Region w SimCity | Podstawy rozgrywki poradnik SimCity
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Miasta nie funkcjonują w próżni. Jeśli w regionie znajduje się więcej niż jedna metropolia, to prędzej czy później pomiędzy ośrodkami wytworzy się pewnego rodzaju współpraca. Zwykle polega ona na wzajemnym handlu i wymianie społecznej, ale nie musi się do niej ograniczać - wszak burmistrzowie mogą wspierać się w budowie Wielkich Dzieł albo przesyłać sobie prezenty. Możliwości jest całkiem sporo - aby je zbadać, wystarczy kliknąć na ikonę regionu w lewym dolnym rogu ekranu (screen poniżej). Tam można uzyskać szereg przydatnych informacji.
Jeśli w regionie znajdują się wyłącznie nasze miasta (zarządzane przez nas), to sprawa jest prosta - wystarczy przełączyć się pomiędzy poszczególnymi ośrodkami i w każdym z nich ustalić warunki współpracy. Jeśli zaś bawimy się z innymi graczami, to każdorazowo musimy uzgodnić z nimi szczegółowe zasady wymiany. Naprawdę warto porozumiewać się z pozostałymi burmistrzami i umawiać się z nimi co do polityki regionalnej, bo miasta rzadko kiedy są samowystarczalne i posiadają wszystkie surowce na raz. Jest to szczególnie ważne podczas budowy Wielkich Dzieł, których samodzielne ustanowienie jest naprawdę trudne (patrz: następny rozdział).
Kluczem do współpracy w regionie jest handel podstawowymi zasobami. Przykładowo, jeśli brakuje nam wody, to możemy kliknąć na stosowną zakładkę na dole menu (screen powyżej) i wybrać miasto, z którego chcielibyśmy importować ten surowiec. Oczywiście uszczupli to nieco zasoby naszej gotówki, a równocześnie nasz kontrahent nieco na nas zarobi. Co jednak charakterystyczne (i należy mieć to na uwadze), system jest skonstruowany tak, że sprzedający otrzymuje wypłatę jedynie pod warunkiem, że jest online - w przeciwnym wypadku pieniądze z handlu przepadają. Jest to spowodowane tym, że miasta które nie są obecnie aktywne (czyli w danym momencie nikt nimi nie zarządza ani ich nie odwiedza) są zamrożone - czyli podlegają pauzie. Dlatego nic nie zyskują i nic nie tracą, nawet jeśli informacje dostępne na ekranie regionalnym twierdzą co innego. Zmiany zachodzą dopiero, kiedy miasto stanie się znowu aktywne.
Uwaga! Nie da się handlować regionalnie zasobami innymi niż podstawowe (patrz rozdział: Specjalizacje miast: Wydobycie i handel - Tabela przetwórstwa). Można je jedynie wysłać w prezencie, co nie przynosi jednak żadnych zysków!
Miasta tworzą jeden wielki organizm - obywatele komunikują się między nimi w sposób niezależny od gracza. Jeśli w jednej metropolii brakuje sklepów, to konsumenci będą wyjeżdżać do innej (analogicznie ma się sprawa z pracownikami i uczniami). Wymianę simów można pobudzić poprzez budowę międzymiastowych środków komunikacji (patrz rozdział: Drogi i transport), co często bywa bardzo opłacalne. Ciekawym trikiem jest stworzenie miasta złożonego wyłącznie ze stref komercyjnych, połączenie go z siecią komunikacyjną i... nie zaglądanie do niego, aby było "zamrożone". W ten sposób wszystkie okoliczne metropolie spotkają się z wielkim przypływem siły roboczej, ryzykując jedynie korkami na drogach.
Przepływ obywateli, grup społecznych i majątkowych można podejrzeć na specjalnych filtrach z prawej strony ekranu (screen powyżej).