Zadowolenie w SimCity poradnik SimCity
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Zadowolenie to wskaźnik informujący o tym, na ile społeczeństwo popiera nasze działania. Im jest ono wyższe, tym większe prawdopodobieństwo, że do miasta sprowadzą się nowi mieszkańcy a obecni nie uciekną. O tym, na ile simowie są szczęśliwi, informuje ikonka emotikony znajdująca się obok nazwy miasta (screen poniżej). Kiedy ją klikniemy, pojawi się specjalny panel ze szczegółowymi danymi dotyczącymi tego, jak radzą sobie poszczególne strefy i grupy społeczne. Spełnianie zachcianek obywateli i radzenie sobie z ich problemami to podstawowe zadanie każdego burmistrza - dlatego należy trzymać rękę na pulsie i cały czas sprawdzać, na co narzekają.
Alternatywnym i bardziej szczegółowym sposobem badania zadowolenia jest specjalny filtr [Happiness Map], który można znaleźć na liście map w prawym dolnym rogu ekranu (screen poniżej). Nie informuje on o powodach niezadowolenia obywateli, ale pozwala na rozeznanie się w sytuacji - mieszkańcy wszystkich budynków są odpowiednio badani, a ich poziom szczęścia jest przypisywany poszczególnym budowlom. To sprawia, że gracz może łatwo ocenić, które dzielnice trzeba ulepszyć, a które radzą sobie bez zarzutu. Co więcej - jeśli kliknąć na któryś z budynków, pojawi się stosowna informacja dotycząca tego, z jakimi problemami mierzą się jego rezydenci. A to już prosta droga do rozwiązania wszystkich kłopotów!
Jak zyskać poparcie obywateli? W pierwszej kolejności należy zadbać o ich podstawowe potrzeby. Każdy sim musi mieć dostęp do elektryczności i czystej wody, nie lubi zaś smrodu i zanieczyszczeń. Dlatego trzeba zapewnić miastu odpowiednią ilość elektrowni i pomp wodnych, wznieść oczyszczalnię ścieków i odpowiednio rozbudować wysypiska śmieci. To jednak dopiero początek.
Aby być szczęśliwym, obywatele kupują różne towary w sklepach - przy czym biedni ($) chodzą do tanich ($), a bogacze ($$$) do ekskluzywnych ($$$). Aby coś nabyć, potrzebują jednak pieniędzy - dlatego tak ważne jest to, aby każdy sim posiadał pracę. Bez odpowiedniego zarobku obywatele popadają w nędzę, nie stać ich na zakupy i stają się nieszczęśliwi (albo bankrutują, przez co zaludniają parki jako kloszardzi). Walka z bezrobociem to chleb powszedni każdego burmistrza. Najwięcej miejsc zatrudnienia oferują fabryki, ale ich budowa niesie ze sobą pewne konsekwencje: każda z nich generuje ogromne ilości zanieczyszczeń. Nie tylko zniechęca to okolicznych obywateli, ale i powoduje liczne choroby. Istnieje jednak proste rozwiązanie: wystarczy budować wytwórnie z dala od stref mieszkalnych, a większość kłopotów zniknie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
Uwaga! Więcej informacji o strefach znajdziesz w rozdziale Strefy.
Istotnym elementem poprawiającym zadowolenie obywateli są parki. Simowie nie muszą wydawać w nich pieniędzy, dlatego wszelkiej maści trawniki i stadiony zapewniają szczęście zarówno bogatym, jak i bezrobotnym. Brak parków w okolicy spotyka się zwykle z dużym niezadowoleniem społecznym - dlatego należy zadbać o to, by na każdym osiedlu znajdował się co najmniej jeden budynek tego typu. Raz wybudowany plac zabaw czy inną strukturę można oczywiście ulepszyć - wystarczy na niego kliknąć a następnie wybrać ikonę młotka i pędzla. Wówczas otworzy się panel rozbudowy.
Przy tym wszystkim pamiętać należy, że parki wyższej jakości (oznaczone jako $$ lub $$$) powodują zmianę wartości terenu, a przez to wyprowadzkę obecnych mieszkańców i przybycie bogatszych (odpowiednio $$ i $$$). Obszerniej opisano to w rozdziale Strefy - Podstawy.
Budynki użyteczności publicznej zapewniają szczęście w skali całego miasta, ale często spotykają się z niezadowoleniem najbliższej okolicy. I tak, o ile np. szkoły czy posterunki policji poprawiają humor wszystkich obywateli, o tyle wysypiska śmieci czy oczyszczalnie ścieków spotkają się z brakiem akceptacji u sąsiadów (chociaż są wymagane do funkcjonowania metropolii jako całości). Należy mieć to na uwadze i umieszczać budynki w odpowiednich miejscach - czyli albo w centrum albo na obrzeżach.
Różne grupy społeczne mają różny zakres tolerancji. Im bogatsi obywatele, tym większe ich wymagania. Oznacza to, że o ile biedakom nie będzie zbytnio przeszkadzał brak edukacji czy zanieczyszczenie środowiska, o tyle bogacze przyjmą to jako potwarz i szybko się wyprowadzą (a jeśli zostaną, to będą długo chować urazę). Dlatego należy na bieżąco śledzić wymagania poszczególnych klas i stale je zaspokajać. Tylko w ten sposób można zapewnić miastu stały dopływ nowych obywateli i zwiększyć poziom ich szczęścia. Jest to ważne również dlatego, że wysokie zadowolenie pozwala na odblokowanie domu burmistrza i posiadłości burmistrza - istotnych budynków administracyjnych, które dodatkowo polepszają humor simów.