców miasta. |
Okno po lewej stronie ekranu zawiera informacje o mieście. U góry okna pokazany jest portret reprezentujący rasę zamieszkującą miasto, nazwa miasta oraz ilość tur potrzebnych do osiągnięcia przez miasto kolejnego poziomu wielkości. Poniżej znajdują się ikony służące do wyboru jednej z dwóch list informacji wyświetlanych w największej części tego okna:
- lista wzniesionych w mieście budowli wraz z premiami, które te budynki przynoszą - na dole znajduje się przycisk ich sprzedaży (dostaje się za nie tylko połowę ich wartości; sprzedawać opłaca się tylko, gdy zdecydujemy się na spalenie miasta),
- lista przychodów miasta zawierająca podstawowe wielkości produkcji i złota oraz modyfikatory wynikające ze: specyfiki rasy (tabelka poniżej) , pól uprawnych otaczających miasto, zdolności maga posiadającego to miasto i stosunku rasy do terenu na którym miasto jest wzniesione (patrz "Rasy 2 - suplement") .
Każda rasa posiada specjalne zdolności dające premię do jednego ze współczynników miasta. Wielkość premii zależy od rozmiarów osady, odpowiednio 5 dla posterunku, 10 dla wioski, 15 dla miasteczka i 20 dla miasta.
Rasa | Rodzaj premii |
Ludzie | Produkcja |
Halflingi | Złoto |
Elfy | Mana |
Krasnoludy | Produkcja |
Frostlingowie | Mana |
Archoni | Punkty odkryć |
Tigranie | Złoto |
Gobliny | Przyrost naturalny |
Orki | Produkcja |
Nieumarli | Punkty odkryć |
Mroczne elfy | Mana |
Drakoni | Punkty odkryć |