Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 maja 2023, 15:33

Gothic 2. Stare, ale jare – stare gry, w które ciągle gramy

Spis treści

Gothic 2

Mocnym punktem produkcji jest oprawa dźwiękowa. - Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji - dokument - 2023-05-23
Mocnym punktem produkcji jest oprawa dźwiękowa.

W SKRÓCIE

  1. Produkcja: Piranha Bytes
  2. Data premiery: 29 listopada 2002
  3. Jak wrócić: wersja Gold z dodatkiem Noc Kruk na Steamie, GOG-u lub GPC

Sequel ponownie przenosi graczy do Myrtany i przedstawia wydarzenia mające miejsce zaledwie miesiąc po finale „jedynki”. Śniącego więc już nie ma, tak samo, jak Magicznej Bariery, a Bezimienny został wskrzeszony przez Xardasa. Główna opowieść w „dwójce” toczy się wokół armii smoków, którą oczywiście należy pokonać. Tylko po co ja to piszę? Czy jest tu ktoś, kto nie zna fabuły kultowej w naszym kraju produkcji? Epicka historia dla wielu graczy, w tym dla mnie zaczęła się od zbierania… rzepy. Dalej było już jednak tylko bardziej ekscytująco.

Pierwsza odsłona została zapamiętana jako gra toporna. W kontynuacji niewiele się pod tym względem zmieniło. Sterowanie w dalszym ciągu nie należy do przyjemności, a walka sprowadza się w dużej mierze do wymachiwania orężem w lewo i prawo. Irytować może także wysoka trudność początkowych starć, gdy Bezimienny jest także „bezumiejętny” oraz „bezodporny”. To wszystko jednak nie ma znaczenia, bo Gothic 2 oferuje niezwykły klimat powodujący, że do wirtualnego świata chce się wracać i nie przeszkadza w tym surowość gameplayu.

Khorinis oczarowuje od pierwszego kontaktu. Duża w tym zasługa wielu atrakcji, które spotyka się na każdym kroku. Nie ma więc czasu na nudę, zwłaszcza że obszar do eksploracji wcale nie jest mikroskopijny (jak na ponad 20-letni tytuł). Wrażenie to potęguje fakt, że poruszamy się wyłącznie pieszo. Miasto, gospodarstwa, lasy, jeziora – to wszystko przyciąga podróżników do żyjącego świata. No właśnie, w Gothicu 2 nie ma może tyle NPC-ów co we współczesnych produkcjach, ale każda z postaci wydaje się mieć swoje miejsce, zadania do wykonania w ciągu dnia i charakter, co pozwoliło stworzyć wiarygodną iluzję krainy wypełnionej ludźmi z „krwi i kości”.

Gra jest żywa do dziś za sprawą sceny modderskiej nie tylko ulepszającej oryginał wraz z dodatkiem Noc Kruka, ale tworzącej też swoje własne kampanie. Przykładu nie trzeba daleko szukać. Kroniki Myrtany to prawdziwa perełka, którą można traktować jako pełnoprawne rozszerzenie. Innym wielkim projektem przygotowywanym przez fanów dla fanów są Dzieje Khorinis. Jego twórcy przeżywali jednak w ostatnim czasie niemały kryzys. Tym mocniej należy trzymać kciuki za powodzenie przedsięwzięcia!

Dlaczego wracamy?

  1. Bo przemierzanie lasów z kanciastymi drzewami i innych miejscówek ma w sobie coś magicznego.
  2. Bo warto ponownie odwiedzić Diego, Xardasa i inne, świetnie napisane postacie.
  3. Bo Gothic 2 nie traktuje graczy jak idiotów.
  4. Bo wulgarne żarty i dialogi wciąż śmieszą.
  5. Bo powstają znakomite modyfikacje.

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Zdarza Ci się wracać do starych gier?

Tak
98,3%
Nie
1,7%
Zobacz inne ankiety
Kiedyś to było - Brucevsky'ego przegląd starych newsów
Kiedyś to było - Brucevsky'ego przegląd starych newsów

W nowym autorskim przeglądzie wyruszymy w przeszłość, by przypomnieć sobie, czym żyli gracze w minionych dekadach. Zatrzymamy się przy ciekawych wydarzeniach oraz newsach, spoglądając z dystansu na pędzącą na złamanie karku branżę gier.

W co gramy w GRYOnline.pl?
W co gramy w GRYOnline.pl?

Od początku roku prowadzimy dość drobiazgowe statystyki tego, w co grają pracownicy naszej firmy, a że często jesteśmy też o to pytani, to pokrótce opowiemy Wam, jak to wygląda po czterech miesiącach.

Nebuchadnezzar to dowód, że stare gry ciągle bywają lepsze od nowych
Nebuchadnezzar to dowód, że stare gry ciągle bywają lepsze od nowych

Nostalgia potrafi zaburzyć naszą percepcję i sprawić, że stare gry wspominać będziemy lepiej, niż prezentują się w rzeczywistości. Ale bywa i tak, że klasyka faktycznie jest po prostu lepsza.