Drogi i transport w SimCity poradnik SimCity
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Uwaga! Na potrzeby tego rozdziału zmieniono nieco oznaczenia kolorystyczne: słowu "droga" nadano brązowy kolor wyłącznie w sytuacjach, w których chodzi o konkretny rodzaj ulicy. Jeśli "droga" nie została oznaczona żadnym kolorem, to chodzi o jezdnię jako taką (w ogólnym ujęciu, nie żaden szczególny typ). Powinno to pomóc we właściwym zrozumieniu podręcznika oraz uniknięciu powtórzeń w samym tekście.
Kwestia dróg i komunikacji miejskiej jest w najnowszym SimCity jeszcze istotniejsza, niż w poprzednich częściach serii. Każdy budynek funkcyjny oraz strefa wymaga połączenia z siecią drogową, a istotna część zasobów (elektryczność, woda, ścieki) podróżuje pod jej powierzchnią. Wreszcie - po ulicach jeżdżą samochody pojedynczych simów, autobusy, tramwaje oraz ciężarówki dostawcze. Drogi są więc najważniejszym elementem miejskiej zabudowy oraz - co paradoksalne - największym jej ograniczeniem. Zbyt mała ilość ulic i niewłaściwe ich rozplanowanie skutkuje wielokilometrowymi korkami, natomiast zbyt duża ogranicza teren pod nowe budynki. Właściwe zrównoważenie tych przeciwieństw to jeden z najtrudniejszych elementów gry, dlatego warto poświęcić mu kilka akapitów.
Menu dróg [Roads] można znaleźć w panelu budowy na samym dole ekranu (screen powyżej). Warto zauważyć, że poszczególne rodzaje ulic znacznie różnią się od siebie - dotyczy to nie tylko ilości oferowanych pasów jazdy, ale również możliwości rozbudowy przylegających budynków strefowych oraz szerokości samych dróg. Zaprezentowano to w poniższej tabeli.
Rodzaj drogi | Koszt | Ilość pasów | Szerokość | Maksymalny rozmiar budynków |
Ścieżka niskiej gęstości [Low Density Dirt Road] | 2 $ | 1 | Mała | Mały |
Droga niskiej gęstości [Low Density Street] | 4 $ | 2 | Średnia | Mały |
Droga średniej gęstości [Medium Density Street] | 8 $ | 4 | Średnia | Średni |
Droga wysokiej gęstości [High Density Street] | 10 $ | 4 | Średnia | Duży |
Aleja średniej gęstości [Medium Density Avenue] | 10 $ | 4 | Duża | Średni |
Aleja wysokiej gęstości [High Density Avenue] | 20 $ | 6 | Duża | Duży |
Aleja wysokiej gęstości z tramwajem [High Density Streetcar Avenue] | 30 $ | 6 | Duża | Duży |
Uwaga! Kategoria szerokości drogi nie występuje w grze - stworzono ją na potrzeby tego poradnika, aby lepiej wyjaśnić niektóre zagadnienia.
Istotne jest to, że tylko niektóre drogi można ulepszać do wyższego poziomu - robi się to poprzez kliknięcie na specjalnej ikonie z lewej strony interfejsu i wybraniu konkretnej ulicy (screen poniżej). Ścieżek nie da się przerobić do poziomu zwykłej drogi, tej drugiej nie można zaś ulepszyć do alei. Ma to duże znaczenie podczas planowania rozbudowy miasta. Przykładowo, jeśli zbudowaliśmy drogę średniej gęstości, to aby zwiększyć ilość pasów na jezdni będziemy musieli najpierw ją zburzyć - i to wraz ze wszystkimi przylegającymi budowlami! - a dopiero potem tworzyć aleje. Dlatego też tworzenie jakichkolwiek ważnych struktur przy ulicach małej lub średniej szerokości jest zawsze niewybaczalnym błędem. Na początku rozgrywki najlepiej inwestować w aleje średniej gęstości, a następnie ulepszać je do wyższych poziomów (patrz rozdział: Jak zacząć?). To zdecydowanie najlepsze rozwiązanie, stanowiące dobry kompromis pomiędzy kosztem budowy a perspektywicznym rozwojem.
Jak budować drogi, aby osiągnąć maksimum korzyści? Przede wszystkim należy mieć na uwadze dobro budynków strefowych. Jeśli ulice będą zbyt gęste, to rozwój stref zostanie zahamowany albo w ogóle uniemożliwiony. Należy więc tak rozplanować siatkę dróg, aby każdy budynek mógł rozrosnąć się do swojego maksymalnego rozmiaru (obszernie opisano to w rozdziale: Strefy - Podstawy).
Pewną pomocą służy tutaj interfejs gry. Po wybraniu konkretnego rodzaju drogi i najechaniu na którąś z już istniejących ulic pojawia się biała siatka możliwych połączeń - to sugestia komputera dotycząca tego, jak optymalnie rozbudować sieć komunikacji (screen poniżej). Niestety nie można na niej w stu procentach polegać. Po pierwsze: porady systemu dostosowują się do dwóch ostatnich dróg, na jakie najechaliśmy kursorem. Oznacza to, że jeśli dotychczas popełniliśmy jakiś błąd w rozbudowie, to komputer będzie go powtarzał. Po drugie, informacje dozowane przez system są adekwatne dla dróg (czyli ulic średniej szerokości), często nie sprawdzają się natomiast w przypadku alei (czyli jezdni dużej szerokości). Należy brać na to poprawkę, bo w przeciwnym razie budynkom strefowym może zabraknąć kilku centymetrów pod zabudowę. A takie przypadki potrafią napsuć krwi.
Miasto rozwija się najlepiej, kiedy jest podzielone na kwadratowe lub prostokątne pola. W miarę możliwości należy unikać wszelkich okrągłości czy trójkątnych "skrótów", bo negatywnie wpływają one na potencjalną ilość gruntu pod zabudowę (a i strefy nie rozwijają się prawidłowo). Najlepiej tworzyć ulice w taki sposób, aby poszczególne kwadraty stykały się ze sobą rogami (screen poniżej). Wtedy uzyskuje się dużo dynamicznych skrzyżowań, oferujących simom wiele możliwych dróg do celu. Oczywiście samo w sobie powoduje to pewne problemy komunikacyjne (auta stoją na światłach), ale są one znacznie mniejsze niż w przypadku wszystkich innych konfiguracji. Takie rozwiązanie ma też tę zaletę, że nie pojawia się kłopot z tworzeniem ulic "zbyt blisko istniejącego skrzyżowania" ani "pod zbyt ostrym kątem" - tego typu komunikaty są zmorą wielu rozwiniętych miast. Jako, że pojazdy bezpieczeństwa (karetki, radiowozy i wozy strażackie) nie są w SimCity uprzywilejowane, odpowiednia dbałość o przejezdność dróg staje się szczególnie istotna.
Każda metropolia prędzej czy później boryka się z problemem zatorów na drodze. Zminimalizować je można poprzez właściwe wytyczenie dróg (co opisano powyżej) oraz dodanie pojazdów komunikacji miejskiej. Te dzielą się na autobusy i tramwaje - pociągi, promy i samoloty należy bowiem rozumieć jako środki transportu międzymiastowego (regionalnego i światowego), bo nie sprawdzają się zbyt dobrze w obrębie jednego ośrodka.
Jak właściwie zarządzać komunikacją miejską? Warto zacząć od zajezdni autobusów - co prawda dysponują one ograniczoną ilością pasażerów, ale nie wymagają zbyt dużej infrastruktury i są stosunkowo tanie. W małych miastach, liczących sobie do 50 tysięcy mieszkańców, są na ogół zupełnie wystarczające, chociaż przewożą tylko ubogich i średniozamożnych obywateli. Ilość autobusów należy zwiększać sukcesywnie wraz z napływem obywateli, aby ci nie czekali zbyt długo. Istotne jest to, aby możliwie gęsto rozlokować przystanki, i to po obu stronach ulicy (czyli przynajmniej po dwa przy każdym "kwadracie-dzielnicy"). O tym, ilu obywateli czeka na przystanku, można się dowiedzieć poprzez specjalny filtr [Bus Map] po prawej stronie ekranu (screen poniżej). Znaki należy stawiać w niewielkiej odległości od siebie - najlepiej co 4-5 w pełni rozbudowanych budynków strefowych. Szczegółowy opis transportu autobusowego zawarto w kolejnym rozdziale.
Tramwaje przydają się w większych miastach, gdy autobusy przestają być wystarczające. Posiadają po 200 miejsc siedzących dla wszystkich obywateli (również zamożnych), co stanowi nienajgorszy wynik. Niestety koszt eksploatacji rozwiniętej zajezdni tramwajowej jest bardzo wysoki, a same tramwaje wymagają specjalnych torowisk do funkcjonowania (Aleja wysokiej gęstości z tramwajem [High Density Streetcar Avenue]). W ostatecznym rozrachunku jest to jednak dobra inwestycja - pojazdy szynowe unikają korków i powodują ich niewiele, pozwalają też na szybką komunikację z całym miastem. Należy tylko pamiętać o tym, by umieścić przystanki tramwajowe zaraz obok autobusowych - wówczas obywatele będą przechodzić z jednych do drugich, w zależności od tego, jaki rodzaj pojazdu będzie akurat nadjeżdżał (screen poniżej). Znacznie oszczędza to czas simów i powoduje mniejsze problemy komunikacyjne.
Jak już wspomniano, dworce kolejowe, terminale promów i miejskie porty lotnicze służą do komunikacji miasta z regionem i światem. Jeśli w metropolii istnieje problem z nadmiernym bezrobociem albo ze zbyt dużą ilością wakatów, to budowa któregoś z tych budynków jest nadzwyczaj korzystna (dworce są tu zdecydowanymi faworytami, z racji swej efektywności). Warto zadbać o to, by budynki te łatwo łączyły się z miejscową komunikacją: przed wejściem do nich należy postawić przystanki autobusowe i tramwajowe. Tajemnicą nie jest również to, że wymienione budowle znacznie ułatwiają dostęp turystów do miasta i rozładowują korki przy wjeździe do niego. Jeśli więc postawiliśmy na turystykę albo hazard, musimy pomyśleć o właściwej komunikacji z okolicą.