Parki w SimCity poradnik SimCity
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Parki to budynki, które dają radość i wytchnienie okolicznym simom - im jest ich więcej, tym większa ilość obywateli może w nich odpoczywać. Mieszkańcy miasta nie muszą płacić za odwiedzanie przybytków tego typu, w związku z czym nie tracą pieniędzy na polepszaniu swego humoru (patrz rozdział: Zadowolenie). Jest to największą przewagą parków nad sklepami. Miejsca odpoczynku wymagają stałych, dość dużych nakładów finansowych z budżetu miasta, ale za to oddziaływują na znacznym terenie (zwłaszcza większe wersje). Każdy park można wielokrotnie rozbudować, tym samym zwiększając jego efektywność i zasięg. Aby wybudować obiekt tego typu, należy kliknąć na ikonę drzewka [Parks] na dole ekranu (screen poniżej) i wybrać stosowną kategorię, a następnie konkretny budynek.
Parki dzielą się na kilka kategorii zamożności - te najbardziej podstawowe ($), bardziej zaawansowane ($$) i ekskluzywne ($$$). Istotne jest to, aby dobierać budynki w zależności do naszych wymagań i potrzeb. Parki mają to do siebie, że nie tylko przynoszą zadowolenie, ale również zwiększają wartość okolicznego terenu. Oznacza to, że jeśli w dzielnicy biedoty ($) postawimy kilka parków dla zamożnych obywateli ($$$), to ci pierwsi wyprowadzą się i zostaną zastąpieni przez tych drugich. Jeśli zależy nam na zwiększeniu gęstości zaludnienia (a więc ilości obywateli danego typu), to powinniśmy inwestować w takie parki, które odpowiadają zamożności okolicznych mieszkańców. To oznacza, że jeśli w slumsach ($) ufundujemy polankę ($), to pomnożymy ilość obywateli, ale nie podniesiemy ich statusu majątkowego. Szerzej opisano to w rozdziałach poświęconych Strefom.
Jak prawidłowo budować parki, by maksymalnie zwiększyć wartość terenu? Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze to, by strefy ich oddziaływania częściowo nakładały się na siebie - wówczas otrzymuje się optymalny efekt (screen powyżej). Budynków wypoczynkowych nie można też budować zbyt blisko siebie, bo wówczas zmarnują swój potencjał. Należy pamiętać o tym, że każdy z nich działa na obszarze okręgu dookoła siebie i jest dodatkowo wzmacniany (czyli poszerza swój zasięg) przez wszystkie parki, z których polami się styka. Oznacza to, że aby stworzyć dużą dzielnicę zaludnioną wyłącznie przez bogaczy, trzeba stworzyć cztery parki dookoła niej (jeśli to by nie wystarczało, można zbudować coś pośrodku). Warto wspomnieć, że każde miejsce wypoczynku można poszerzyć poprzez dodanie do niego kolejnych elementów - wyjątkowo nie muszą się one stykać z drogą, a jedynie z pierwszym "parkiem-matką".
Kolejną funkcją parków jest oczyszczanie gleby i powietrza z zanieczyszczeń. Zielone parki (czyli lasy, drzewa, łąki itd.) potrafią wyciągać brud z ziemi i neutralizować smog. Nie są jednak na tyle wydajne, aby zrównoważyć odpady generowane przez kopalnie, szyby naftowe czy fabryki - służą raczej do tego, żeby polepszać zdrowotność okolicy po tym, jak "brudne" budynki zostały już usunięte lub odpowiednio zmodyfikowane. Tak czy inaczej warto stawiać proste budowle wypoczynkowe w okolicy budynków zanieczyszczających środowisko (screen powyżej) - w ten sposób zmniejsza się zakres ich oddziaływania i zwiększa wartość terenu (negatywny wpływ fabryk jest znoszony przez pozytywny parków). Efekt można dodatkowo zwiększyć poprzez oddziaływanie budowli administracyjnych i niektórych budynków użyteczności publicznej (policji, służby zdrowia, straży pożarnej, wszystkich edukacyjnych).
Uwaga! Wszystkie parki, niezależnie od wielkości, wymagają takiej samej kadry - 5 ubogich ($) i 2 średniozamożnych ($$) pracowników.
O tym, jak rozwijać społeczeństwo przy pomocy parków i jakie niesie to ze sobą konsekwencje napisano w rozdziałach: Strefy, Budżet, Zadowolenie oraz Jak zacząć?.