Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 8 lutego 2018, 15:20

14. Richard Burns Rally. TOP 100 najlepszych gier wyścigowych i rajdowych

Spis treści

14. Richard Burns Rally

Awans o cztery oczka, czyli na miejscu 14 niby dość niepozorna gra, która nie doczekała się żadnego duchowego spadkobiercy, jednak nie sposób zaprzeczyć, że Richard Burns Rally okazało się prawdziwym klejnotem wśród samochodówek. Jeśli Grand Prix Legends było najtrudniejszym i najbardziej realistycznym symulatorem wyścigów, Richard Burns Rally było tym samym dla rajdów. Tutaj lądowało się na najbliższym drzewie przy każdej próbie dodania gazu i pojechania nieco szybciej niż 50 na godzinę. Był to iście hardkorowy tytuł dla najbardziej wytrwałych i najbardziej utalentowanych, oferujący niesamowitą wręcz satysfakcję z każdego przejechanego bez uszkodzeń kilometra.

Wejście w świat Richard Burns Rally uprzyjemniała i ułatwiała trochę szkoła jazdy, w której sam mistrz uczył, jak pokonywać najprostsze odcinki trasy. Seria Colin McRae uchodziła za dość realistyczną, ale tylko do premiery RBR – później używanie słowa „symulacja” w odniesieniu do kolejnych jej odsłon wywoływało uśmiech politowania u weteranów Richard Burns Rally. Gra do dziś pozostaje najwierniejszą i najbardziej realistyczną symulacją rajdowego samochodu WRC. Kto wie – być może, gdyby Richard Burns był ciągle z nami, doczekalibyśmy się kolejnych części tej niesamowitej produkcji?

WASZYM ZDANIEM

Zdecydowanie najlepsza rajdówka, jaka kiedykolwiek powstała. Idealny model jazdy, czuć prędkość i różnice w nawierzchniach. Wymagająca i wciągająca, nie dla casuali. 11/10.

Evil islands

Właśnie odświeżyłem sobie ten tytuł i z przykrością stwierdzam, że przez blisko 10 lat, które minęło od jego premiery, nie było lepszej gry o rajdach. Polecam, szczególnie biorąc pod uwagę ilość modyfikacji do gry, nowych aut czy odcinków specjalnych.

Johy

13. FlatOut 2

Symulator jazdy bez zapiętych pasów – tak można by określić FlatOuta 2, szaloną grę studia Bugbear Entertainment. Polegająca głównie na robieniu demolki i roztrzaskiwaniu wszystkiego, co się da, ulepszała każdy element, z którego zasłynęła pierwsza odsłona. Gra błyszczała szczególnie w konkurencjach, gdzie musieliśmy tak rozbić samochód, by wypadając przez przednie okno, strącić przy okazji parę kręgli lub trafić w wielką tarczę do dartów. Osiągnięcie takich efektów nie byłoby możliwe bez całkiem nieźle odtworzonej fizyki postaci ragdoll. W Niemczech takie traktowanie kierowcy było nie do pomyślenia i tam ludzi za kółkiem zastępowały manekiny crash test dummies.

Największe poprawki odczuwało się w modelu jazdy. Samochody prowadziło się teraz o wiele lepiej, zawsze mając poczucie kontroli. Można pokusić się nawet o stwierdzenie, że „jednym kołem” zahaczało to o symulację, a nie zwykłe arcade. Sztuczna inteligencja zachowywała się bardzo naturalnie, będąc dość „spokojną” na początku, ale jeśli tylko wjechaliśmy w kogoś taranem – ten zaraz odpowiadał podobną akcją. Chaos i szaleństwo wręcz wylewały się z ekranu, ale za każdym razem oznaczało to dobrą zabawę i niezwykłą grywalność.

WASZYM ZDANIEM

Kozacka produkcja! Polecam każdemu. :)

Bartek8000

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która z 25 wyróżnionych gier jest Twoim zdaniem najlepsza?

Need for Speed: Most Wanted (2005)
30,8%
Forza Horizon 3
14,7%
Need for Speed: Underground 2
11,9%
Test Drive Unlimited
4,9%
Need for Speed: Porsche 2000
4,8%
Colin McRae Rally 2.0
6,1%
Need for Speed Carbon
2,6%
The Crew
3,2%
Forza Motorsport 4
0,6%
Gran Turismo 4
0,7%
Forza Motorsport 7
1,9%
Need for Speed: Underground
1,6%
Richard Burns Rally
1,5%
FlatOut 2
2,6%
Need for Speed III: Hot Pursuit
1,1%
Burnout Paradise
1,7%
Mario Kart 8 Deluxe
0,6%
rFactor
1%
Gran Turismo 6
1%
CTR: Crash Team Racing
1%
Burnout 3: Takedown
0,5%
Gran Turismo
2,2%
Forza Horizon
0,9%
Live for Speed
1%
F1 2017
1,1%
Zobacz inne ankiety
Były wielkie RPG i strategie z Polski - kolej na samochodówki! Nasz motorsport mógłby wypełnić niszę po Gran Turismo i zawojować świat gier
Były wielkie RPG i strategie z Polski - kolej na samochodówki! Nasz motorsport mógłby wypełnić niszę po Gran Turismo i zawojować świat gier

Samochodówki umierają? Nie, ale na pewno przydałby im się powiew świeżości – takowy zapewniłby symulator wyścigów w realiach polskiego motorsportu. Przed Wami projekt gry, która mogłaby podbić świat, czerpiąc to, co najlepsze, ze starych Gran Turismo.

Wyścigowy oldskul – gry wyścigowe typu arcade w starym stylu
Wyścigowy oldskul – gry wyścigowe typu arcade w starym stylu

Szukasz klasycznych zręcznościowych wyścigów, które zadebiutowały w ciągu ostatnich paru lat? Masz dosyć otwartych światów Forzy Horizon, Need for Speeda i The Crew? Oto zestawienie dla Ciebie!

Forza Horizon 4 i The Crew 2 tworzą razem idealną grę wyścigową
Forza Horizon 4 i The Crew 2 tworzą razem idealną grę wyścigową

Forza Horizon 4 i The Crew 2 pożyczają wiele elementów nawzajem od swoich poprzedniczek, dzięki czemu obie zapowiadają się na świetne gry wyścigowe.