Edukacja w SimCity poradnik SimCity
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Edukacja jest dość istotnym, ale z pewnością nie najistotniejszym elementem rozwoju miasta. Służy do tego, aby wspierać działanie wszystkich pozostałych służb publicznych. Wykształceni simowie zużywają mniej wody i prądu, rzadziej powodują pożary, recyklują odpady, mniej chorują i nieczęsto schodzą na ścieżkę przestępczości. Słowem - stają się wzorowymi obywatelami, sprawiającymi znacznie mniej problemów.
Panel edukacji znajduje się na samym dole ekranu, pomiędzy zakładkami policji i transportu (screen poniżej). W prawym dolnym rogu umieszczono zestawienie wszystkich najistotniejszych informacji dotyczących wykształcenia. Opiszmy je po kolei. Duża liczba oznacza sumaryczną ilość obywateli, którzy zostali przypisani do szkół, a mała - ilość wszystkich uczniów, którzy powinni być zapisani. Im mniejsza różnica pomiędzy tymi wartościami, tym lepiej: warto zadbać o to, by wszyscy obywatele byli właściwie wykształceni.
Poziom edukacji jest reprezentowany przez ikonki zielonych czapek - im jest ich więcej, tym lepiej (to właśnie one wpływają na zachowanie obywateli!). Osobnym oznaczeniem są żółte kółka zębate: sygnalizują one poziom wykształcenia technicznego, wpływającego na zaawansowanie lokalnego przemysłu. "Zębatki" nie modyfikują charakteru simów, ale liczą się do statystyki zapisanych uczniów (przypomnijmy - to ta duża liczba).
Na to, ilu simów jest edukowanych, wpływa kilka elementów. W każdym budynku mieszkalnym znajduje się pewna liczba uczniów. Co dość dziwne, obywatele miasta nie rodzą się ani nie dorastają - pojawiają się znikąd i mają jeden, narzucony z góry status (czyli są albo pracownikami, albo konsumentami, albo uczniami). Jak łatwo zauważyć, im większy budynek, tym więcej studentów - przy czym ich ilość maleje wraz ze wzrostem zamożności mieszkańców. Przedstawiono to w poniższych tabelach.
Strefy mieszkalne dla niezamożnych | Pracownicy | Kupujący | Studenci |
Małe zagęszczenie | 4 | 2 | 2 |
Średnie zagęszczenie | 40 | 20 | 15 |
Duże zagęszczenie | 400 | 200 | 100 |
Strefy mieszkalne dla średniozamożnych | Pracownicy | Kupujący | Studenci |
Małe zagęszczenie | 2 | 1 | 2 |
Średnie zagęszczenie | 26 | 10 | 10 |
Duże zagęszczenie | 200 | 100 | 50 |
Strefy mieszkalne dla zamożnych | Pracownicy | Kupujący | Studenci |
Małe zagęszczenie | 2 | 1 | 1 |
Średnie zagęszczenie | 7 | 3 | 4 |
Duże zagęszczenie | 67 | 33 | 30 |
Wyedukowanie całego społeczeństwa to niełatwe zadanie. Należy zadbać nie tylko o odpowiednią ilość miejsc w klasie, ale również o wystarczającą liczbę autobusów szkolnych oraz prawidłowe rozmieszczenie przystanków postojowych. Te ostatnie należy budować po obu stronach ulicy (jeśli ta jest faktycznie zamieszkana z dwóch stron), bo simowie dość niechętnie przechodzą przez ruchliwe drogi. Istotna jest też minimalizacja korków drogowych - jeśli pojazd utknie w drodze do szkoły średniej, to jego efektywność znacznie spadnie. Pamiętać trzeba o tym, że szkoły podstawowe [Grade School] i szkoły średnie [High School] korzystają z autobusów szkolnych, natomiast szkoły podyplomowe [Community College] i uniwersytety [University] są samowystarczalne (studenci docierają do nich na własną rękę - komunikacją miejską lub własnymi autami). Pierwsza grupa powiększa ilość "zielonych czapek", zaś druga "żółtych zębatek".
Zupełnie osobną kategorią są biblioteki publiczne [Public Library], które wpływają na "zielone" wykształcenie simów, ale trzeba dojechać do nich samodzielnie.
O tym, na ile edukacja jest skuteczna, można przekonać się poprzez specjalny filtr edukacji, dostępny razem ze wszystkimi innymi mapami w prawym dolnym rogu ekranu (screen powyżej). Domy zaznaczone na fioletowo posiadają uczniów nieprzypisanych do żadnych szkół - oznacza to, że studenci nie mogli znaleźć w swej okolicy przystanku autobusowego lub z innych przyczyn nie dotarli do miejsca przeznaczenia (np. z powodu korków). Możliwe też, że klasy są przepełnione i nie mogą przyjąć więcej podopiecznych, lub że liczba autobusów szkolnych jest zbyt mała. Z każdym z tych problemów można sobie łatwo poradzić, poprzez budowę odpowiednich struktur - przystanków, nowych klas, dróg, kolejnych szkół etc. Z drugiej strony pamiętać też trzeba o tym, że w nowowybudowanych budynkach niewykształceni uczniowie pojawiają się samoistnie - ich status zmieni się, kiedy po raz pierwszy pójdą do szkoły.
Jak już wspomniano, simowie nie są podzieleni na grupy wiekowe, a jedynie na kategorie społeczne (pracownik/konsument/uczeń). Oznacza to, że nie ma faktycznego podziału pomiędzy dziećmi-uczniami a dorosłymi-studentami. Wszyscy są liczeni dokładnie tak samo. Oznacza to, że z chwilą budowy szkoły średniej [High School] można całkowicie zburzyć szkołę podstawową [Grade School], bo uczniowie bez problemu przeniosą się z jednej do drugiej. Jako, że bardziej zaawansowane budynki mogą pomieścić znacznie więcej studentów, taka działalność jest jak najbardziej uzasadniona, bo pozwala na zaoszczędzenie miejsca pod zabudowę. Oczywiście niesie to za sobą wyższe koszty utrzymania, ale i tak jest to opłacalne. W ramach oszczędności można wyłączać placówki edukacyjne na noc - wówczas nikt z nich nie korzysta.
Osobną kategorią są szkoły średnie oraz uniwersytety. Pierwsze polepszają poziom technologiczny wszystkich fabryk (a nie tylko najbliższych, jak twierdzi gra) o jeden stopień, natomiast drugie działają na przemysł w całym mieście i pozwalają na osiągnięcie najwyższego szczebla zaawansowania. Lepsze fabryki wymagają dobrze wykształconych i majętnych pracowników - jeśli ich wymagania nie zostaną spełnione, to niezadowoleni fabrykanci postanowią zamknąć swój interes. Należy mieć to na uwadze podczas planowania ekspansji przemysłowej. Dla ułatwienia, poniżej zawarto tabele zatrudnienia.
Fabryka - niska technologia | Niezamożni | Średniozamożni | Zamożni |
Małe zagęszczenie | 20 | 6 | - |
Średnie zagęszczenie | 140 | 20 | 12 |
Duże zagęszczenie | 1400 | 200 | 20 |
Fabryka - średnia technologia | Niezamożni | Średniozamożni | Zamożni |
Małe zagęszczenie | 12 | 8 | 4 |
Średnie zagęszczenie | 80 | 40 | 12 |
Duże zagęszczenie | 800 | 400 | 130 |
Fabryka - wysoka technologia | Niezamożni | Średniozamożni | Zamożni |
Małe zagęszczenie | 22 | 4 | 10 |
Średnie zagęszczenie | 92 | 20 | 60 |
Duże zagęszczenie | 1040 | 200 | 600 |
Po co ulepszać fabryki? Pomijając fakt, że generują one znacznie mniej zanieczyszczeń i rzadziej powodują wypadki, to pozwalają na inwestycje w elektronikę (patrz rozdział: Specjalizacje miast). Aby wybudować fabrykę procesorów [Processor Factory] trzeba posiadać przynajmniej pięć wytwórni na średnim poziomie technologii. Co ciekawe, po spełnieniu tego warunku można zburzyć całą strefę przemysłową i nie wpłynie to w żaden sposób na funkcjonowanie nowego budynku.
Uniwersytety pozwalają na rozpoczęcie specjalistycznych badań, dotyczących bardziej zaawansowanych budynków. Aby sfinalizować projekt, należy najpierw wybudować odpowiedni wydział na uczelni (patrz: następny rozdział), a następnie sfinansować badania. Oto zestawienie wszystkich odkryć, jakich można dokonać na uniwersytecie.
Nazwa projektu | Koszt | Wymagany wydział | Nowe budynki |
Elektrownia słoneczna CSP [Concentrated Solar Array] | 62500 $ | Nauk | Elektrownia słoneczna CSP [Concentrated Solar Array] przy elektrowniach słonecznych |
Farma słoneczna [Solar Farm Great Work] | 175000$ | Nauk | Farma słoneczna [Solar Farm Great Work] - wielkie dzieło |
Turbina wertykalna [Vertical Turbine] | 55000$ | Inżynierii | Turbina wertykalna [Vertical Turbine] przy elektrowniach wiatrowych |
Reaktor termalny II generacji [Gen II Thermal Reactor] | 30000$ | Nauk | Reaktor termalny II generacji [Gen II Thermal Reactor] przy elektrowni jądrowej. |
Reaktor prędki [Fast Neutron Reactor] | 40000$ | Nauk | Reaktor prędki [Fast Neutron Reactor] przy elektrowni jądrowej. |
Czysta spalarnia węgla [Clean Coal Generator] | 175000$ | Inżynierii | Czysta spalarnia węgla [Clean Coal Generator] przy elektrowni węglowej. |
Czysta spalarnia ropy [Clean Oil Generator] | 72000$ | Inżynierii | Czysta spalarnia ropy [Clean Oil Generator] przy elektrowniach na ropę. |
Centrum chirurgii [Surgical Center] | 160000$ | Medycyny | Centrum chirurgii [Surgical Center] przy szpitalu [Hospital] |
Skrzydło detektywów [Detective Wing] | 55000$ | Prawa | Skrzydło detektywów [Detective Wing] przy komisariacie policji |
Centrum Kosmiczne [Space Center Great Work] | 200000$ | Inżynierii | Centrum Kosmiczne [Space Center Great Work] - wielkie dzieło |
Niestety opłacalność wynalazków jest dość dyskusyjna - większość z nich pozwala na budowę budynków, które są drogie i niezbyt efektywne. Jedynymi wyjątkami są wielkie dzieła, których tworzenie przynosi wielkie korzyści dla całego regionu. Jeśli nie masz czego robić z gotówką, a w mieście obserwujesz problemy z zanieczyszczeniami, przestępczością lub chorobami, możesz zastanowić się nas inwestycją w któryś z projektów. Jest to jednak ryzykowna operacja - łatwo zrujnować budżet, osiągając niewielkie korzyści.