Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

SimCity - poradnik do gry

SimCity - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Edukacja w SimCity poradnik SimCity

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019

Edukacja jest dość istotnym, ale z pewnością nie najistotniejszym elementem rozwoju miasta. Służy do tego, aby wspierać działanie wszystkich pozostałych służb publicznych. Wykształceni simowie zużywają mniej wody i prądu, rzadziej powodują pożary, recyklują odpady, mniej chorują i nieczęsto schodzą na ścieżkę przestępczości. Słowem - stają się wzorowymi obywatelami, sprawiającymi znacznie mniej problemów.

Panel edukacji znajduje się na samym dole ekranu, pomiędzy zakładkami policji i transportu (screen poniżej). W prawym dolnym rogu umieszczono zestawienie wszystkich najistotniejszych informacji dotyczących wykształcenia. Opiszmy je po kolei. Duża liczba oznacza sumaryczną ilość obywateli, którzy zostali przypisani do szkół, a mała - ilość wszystkich uczniów, którzy powinni być zapisani. Im mniejsza różnica pomiędzy tymi wartościami, tym lepiej: warto zadbać o to, by wszyscy obywatele byli właściwie wykształceni.

Poziom edukacji jest reprezentowany przez ikonki zielonych czapek - im jest ich więcej, tym lepiej (to właśnie one wpływają na zachowanie obywateli!). Osobnym oznaczeniem są żółte kółka zębate: sygnalizują one poziom wykształcenia technicznego, wpływającego na zaawansowanie lokalnego przemysłu. "Zębatki" nie modyfikują charakteru simów, ale liczą się do statystyki zapisanych uczniów (przypomnijmy - to ta duża liczba).

Na to, ilu simów jest edukowanych, wpływa kilka elementów - Edukacja w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Na to, ilu simów jest edukowanych, wpływa kilka elementów. W każdym budynku mieszkalnym znajduje się pewna liczba uczniów. Co dość dziwne, obywatele miasta nie rodzą się ani nie dorastają - pojawiają się znikąd i mają jeden, narzucony z góry status (czyli są albo pracownikami, albo konsumentami, albo uczniami). Jak łatwo zauważyć, im większy budynek, tym więcej studentów - przy czym ich ilość maleje wraz ze wzrostem zamożności mieszkańców. Przedstawiono to w poniższych tabelach.

Strefy mieszkalne dla niezamożnych

Pracownicy

Kupujący

Studenci

Małe zagęszczenie

4

2

2

Średnie zagęszczenie

40

20

15

Duże zagęszczenie

400

200

100

Strefy mieszkalne dla średniozamożnych

Pracownicy

Kupujący

Studenci

Małe zagęszczenie

2

1

2

Średnie zagęszczenie

26

10

10

Duże zagęszczenie

200

100

50

Strefy mieszkalne dla zamożnych

Pracownicy

Kupujący

Studenci

Małe zagęszczenie

2

1

1

Średnie zagęszczenie

7

3

4

Duże zagęszczenie

67

33

30

Wyedukowanie całego społeczeństwa to niełatwe zadanie. Należy zadbać nie tylko o odpowiednią ilość miejsc w klasie, ale również o wystarczającą liczbę autobusów szkolnych oraz prawidłowe rozmieszczenie przystanków postojowych. Te ostatnie należy budować po obu stronach ulicy (jeśli ta jest faktycznie zamieszkana z dwóch stron), bo simowie dość niechętnie przechodzą przez ruchliwe drogi. Istotna jest też minimalizacja korków drogowych - jeśli pojazd utknie w drodze do szkoły średniej, to jego efektywność znacznie spadnie. Pamiętać trzeba o tym, że szkoły podstawowe [Grade School] i szkoły średnie [High School] korzystają z autobusów szkolnych, natomiast szkoły podyplomowe [Community College] i uniwersytety [University] są samowystarczalne (studenci docierają do nich na własną rękę - komunikacją miejską lub własnymi autami). Pierwsza grupa powiększa ilość "zielonych czapek", zaś druga "żółtych zębatek".

Zupełnie osobną kategorią są biblioteki publiczne [Public Library], które wpływają na "zielone" wykształcenie simów, ale trzeba dojechać do nich samodzielnie.

O tym, na ile edukacja jest skuteczna, można przekonać się poprzez specjalny filtr edukacji, dostępny razem ze wszystkimi innymi mapami w prawym dolnym rogu ekranu (screen powyżej) - Edukacja w SimCity - SimCity - poradnik do gry

O tym, na ile edukacja jest skuteczna, można przekonać się poprzez specjalny filtr edukacji, dostępny razem ze wszystkimi innymi mapami w prawym dolnym rogu ekranu (screen powyżej). Domy zaznaczone na fioletowo posiadają uczniów nieprzypisanych do żadnych szkół - oznacza to, że studenci nie mogli znaleźć w swej okolicy przystanku autobusowego lub z innych przyczyn nie dotarli do miejsca przeznaczenia (np. z powodu korków). Możliwe też, że klasy są przepełnione i nie mogą przyjąć więcej podopiecznych, lub że liczba autobusów szkolnych jest zbyt mała. Z każdym z tych problemów można sobie łatwo poradzić, poprzez budowę odpowiednich struktur - przystanków, nowych klas, dróg, kolejnych szkół etc. Z drugiej strony pamiętać też trzeba o tym, że w nowowybudowanych budynkach niewykształceni uczniowie pojawiają się samoistnie - ich status zmieni się, kiedy po raz pierwszy pójdą do szkoły.

Jak już wspomniano, simowie nie są podzieleni na grupy wiekowe, a jedynie na kategorie społeczne (pracownik/konsument/uczeń). Oznacza to, że nie ma faktycznego podziału pomiędzy dziećmi-uczniami a dorosłymi-studentami. Wszyscy są liczeni dokładnie tak samo. Oznacza to, że z chwilą budowy szkoły średniej [High School] można całkowicie zburzyć szkołę podstawową [Grade School], bo uczniowie bez problemu przeniosą się z jednej do drugiej. Jako, że bardziej zaawansowane budynki mogą pomieścić znacznie więcej studentów, taka działalność jest jak najbardziej uzasadniona, bo pozwala na zaoszczędzenie miejsca pod zabudowę. Oczywiście niesie to za sobą wyższe koszty utrzymania, ale i tak jest to opłacalne. W ramach oszczędności można wyłączać placówki edukacyjne na noc - wówczas nikt z nich nie korzysta.

Osobną kategorią są szkoły średnie oraz uniwersytety - Edukacja w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Osobną kategorią są szkoły średnie oraz uniwersytety. Pierwsze polepszają poziom technologiczny wszystkich fabryk (a nie tylko najbliższych, jak twierdzi gra) o jeden stopień, natomiast drugie działają na przemysł w całym mieście i pozwalają na osiągnięcie najwyższego szczebla zaawansowania. Lepsze fabryki wymagają dobrze wykształconych i majętnych pracowników - jeśli ich wymagania nie zostaną spełnione, to niezadowoleni fabrykanci postanowią zamknąć swój interes. Należy mieć to na uwadze podczas planowania ekspansji przemysłowej. Dla ułatwienia, poniżej zawarto tabele zatrudnienia.

Fabryka - niska technologia

Niezamożni

Średniozamożni

Zamożni

Małe zagęszczenie

20

6

-

Średnie zagęszczenie

140

20

12

Duże zagęszczenie

1400

200

20

Fabryka - średnia technologia

Niezamożni

Średniozamożni

Zamożni

Małe zagęszczenie

12

8

4

Średnie zagęszczenie

80

40

12

Duże zagęszczenie

800

400

130

Fabryka - wysoka technologia

Niezamożni

Średniozamożni

Zamożni

Małe zagęszczenie

22

4

10

Średnie zagęszczenie

92

20

60

Duże zagęszczenie

1040

200

600

Po co ulepszać fabryki - Edukacja w SimCity - SimCity - poradnik do gry

Po co ulepszać fabryki? Pomijając fakt, że generują one znacznie mniej zanieczyszczeń i rzadziej powodują wypadki, to pozwalają na inwestycje w elektronikę (patrz rozdział: Specjalizacje miast). Aby wybudować fabrykę procesorów [Processor Factory] trzeba posiadać przynajmniej pięć wytwórni na średnim poziomie technologii. Co ciekawe, po spełnieniu tego warunku można zburzyć całą strefę przemysłową i nie wpłynie to w żaden sposób na funkcjonowanie nowego budynku.

Uniwersytety pozwalają na rozpoczęcie specjalistycznych badań, dotyczących bardziej zaawansowanych budynków. Aby sfinalizować projekt, należy najpierw wybudować odpowiedni wydział na uczelni (patrz: następny rozdział), a następnie sfinansować badania. Oto zestawienie wszystkich odkryć, jakich można dokonać na uniwersytecie.

Nazwa projektu

Koszt

Wymagany wydział

Nowe budynki

Elektrownia słoneczna CSP [Concentrated Solar Array]

62500 $

Nauk

Elektrownia słoneczna CSP [Concentrated Solar Array] przy elektrowniach słonecznych

Farma słoneczna [Solar Farm Great Work]

175000$

Nauk

Farma słoneczna [Solar Farm Great Work] - wielkie dzieło

Turbina wertykalna [Vertical Turbine]

55000$

Inżynierii

Turbina wertykalna [Vertical Turbine] przy elektrowniach wiatrowych

Reaktor termalny II generacji [Gen II Thermal Reactor]

30000$

Nauk

Reaktor termalny II generacji [Gen II Thermal Reactor] przy elektrowni jądrowej.

Reaktor prędki [Fast Neutron Reactor]

40000$

Nauk

Reaktor prędki [Fast Neutron Reactor] przy elektrowni jądrowej.

Czysta spalarnia węgla [Clean Coal Generator]

175000$

Inżynierii

Czysta spalarnia węgla [Clean Coal Generator] przy elektrowni węglowej.

Czysta spalarnia ropy [Clean Oil Generator]

72000$

Inżynierii

Czysta spalarnia ropy [Clean Oil Generator] przy elektrowniach na ropę.

Centrum chirurgii [Surgical Center]

160000$

Medycyny

Centrum chirurgii [Surgical Center] przy szpitalu [Hospital]

Skrzydło detektywów [Detective Wing]

55000$

Prawa

Skrzydło detektywów [Detective Wing] przy komisariacie policji

Centrum Kosmiczne [Space Center Great Work]

200000$

Inżynierii

Centrum Kosmiczne [Space Center Great Work] - wielkie dzieło

Niestety opłacalność wynalazków jest dość dyskusyjna - większość z nich pozwala na budowę budynków, które są drogie i niezbyt efektywne. Jedynymi wyjątkami są wielkie dzieła, których tworzenie przynosi wielkie korzyści dla całego regionu. Jeśli nie masz czego robić z gotówką, a w mieście obserwujesz problemy z zanieczyszczeniami, przestępczością lub chorobami, możesz zastanowić się nas inwestycją w któryś z projektów. Jest to jednak ryzykowna operacja - łatwo zrujnować budżet, osiągając niewielkie korzyści.