10. Forza Motorsport 4. TOP 100 najlepszych gier wyścigowych i rajdowych
Spis treści
10. Forza Motorsport 4
Najpierw „piątka”, potem „dwójka”, „szóstka”, „siódemka”, no i „czwórka”. Nasze wspomnienia i odczucia względem serii Forza prawdopodobnie nie pokrywają się z zamierzeniami twórców, pragnących ciągle rozwijać swe dzieło, ale trzeba przyznać, że pozbawiona zawartości Forza 5 zasłużyła sobie na dalekie miejsce. Ostatnie części to stopniowe, choć dość nieznaczne, doskonalenie tego, co już istnieje i działa – bez wielkiej rewolucji. Świetny model jazdy, krótkie, angażujące wyścigi i uzależniające zbieractwo coraz nowszych wozów do naszego garażu – to elementy obecne w każdej odsłonie.
Czwarta część za to żegnała się z platformą Xbox 360. Zapamiętaliśmy ją głównie za wprowadzenie trybu AutoVista, pozwalającego obejrzeć kilka wybranych samochodów zupełnie tak, jakbyśmy wokół nich chodzili, i to w naprawdę obłędnej jak na tamte czasy oprawie graficznej. Forza 4 przyniosła również partnerstwo z kultowym i będącym wtedy na topie programem Top Gear, co zaowocowało komentarzami Jeremy’ego Clarksona we wspomnianej AutoViście, a także obecnością znanego z programu toru testowego (odebranego serii Gran Turismo) i dwóch samochodów „za rozsądną cenę”. Jedyną wadą Forzy Motorsport 4 był niezbyt udany eksperyment sterowania autem za pomocą kontrolera Kinect, z czego wynikało więcej frustracji niż pożytku.
9. Gran Turismo 4
Kolejne i ostatnie już Gran Turismo na naszej liście. Czwarta część żegnała się z PlayStation 2 w pięknym stylu (i z piękną grafiką), będąc jednym z tylko czterech tytułów działających wtedy w rozdzielczości Full HD. Ponad 700 samochodów i 50 tras zupełnie wystarczało do zapewnienia zabawy na długi czas, w grze pojawił się też tryb foto do pstrykania zdjęć swojej kolekcji.
Jedną najciekawszych historii dotyczących Gran Turismo 4 jest słynny test Jeremy’ego Clarksona w programie Top Gear, który wypróbowywał w nim na torze Laguna Seca Hondę NSX, przed samodzielną jazdą po prawdziwej trasie. Słynny prezenter nie wahał się wytknąć producentom paru błędów, jak choćby zbyt słabych hamulców BMW M3 czy za szybkiego Punto w stosunku do Peugeota 106. Ogólnie był jednak pod ogromnym wrażeniem i stwierdził, że gra mogłaby być bardziej realistyczna tylko wtedy, jeśli po wypadkach faktycznie doznawalibyśmy uszkodzeń ciała.
WASZYM ZDANIEM
Moim zdaniem Gran Turismo 4 to jest wyciśnięcie 100% z PS2 pod względem realizmu. (…) W GT4 gram do tej pory, to naprawdę świetny tytuł, mimo iż wielkim fanem wyścigów nie jestem. Grafika może nie powala na kolana teraz, ale i tak jeszcze dorównuje nielicznym współczesnym tytułom i jak na tamte czasy to była chyba najładniej i najstaranniej wykonana wyścigówka na PS2. (…) Sama gra ma ode mnie 10/10. Bardzo polecam tytuł, nie nudzi się szybko, jest to zabawa na kilkaset godzin, jeśli ktoś chce wszystko sam robić, jest bardzo wymagająca, a przy zaawansowanych ustawieniach naszych pojazdów potrzeba trochę wiedzy na temat samych aut.
Skajlaf